Vatikáni autómobilok
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→1909-1929: szerkeszt) |
(→1930-1945: szerk) |
||
212. sor: | 212. sor: | ||
|-bgcolor="Gainsboro" | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
|[[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]] | |[[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]] | ||
- | | | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" |
+ | |'''A kíséret sem marad el, "CZ 500 Vatican" motorkerékpár''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:CZpope01.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''"CZ 500 Vatican" motorkerékpár 1939''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:Cz500PapeS1.JPG|640px|center]] | ||
|} | |} | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] |
A lap 2012. december 12., 15:06-kori változata
Vatikán autómobiljai, pápai használatra
A kezdetektől, az autózás koráig
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt. | |
| |
1909, egy lovasfogat balestete
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.
Itala 35/40 Palombella (1909) A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére. Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál. Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk. Műszaki adatok:
|
1909-1929
Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.
Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban. | |||
Az Itala utastere | |||
Jelentősebb márkák 1909-1929 között | |||
| |||
FIAT Bianchi -Type 15- (1922) | |||
A Bianchi S1 1915-ben jelent meg, kétüléses autónak ksézült, 1244 ccm-es motorral. Utódja 1919-ben a Bianchi S15-ös luxus autó. Erőforrása 1693 ccm-es, négyhengeres motor. Legnagyobbsebessége elérte a 70km/h-t. Az S18 követte, 2-literes motorral 1922-ben, majd az S20 következett, egy 2293 ccm-es, 50 LE-s motorral 1925-ben. Körülbelül 900 autó épült 1924-1929 között. | |||
FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525 | |||
| |||
A FIAT 520 közelebbről | |||
FIAT 525 | |||
Isotta Fraschini 8A | |||
Isotta Fraschini 8A 1929
| |||
Isotta utastér | |||
Isotta "erőmű" | |||
Citroen Lictoria Six | |||
Citroen Lictoria Six
| |||
Graham-Paige Le Baron | |||
Graham Paige LeBaron
| |||
Graham-Paige Le Baron és a motor | |||
1930-1945
A XX. század második fele (1945-1997)A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.
-- -- -- -- -- -- -- --
1997-től napjainkig
-- -- -- A Pápa külföldön
-- -- -- -- 2012, modellek a harmadik évezredre--
-- --
Táblázatok (ideiglenes)
Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában.
Videotár
Források, hivatkozások
Ajánlott cikkek, blogok
|