FSO

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Kapcsolódó hivatkozások: szerkeszt)
(Veterán FSO autók: szerk)
30. sor: 30. sor:
== Veterán FSO autók ==
== Veterán FSO autók ==
-
* [[Warszawa M20]]   (1951- )
+
=== Warszawa típusok ===
-
* [[Warszawa 201]]   (1960- )
+
* '''[[Warszawa M-20]]''' (1951–1957)
-
* [[Syrena 101]]     (1960- )
+
* '''[[Warszawa M-20 model 57]]''' (1957–1960) (później zwana 200)
-
* [[Syrena sport]]   (1960- )
+
* '''[[Warszawa 201]]''' (1960–1964)
-
* [[Syrena 102]]     (1961- )
+
* '''[[Warszawa 202]]''' (1962–1964)
-
* [[Warszawa 210i]]   (1964- )
+
* '''[[Warszawa 210i]]'''  (1964-~)
-
* [[Warszawa 223 kombi]] (1964- )    
+
* '''[[Warszawa 223/224]]''' (1964–1973)
 +
* '''[[Warszawa 223 kombi]]''' (1964-1973)
 +
 
 +
=== Poski Fiat típusok ===
 +
 
* [[FSO Polski Fiat 125p]] (1967-1977)
* [[FSO Polski Fiat 125p]] (1967-1977)
* [[FSO Polski Fiat 126p-600]] (1973-1977)
* [[FSO Polski Fiat 126p-600]] (1973-1977)
44. sor: 48. sor:
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
== Veterán FSM autók ==
== Veterán FSM autók ==

A lap 2012. október 13., 12:07-kori változata

FSO
OldFSO logo01.jpg
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Alapítva1951
SzékhelyVarsó, Lengyelország
A(z) FSO weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.

Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.

WARSAWA old.jpg

A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.

Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.

A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.

Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.

Veteran banner01.jpg

Veterán FSO autók

Warszawa típusok

Poski Fiat típusok

Veterán FSO kishaszon-gépjárművek

Veteran banner01.jpg

Veterán FSM autók

Veteran banner01.jpg

Fejlesztési irányok, kísérletek

Idővolnal

Veteran banner01.jpg

Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)

FSM - FAP (Fiat Auto Polland)

Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=FSO