Citroën
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Citroën autók) |
(→II. világháború utáni oldtimer Citroën modellek) |
||
43. sor: | 43. sor: | ||
* [[Citroën 2 CV]] (1949-1980) | * [[Citroën 2 CV]] (1949-1980) | ||
- | * [[Citroën DS 19]] (1955-1968) | + | * [[Citroën DS|Citroën DS 19]] (1955-1968) |
- | * [[Citroën DS 20]] (1968-1975) | + | * [[Citroën DS|Citroën DS 20]] (1968-1975) |
- | * [[Citroën DS 21]] (1965-1972) | + | * [[Citroën DS|Citroën DS 21]] (1965-1972) |
- | * [[Citroën DS 23]] (1972-1975) | + | * [[Citroën DS|Citroën DS 23]] (1972-1975) |
* [[Citroën ID 19]] (1957-1969) | * [[Citroën ID 19]] (1957-1969) | ||
* [[Citroën ID 20]] (1968-1969) | * [[Citroën ID 20]] (1968-1969) |
A lap 2010. augusztus 11., 08:51-kori változata
Citroën | |
Alapítva | 1919 |
Alapító | André-Gustave Citroën |
Székhely | Saint-Ouen, Seine-Saint-Denis, Franciaország |
A(z) Citroën weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A Citroënt alapító André-Gustave Citroën mérnöki tehetségével és karizmatikus személyiségével rendkívül gyorsan sikerre vitte a céget. Az autóipar történetírói gyakran hasonlítják Henry Fordhoz, hiszen Citroën gyárában meghonosította a tömegtermelést, mely nagymértékben járult hozzá sikereihez. Látva tehetségét, a francia állam az I. világháború segítségét kérte a hadiipari termelés fokozásához, cserébe korszerű gyárat adott, melyben a legmodernebb gépekkel dolgozhatott.
Már első autója is rendkívül sikeres volt, a Citroën 10hp Type A olcsó volt, ráadásul fenntartása sem került sokba. Citroënt folyamatosan fűtötte a vállalkozó szellem, így „szabad kapacitásait” kihasználva taxivállalkozást, illetve nemzeti buszvállalatot indított. Az 1930-as évekre a fókuszvesztés nyilvánvaló jelei mutatkoztak: a gyár által kínált modellek évtizedes technikán alapultak, ezért a Citroën új fejlesztésekbe fogott, ennek eredménye a Citroën Traction, mely sikeres volt ugyan, de rendkívül komoly pénzeket emésztett fel. A csődtől a Michelin gumigyártó mentette meg a céget.
A háború után jelent meg a Citroën 2CV, az emblematikus modell gyártása évtizedeken át tartott. 1955-ben mutatta be a Citroën a DS modellt, mely lenyűgöző karosszériájával és kifinomult technikájával évtizedekkel előzte meg korát. A DS-ben többek közt hidraulikus felfüggesztés és mechanikus szerkezettel megvalósított kanyarkövető fényszóró kapott helyet. Ez volt az első sorozatgyártású autó, mely alapfelszereltségként tárcsafékeket kapott.
Veterán Citroën autók
I. és II. világháború közötti oldtimer Citroën modellek
- Citroën 10HP Typ A (1919-1921)
- Citroën 10HP Typ B (1922-1925)
- Citroën C4 (1929-1932)
- Citroën C6 (1929-1932)
- Citroën Rosalie 10 (1933-1934)
- Citroën Rosalie 15 (1933-1934)
- Citroën 7/C (1935-1939)
- Citroën Traction 11 AL/BL (1935-1939)
- Citroën 11 Normale (1936-1940)
- Citroën Traction 11 AL (1936-1940)
- Citroën 15 Six (1937-1955)
II. világháború utáni oldtimer Citroën modellek
- Citroën 2 CV (1949-1980)
- Citroën DS 19 (1955-1968)
- Citroën DS 20 (1968-1975)
- Citroën DS 21 (1965-1972)
- Citroën DS 23 (1972-1975)
- Citroën ID 19 (1957-1969)
- Citroën ID 20 (1968-1969)
- Citroën D Special (1969-1975)
- Citroën D Super (1969-1974)
- Citroën Ami 6 (1960-1969)
- Citroën Ami 8 (1969-1978)
- Citroën Ami Super (1973-1976)
- Citroën Dyane 4 (1967-1976)
- Citroën Dyane 6 (1968-1980)
- Citroën GS (1971-1985)
- Citroën GSA (1979-1986)
- Citroën GSX (1975-1978)
- Citroën SM (1970-1975)
- Citroën CX (1974-1988)
- Citroën Visa (1979-1989)