Citroën DS
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Citroën DS (19, 20, 21, 23) | |
[[Fájl:Fájl:Citoren DS.jpg|250px]] | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Citroën |
Gyártás éve | 1955-1975 |
Darabszám | 1.5 millió |
Jelenlegi ára | 1 - 4 millió forint |
Modellvariánsok | négyajtós, kombi, kabrió |
Kategória | középkategóriás luxusautó |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4826 mm, 4991 mm (kombi) |
Szélesség | 1791 mm |
Magasság | 1464, 1537 (kombi) |
Tömeg | 1270 kg, 1384 kg (kombi) |
Alváz | 3124 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | 1911 cm3 (19), 1984 cm3 (20), 2175 cm3 (21), 2347 cm3 (23) |
Kapcsolódó modellek | |
Citroën Traction, Citroën ID |
Tartalomjegyzék |
Veterán Citroën DS típusleírás
A Citroën 1955-ben mutatta be a Citroën DS első szériáját, a Citroën DS 19-et. Nem pusztán formája, de az alkalmazott megoldások kapcsán is elmondható, hogy korszakalkató járműről van szó, nem véletlen, hogy a VeteránPark logójaként is ezt a típust választottuk. A Citroën DS-t az 1999-ben megtartott Évszázad autója (Car of Century) versenyen harmadik helyezést ért el, a Classic & Sports Car magazin pedig minden idők legszebb autójának választotta.
A Citroën DS 19 1955-ben mutatkozott be a Párizsi Autókiállításon, a járműre még aznap 12 ezer megrendelés érkezett.
Citroën DS 19 volt az első sorozatgyártású autó, melyet elől is tárcsafékekkel láttak el. Ezen kívül kormányszervó, állítható és független hidraulikus felfüggesztés, üvegszálas tető, valamint félautomata váltó szerepelt a felszereltségi listán. Egyedül a motor lógott ki a sorból a tekintetben, hogy a viszonylag nagy tömeghez mérten – elsősorban adózási okokból - nem volt jelentősebb teljesítményt produkáló erőforrás rendelhető. 1967-ben – rendelhető extraként - mutatták be a kanyarkövető fényszórót, mely mechanikus úton követte le a kormány mozgását, az autóiparban szintén elsőként javítva ezzel az éjszakai vezetés biztonságát.
1965-től a Citroën DS már két új motorváltozattal volt kapható. A Citroën DS 19a modellben – mely 1969-től már Citroën DS 20 néven futott - 1985 cm3-as, míg a Citroën DS 21-ben 2175 cm3-as, de továbbra is négyhengeres erőforrás dolgozott.
1973-ben újabb motorral volt kapható a legendás modell, a 2347 cm3-as motorral szerelt Citroën DS 23 karburátorral vagy elektronikus befecskendezővel volt rendelhető. Utóbbi a Citroën DS széria legerősebb változata, teljesítménye 143 lóerő.
A Citroën DS-t 20 éven keresztül gyártották, a számos frissítésen átesett autóból kb. 1.5 millió fogyott ezen időszak alatt.