A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Veterán Tatra márkatörténet
A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el.
A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó)
Veterán Tatra autók
Elődök, mielőtt a Tatra márkanevet bevezették
| " A Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesellschaft amely, eredetileg lóvontatású kocsikat, majd vasúti járműveket gyártott, haladva a kor igényeivel, már 1923 előtt is gyártott autómobilokat, NW márkajelzéssel, míg 1923-ban ez a márka megszünt, illetve átadta helyét a Tatra-nak.
|
|
NW modellek
|
|
* NW Präsident
|
Tatra márkanév alatt
A Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft és a Waggonfabrik Ringhoffer AG (Prága-Smíchov) fúziója révén 1923-ban létrejött a Kopřivnicei Autógyár, a Tatra.
|
|
Austro-Tatra
| A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert!
Austro-Tatra 57
|
Forgalmazott modellek:
| Tatra 11; 12; 57;
|
Gyártott modellek:
|
|
TATRA Személyautók
1923-ban megalakul a Tátra az NW és a Ringhoffer Vagongyár egyesülésével. Az első világháborút követő időszakban az újonnan létrejött Csehszlovákia egyik legimpozánsabb hegysége után, vették fel a Tatra nevet. Az addig Bécsben működő igazgatóság Bécsből Prágába költözött, ugyanakkor a bécsi képviselet fenntartására megalapították az Austro-Tatra céget.
Ugyanebben az évben Hans Ledwinka kifejlesztette a 11-es prototípust. Az autó egy központi csőkeretes alvázat kapott, léghűtéses kéthengeres boxermotor került az orr részbe. A lengő-tengelyes hátsó felfüggesztés a menetstabilitást és a geometriai megjelenést is jelentősen forradalmasította. Ezt követték a hasonló típusok, négy hengeres kivitelben.
1931-ben, új konstrukcióval került bemutatásra a V 570 prototípus, áramvonalas karosszériával, léghűtéses kéthengeres boxer farmotorral.. Ez az autó nem került sorozatgyártásra, de a német bogár elődjének számít, mivel Ledwinka és Ferdinand Porsche, a két jó barát, folyamatosan élénk eszmecserét folytattak technikai fejlesztéseikeről. Ezen fejlesztést követően, 1934-ben a nagy áramvonalas Type 77 következett, a léghűtéses nyolchengeres V elrendezésű motorral. Egy kisebb, 3000 ccm-es motor, OHC -szelepvezérléssel, került az utolsó háború előtti típus, a Type 87-es motorterébe. A 87-es akár 160 km / h sebességre is képes volt, köszönhetően az alacsony légellenállási együtthatónak (cw = 0,36). A fejlesztések Ledwinka fia, Erich révén erőteljesen folytak tovább a háború alatt is.
1947-1950 között volt Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka legendás útja, egy T-87 modellel, mikor is, a világ három kontinensét végigjárták a híres autóval.
Tatra 17 (1928)
A második világháború után, az új szocialista vezetés megpróbálta a termelést a haszongépjárművek és erőgépek irányába vinni. Így az 1947-ben bevezetett, a Type 87-nél kisebb változat, a 2-literes négyhengeres, Type 600 „Tatraplan” gyártása a Skoda gyárban Mlada Boleslav-ban folytatódott, illetve a személyautó gyártás ide költözött. Ezt a tervet később elvetették, mivel a termelési kapacitásra a Skodának is szüksége volt. Ezért, 1956-tól szinte kézműves módon épültek a Type 603-asok, és a Vignale karossériás Type 613 (1975-től) példányai. Végső megoldásként 1996-ban, a Tatra személygépkocsi üzletága a Type 700-ast próbálta bevezetni a piacon, de a termelés két év után megszűnt. Ma a Tatra kizárólag teherautó gyártásban utazik.
Verseny-, és sport autók
Tatra T-12 Targa Florio
Tatra 625
Terepjárók
Tatra-815 Dakar
Kisbuszok és furgonok
Teherautók
NW TL-2
A klasszikus értelemben vett haszongépjármű gyártás, már 1915-ben kezdetét vette az NW TL2 típussal, majd ezen a hagyományon állva, több közhasznú teherszállító modell került a közutakra. A fordulat a Type 111 1942-es bemutatásával állt be, mert a ma is Tatra koncepcióként ismert kialakítást ekkor vezették be.
Tatra T-111
Azóta minden Tatra teherautót a léghűtéses V-motor, a jellegzetes front-differenciálmű, a központi csőkeret (Tatra koncepció) továbbá a kapcsolható összkerékmeghajtás jellemez. A lengő tengelyes felfüggesztésnek köszönhetően, jók az „off-road” képességek területén is, mint azt a nemzetközi versenysikerek is bizonyítják.
A legendás háromtengelyes 111 típusú, V-12-dízel meghajtású modell alapján (1943-tól) kezdődött a fejlesztések sora. A további fejlesztés egy nehéz-vontató, a Type 141, amelyet 1958-1970 között a Tatra, Szlovákiában létrehozott fióktelepén, Bánovce nad Bebravou-ban gyártott.
Tatra T-138
Tatra T-813
Tatra T-815/S1
Tatra T-13
Autó-, és troli buszok
Katonai gépkocsik
Tatra 809
Tatra 805
Hómobil
Kapcsolódó Tatra hivatkozások
- Tatra Official site
- TATRA GERMANY
- Tatra India
- Tatra and Tatraplan cars site
- Tatra Cars Services
- Tatra Portal - Biggest website about Tatra cars and Trucks
- International Streamlined Tatra Site
- Tatra Aircraft History
- Tatra Museum
- "Tatra’s Long Twilight Is Explored at a Tennessee Museum" at NY Times, July 20, 2011
- Homepage der deutsche Tatra-Vertretung (nur Lastwagen)
- Homepage von Tatra (tschechisch, englisch, russisch)
- Tatraportal, Bilder (slowakisch, tschechisch, englisch, deutsch)
- Kurze Geschichte der Tatra Fahrzeuge
- Bilder
- T.F.I. Tatra-Freunde International e.V., Mutter der Tatra-Clubs weltweit
- Viele Bilder vom T813, unter anderem Umbau und Geländeeinsatz
- ausführliche Geschichte der Marke etc.
- DAF Trucks N.V. beteiligt sich an Tatra,abgerufen am 4. März 2012