FSO
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán FSO autók: szerk) |
a (→Veterán FSM autók: szerk) |
||
51. sor: | 51. sor: | ||
== Veterán FSM autók == | == Veterán FSM autók == | ||
+ | === Syrena típusok === | ||
+ | |||
+ | * [[Syrena 101]] (1960- ) | ||
+ | * [[Syrena sport]] (1960- ) | ||
+ | * [[Syrena 102]] (1961- ) | ||
+ | |||
+ | === Polski Fiat 126p típusok === | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
== Fejlesztési irányok, kísérletek == | == Fejlesztési irányok, kísérletek == | ||
A lap 2012. október 13., 12:09-kori változata
FSO | |
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH | |
Alapítva | 1951 |
Székhely | Varsó, Lengyelország |
A(z) FSO weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.
Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.
Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.
A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.
Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.
Veterán FSO autók
Warszawa típusok
- Warszawa M-20 (1951–1957)
- Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (później zwana 200)
- Warszawa 201 (1960–1964)
- Warszawa 202 (1962–1964)
- Warszawa 210i (1964-~)
- Warszawa 223/224 (1964–1973)
- Warszawa 223 kombi (1964-1973)
Poski Fiat típusok
- FSO Polski Fiat 125p (1967-1977)
- FSO Polski Fiat 126p-600 (1973-1977)
- FSO Polski Fiat 126p-650 (1976-1986)
Veterán FSO kishaszon-gépjárművek
Veterán FSM autók
Syrena típusok
- Syrena 101 (1960- )
- Syrena sport (1960- )
- Syrena 102 (1961- )
Polski Fiat 126p típusok
Fejlesztési irányok, kísérletek
Idővolnal
Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)
FSM - FAP (Fiat Auto Polland)
Kapcsolódó hivatkozások