Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „Pannónia {{Márka | név = Pannónia | logo = | képméret = 150px | képaláírás = | alapítva = 1954 | alapító = Csepel Motorkerékpárgyár | megszűnt = 19…”) |
|||
28. sor: | 28. sor: | ||
http://pannoniamotor.lap.hu/ | http://pannoniamotor.lap.hu/ | ||
+ | |||
+ | [[Kategória:Motormárka]] |
A lap 2010. szeptember 2., 08:00-kori változata
Pannónia
Pannónia | |
Alapítva | 1954 |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár |
Megszűnt | 1975 |
Székhely | Csepel, Magyarország |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle. 1964-ben mutatták be a T-sorozat első kétkerekűjét, a Pannónia T5 modellt. A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten Kalifornia exportra készült. A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. „Ihletett” a japánoktól próbáltak szerezni, az importált Yamaha YDS motor adta például a Pannónia P20 alapját. Ennek kapcsán születőben volt egy megállapodás a Yamahával is, ám ezt a lehetőséget végül nem használta ki a gyár. A Pannónia rendkívül népszerű volt nem csak Magyarországon, rendkívül jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.