Colin Chapman
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(munkák) |
(→Colin Chapman rövid életrajza: szöveg) |
||
16. sor: | 16. sor: | ||
Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on. | Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on. | ||
+ | |||
+ | Az alapító és egyben főmérnök Chapman vezetése alatt a Lotus rengeteg újítást vezetett be nemcsak a Formula–1-ben, hanem az egész autósportban. Ennek köszönhetően ugyan nagyon sokáig az élvonalban voltak, de az új fejlesztések gyakran vezettek technikai problémákhoz és balesetekhez, melyek között halálos kimenetelű is volt (ez ihletett egy korabeli gúnyolódást, mely szerint a Lotus jelentése: Lot of Trouble, Usually Serious – 'sok probléma, többnyire súlyos'). | ||
Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban. | Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban. |
A lap 2016. február 4., 11:00-kori változata
Colin Chapman rövid életrajza
Anthony Colin Bruce Chapman (Richmond, Surrey grófság, Egyesült Királyság, 1928. május 19. – 1982. december 16.) egy angol versenyautó-konstruktőr volt.
1952-ben megalapította a Lotus Engineering Ltd.-t, a Lotus sportautómárkát, amely ma is működik. 1954-ben ebből vált ki a Team Lotus, amely különböző motorsportágakban vett részt, köztük a Formula-1-ben, a Le Mans-i 24 órás versenyen az indianapolisi 500 mérföldes versenyeken is(Lotus 38 és 56 típusok). Az 1968-as Series 3 Lotus Seven továbbfejlesztett változatát, a Caterham 7-t a Caterham Cars gyártja majd, előreláthatólag 2011-től.
Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on.
Az alapító és egyben főmérnök Chapman vezetése alatt a Lotus rengeteg újítást vezetett be nemcsak a Formula–1-ben, hanem az egész autósportban. Ennek köszönhetően ugyan nagyon sokáig az élvonalban voltak, de az új fejlesztések gyakran vezettek technikai problémákhoz és balesetekhez, melyek között halálos kimenetelű is volt (ez ihletett egy korabeli gúnyolódást, mely szerint a Lotus jelentése: Lot of Trouble, Usually Serious – 'sok probléma, többnyire súlyos').
Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban.
További információk
- Colin Chapman életrajza (origo.hu)
- Kép Chapmanről
- [hivatkozás címe]