FSO

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Poski Fiat típusok: szerkesztés)
(Fejlesztési irányok, kísérletek: szerk)
263. sor: 263. sor:
(Nem realizált projektek)
(Nem realizált projektek)
-
1959 - Design Mermaid Van , a világ első olyan autó van szerv
+
*1959 - Design Mermaid Van , a világ első olyan autó van szerv
-
1960 - létrehozása Sirens Sport , azon kevesek egyike, a háború utáni lengyel sportkocsi
+
*1960 - létrehozása Sirens Sport , azon kevesek egyike, a háború utáni lengyel sportkocsi
-
1961 - prototípusok Sirens laminált , modern utódja Mermaids 104
+
*1961 - prototípusok Sirens laminált , modern utódja Mermaids 104
-
1964 - Prototype Varsó 210
+
*1964 - Prototype Varsó 210
-
1966 - prototípusok Sirens 110 , az első ferdehátú a világ
+
*1966 - prototípusok Sirens 110 , az első ferdehátú a világ
-
1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
+
*1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
-
1974 - FSO 1100 Coupe
+
*1974 - FSO 1100 Coupe
-
1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
+
*1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
-
1977 - Ogre , sportkocsi
+
*1977 - Ogre , sportkocsi
-
1981 - Polonaise rendfelszedő 3-tengelyes, a középső kerék
+
*1981 - Polonaise rendfelszedő 3-tengelyes, a középső kerék
-
1982 - Polonez Sedan, minta alapján 1300/1500
+
*1982 - Polonez Sedan, minta alapján 1300/1500
-
1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin is volt a modell 1300/1500
+
*1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin is volt a modell 1300/1500
-
1985 - Wars , modern családi autó
+
*1985 - Wars , modern családi autó
-
1994 - FSO Polonez Analog .
+
*1994 - FSO Polonez Analog .
=== Idővolnal ===
=== Idővolnal ===
-
1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
+
*1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
-
1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
+
*1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
-
1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
+
*1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
-
1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
+
*1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
-
1962 - A start termelés Mermaids 102 .
+
*1962 - A start termelés Mermaids 102 .
-
1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
+
*1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
-
1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
+
*1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
-
1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
+
*1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
-
1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
+
*1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
-
1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
+
*1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
-
1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
+
*1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
-
1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
+
*1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
-
1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
+
*1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
-
1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
+
*1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
-
1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
+
*1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
-
1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
+
*1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
-
1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
+
*1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
-
1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
+
*1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
-
1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
+
*1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
-
1991 - end of termelés FSO 125p.
+
*1991 - end of termelés FSO 125p.
-
1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
+
*1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
-
1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
+
*1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
-
1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
+
*1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
-
1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
+
*1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
-
1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
+
*1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
-
1997 - termelés kezdetének Lanos .
+
*1997 - termelés kezdetének Lanos .
-
1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
+
*1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
-
2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
+
*2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
-
2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
+
*2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
-
2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
+
*2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
-
2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
+
*2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
-
2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
+
*2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
-
2008 - end of termelés az FSO Lanos
+
*2008 - end of termelés az FSO Lanos
-
2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
+
*2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
-
2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo
+
*2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo
 +
 
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]

A lap 2012. október 13., 17:20-kori változata

FSO
OldFSO logo01.jpg
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Alapítva1951
SzékhelyVarsó, Lengyelország
A(z) FSO weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.

Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.

WARSAWA old.jpg
Warszawa2.jpg

A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.

Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.

A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.

Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.

Veteran banner01.jpg

Veterán FSO autók

Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában.

FSO modellek példányszáma
Modell Termelési volumen
FSO Warszawa 254 471
Syrena 177 234
Polski Fiat 125p 1 445 699
FSO Polonez 1 061 807
Polski Fiat 126p .....

Warszawa típusok


Gyártás mennyisége, évente-összesen
Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db
1951 75 1959 15 340 1967 15 175
1952 1575 1960 14 825 1968 17 780
1953 1563 1961 13 650 1969 17 683
1954 1678 1962 14 636 1970 16 232
1955 4015 1963 13 422 1971 13 500
1956 6105 1964 13 455 1972 12 803
1957 10 020 1965 15 726 1973 4266
1958 13 173 1966 17 774 SUM: 254 471

A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:

Warszawa Utility

  • Warsaw Pickup
  • VAN
  • Estate

Warszawa Special

  • Warszawa Pickup
  • Warszawa Furgon
  • Warszawa Kombi
  • Wersje specjalne
  • Drezyna
  • Taksówka
  • Radiowóz
  • Sanitarka/Ambulans
  • Pocztylion

Warszawa Prototyp

  • Warszawa M-20U
  • Warszawa M-20F
  • Warszawa Ghia
  • Warszawa 210
    • Geneza
    • Układ napędowy
    • Podwozie
    • Nadwozie
    • Dalsze losy

Poski Fiat típusok

A fenti alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal.

  • PF 125p (1967-1973)
  • PF 125p MR'73/MR'74 (1973-1974)
  • PF 125p (1975-1983)
    • Polski Fiat 125p kombi és zárt-kombi változatok
    • Polski Fiat 125p Pick-up
    • PF 125p Radiowóz rendőrségi feladatokra (URH-s kocsi)

1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így FSO 125p jelzéssel gyártották tovább a változatokat

  • FSO 125p (1983-1991)
    • 1.5 C
    • 1.5 L
    • 1.5 ME
    • FSO 125p Kombi

Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek

Polski Fiat 125p Coupé

Osobny artykuł: Polski Fiat 125p Coupé.

W roku 1971 opracowano prototyp wersji z nadwoziem typu coupé, które zaprojektował Zdzisław Wattson. Pojazdem miały podróżować cztery osoby na dwóch rzędach siedzeń. W porównaniu z wersją sedan, powiększono szerokość ogumienia oraz zastosowano wzmocniony silnik 1500 (90 KM) pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej w granicach 170 km/h. Projekt nie został wdrożony do produkcji[27]. Polski Fiat 125p z napędem na 4 koła Był to samochód terenowy zbudowany na podstawie Polskiego Fiata 125p Kombi. Wyposażony został w silnik 1500 o mocy 75 KM oraz układ przeniesienia napędu i przedni most z Łady Nivy, zastosowano także szersze przednie nadkola i terenowe opony[27][7]. Powstało kilkadziesiąt prototypów, a do dziś zachował się przynajmniej jeden, eksponat Muzeum Motoryzacji w Warszawie[27]. Polski Fiat 125p pickup (campingowy) W roku 1973 stworzono turystyczną odmianę PF 125p. Opierała się ona na podwoziu wersji pick-up, miejsce paki ładunkowej zajęła kabina campingowa. Jako źródło napędu wybrano silnik 1500 o mocy 70 KM, połączony był on z 4-biegową skrzynią manualną. Prezentacja odbyła się w 1974 roku podczas wystawy Warszawa XXX[27]. Sześć lat później przedstawiono wersję N249, wyposażona była ona w zdejmowane nadwozie mieszkaniowe[27]. Polski Fiat 125p cabrio Na wystawie Warszawa XXX w 1974 roku zaprezentowano Polskiego Fiata 125p w wersji ze zdejmowanym brezentowym dachem. Wersja ta cechowała się dłuższymi drzwiami, wzmocnioną podłogą oraz nową deską rozdzielczą i pasem tylnym nadwozia (zaadaptowano do niego tylne lampy od Łady 2101)[27].


Polski Fiat 125p LONG w Jaśle w 1994 roku Polski Fiat 125p LONG W roku 1974 powstała krótka seria przedłużanych 125p. Cechowały się one rozstawem osi równym 340 cm, 6-drzwiowym nadwoziem i 7-osobowym wnętrzem. Powstawały one poprzez zespawanie dwóch karoserii, wzmocnienie podłogi i zaadaptowanie zawieszenia z wersji kombi[27]. Samochód występował jako kabriolet, sedan i kombi, jednostkę 1500 przejęto bez większych zmian ze standardowej wersji. Powstało tylko kilkadziesiąt egzemplarzy[27]. Przedłużane pojazdy trafiały głównie do biur turystycznych[28]. Jako efekt uboczny rozcięcia dwóch pojazdów i pozbawienia ich podłogi powstała także skrócony wariant modelu (kaczorek), nie jest jednak pewne czy był on w stanie jeździć[27]. Polski Fiat 1100 Coupé

Osobny artykuł: Polski Fiat 1100 Coupé.

W roku 1970 opracowano prototyp sportowego coupé opartego na Polskim Fiacie 125p. Klinowate nadwozie zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona wyposażono w chowane przednie reflektory. Do napędu użyto silnika R4 1.1 o mocy 55 KM pochodzącego z Fiata 128. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 140 km/h. Samochód nie został wdrożony do produkcji seryjnej[27]. 125p GTJ W Ośrodku Sportu Samochodowego przy FSO planowano wprowadzenie kolejnej po Akropolis i Monte Carlo odmiany samochodu charakteryzującej się jeszcze lepszymi osiągami. Powstały dwa modele wyposażone w silnik 2000 DOHC z Fiata 132p o mocy 112 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości maksymalnej 185 km/h[27]. Jeden z prototypów w późniejszym czasie wyposażono w silnik 1.8 o mocy 198 KM co sprawiało, że 125p mógł rozpędzić się w zależności od ustawień od 220 do 240 km/h[27].


FSO Ogar FSO Ogar

Osobny artykuł: FSO Ogar.

W roku 1977 zaprezentowano pojazd z nadwoziem stworzonym przez Cezarego Nawrota oparty na płycie podłogowej i podzespołach Polskiego Fiata 125p. Jako źródło napędu użyto silnika 1500 o mocy 82 KM, co pozwalało na rozpędzenie samochodu do około 155 km/h. Powstał tylko jeden egzemplarz prototypu, w ramach testów przejechał ponad 70 000 km. Samochód był bliski wprowadzenia do produkcji, planowano roczną produkcję na poziomie 10 000 egzemplarzy[7]. Nie doszło to jednak do skutku, głównie ze względu na plany wprowadzenia na rynek Poloneza i brak zapotrzebowania w Polsce na samochód sportowy[27].

Polonez típusok

Veterán FSO kishaszon-gépjárművek

Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)


Veteran banner01.jpg

Veterán FSM autók

Syrena típusok

Polski Fiat 126p típusok

Veteran banner01.jpg

Fejlesztési irányok, kísérletek

(Nem realizált projektek)

  • 1959 - Design Mermaid Van , a világ első olyan autó van szerv
  • 1960 - létrehozása Sirens Sport , azon kevesek egyike, a háború utáni lengyel sportkocsi
  • 1961 - prototípusok Sirens laminált , modern utódja Mermaids 104
  • 1964 - Prototype Varsó 210
  • 1966 - prototípusok Sirens 110 , az első ferdehátú a világ
  • 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
  • 1974 - FSO 1100 Coupe
  • 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
  • 1977 - Ogre , sportkocsi
  • 1981 - Polonaise rendfelszedő 3-tengelyes, a középső kerék
  • 1982 - Polonez Sedan, minta alapján 1300/1500
  • 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin is volt a modell 1300/1500
  • 1985 - Wars , modern családi autó
  • 1994 - FSO Polonez Analog .

Idővolnal

  • 1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
  • 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
  • 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
  • 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
  • 1962 - A start termelés Mermaids 102 .
  • 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
  • 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
  • 1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
  • 1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
  • 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
  • 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
  • 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
  • 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
  • 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
  • 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
  • 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
  • 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
  • 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
  • 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
  • 1991 - end of termelés FSO 125p.
  • 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
  • 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
  • 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
  • 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
  • 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
  • 1997 - termelés kezdetének Lanos .
  • 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
  • 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
  • 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
  • 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
  • 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
  • 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
  • 2008 - end of termelés az FSO Lanos
  • 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
  • 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo

Veteran banner01.jpg

Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)

FSM - FAP (Fiat Auto Polland)

Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

http://www.polskaprl.rejtravel.pl/Motoryzacja.htm

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=FSO