André-Gustave Citroën

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
Veteranpark (vitalap | szerkesztései)
(Új oldal, tartalma: „{{Emberek | név = André -Gustave Citroën | kép = | képméret = | képaláírás = | született = 1875. február 5. | elhunyt = 1935. július 3. | kapcsolódó m…”)
Újabb szerkesztés →

A lap 2010. július 1., 10:31-kori változata

André -Gustave Citroën
Született1875. február 5.
Elhunyt1935. július 3.
Kapcsolódó márkaCitroën



André Citroën nem csak kiváló mérnöki tudása miatt volt korának méltán híres szakembere, hanem emberséges üzletemberként is beírta nevét a történelemkönyvekbe.

Miután diplomázott a Műszaki Főiskolán, először egy szerelvénygyárat alapított, melynek keretein belül szabadalmaztatta a V alakú fogakkal ellátott fogaskerék-áttételt. Ennek stilizált jelképe a mai napig megtalálható a Citroën gyár emblémájában.

A szakember tehetségét és szervezőképességét más területen is hasznosította. Az első világháború idején a tűzezred tagjaként rájött, hogy országa fegyveres muníciója nem veszi fel a versenyt az ellenségével. Citroën a 3 hónap alatt felépített 15 hektáros üzeméből a háború végéig összesen 24 millió lőszerrel látta el harcoló bajtársait.

A vállalkozó szellemű üzletember 1919-ben hozta létre saját autógyárát, és még ez év júniusában legördült az üzem szerelőszalagjáról az Európában elsőként sorozatban gyártott, A-típusú, már baloldali kormánnyal felszerelt francia gépjármű. 1931 végéig összesen 24 ezer darab került forgalomba ebből a típusból, és 1921-ben már 3 ezerre rúgott az exportált gépkocsik száma.

A márka elterjedéséhez nagy mértékben hozzájárult, hogy az üzletember elsőként vezette be a gépkocsik hitelre történő vásárlását, mellyel jelentősen növelte vásárlói körét. Citroën jó érzékkel használta kora reklámfogásait is gépjárművei népszerűsítésére: 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, és egy ideig az ő villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot.

Autógyára nem csak a kiemelkedő színvonalú mérnöki munkáról volt híres, hanem az emberséges munkakörülményekről is. Citroën hazájában elsőként teremtett speciális munkakörülményeket a fogyatékkal élő embertársainak, és vezette be dolgozói részére a 13. havi fizetést. Emellett az üzemében bölcsődét, óvodát és szoptató szobát alakított ki az ott dolgozó anyáknak, továbbá tornaterem, játékterem, étkezde és kórházként is üzemelő orvosi rendelő biztosította a maximális ellátást alkalmazottai számára.

Az 1929-ben Amerikában kirobbant világméretű gazdasági válságra reagálva Citroën öt hónap alatt átszervezte gyárát, s megalkotta a Traction Avant-t elsőkerék-meghajtással, tiszta acél karosszériával, silentblocra szerelt motorral és független első- és hátsókerék-felfüggesztéssel. Azonban ez sem volt elég a válságból való kilábaláshoz a cég számára, ezért a francia kormány végül legfőbb hitelezőjét, a Michelint bízta meg a cég vezetésével. Hosszú évek munkája után az üzem újra felzárkózott a vezető autógyárak sorába, és még számtalan típussal öregbítette a márka hírnevét, köztük a legendás Kacsával és az 1955-ben útjára indult Citroën DS-szériával.

Azonban André Citroën a cég vezetésének elvesztése után pár hónappal súlyos depresszióba zuhant, majd hetekkel később előrehaladott stádiumban lévő hasrákot diagnosztizálták nála, és a sürgős beavatkozások ellenére 1935 júliusában életét vesztette.


Kapcsolódó hivatkozások