Vatikáni autómobilok
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→1909, egy lovasfogat balestete: jav) |
(→1930-1945: tábla) |
||
133. sor: | 133. sor: | ||
== 1930-1945 == | == 1930-1945 == | ||
- | + | {|style="border:outset 3px black" | |
- | A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. | + | |- |
- | + | | | |
- | [[Fájl:012MBNürburg1930.jpg|640px|center]] | + | {|align="center" style="border:inset 5px silver" rules=rows |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
- | Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. | + | |A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. A Mercedes sorozat nem fejeződött be ezzel a modellel, a legkülönfélébb elegáns, megbízható változatok a mai napig is szolgálatba állnak. |
- | A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe. | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" |
- | + | |'''Mercedes-Benz Nürburg 460 (1930)''' | |
- | [[Fájl:012aMBNürburg460.jpg|640px|center]] | + | |-bgcolor="Gainsboro" |
- | + | |[[Fájl:012MBNürburg1930.jpg|640px|center]] | |
- | * Mercedes Nürburg 460 1930 | + | |-bgcolor="lavender" |
- | * Fiat 2800 Berlina 1938 | + | |Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. Persze a FIAT sem vesztett el, a 2800 Berlina 1938-as modellje frissítette a 20-as évek FIAT flottáját. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe. |
- | * Cadillac és Chevrolet 1939-1940 | + | |-bgcolor="Gainsboro" |
- | + | |[[Fájl:012aMBNürburg460.jpg|640px|center]] | |
- | [[Fájl:013Fiat2800Berlina_1938.jpg|640px|center]] | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" |
- | + | |'''Típusok 1930-1945 között''' | |
- | [[Fájl:CadillacTownV16.jpg|640px|center]] | + | |-bgcolor="Gainsboro" |
- | + | | | |
- | [[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]] | + | * '''Mercedes Nürburg 460''' (1930) |
- | + | * '''Fiat 2800 Berlina''' (1938) | |
- | + | * '''Cadillac és Chevrolet''' (1939-1940) | |
- | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | |
- | + | |'''FIAT 2800 Berlina''' (1938) | |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
+ | |[[Fájl:013Fiat2800Berlina_1938.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''Cadillac V16 Town Car''' (1939-1940) | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:CadillacTownV16.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''Cadillac V16 Town Car''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
A lap 2012. november 13., 14:22-kori változata
Vatikán autómobiljai, pápai használatra
A kezdetektől, az autózás koráig
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt. | |
| |
1909, egy lovasfogat balestete
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.
Itala 35/40 Palombella (1909) A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére. Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál. Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk. Műszaki adatok:
|
1909-1929
Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.
Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban. |
Az Itala utastere |
Jelentősebb márkák 1909-1929 között |
|
FIAT Bianchi -Type 15- (1922) |
FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525 |
A FIAT 520 közelebbről |
FIAT 525 |
Isotta Fraschini 8A |
Isotta utastér |
Isotta "erőmű" |
Citroen Lictoria Six |
Graham-Paige Le Baron |
Graham-Paige Le Baron és a motor |
1930-1945
|
A XX. század második fele (1945-1997)
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.
- Mercedes 300D 1960 Adenauer
- Citroën DS 19 1958
- Fiat 2300 114B 1958-1963
- Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
- Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
- Mercedes Celebrity car
- Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet
- Fiat 130 1971
- Citroën SM 1972
- Fiat Campagnola 1980
- Mercedes-Benz 230G 1980
- Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből
- Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből
1997-től napjainkig
- Mercedes 230G 1980-ból
- Mercedes G500
- Lancia Thesis...
- Volkswagen Phaeton
- Mercedes ML
A Pápa külföldön
- Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
- Peugeot 504 1981
- GMC Canada 1981
- Mercedes Chile 1984
- Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
- Toyota
- Land Rover
- Range Rover
- Hyunday
- Seat Panda
- Star 198... Lengyelország
- Brittish Leyland
- Tuk-tuk India
2012, modellek a harmadik évezredre
- Renault Kangoo
- Mercedes-Benz M hybrid
- Eleketromos kisautók
Táblázatok
- Autó típusok
- Pápák a XX., XXI. században
- Pápai látogatások külföldön
Videotár
PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN |
MUSEO VATICANO |
MÚZEUMI SÉTA |
CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje |
CITROEN SM PRESIDENT |
A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI |
ISOTTA FRASCHINI (1929) |
MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930) |
MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960) |
MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966) |
AMERIKAI LÁTOGATÁS |
A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola) |
XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél |
Források, hivatkozások
- http://en.wikipedia.org/wiki/Popemobile
- http://de.wikipedia.org/wiki/Papamobil
- http://fr.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=pl
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=de
- http://www.conceptcarz.com/vehicle/default.aspx?carID=10092&i=4#menu
- http://www.conceptcarz.com/view/photo/224509,14223/1937-LaSalle-Series-50_photo.aspx
Ajánlott cikkek, blogok
- http://gordon.nolblog.hu/archives/2009/12/15/Ppai_jrgnyok_-_a_hordozhat_trnszktl_a_Mercedesig/
- http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/mivel-kozlekedtek-a-papak
- http://www.pbase.com/antorug/image/95778074
- http://www.autozeitung.de/auto-galerie/papamobil-der-papst-faehrt-im-mercedes-vor/Papamobil-Mercedes-Benz/n387247/6
- http://www.autozeitung.de/autogalerie
- http://www.autobild.de/suche/?q=papamobile&lastobj=
- http://www.cbc.ca/news/canada/story/2005/04/07/popemobile050407.html
- http://www.chicagotribune.com/videogallery/72929984/News/Vatican-vehicles-and-Popemobiles-on-display
- http://www.motori.it/curiosita/9621/papamobile-diventa-green-arriva-classe-m-ibrida.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter:+Motori.it&utm_content=2011-06-22+La+Papamobile+diventa+%22green%22%3a+arriva+la+Classe+M+ibrida
- http://mexfiles.net/2011/06/22/papal-teaching/
- http://www.cbc.ca/player/Digital+Archives/Society/Religion+and+Spirituality/ID/1824942098/?page=2
- http://www.kitt-to.it/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=18 lancia thesis