Légszűrő
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Bevezető: képek) |
(→Rendszerek: video upload) |
||
38. sor: | 38. sor: | ||
* Hagyományos levegő ellátás (szívott rendszer) | * Hagyományos levegő ellátás (szívott rendszer) | ||
- | * Turbófeltöltés (aerodinamikai elven működő rendszerek) | + | * '''Turbófeltöltés''' (aerodinamikai elven működő rendszerek) |
<youtube>FuE2quWV2mg</youtube> | <youtube>FuE2quWV2mg</youtube> | ||
- | * Kompresszor feltöltős rendszerek (kényszerfeltöltés) | + | * '''Kompresszor feltöltős rendszerek''' (kényszerfeltöltés) |
[[Fájl:Alfa_romeo_compressor_1933.jpg|420px]] | [[Fájl:Alfa_romeo_compressor_1933.jpg|420px]] | ||
48. sor: | 48. sor: | ||
'''Alfa Romeo 8C 2300 mechanikus hajtású feltöltő kompresszor''' | '''Alfa Romeo 8C 2300 mechanikus hajtású feltöltő kompresszor''' | ||
- | * Levegő visszahűtő rendszerek (feltöltő rendszerekhez) | + | * '''Levegő visszahűtő rendszerek''' (feltöltő rendszerekhez) |
+ | |||
+ | <youtube>-zc79Zu9QXQ</youtube> | ||
=== Légszűrők === | === Légszűrők === |
A lap 2012. augusztus 15., 12:12-kori változata
Légszűrő - levegő ellátó rendszerek, szerkezetek
Tartalomjegyzék |
Bevezető
Az égési levegő szűrő megakadályozza, a koptató por bejutását a motor hengereibe, ahol koptató mechanikai igénybevételek jelentős károkat okozhatnak. Manapság a legelterjedtebb, a befecskendezéses járművek használatához, a hajtogatott papír szűrőbetétet lapos formában. Ez a szűrő általában egy műanyag dobozba kerül, amely csővezetékkel csatlakozik a szívócsonkhoz-fojtószelephez.
Az idősebb járműveket használó karburátor vagy üzemanyag-befecskendezés alakja jellemzően hengeres légszűrő, általában pár centi magas, és a 6 hüvelyk (150 mm) és 16 hüvelyk (410 mm) átmérőjű. E fölött-, alatt-, mellett helyezkedik el a karburátor vagy fojtószelep, általában egy fém-vagy műanyag edénybe, amely tartalmazza az állítás lehetőségét, hogy a vezeték hűvös és / vagy meleg beszívott levegőt kapjon, és egy fém-vagy műanyag fedéllel rögzítik. A szűrök anyaga igen változatos, papír, hab, olajos fémhuzal vagy damil préselt tömbben, impregnált pamut lemez, stb.
Régebbi autókban olajtükrös légszűrőt is használtak, de ezek már csak "régi-veterán" gépjárművekben fordulnak elő. (Zisz, Pobeda, Warsawa, Volga M-21, Gaz) és kimentek a divatból.
Olajfürdős légszűrő, cca. ~1920-~1970 évekig, nehéz/speciális gépjárműveken most is használják
Elméleti fejtegetés
Légszükséglet, légszállítás (air flow) -szerkesztés alatt-
Az egyik legfontosabb tényező a levegő szűrés meghatározásához a megfelelő méretű szűrőt a motorhoz „illeszteni”. Minden szűrő célja, hogy az elegendő, tiszta levegő beáramlását biztosítsa. Alkalmazása során figyelemmel kell lenni a motor levegőigényére, a levegő áramlás sebesség/ nyomás (vákuum) / hőmérséklet viszonyaira, valamint a szűrő és a csövek légellenállási tényezőire.
A motor gyártójának meg kell határoznia a szükséges műszaki információkat a levegő fogyasztásra (CFM) vonatkozóan.
Ha nem állnak rendelkezésünkre légáramlási adatok, használjuk az általános szabályt lóerő 2,5-szerese a motor kap egy hozzávetőleges mennyiségű levegő szükségletet. Ha meg akarjuk számolni a CFM (köbláb per perc), 4 ciklus motor tudjuk szorozni a köbcentiméternyi elmozdulása a motor a maximális fordulatszám (percenkénti fordulatszámon), és ossza meg az eredményt 3456. Aztán szorozzuk az eredményeket a volumetrikus hatásfok a motor. A volumetrikus hatásfok olyan tényező határozza meg a hatékonyságot a turbó, az elektronikus vezérlőrendszerek, hogy milyen típusú üzemanyag befecskendezés és változásából eredő szelepvezérlés, vagy nyílást. A motor rendesen carburated egy volumetrikus hatásfokát 0,70-0,80, de az elektronika is vessék fel ezt a szám magasabb, mint 2,0. A dízelmotor (2 vagy 4 ciklus ciklus) általában egy volumetrikus hatásfokát 0.90. A turbó növelheti a volumetrikus hatásfok, hogy 1,5 és 3.0. Ha nem tudod, hogy ezt az értéket az a turbó, akkor a legjobb, ha 3.0. kiszámításának egyszerűsítése érdekében dolgoztunk ki a számológép. használata: Válassza ki a kívánt mérési: köbcentiméter (pl.: 2400) vagy ccm (pl.: 289) Adja meg a maximális sebesség (RPM) vár el a motort (pl.: 4000) Válassza ki a motor típusa között négy lehetőséget, vagy válassza a "Adjon meg egy adott értéket", és adja meg a volumetrikus hatásfok, hogy szeretne használat (pl.: 2,8). Amikor kiválasztja a négy motorváltozat, a maximális értékeket kell használni. Az eredmények lesznek láthatóak és a CFM liter per perc.
Egy webes kalkulátor: http://www.widman.biz/English/Calculators/CFM.html
Ezen az oldalon rengeteg tábláztat és kalkulátor is található a motorok működtetésének kiszámításához. (viszkozitás, kenőanyag minőség, stb.)
Rendszerek, fajták, típusok
Mindenekelőtt -lehet, hogy furcsán hangzik - egy motorhoz légszűrő kell, vagy nem kell, de égési levegő ellátó rendszer kell!
Rendszerek
- Hagyományos levegő ellátás (szívott rendszer)
- Turbófeltöltés (aerodinamikai elven működő rendszerek)
- Kompresszor feltöltős rendszerek (kényszerfeltöltés)
Alfa Romeo 8C 2300 mechanikus hajtású feltöltő kompresszor
- Levegő visszahűtő rendszerek (feltöltő rendszerekhez)
Légszűrők
Típusok
Referenciák, hivatkozások
- Légszűrő Wikipédia EN
- szűrőtípusok használt állapotban
- Google keresések: air flow calculators
- Google keresések: engine air filter