Ford Cologne V6 motorok
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Tartalomjegyzék |
A Ford Cologne (Taunus) V6-os motorról általában
Leírás--- jön Az eredeti Ford "kölni" V6 motor , más néven a "Ford Taunus V6" alaptípusa, egy 2*3 hengeres 60°-os szöget bezáró öntöttvas blokk, egy vezérmű tengellyel és OHV szelep vezérléssel. A V6 motort, illetve továbbfejlesztett változatait 1965-től folyamatosan gyártották a Ford Motor Company Kölni gyárában, Németországban. Eredeti formájában, szorosan kötődik a Ford Taunus V4-es motor konstrukciójához, hozzátéve két hengert, és elhagyva a kiegyensúlyozó (balance saft) tengelyt. Ezen kívül az angol Ford Essex V6-os motortípusa, és az USA GMC "Truck V6" voltak az első tömeggyártású V6-os motorok a világon, az 1960-as években.
A a kölni V6 gyártási sorozatainak kialakítása a motorok lökettérfogata tekintetében, az 1.8, 2.0, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9 és 4.0 literes változatokat tartalmazta. A gyártott típusok, kivéve a Cosworth 24 szelepes variánst, valamint a későbbi 4,0 literes SOHC motort, OHV szelepvezérléssel, és egyetlen, a két hengersor közötti vezérműtengellyel látták el.
Eredetileg a kölni V6 a Németországban és a kontinentális Európa területén való alkalmazásra szánták, míg a brit "Essex" V6 a brit piacon került alkalmazásra, többségében a Ford járműveiben. A Kölni és az Essex motorok technikai fejlesztéseiket és konstrukciójukat tekintve, egyáltalán nem voltak kapcsolatban egymással. Később, a kölni V6-os került alkalmazásra az Essex V6 előállításának megszűntével, a brit piacon is. Ezeket a motorokat felhasználták az Egyesült Államokban is, különösen a kompakt teherautók erőforrásaként.
A kölni V6 konstrukciója kompatibilis a Taunus V4 kialakításával, úgy mint az erőátviteli rendszer kapcsolatai, a motortartó bakok, a hengerfej "siamesed" kipufogógáz elvezetés kialakítása. Az utóbbi funkció nagyon jó volt a kompatibilitás szempontjából, de szegényebben viszonyult a teljesítményre nézve. A 2.4, 2.9 és 4.0 L-es változatoknál már három kiömlő lett kiképezve, így előnyösebbek voltak a teljesítmény viszonyok is. A motorok karburátoros és injektoros változatokban kerültek gyártásra.
Cologne V6 változatok
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
1.8
A legkisebb "kölni "V6-os az 1812 ccm (1,812 l; 110,6 cu in) egy 80,0 mm furat, 60,14 mm-es löket viszonnyal. A kimeneti teljesítmény 82 LE (60 kW), a nyomaték 135 Nm (100 lb · ft). A Ford 17M P7 modellbe került beszerelésre 1968-1971 között.
2.0
A 2 L-es V6 modell lökettérfogata 1998 ccm (1,998 l; 121,9 cu in), furat 84,0 mm (3,31 in) a a löket 60,14 mm (2,368 in). Teljesítménye 85 LE (63 kW) 151 Nm (111 lb · ft) forgatónyomatékkal, továbbfejlesztett változata 90 LE (66 kW) teljesítményre volt képes, 158 Nm (117 lb · ft)forgatónyomaték leadásával.
|
|
2.3
A V6-os motor 2,3 L-es változata 1967-ben jelent meg, ez 2293 ccm térfogattal (2,293 l; 139,9 cu in), 90,0 mm-es (3,54 in) furattal és 60,14 mm-es (2,368 in) lökettel rendelkezett. Teljesítménye 108/114 LE (79/84 kW) (fekete / szürke valvecover) és a nyomaték176 Nm (130 lb · ft), a megnövelt kompressziónak köszönhetően (Super High Compression)egy változata 125 LE (92 kW) teljesítménnyel és 187 Nm (138 lb · ft) nyomatékkal bírt.
|
|
2.6
A legnagyobb első generációs V6-os a 2550 ccm-es (2,55 l; 156 cu in) 1969-ben került bevezetésre. Furatai 90,0 mm-es (3,54 in), amíg lökethossza 66,8 mm-es (2,63 in). Teljesítménye 125 LE (92 kW) 205 Nm (151 lb · ft)nyomaték leadásával.
|
2.6 RS
Az RS 2600 egy speciális, nagy teljesítményű változat 2637 ccm hengerűrtartalommal(160,9 cu in), 90,0 mm-es (3,54 in) furattal és a 69,0 mm-es (2,72 in) lökethosszal. Az üzemanyag-befecskendezésnek köszönhetően teljesítménye 150 LE (110 kW), nyomatéka 219,5 Nm. Ez volt az egyetlen első generációs motor ami üzemanyag-befecskendezéssel készült. Az egyetlen alkalmazása a Ford Capri RS 2600 (1970-1973 között), majd az RS 3100 váltotta fel.
A Weslake által kifejlesztett versenyautó motorváltozata 2995 ccm-es, és 320 HP teljesítménnyel rendelkezett.
2.8
A második generációs Cologne V6-os változatát 1974-ben vezették be, 2,8 L-es hengerűrtartalommal (93,03 mm furat, 68,5 mm löket, 2792 ccm, 170,4 cu in) és módosították a vezérműtengely hajtóművét. Az európai változat a "siamesed" két portos kipufogócsonkkal készült, mint a V4-es verzió, amíg az amerikai változatnál háromjáratú hengerfejekkel.látták el. Az európai változat lehetővé tette, hogy a meglévő autók a V4-es motorjai, a gyártás során könnyen helyettesíthetőek voltak az erősebb, V6-os változattal. A leadott teljesítmény értéke 90-115 LE (86 kW) az amerikai piacra szánt modelleknél, illetve 130-160 LE (119 kW) az európai változatoknál, a modelltől függően.
Európában a 2,8 L-es karburátoros változat 132 LE-s volt, a mechanikus befecskendező (Bosch K-Jetronic) 160 LE-t biztosított, továbbá az elektronikus befecskendezés (Ford EEC-IV) 150 LE-t hozott ki a motorból. Elektronikus befecskendezés ezelőtt csak a Granada modellek egy évvel korábban lecserélt a 2,9 L-es változatánál létezett.
A tuning lehetőségek igen korlátozottak a Bosch K-Jetronic modelleknél. A "siamesed" bemeneti és kimeneti portok áramlási viszonyai miatt a beszabályzás módosítása csak kisebb teljesítmény növekedést eredményezett.
A TVR Tasmin/280i is felhasználta Cologne 2.8 Bosch K-Jetronic befecskendezését csakúgy, mint a korai TVR "S" sorozat 2.8 és 2.9 átdolgozott EFI befecskendező rendszere.
|
2.9
A 2,9 L változatnál ugyanazok az alapvető tervezési szempontok, mint a 2,8 L modellnél, bár bevezettek néhány változtatást. A vezérműtengely fogaskerék-hajtás helyett lánchajtású, így a vezérmű-tengely a főtengellyel egy irányba forog. Az elrendezés a kipufogó szelepek kialakításában is különbözik a 2,8 L-es változattól . A hengerfejek sportosabb, három kiömlőnyílású kipufogó torkolatot kaptak. Teljesítménye, így 140 LE (104 kW)@4600 rpm, a kisteherautók vonatkozásában(1986-1992 Ranger & 1986-1990 Bronco II) továbbá 144 LE (107 kW)@4800 rpm, az amerikai piacra szánt Merkur Scorpio esetében, valamint az európai modelleknél a teljesítményérték 150-160 LE (112-119 kW).A blokk hengerűrtartalmára vonatkozóan: furat 93 mm (3,661 in) és a lökethossz 72 mm (2,835 in), 6 hengernél összesen 2.9 L (2935 cc / 177 cu in).
Európában a továbbfejlesztett, Bosch L-Jetronic befecskendező rendszerrel szerelték, a Ford EEC-IV motorvezérlés párjaként. Mivel ez a változat többet tudott, mint a 2,8 L modell, népszerűbb volt a (jellemzően turbófeltöltés) egyedi sportmotorokat gyártó cégek körében úgy, mint a Janspeed, vagy a Turbo Technics.
|
2.9 Cosworth
4.0
SOHC
Turbo és kompresszoros változatok
Kapacitásnövelés a 2.8 és 2.9 motoroknál (3,5 és 3,7 liter)
A kölni V6-os motorok felhasználása különféle típusokban
- Ford Capri
- Mercury Capri
- Ford Consul
- Ford Granada
- Ford Cortina
- Ford Taunus
- Ford Sierra
- Ford Scorpio
- Merkur Scorpio
- Ford Transit
- Ford Aerostar
- Panther Kallista 2.8L
- Panther Kallista 2.9i
- Reliant Scimitar SE6b
- TVR Tasmin series (a.k.a. "Wedge")
- TVR S series (S1, S2, S3, S4)