Vatikáni autómobilok
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Videotár: cz video) |
a (→Videotár: jav) |
||
455. sor: | 455. sor: | ||
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
|'''CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár''' | |'''CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár''' | ||
- | |-align=" | + | |-align="left" bgcolor="Fuchsia" |
|<youtube>CXQNvyQU2ZA</youtube> | |<youtube>CXQNvyQU2ZA</youtube> | ||
|- | |- |
A lap 2012. december 12., 15:19-kori változata
Vatikán autómobiljai, pápai használatra
A kezdetektől, az autózás koráig
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt. | |
| |
1909, egy lovasfogat balestete
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.
Itala 35/40 Palombella (1909) A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére. Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál. Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk. Műszaki adatok:
|
1909-1929
Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.
Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban. | |||
Az Itala utastere | |||
Jelentősebb márkák 1909-1929 között | |||
| |||
FIAT Bianchi -Type 15- (1922) | |||
A Bianchi S1 1915-ben jelent meg, kétüléses autónak ksézült, 1244 ccm-es motorral. Utódja 1919-ben a Bianchi S15-ös luxus autó. Erőforrása 1693 ccm-es, négyhengeres motor. Legnagyobbsebessége elérte a 70km/h-t. Az S18 követte, 2-literes motorral 1922-ben, majd az S20 következett, egy 2293 ccm-es, 50 LE-s motorral 1925-ben. Körülbelül 900 autó épült 1924-1929 között. | |||
FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525 | |||
| |||
A FIAT 520 közelebbről | |||
FIAT 525 | |||
Isotta Fraschini 8A | |||
Isotta Fraschini 8A 1929
| |||
Isotta utastér | |||
Isotta "erőmű" | |||
Citroen Lictoria Six | |||
Citroen Lictoria Six
| |||
Graham-Paige Le Baron | |||
Graham Paige LeBaron
| |||
Graham-Paige Le Baron és a motor | |||
1930-1945
|
A XX. század második fele (1945-1997)
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.
- Mercedes 300D 1960 Adenauer
- Citroën DS 19 1958
- Fiat 2300 114B 1958-1963
- Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
- Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
- Mercedes Celebrity car
- Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet
- Fiat 130 1971
- Citroën SM 1972
- Fiat Campagnola 1980
- Mercedes-Benz 230G 1980
- Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből
- Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből
--
--
--
--
--
--
--
--
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
1997-től napjainkig
- Mercedes 230G 1980-ból
- Mercedes G500
- Lancia Thesis...
- Volkswagen Phaeton
- Mercedes ML
--
--
--
A Pápa külföldön
- Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
- Peugeot 504 1981
- GMC Canada 1981
- Mercedes Chile 1984
- Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
- Toyota
- Land Rover
- Range Rover
- Hyunday
- Seat Panda
- Star 198... Lengyelország
- Brittish Leyland
- Tuk-tuk India
--
--
--
--
2012, modellek a harmadik évezredre
--
- Renault Kangoo
- Mercedes-Benz M hybrid
- Eleketromos kisautók
--
--
Táblázatok (ideiglenes)
- Pápák a XX., XXI. században
Pápai neve magyarul | Uralkodása | Pápai neve latinul | Eredeti neve |
X. Piusz pápa | 1903. augusztus 4. 1914. augusztus 20. | Papa PIUS Decimus | Giuseppe Melchiorre Sarto |
XV. Benedek pápa | 1914. szeptember 3. – 1922. január 22. | Papa BENEDICTUS Quintus Decimus | Giacomo della Chiesa |
XI. Piusz pápa | 1922. február 6. – 1939. február 10. | Papa PIUS Undecimus | Achille Ratti |
XII. Piusz pápa | 1939. március 2. – [[1958. október 9. | Papa PIUS Duodecimus | Maria Giuseppe Giovanni Eugenio Pacelli |
XXIII. János pápa | 1958. október 28. – 1963. június 3. | Papa IOANNES Vicesimus Tertius | Angelo Giuseppe Roncalli |
VI. Pál pápa | 1963. június 21. – 1978. augusztus 6. | Papa PAULUS Sextus | Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini |
I. János Pál pápa | 1978. augusztus 26. – 1978. szeptember 28. | Papa IOANNES PAULUS Primus | Albino Luciani |
II. János Pál pápa | 1978. október 16. – 2005. április 2. | Papa IOANNES PAULUS Secundus | Karol Józef Wojtyła |
XVI. Benedek pápa | 2005. április 19.- | Papa BENEDICTUS Sextus Decimus | Joseph Ratzinger |
- Pápai látogatások külföldön
Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában.
- Autó típusok a gyűjteményben (cikkben)
Videotár
PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN |
MUSEO VATICANO |
MÚZEUMI SÉTA |
CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje |
CITROEN SM PRESIDENT |
A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI |
ISOTTA FRASCHINI (1929) |
MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930) |
MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960) |
MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966) |
AMERIKAI LÁTOGATÁS |
A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola) |
XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél |
CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár |
Források, hivatkozások
- http://en.wikipedia.org/wiki/Popemobile
- http://de.wikipedia.org/wiki/Papamobil
- http://fr.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=pl
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=de
- http://www.conceptcarz.com/vehicle/default.aspx?carID=10092&i=4#menu
- http://www.conceptcarz.com/view/photo/224509,14223/1937-LaSalle-Series-50_photo.aspx
Ajánlott cikkek, blogok
- http://gordon.nolblog.hu/archives/2009/12/15/Ppai_jrgnyok_-_a_hordozhat_trnszktl_a_Mercedesig/
- http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/mivel-kozlekedtek-a-papak
- http://www.pbase.com/antorug/image/95778074
- http://www.autozeitung.de/auto-galerie/papamobil-der-papst-faehrt-im-mercedes-vor/Papamobil-Mercedes-Benz/n387247/6
- http://www.autozeitung.de/autogalerie
- http://www.autobild.de/suche/?q=papamobile&lastobj=
- http://www.cbc.ca/news/canada/story/2005/04/07/popemobile050407.html
- http://www.chicagotribune.com/videogallery/72929984/News/Vatican-vehicles-and-Popemobiles-on-display
- http://www.motori.it/curiosita/9621/papamobile-diventa-green-arriva-classe-m-ibrida.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter:+Motori.it&utm_content=2011-06-22+La+Papamobile+diventa+%22green%22%3a+arriva+la+Classe+M+ibrida
- http://mexfiles.net/2011/06/22/papal-teaching/
- http://www.cbc.ca/player/Digital+Archives/Society/Religion+and+Spirituality/ID/1824942098/?page=2
- http://www.kitt-to.it/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=18 lancia thesis