Tatra
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Tatra autók: tipuslista) |
(→Veterán Tatra autók: listák) |
||
257. sor: | 257. sor: | ||
|[[Tatra 804]] ''Prototyp'' | |[[Tatra 804]] ''Prototyp'' | ||
|1951 | |1951 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Kisbuszok és furgonok === | ||
+ | [[Datei:Tatra 603 MB.JPG|thumb|Tatra Mikrobus in Bratislava]] | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Típus''' | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra Mikrobus|Tatra 603 MB]] (Mikrobus) ''Prototyp'' | ||
+ | |1961 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra Beta]] (Kleintransporter) | ||
+ | |1996–1999 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Teherautók === | ||
+ | [[Datei:SchwerlastZugmaschineTatra141.jpg|thumb|Tatra 141]] | ||
+ | |||
+ | [[Datei:Tatra1009.jpg|thumb|Tatra 148]] | ||
+ | |||
+ | [[Datei:Lkw-tatra-813.jpg|thumb|Tatra 813 8×8]] | ||
+ | [[Datei:Tatra1021.jpg|thumb|Tatra 815]] | ||
+ | [[Datei:Tatra1011.jpg|thumb|Tatra TERRNo1]] | ||
+ | [[Datei:Tatra_terrno1_wa.jpg|thumb|Tatra TERRNo1 8×8 in der Eisenerzerkundung, [[Western Australia]]]] | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Típus''' | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra TL 2]] | ||
+ | |1915–1924 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra TL 4]] | ||
+ | |1916–1924 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 13]] | ||
+ | |1924–1933 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 22]] | ||
+ | |1934–1935 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 23]] | ||
+ | |1926–1931 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 24]] | ||
+ | |1926–1931 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 25]] | ||
+ | |1933–1934 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 27]] | ||
+ | |1930–1947 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 28]] | ||
+ | |1931–1935 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 43]] | ||
+ | |1931–1938 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 49]] | ||
+ | |1929–1930 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 72]] | ||
+ | |1933–1937 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 81]] | ||
+ | |1939–1942 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 84]] ''Prototyp'' | ||
+ | |1935 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 85]] | ||
+ | |1936–1941 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 111]] | ||
+ | |1942–1962 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 114]] | ||
+ | |1947–1948 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 115]] | ||
+ | |1948–1949 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 116|Tatra 116,117,120]] ''2-achsige Prototypen'' | ||
+ | | 1948–1952 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 118|Tatra 118,119,122]] ''3-achsige Prototypen'' | ||
+ | | 1948–1952 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 128]] | ||
+ | | 1951–1952 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 130]] ''Prototyp'' | ||
+ | | 1951 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 130|Tatra 131]] ''Prototyp'' | ||
+ | | 1951 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 137]] ''Prototyp'' | ||
+ | |1956 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 138]] | ||
+ | |1959–1971 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 141]] | ||
+ | |1957–1970 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 147]] | ||
+ | |1957–1961 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 148]] | ||
+ | |1972–1982 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 157]] ''Prototyp'' | ||
+ | |1972–1974 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 165]] ''Prototyp'' | ||
+ | |1994–2000 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 805]] | ||
+ | |1953–1960 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 813]] | ||
+ | |1967–1982 | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Autó-, és troli buszok === | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Típus''' | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 24]] | ||
+ | | 1926-1931 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 27]] | ||
+ | | 1930-1947 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 43]] | ||
+ | | 1931-1938 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 72]] | ||
+ | |1933–1937 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 86]] | ||
+ | | 1936–1939 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 114]] | ||
+ | | 1947-1948 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 400]] | ||
+ | | 1948-1955 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 401]] ''Prototyp'' | ||
+ | | 1958 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 500]] | ||
+ | | 1954-1957 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Katonai gépkocsik === | ||
+ | [[Datei:2006-07-15_tatra815_1.jpg|thumb|Der Tatra 815 als THW-Einsatzfahrzeug]] | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Típus''' | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Konstrukció''' | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Gyártás évei''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 111]] | ||
+ | |''LKW'' | ||
+ | |1942–1962 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 805]] | ||
+ | |''leichter LKW'' | ||
+ | |1953–1960 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 809]] | ||
+ | |''Halbkettenfahrzeug'' | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 813]] | ||
+ | |''schwerer LKW'' | ||
+ | |1967–1982 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 815]] | ||
+ | |''schwerer LKW'' | ||
+ | |1983– | ||
+ | |- | ||
+ | |[[OT-64 SKOT|Tatra OT-64]] | ||
+ | |''Panzerwagen 8x8'' in Zusammenarbeit mit [[Polen]] auf Basis Tatra 813 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[OT-810|Tatra OT 810]] | ||
+ | |''Halbkettenfahrzeug'' – Nachbau des deutschen [[Schützenpanzerwagen Sd.Kfz. 251|mittleren SPW Sd.Kfz. 251]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |[[DANA (Geschütz)|DANA]] | ||
+ | |''Selbstfahrhaubitze'', Fahrgestell und Antrieb des Tatra 815 | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === Hómobil === | ||
+ | [[Datei:Tatra011.jpg|thumb|Tatra Motorschlitten]] | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Típus''' | ||
+ | ! style="background:#efefef;" | '''Gyártási év''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra V 855]] | ||
+ | |1942 | ||
|} | |} | ||
A lap 2012. szeptember 28., 03:56-kori változata
Tatra | |
Alapítva | 1923 (1850) |
Alapító | Ignác Šustala |
Megszűnt | 1984 |
Székhely | Kopřivnice, Csehország |
Kulcsemberek | Hans Ledwinka |
A(z) Tatra weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Tatra márkatörténet
A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el. A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így az autógyártást 1999-ben beszüntette a Tatra.
Veterán Tatra autók
- Tatra 11 (1923-1927)
- Tatra 12 (1923-1926)
- Tatra 17 (1925-1925)
- Tatra 57 (1932-n.a.)
- Tatra 57 A (1936-1938)
- Tatra 57 B (1938-1949)
- Tatra 75 (1933-1942)
- Tatra T 77 (1934-1935)
- Tatra T 77A (1935-1938)
- Tatra T 80 (1931-1935)
- Tatra T 87 (1936-1950)
- Tatra T 97 (1936-1939)
- Tatra 600 Tatraplan (1950-1954)
- Tatra Dynamic (1937-1954)
- Tatra 603 (1956-1973)
- Tatra 2-603 (1963-1968)
- Tatra 2-603 II (1968-1975)
- Tatra 613 (1975-1979)
- Tatra 613-2 (1979-1984)
Személyautók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 10 | 1923–1925 |
Tatra 11 | 1923–1926 |
Tatra 12 | 1926–1934 |
Tatra 17 | 1925–1927 |
Tatra 20 | 1923–1925 |
Tatra 26/30 | 1927–1933 |
Tatra 26/52 | 1931 |
Tatra 30 | 1926–1930 |
Tatra 30/52 | 1929–1930 |
Tatra 31 | 1926–1930 |
Tatra 52 | 1930–1938 |
Tatra 52 Sport | 1930–1938 |
Tatra 54 | 1931–1934 |
Tatra 57 | 1932–1935 |
Tatra 57 A | 1936–1938 |
Tatra 57 B | 1938–1949 |
Tatra 70 | 1931–1932 |
Tatra 70 A | 1934–1947 |
Tatra 75 | 1933–1942 |
Tatra 77 | 1934–1935 |
Tatra 77 A | 1935–1936 |
Tatra 80 | 1931–1935 |
Tatra 87 | 1937–1950 |
Tatra 87-603 Versuchsfahrzeug | 1950/1964 |
Tatra 90 Prototyp | 1935 |
Tatra 97 | 1937–1946 |
Tatra 107 | 1946–1947 |
Tatra 201 Prototyp | 1947 |
Tatra 600 Tatraplan | 1947–1952 |
Tatra 600 Diesel Prototyp | 1952 |
Tatra 603 | 1956–1963 |
Tatra 603 A Prototyp | 1955 |
Tatra 603 X Prototyp | 1967 |
Tatra 2-603 | 1963–1968 |
Tatra 3-603 | 1969 |
Tatra 604 Prototyp | 1954 |
Tatra 613 | 1973–1996 |
Tatra 623 | 1980–1998 |
Tatra 700 | 1996–1999 |
Tatra Prezident Prototyp | 1994 |
Tatra V 570 Prototyp | 1933 |
Verseny-, és sport autók
thumb|Tatra 607, Baujahr 1950, 1989 auf dem Nürburgring [[Datei:TatraMTXBlack.JPG|thumb|Tatra MTX V8]]
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 12 Targa Florio | 1925 |
Tatra 30 Sport | 1926 |
Tatra 601 Monte Carlo | 1949–1952 |
Tatra 602 Tatraplan Sport | 1949–1952 |
Tatra 2-603 B5 | 1966–1967 |
Tatra 2-603 B6 | 1968 |
Tatra 605 | 1956 |
Tatra 607 Monoposto | 1950 |
Tatra 607-2 Monoposto | 1951–1958 |
Tatra 625 | 1986 |
Tatra Delfin | 1963 |
Tatra JK 2500 | 1954 |
Tatra MTX V8 | 1990 |
Terepjárók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra V 750 | 1935–1937 |
Tatra V 799 | 1938 |
Tatra V 809 | 1940–1942 |
Tatra 57 K | 1941–1948 |
Tatra 82 | 1935–1937 |
Tatra 92 | 1937–1941 |
Tatra 93 | 1939 |
Tatra 803 Prototyp | 1950 |
Tatra 804 Prototyp | 1951 |
Kisbuszok és furgonok
thumb|Tatra Mikrobus in Bratislava
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 603 MB (Mikrobus) Prototyp | 1961 |
Tatra Beta (Kleintransporter) | 1996–1999 |
Teherautók
thumb|Tatra 813 8×8 thumb|Tatra 815 thumb|Tatra TERRNo1 [[Datei:Tatra_terrno1_wa.jpg|thumb|Tatra TERRNo1 8×8 in der Eisenerzerkundung, Western Australia]]
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra TL 2 | 1915–1924 |
Tatra TL 4 | 1916–1924 |
Tatra 13 | 1924–1933 |
Tatra 22 | 1934–1935 |
Tatra 23 | 1926–1931 |
Tatra 24 | 1926–1931 |
Tatra 25 | 1933–1934 |
Tatra 27 | 1930–1947 |
Tatra 28 | 1931–1935 |
Tatra 43 | 1931–1938 |
Tatra 49 | 1929–1930 |
Tatra 72 | 1933–1937 |
Tatra 81 | 1939–1942 |
Tatra 84 Prototyp | 1935 |
Tatra 85 | 1936–1941 |
Tatra 111 | 1942–1962 |
Tatra 114 | 1947–1948 |
Tatra 115 | 1948–1949 |
Tatra 116,117,120 2-achsige Prototypen | 1948–1952 |
Tatra 118,119,122 3-achsige Prototypen | 1948–1952 |
Tatra 128 | 1951–1952 |
Tatra 130 Prototyp | 1951 |
Tatra 131 Prototyp | 1951 |
Tatra 137 Prototyp | 1956 |
Tatra 138 | 1959–1971 |
Tatra 141 | 1957–1970 |
Tatra 147 | 1957–1961 |
Tatra 148 | 1972–1982 |
Tatra 157 Prototyp | 1972–1974 |
Tatra 165 Prototyp | 1994–2000 |
Tatra 805 | 1953–1960 |
Tatra 813 | 1967–1982 |
Autó-, és troli buszok
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 24 | 1926-1931 |
Tatra 27 | 1930-1947 |
Tatra 43 | 1931-1938 |
Tatra 72 | 1933–1937 |
Tatra 86 | 1936–1939 |
Tatra 114 | 1947-1948 |
Tatra 400 | 1948-1955 |
Tatra 401 Prototyp | 1958 |
Tatra 500 | 1954-1957 |
Katonai gépkocsik
thumb|Der Tatra 815 als THW-Einsatzfahrzeug
Típus | Konstrukció | Gyártás évei |
---|---|---|
Tatra 111 | LKW | 1942–1962 |
Tatra 805 | leichter LKW | 1953–1960 |
Tatra 809 | Halbkettenfahrzeug | |
Tatra 813 | schwerer LKW | 1967–1982 |
Tatra 815 | schwerer LKW | 1983– |
Tatra OT-64 | Panzerwagen 8x8 in Zusammenarbeit mit Polen auf Basis Tatra 813 | |
Tatra OT 810 | Halbkettenfahrzeug – Nachbau des deutschen mittleren SPW Sd.Kfz. 251 | |
DANA | Selbstfahrhaubitze, Fahrgestell und Antrieb des Tatra 815 |
Hómobil
Típus | Gyártási év |
---|---|
Tatra V 855 | 1942 |
Kapcsolódó Tatra hivatkozások