Danuvia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Danuvia márkatörténet: szerkesztések) |
(→Oldtimer Danuvia modellek: foto tábla) |
||
29. sor: | 29. sor: | ||
== Oldtimer Danuvia modellek == | == Oldtimer Danuvia modellek == | ||
- | + | {|align="center" style="border:inset 4px gold" | |
- | * [[Danuvia D-Csepel]] (1955-1958) | + | |-bgcolor="beige" |
- | * [[Danuvia 125|Danuvia DV-125]] (1955-1967) | + | | |
- | * [[Danuvia DMV-125]] (Szürke széria) (1963-1966) | + | * [[Danuvia D-Csepel]] |
- | * [[Danuvia White]] (1967) | + | ** (1955-1958) |
+ | * [[Danuvia 125|Danuvia DV-125]] | ||
+ | **(1955-1967) | ||
+ | * [[Danuvia DMV-125]] | ||
+ | **''(Szürke széria)'' | ||
+ | ** (1963-1966) | ||
+ | * [[Danuvia White]]''(export)'' | ||
+ | **(1967) | ||
+ | |[[Fájl:Danuvia125_002.jpg|600px]] | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | |||
== Kapcsolódó Danuvia fotók == | == Kapcsolódó Danuvia fotók == | ||
A lap 2012. december 3., 09:00-kori változata
Danuvia | |
Alapítva | 1955 |
Alapító | A magyar állam |
Megszűnt | 1967 |
Székhely | Magyarország, Budapest, Zugló |
A(z) Danuvia weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Danuvia márkatörténet
A Danuvia eredetileg szerszámgépgyárként működött az 50-es években, az itt előállított szerszámok híresek voltak megbízhatóságukról. A gyár 1954-ben kapott „plusz feladatot”, a 125 cm3-as Csepel motorkerékpárok gyártása ekkor került át a zuglói üzembe, mégpedig azért, hogy a Csepeli Motorkerékpárgyár ki tudja szolgálni a növekvő Pannónia TL gyártási igényeit.
A Danuvia gyártósorról 1955-ben jött le az első Danuvia 125 széria, 1957-ben pedig megjelent a továbbfejlesztett változat, mely erősebb, ugyanakkor kevésbé torkos, de azonos hengerűrtartalommal bíró erőforrással rendelkezett.
A gyártás során folyamatosan akadtak problémák, hol a beszállítók késtek, hol az előirányzott gyártási szám teljesítéséhez szükséges alkatrész-mennyiség nem volt összehangolva. A Danuviák jól fogytak, 1960-ban gazdára talált a 100 ezredik darab, ám műszaki problémák is akadtak, korabeli beszámolók szerint leginkább a motor túlmelegedése, valamint az elégtelen rugózás okozott gondot, melyeket a gyár garancia keretében igyekezett orvosolni, illetve ezzel párhuzamosan egy új, D-62-es kódnéven futó széria fejlesztésébe is belekezdett, mely nem került piacra. A DV 125 azért átesett egy, elsősorban a külcsínt, illetve a rugózási problémákat részben megoldó frissítésen, ez volt a Danuvia DMV-125, vagyis az ún. „szürke széria”
A Danuvia – a már említett műszaki problémáknak okán – leginkább a belpiacon fogyott, bár jutott belőle exportra is. A gyűjtők körében éppen ezek, pontosabban az elsősorban exportra gyártott Danuvia White típusjelzéssel ellátott modellek ma a legértéksebbek. A Danuvia White az amerikai White Motorcycle-el kötött üzlet révén jött létre két típusváltozatban, de mindössze 100 példány jutott el a tengerentúlra. A Danuvia motorok gyártása egyébként már 1966-ban megszűnt, a Danuvia Szerszámgépgyár ezt követően állította elő a White verziókat. Összesen közel 160 ezer Danuvia készült a zuglói üzemben.
2008-ban jött létre a Danuvia Motor Crafts Kft., a vállalkozás célja, hogy felélessze a Danuvia márkát.
Oldtimer Danuvia modellek
|
Kapcsolódó Danuvia fotók
Danuvia és egy kis Csepel, videótéka
Kapcsolódó Danuvia hivatkozások
- Danuvia 125 rajongói oldal és Danuvia Motorbarátok Köre
- Maróti Motorkerékpár Gyűjtemény
- Az újáéledő márka hivatalos weboldala
- Danuvia DV 125 a Vezess.hu oldalán
Kapcsolódó Danuvia szakirodalom
- Danuvia 125 használati és kezelési útmutató (Danuvia Szerszámgépgyár)
- Kóris István - Tálas Tamás: A Danuvia motorkerékpárok története
- Ocskay Zoltán - Varró Ferenc: D-Csepel, Danuvia
- Dr. Kovács Miklós: Magyar Motorkerépárok (Maróti Könyvkiadó)