Polski Fiat

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Képtár: table)
(Videó galéria: video hivatkozás)
133. sor: 133. sor:
==Videó galéria==
==Videó galéria==
 +
<youtube>v7roM6O1PFM</youtube>
 +
 +
<youtube>BHoAdgix9Hc</youtube>
 +
 +
<youtube>vMvbXTvdZlI</youtube>
 +
 +
<youtube>shmU18WLoGw</youtube>
 +
 +
<youtube>QNDbDHGAP4g</youtube>
 +
 +
<youtube>nxkigiyeF_U</youtube>
 +
 +
<youtube>y7J8ukWEiog</youtube>
 +
 +
<youtube>EdBbmLS8ZRc</youtube>
 +
 +
<youtube>5_eJM-7RVuA</youtube>
 +
 +
<youtube>NBeaqpWFeqw</youtube>
 +
 +
<youtube>cVmJeouUTLQ</youtube>
 +
 +
<youtube>EIw1rRme468</youtube>
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
==Források, hivatkozások==
==Források, hivatkozások==

A lap 2012. október 12., 17:55-kori változata

Polski Fiat
Polski-Fiat-Logo.png
Under construction
Alapítva1932
Megszűnt1990~
SzékhelyVarsó, Bielsko Biala, Lengyelország

Tartalomjegyzék

A Polski Fiat rövid története

A Polski Fiat egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.

Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.

A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.

Const1.gif

Veteran banner01.jpg

Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)

Logo-polski fiat.jpg
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.
Polski Fiat 508 "Junak"

A főbb gyártmányok voltak:

Polski-fiat-518sidew.jpg
Polski Fiat 618 Busz
Polski Fiat 618 "szolgálatban"


Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:

Obecny lazik.jpg

A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.

Veteran banner01.jpg

A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez

125pfelirat.jpg Polski Fiat 125p

125pgraphicsart.jpg

A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése. Összesen 1 445 699 db került legyártásra.

Polski Fiat 125p modellek:

(részletesebben az egyes típusoknál)

Polski-Fiat-125p-front.jpg

Polski Fiat 125p

A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.

Veteran banner01.jpg

FSO Logo.png FSO Polonez

Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.

Polonez1500blue.jpg

Polonez modellek

Fso polonez b.jpg

Polonez-rally.jpg


Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.

Veteran banner01.jpg

Pf126logo.jpg Polski Fiat 126p

126pred.jpg

1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.

Modellváltozatok:

A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.

Fiat 126psidew.jpg

Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)

A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.

Fiat 126p1976.jpg

Veteran banner01.jpg

Képtár

Polski-Fiat-Logo.png
PF125pBW.jpg

Veteran banner01.jpg

Videó galéria

Veteran banner01.jpg

Források, hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg