Vatikáni autómobilok

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(1997-től napjainkig: foto)
(A XX. század második fele (1945-1997): fotók)
171. sor: 171. sor:
== A XX. század második fele (1945-1997)==
== A XX. század második fele (1945-1997)==
 +
 +
[[Fájl:1950_1997.jpg|720px|center]]
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott.
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott.
191. sor: 193. sor:
[[Fájl:015MB300_1960.jpg|640px|center]]
[[Fájl:015MB300_1960.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:015MB600papamobile.jpg|640px|center]]
[[Fájl:015MB600papamobile.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:016MB600_300.jpg|640px|center]]
[[Fájl:016MB600_300.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:017aFiat2300_1962.jpg|640px|center]]
[[Fájl:017aFiat2300_1962.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:Lancia_Flaminia_335_Pininfarina_Cabriolet_Landaulet.jpg|640px|center]]
[[Fájl:Lancia_Flaminia_335_Pininfarina_Cabriolet_Landaulet.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:017Fiat130.jpg|640px|center]]
[[Fájl:017Fiat130.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:018CitroenSMPresident.jpg|360px|center]]
[[Fájl:018CitroenSMPresident.jpg|360px|center]]
-
 
+
--
[[Fájl:019MB1985.jpg|640px|center]]
[[Fájl:019MB1985.jpg|640px|center]]
-
 
+
--
-
 
+
[[Fájl:029enteriőrök.jpg|720px|center]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]

A lap 2012. november 15., 20:15-kori változata

015MB600papamobile.jpg

Tartalomjegyzék

Vatikán autómobiljai, pápai használatra

Vatikanhead.jpg
Videohead01.jpg

Mint minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett.

A téma újra és újra előkerül, az elmúlt hetekben is jelentek meg cikkek és blogok a Vatikán autóiról, a Hír TV is külön riportban számolt be mindezekről. Ezért nem is tervezem, hosszú tanulmányban ecsetelni az autókhoz kapcsolódó történeteket és eseményeket, inkább az idővonalon végigfutva szeretnék áttekintést nyújtani történetükről. Mindezt, természetesen fényképekkel és klippekkel tűzdelve, amúgy „VeteránParkosan”, nem feledkezve meg a hivatkozások feltüntetéséről sem.

A Róma közepén fekvő Vatikán állam közel ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV-1-est a mindenkori pápai autó kapja. A vatikáni autóflotta zászlóshajói között voltak német, amerikai, japán, francia és olasz márkájú kocsik, különleges és egyedi gyártású páncélozott luxuslimuzinok, valamint terepjárók is.

A Museo Vaticano külön pavilonban állította ki a pápák közlekedési eszközeit, ugyanolyan igényességgel, mint minden a Vatikánhoz kötődő alkotást, műtárgyat, művet, emléket és kortörténeti érdekességet. de ezekből is bemutatunk néhányat. A pápai autók mellett, bemutatunk még egy-két, a világ minden táján tett látogatásokra épített egyedi modellt is, a teljesség igénye nélkül.

Mielőtt azonban végigpillantanánk az autók során, lássunk egy két archaikus közlekedési eszközt is, mivel a járművek sora természetesen nem autókkal kezdődik!

Pápai hintó a Vatikikán Múzeumban
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

A kezdetektől, az autózás koráig

Videohead01.jpg

Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt.

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

1909, egy lovasfogat balestete

003Itala.jpg
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.

Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.

Itala 35/40 Palombella (1909)

A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére.

Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál.

Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk.

Műszaki adatok:

  • Motor: 4 hengeres, soros
  • Kapacitás: 7433 ccm
  • Max. teljesítmény: 45 CV 1250 f/p
  • Maximális sebesség: 70 km/h
  • Tömeg: 1200 kg (önsúly)

Veteran banner01.jpg

1909-1929

Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.

Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban.

Az Itala utastere
003Itala1909.jpg
Jelentősebb márkák 1909-1929 között
  • Itala 35/40 -Palombella- (1909)
  • Fiat Bianchi -Type 15- (1922)
  • Fiat 519 (1922)
  • Fiat 520 (1922)
  • Isotta Fraschini 8A (1929)
  • Graham-Paige -Le Baron- (1929)
  • Citroen Lictoria Sex (1929) /A C6 sorozat egyedi modellje/
  • Fiat 525 (1929)
FIAT Bianchi -Type 15- (1922)
004Bianchi.jpg
FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525
005Fiat1922 29.jpg
A FIAT 520 közelebbről
006Fiat520.jpg
FIAT 525
007Fiat525.jpg
Isotta Fraschini 8A
008aIsotta1929.jpg
Isotta utastér
008bIsottaF1929.jpg
Isotta "erőmű"
08cIsottaF1929.jpg
Citroen Lictoria Six
009CitroenL6.jpg
Graham-Paige Le Baron
010GrahamPaigeLeBaron.jpg
Graham-Paige Le Baron és a motor
011aGrahaPaigeLB.jpg

Veteran banner01.jpg

1930-1945

A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. A Mercedes sorozat nem fejeződött be ezzel a modellel, a legkülönfélébb elegáns, megbízható változatok a mai napig is szolgálatba állnak.
Mercedes-Benz Nürburg 460 (1930)
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. Persze a FIAT sem vesztett el, a 2800 Berlina 1938-as modellje frissítette a 20-as évek FIAT flottáját. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe.
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Típusok 1930-1945 között
  • Mercedes Nürburg 460 (1930)
  • Fiat 2800 Berlina (1938)
  • Cadillac és Chevrolet (1939-1940)
FIAT 2800 Berlina (1938)
013Fiat2800Berlina 1938.jpg
Cadillac V16 Town Car (1939-1940)
CadillacTownV16.jpg
Cadillac V16 Town Car
014CadillacV16towncar.jpg

Veteran banner01.jpg

A XX. század második fele (1945-1997)

1950 1997.jpg

A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.

  • Mercedes 300D 1960 Adenauer
  • Citroën DS 19 1958
  • Fiat 2300 114B 1958-1963
  • Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
  • Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
  • Mercedes Celebrity car
  • Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet
  • Fiat 130 1971
  • Citroën SM 1972
  • Fiat Campagnola 1980
  • Mercedes-Benz 230G 1980
  • Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből 
  • Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből 
015MB300 1960.jpg
--
015MB600papamobile.jpg
--
016MB600 300.jpg
--
017aFiat2300 1962.jpg
--
Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet.jpg
--
017Fiat130.jpg
--
018CitroenSMPresident.jpg
--
019MB1985.jpg
--
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.

Veteran banner01.jpg

1997-től napjainkig

021MB.jpg
  • Mercedes 230G 1980-ból
  • Mercedes G500
  • Lancia Thesis...
  • Volkswagen Phaeton
  • Mercedes ML
026VW.jpg
--
027Lancia02.jpg
--
027Lanciathetis01.jpg
--
031enterieur02.jpg

Veteran banner01.jpg

A Pápa külföldön

  • Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
  • Peugeot 504 1981
  • GMC Canada 1981
  • Mercedes Chile 1984
  • Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
  • Toyota
  • Land Rover
  • Range Rover  
  • Hyunday
  • Seat Panda
  • Star 198... Lengyelország
  • Brittish Leyland
  • Tuk-tuk India

Veteran banner01.jpg

2012, modellek a harmadik évezredre

  • Renault Kangoo
  • Mercedes-Benz M hybrid
  • Eleketromos kisautók

Veteran banner01.jpg

Táblázatok (ideiglenes)

  • Pápák a XX., XXI. században
Pápai neve magyarul Uralkodása Pápai neve latinul Eredeti neve
X. Piusz pápa 1903. augusztus 4. 1914. augusztus 20. Papa PIUS Decimus Giuseppe Melchiorre Sarto
XV. Benedek pápa 1914. szeptember 3. – 1922. január 22. Papa BENEDICTUS Quintus Decimus Giacomo della Chiesa
XI. Piusz pápa 1922. február 6. – 1939. február 10. Papa PIUS Undecimus Achille Ratti
XII. Piusz pápa 1939. március 2. – [[1958. október 9. Papa PIUS Duodecimus Maria Giuseppe Giovanni Eugenio Pacelli
XXIII. János pápa 1958. október 28. – 1963. június 3. Papa IOANNES Vicesimus Tertius Angelo Giuseppe Roncalli
VI. Pál pápa 1963. június 21. – 1978. augusztus 6. Papa PAULUS Sextus Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini
I. János Pál pápa 1978. augusztus 26. – 1978. szeptember 28. Papa IOANNES PAULUS Primus Albino Luciani
II. János Pál pápa 1978. október 16. – 2005. április 2. Papa IOANNES PAULUS Secundus Karol Józef Wojtyła
XVI. Benedek pápa 2005. április 19.- Papa BENEDICTUS Sextus Decimus Joseph Ratzinger
  • Pápai látogatások külföldön

Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában.

  • Autó típusok a gyűjteményben (cikkben)

Veteran banner01.jpg

Videotár

Videohead01.jpg
PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN
MUSEO VATICANO
MÚZEUMI SÉTA
CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje
CITROEN SM PRESIDENT
A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI
ISOTTA FRASCHINI (1929)
MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930)
MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960)
MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966)
AMERIKAI LÁTOGATÁS
A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola)
XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

Források, hivatkozások

Ajánlott cikkek, blogok


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg