Polski Fiat
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Videó galéria: video hivatkozás) |
a (→Képtár: jav) |
||
130. sor: | 130. sor: | ||
|[[Fájl:PF125pBW.jpg|center]] | |[[Fájl:PF125pBW.jpg|center]] | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:const1.gif]] | ||
+ | |||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
A lap 2012. október 12., 18:02-kori változata
Polski Fiat | |
Under construction | |
Alapítva | 1932 |
Megszűnt | 1990~ |
Székhely | Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
Tartalomjegyzék |
A Polski Fiat rövid története
A Polski Fiat egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.
Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.
A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.
Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.A főbb gyártmányok voltak:
- Polski Fiat 508/III Junak
- Polski Fiat 518 Mazur
- Polski Fiat 618 Grom
- Polski Fiat 621 L és Polski Fiat 621 R
Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:
- IIIW Łazik
- Polski Fiat 518 Łazik
- Polski Fiat 508/518 - A Polski Fiat 508 és a Polski Fiat 518 keveréke
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez
Polski Fiat 125p
A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése. Összesen 1 445 699 db került legyártásra.
Polski Fiat 125p modellek:
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
(részletesebben az egyes típusoknál)
A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
FSO Polonez
Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.
Polonez modellek
- 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- 1991-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- 1996-1997 Atu
- 1997-2002 Atu Plus
- 1999-2002 Kombi
- 1988-1992 Truck
- 1992-1997 Truck
- 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- 1993-1997 Cargo
- 1997-2001 Cargo Plus
- 1981 és 1983 Coupe
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
Polski Fiat 126p
1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
Modellváltozatok:
- Polski Fiat 126p 600 (1972-től)
- Polski Fiat 126p 650 (1977-től)
- Polski Fiat 126p 650E /OBR SM/(1982-től)
- Polski Fiat 126p 700 Bis (1987-1991)
A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.
Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)
A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.