Tatra
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Tatra | |
Alapítva | 1923 (1850) |
Alapító | Ignác Šustala |
Megszűnt | 1984 |
Székhely | Kopřivnice, Csehország |
Kulcsemberek | Hans Ledwinka |
A(z) Tatra weboldala |
Veterán Tatra márkatörténet
A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el. A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így az autógyártást 1999-ben beszüntette a Tatra.
Veterán Tatra autók
- Tatra 11 (1923-1927)
- Tatra 12 (1923-1926)
- Tatra 17 (1925-1925)
- Tatra 57 (1932-n.a.)
- Tatra 57 A (1936-1938)
- Tatra 57 B (1938-1949)
- Tatra 75 (1933-1942)
- Tatra T 77 (1934-1935)
- Tatra T 77A (1935-1938)
- Tatra T 80 (1931-1935)
- Tatra T 87 (1936-1950)
- Tatra T 97 (1936-1939)
- Tatra 600 Tatraplan (1950-1954)
- Tatra Dynamic (1937-1954)
- Tatra 603 (1956-1973)
- Tatra 2-603 (1963-1968)
- Tatra 2-603 II (1968-1975)
- Tatra 613 (1975-1979)
- Tatra 613-2 (1979-1984)
Kapcsolódó Tatra hivatkozások
, Csehszlovákia