Vatikáni autómobilok
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→A XX. század második fele (1945-1997): fotók) |
(szerkeszt, vázlat foto) |
||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:015MB600papamobile.jpg|460px|left]] |
- | + | ||
+ | ==Vatikán autómobiljai, pápai használatra== | ||
+ | [[Fájl:Vatikanhead.jpg|center]] | ||
Mint minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett. | Mint minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett. | ||
60. sor: | 61. sor: | ||
[[Fájl:008bIsottaF1929.jpg|640px|center]] | [[Fájl:008bIsottaF1929.jpg|640px|center]] | ||
- | [[Fájl:08cIsottaF1929.jpg| | + | [[Fájl:08cIsottaF1929.jpg|380px|center]] |
[[Fájl:009CitroenL6.jpg|640px|center]] | [[Fájl:009CitroenL6.jpg|640px|center]] |
A lap 2012. november 12., 15:33-kori változata
Vatikán autómobiljai, pápai használatra
Mint minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett.
A téma újra és újra előkerül, az elmúlt hetekben is jelentek meg cikkek és blogok a Vatikán autóiról, a Hír TV is külön riportban számolt be mindezekről. Ezért nem is tervezem, hosszú tanulmányban ecsetelni az autókhoz kapcsolódó történeteket és eseményeket, inkább az idővonalon végigfutva szeretnék áttekintést nyújtani történetükről. Mindezt, természetesen fényképekkel és klippekkel tűzdelve, amúgy „VeteránParkosan”, nem feledkezve meg a hivatkozások feltüntetéséről sem.
A Róma közepén fekvő Vatikán állam közel ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV-1-est a mindenkori pápai autó kapja. A vatikáni autóflotta zászlóshajói között voltak német, amerikai, japán, francia és olasz márkájú kocsik, különleges és egyedi gyártású páncélozott luxuslimuzinok, valamint terepjárók is.
A Museo Vaticano külön pavilonban állította ki a pápák közlekedési eszközeit, ugyanolyan igényességgel, mint minden a Vatikánhoz kötődő alkotást, műtárgyat, művet, emléket és kortörténeti érdekességet. de ezekből is bemutatunk néhányat. A pápai autók mellett, bemutatunk még egy-két, a világ minden táján tett látogatásokra épített egyedi modellt is, a teljesség igénye nélkül.
Mielőtt azonban végigpillantanánk az autók során, lássunk egy két archaikus közlekedési eszközt is, mivel a járművek sora természetesen nem autókkal kezdődik!
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
A kezdetektől, az autózás koráig
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első autómobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt.
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
Felsorolás Sedia Gestatoria, hintók
1909, egy lovasfogat balestete
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.
1909-1929
A nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, bállt egy-két exkluzív, import termék is a garázsba.
- Itala 35/40 -Palombella- 1909
- Fiat Bianchi -Type 15- 1922
- Fiat 519
- Fiat 520
- Isotta Fraschini 8A 1929
- Graham-Paige -LeBaron-
- Citroen Lictoria Sex (A C6 sorozat egyedi modellje)
- Fiat 525 1929
1930-1945
A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának.
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe.
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
- Mercedes Nürburg 460 1930
- Fiat 2800 Berlina 1938
- Cadillac és Chevrolet 1939-1940
A XX. század második fele (1945-1997)
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.
- Mercedes 300D 1960 Adenauer
- Citroën DS 19 1958
- Fiat 2300 114B 1958-1963
- Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
- Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
- Mercedes Celebrity car
- Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet
- Fiat 130 1971
- Citroën SM 1972
- Fiat Campagnola 1980
- Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből
- Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből
1997-től napjainkig
- Lancia Thesis...
- Mercedes 230G 1980-ból
- Volkswagen Phaeton
- Mercedes G500
- Mercedes ML
A Pápa külföldön
- Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
- Peugeot 504 1981
- GMC Canada 1981
- Mercedes Chile 1984
- Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
- Toyota
- Land Rover
- Range Rover
- Hyunday
- Seat Panda
- Star 198... Lengyelország
- Brittish Leyland
- Tuk-tuk India
2012, modellek a harmadik évezredre
- Renault Kangoo
- Mercedes-Benz M hybrid
- Eleketromos kisautók
Táblázatok
- Autó típusok
- Pápák a XX., XXI. században
- Pápai látogatások külföldön
Videotár
Források, hivatkozások
- http://en.wikipedia.org/wiki/Popemobile
- http://de.wikipedia.org/wiki/Papamobil
- http://fr.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=pl
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=de
- http://www.conceptcarz.com/vehicle/default.aspx?carID=10092&i=4#menu
- http://www.conceptcarz.com/view/photo/224509,14223/1937-LaSalle-Series-50_photo.aspx
Ajánlott cikkek, blogok
- http://gordon.nolblog.hu/archives/2009/12/15/Ppai_jrgnyok_-_a_hordozhat_trnszktl_a_Mercedesig/
- http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/mivel-kozlekedtek-a-papak
- http://www.pbase.com/antorug/image/95778074
- http://www.autozeitung.de/auto-galerie/papamobil-der-papst-faehrt-im-mercedes-vor/Papamobil-Mercedes-Benz/n387247/6
- http://www.autozeitung.de/autogalerie
- http://www.autobild.de/suche/?q=papamobile&lastobj=
- http://www.cbc.ca/news/canada/story/2005/04/07/popemobile050407.html
- http://www.chicagotribune.com/videogallery/72929984/News/Vatican-vehicles-and-Popemobiles-on-display
- http://www.motori.it/curiosita/9621/papamobile-diventa-green-arriva-classe-m-ibrida.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter:+Motori.it&utm_content=2011-06-22+La+Papamobile+diventa+%22green%22%3a+arriva+la+Classe+M+ibrida
- http://mexfiles.net/2011/06/22/papal-teaching/
- http://www.cbc.ca/player/Digital+Archives/Society/Religion+and+Spirituality/ID/1824942098/?page=2
- http://www.kitt-to.it/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=18 lancia thesis