Austro-Daimler
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
AUSTRO-DAIMLER AG. | |
AUSTRO-DAIMLER AG. | |
Alapítva | 1899 |
Alapító | Paul Daimler, Eduard Bierenz, Eduard Fischer |
Megszűnt | 1936, később Steyr-Daimler-Puch |
Székhely | Wiener Neustadt, Austria |
Kulcsemberek | Ferdinand Porsche |
A(z) AUSTRO-DAIMLER AG. weboldala |
Veterán márkatörténet
Eredetileg a németországi Daimler ausztriai fiókcégeként működött, Daimler modelleket kellett volna gyártania, de az ausztriai tulajdonosok a másolás helyett saját autóval akartak előállni, melyhez Ferdinand Porsche egy időre segítőként szegődött. Az Austro-Daimler többszöri cégátalakítás és tulajdonosváltás után 1936-ban megszűnt.
A kezdetek
Korai történelem
1890-ben Eduard Bierenz osztrák kiskereskedőt nevezték ki a vállalkozás élére. A társaság az Eduard Fischer Gépgyárban sikeresen elkezdte az autók gyártását. A gyár Wiener-Neustadt-ban (Ausztria) működött. Ezzel a felállással a DMG lett az első multinacionális autóipari történelemben.
1899 augusztus 11-én, az osztrák Daimler Motor Társaság alakult meg. A sttutgarti gyártású egységekből kerültek összeszerelésre 1900-ban az első autók, 2 hengeres, 4 LE (3,0 kW) kivitelben. Hamarosan elkezdődött a motorok, luxusautók, teherautók, buszok, tengeri hajók, és a vonatok gyártása is.
1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget.
A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával. a vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is. 1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely 5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette.
Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő.
A két világháború között
folytatás hamarosan.......
Veterán Austro-Daimler autók
- Austro - Daimler Circa (n.a.-n.a.)
[1] típuslista/fotok
Autó modellek 1920-1934 szerkesztés alatt
Típus Építési idő Henger Kapacitás Teljesítmény Vmax
Luxusautó AD 25 LE 1909-1922 4 soros 2250 cm ³ 25 LE (18,4 kW) 75 km / h
Luxusautó AD 35 LE 1912-1922 4 soros 3560 cc 35 LE (25,7 kW) 90 km / h
6-17 AD (AD 17/60 LE) 1921-1924 6 Row 4424 cc 60 LE (44 kW) 100 km / h
ADM II (10/40 LE) 1923-1924 6 Row 2540 cm ³ 40 LE (29 kW) 100 km / h
ADM II (10/45 LE) 1924-1927 6 Row 2613 cc 45 LE (33 kW) 100 km / h
ADV (17/60 LE) 1924-1927 6 Row 4424 cc 60 LE (44 kW) 100 km / h
ADM - 3 liter (12/100 PS) 1926-1928 6 Row 2994 cc 100 LE (74 kW) 130 km / h
ADR (12/70 LE) 1927-1931 6 Row 2994 cc 70 LE (51 kW) 105 km / h
ADR Sport (12/100 PS) 1929-1931 6 Row 2994 cc 100 LE (74 kW) 130 km / h
ADR 8 (18/100 PS) 1930-1934 8 Series 4624 cc 100 LE (74 kW) 125 km / h
Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h
Kapcsolódó hivatkozások
Austro-Daimler rajongói oldal (angol, német)