Tatra
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Tatra | |
Alapítva | 1923 (1850) |
Alapító | Ignác Šustala |
Megszűnt | 1984 |
Székhely | Kopřivnice, Csehország |
Kulcsemberek | Hans Ledwinka |
A(z) Tatra weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Tatra márkatörténet
A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el. A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így az autógyártást 1999-ben beszüntette a Tatra.
Veterán Tatra autók
- Tatra 11 (1923-1927)
- Tatra 12 (1923-1926)
- Tatra 17 (1925-1925)
- Tatra 57 (1932-n.a.)
- Tatra 57 A (1936-1938)
- Tatra 57 B (1938-1949)
- Tatra 75 (1933-1942)
- Tatra T 77 (1934-1935)
- Tatra T 77A (1935-1938)
- Tatra T 80 (1931-1935)
- Tatra T 87 (1936-1950)
- Tatra T 97 (1936-1939)
- Tatra 600 Tatraplan (1950-1954)
- Tatra Dynamic (1937-1954)
- Tatra 603 (1956-1973)
- Tatra 2-603 (1963-1968)
- Tatra 2-603 II (1968-1975)
- Tatra 613 (1975-1979)
- Tatra 613-2 (1979-1984)
Személyautók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 10 | 1923–1925 |
Tatra 11 | 1923–1926 |
Tatra 12 | 1926–1934 |
Tatra 17 | 1925–1927 |
Tatra 20 | 1923–1925 |
Tatra 26/30 | 1927–1933 |
Tatra 26/52 | 1931 |
Tatra 30 | 1926–1930 |
Tatra 30/52 | 1929–1930 |
Tatra 31 | 1926–1930 |
Tatra 52 | 1930–1938 |
Tatra 52 Sport | 1930–1938 |
Tatra 54 | 1931–1934 |
Tatra 57 | 1932–1935 |
Tatra 57 A | 1936–1938 |
Tatra 57 B | 1938–1949 |
Tatra 70 | 1931–1932 |
Tatra 70 A | 1934–1947 |
Tatra 75 | 1933–1942 |
Tatra 77 | 1934–1935 |
Tatra 77 A | 1935–1936 |
Tatra 80 | 1931–1935 |
Tatra 87 | 1937–1950 |
Tatra 87-603 Versuchsfahrzeug | 1950/1964 |
Tatra 90 Prototyp | 1935 |
Tatra 97 | 1937–1946 |
Tatra 107 | 1946–1947 |
Tatra 201 Prototyp | 1947 |
Tatra 600 Tatraplan | 1947–1952 |
Tatra 600 Diesel Prototyp | 1952 |
Tatra 603 | 1956–1963 |
Tatra 603 A Prototyp | 1955 |
Tatra 603 X Prototyp | 1967 |
Tatra 2-603 | 1963–1968 |
Tatra 3-603 | 1969 |
Tatra 604 Prototyp | 1954 |
Tatra 613 | 1973–1996 |
Tatra 623 | 1980–1998 |
Tatra 700 | 1996–1999 |
Tatra Prezident Prototyp | 1994 |
Tatra V 570 Prototyp | 1933 |
Verseny-, és sport autók
thumb|Tatra 607, Baujahr 1950, 1989 auf dem Nürburgring [[Datei:TatraMTXBlack.JPG|thumb|Tatra MTX V8]]
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 12 Targa Florio | 1925 |
Tatra 30 Sport | 1926 |
Tatra 601 Monte Carlo | 1949–1952 |
Tatra 602 Tatraplan Sport | 1949–1952 |
Tatra 2-603 B5 | 1966–1967 |
Tatra 2-603 B6 | 1968 |
Tatra 605 | 1956 |
Tatra 607 Monoposto | 1950 |
Tatra 607-2 Monoposto | 1951–1958 |
Tatra 625 | 1986 |
Tatra Delfin | 1963 |
Tatra JK 2500 | 1954 |
Tatra MTX V8 | 1990 |
Terepjárók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra V 750 | 1935–1937 |
Tatra V 799 | 1938 |
Tatra V 809 | 1940–1942 |
Tatra 57 K | 1941–1948 |
Tatra 82 | 1935–1937 |
Tatra 92 | 1937–1941 |
Tatra 93 | 1939 |
Tatra 803 Prototyp | 1950 |
Tatra 804 Prototyp | 1951 |
Kapcsolódó Tatra hivatkozások