Peugeot
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Peugeot márkatörténet) |
(→Veterán Peugeot márkatörténet) |
||
20. sor: | 20. sor: | ||
A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet [[Ettore Bugatti]] tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a [[Peugeot 201]]-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC). | A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet [[Ettore Bugatti]] tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a [[Peugeot 201]]-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC). | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Peugeot-401-Eclipse.jpg|right|100px|thumb|Peugeot 401 Eclipse a merevtető csomagtartóba rejtése közben.]] | ||
Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető [[Peugeot 203]]-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg. | Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető [[Peugeot 203]]-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg. |
A lap 2010. október 8., 12:36-kori változata
Peugeot | |
Peugeot logó 1927-ből. | |
Alapítva | 1889 (1700) |
Alapító | Peugeot-család |
Székhely | Sochaux, Franciaország |
A(z) Peugeot weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Peugeot márkatörténet
A Peugoet története az 1700-as évekre nyúlik vissza. A Peugeot-család számos területen rendelkezett érdekeltséggel, majd 1842-ben elindította az akkori divatot kiszolgáló krinolingyárát (női ruha, melynek formáját egy vasszerkezet adta), így kerülve közel a fémiparhoz. 1885-ben készült el az első bicikli, majd a Peugeot testvérek 1889-ben bemutatta első gőzhajtású, majd 1890-ben első, a Daimler erőforrásán alapuló benzinhajtású autómodelljüket. Pár évvel később pedig már teljes saját gyártású autókkal jelentkeztek.
Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a Bébé Peugeot volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, Lion-Peugeot néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott.
A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet Ettore Bugatti tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a Peugeot 201-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC).
Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető Peugeot 203-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg.
1955-ben a Peugeot először fordult Pininfarinához, a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a Peugeot 403-at. Ez volt az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítettek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében.
1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a Peugeot 204-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott Peugeot 604-el, amit európában elsőként turbó-dízel motor hajtott.
A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő Citroën 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő PSA (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat.
Veterán Peugeot autók
I. világháború előtti oldtimer Peugeout modellek
- Peugeot Bébé (1902-n.a.)
- Peugeot Bébé "2." (1910-n.a.)
I. és II. világháború között megjelent oldtimer Peugeout modellek
- Peugeot Quadrilette (1921-n.a.)
- Peugeot 12-Six (n.a.-n.a.)
- Peugeot 201 (1929-1932)
- Peugeot 301 (1932-1936)
- Peugeot 401 (1934-1935)
- Peugeot 202 (1938-1944)
- Peugeot 302 (1936-1938)
- Peugeot 402 (1935-1938)
II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek
- Peugeot 203 A (1948-1954)
- Peugeot 203 C (1954-1960)
- Peugeot 203 U 6 (1950-1954)
- Peugeot 203 C 5 (1954-1959)
- Peugeot 403 (1956-1965)
- Peugeot 404 (1960-1975)
- Peugeot 204 (1965-1976)
- Peugeot 304 (1969-1979)
- Peugeot 504 (1968-1983)
- Peugeot 604 (1979-1986)
- Peugeot 104 (1973-1988)
Veterán Peugeot motorok
Kapcsolódó Peugeot hivatkozások