Colin Chapman
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(életrajz) |
(info) |
||
17. sor: | 17. sor: | ||
Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban. | Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban. | ||
+ | |||
+ | ==További információk== | ||
+ | *[http://www.origo.hu/brit-het/sport/20080212-brit-sportikonok.html?pIdx=2 Colin Chapman életrajza] (origo.hu) | ||
+ | *[http://www.buscatuning.com/blog/fotos/personajes/colin_chapman_tie.jpg Kép Chapmanről] | ||
+ | *[[q:en:Colin Chapman|Idézetek Chapmantől angolul]] |
A lap 2016. február 4., 10:17-kori változata
Colin Chapman | |
Született | 1928. május 19. London, Anglia |
Kapcsolódó márka | Lotus Car Ltd., |
Anthony Colin Bruce Chapman (Richmond, Surrey grófság, Egyesült Királyság, 1928. május 19. – 1982. december 16.) egy angol versenyautó-konstruktőr volt.
1952-ben megalapította a Lotus Engineering Ltd.-t, a Lotus sportautómárkát, amely ma is működik. 1954-ben ebből vált ki a Team Lotus, amely különböző motorsportágakban vett részt, köztük a Formula–1-ben, a Le Mans-i 24 órás versenyen az indianapolisi 500 mérföldes versenyeken is. Az 1968-as Series 3 Lotus Seven továbbfejlesztett változatát, a Caterham 7-t a Caterham Cars gyártja majd, előreláthatólag 2011-től.[1]
Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on.
Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban.