Polski Fiat
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (javítás) |
(cikk) |
||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Polski Fiat | | név = Polski Fiat | ||
- | | logo = | + | | logo = Polski-Fiat-Logo.png |
- | | képméret = | + | | képméret = 150px |
| képaláírás = Under construction | | képaláírás = Under construction | ||
| alapítva = 1932 | | alapítva = 1932 | ||
| alapító = | | alapító = | ||
| megszűnt = 1990~ | | megszűnt = 1990~ | ||
- | | székhely = Bielsko Biala, Lengyelország | + | | székhely = Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
+ | =='''A Polski Fiat rövid története'''== | ||
+ | A '''Polski Fiat''' egy [[lengyelország|lengyel]] autómárka. Ezzel a névvel már a II. világháború előtt is, az olaszországi [[Fiat]] cég licence alapján, gyártották és szereltek össze Lengyelországban gépjárműveket. Eredetben 1921-ben alakult, de 1934-ig gyártással nem, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek forgalmazásával és szervizelésével foglalkozott. | ||
+ | A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, a FIAT 125-ös liszencének ([[Polski Fiat 125]]) gyártásának megkezdésével. | ||
[[Fájl:Const1.gif|center]] | [[Fájl:Const1.gif|center]] | ||
+ | =='''Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)'''== | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:Logo-polski_fiat.jpg|left]]A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a '''Polski Fiat''' értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán a[[Polski Fiat Topolino]], majd a [[Polski Fiat 508|PF 508/I]])a Fiat Balilla liszence. Az [[1930-as évek]] közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán. |
- | [[ | + | |
- | + | ||
- | == | + | ==='''A főbb gyártmányok voltak:'''=== |
- | + | ||
- | |||
*'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak''' | *'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak''' | ||
*'''[[Polski Fiat 518]] Mazur''' | *'''[[Polski Fiat 518]] Mazur''' | ||
29. sor: | 29. sor: | ||
*'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R''' | *'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R''' | ||
- | Speciális | + | ===Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:=== |
+ | |||
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]''' | *'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]''' | ||
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik''' | *'''[[Polski Fiat 518]] Łazik''' | ||
*'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke | *'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke | ||
- | A gyártás megszűnt a | + | A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat. |
- | ==A II. világháború után | + | =='''A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez''' == |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | '''FSO Polonez''' | + | ===Polski Fiat 125p=== |
+ | |||
+ | A '''Polski Fiat''' márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a [[Fiat 125]] licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. | ||
+ | |||
+ | '''Polski Fiat 125p modellek:''' | ||
+ | |||
+ | * '''[[Polski Fiat 125p 1300]]''' | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' és továbbfejlesztéseik | ||
+ | |||
+ | A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban. | ||
+ | |||
+ | ==='''FSO Polonez'''=== | ||
+ | |||
+ | Eközben a '''Polski Fiat''' márkát 1983-ban felváltotta az [[FSO]](Fabryka Samochodów Osobowych), ami az [[FSO Polonez]]t gyártotta. | ||
+ | |||
+ | '''Polonez modellek''' | ||
+ | |||
*[[1978]]-[[1986]] MR'78-MR'83-MR'85 | *[[1978]]-[[1986]] MR'78-MR'83-MR'85 | ||
*[[1986]]-[[1989]] MR'86-MR'87-MR'89 | *[[1986]]-[[1989]] MR'86-MR'87-MR'89 | ||
56. sor: | 70. sor: | ||
*[[1981]] és [[1983]] Coupe | *[[1981]] és [[1983]] Coupe | ||
- | + | Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt. | |
- | + | ===Polski Fiat 126p=== | |
- | -[ | + | [[1973]] és [[2000]] között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a [[Polski Fiat 126|Polski Fiat 126p-t]], ami a [[Fiat 126]] másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat. |
- | - | + | |
- | + | '''Modellváltozatok:''' | |
- | + | ||
- | + | * '''[[Polski Fiat 126p 500]]''' | |
- | + | * '''[[Polski Fiat 126p 600]]''' | |
- | + | * '''[[Polski Fiat 126p 650]]''' | |
- | + | ||
- | + | A különálló '''Polski Fiat''' márka az [[1990-es évek]]ben eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket. | |
- | + | ''(FSM was purchased by FIAT in 1992, and it is a part of the Fiat Auto Poland (FAP))'' | |
+ | |||
+ | A fenti felsoroláson kívül, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. | ||
+ | |||
+ | ==Képtár== | ||
+ | |||
+ | ==Videó galéria== | ||
+ | |||
+ | ==Források, hivatkozások== | ||
+ | |||
+ | *[en:Polski Fiat]] | ||
+ | *[de:Polski Fiat]] | ||
+ | *[eo:Polski Fiat]] | ||
+ | *[fi:Polski-Fiat]] | ||
+ | *[fr:Polski Fiat]] | ||
+ | *[it:Polski Fiat]] | ||
+ | *[ja:ポルスキ・フィアット]] | ||
+ | *[no:Polski Fiat]] | ||
+ | *[pl:Polski Fiat]] | ||
+ | *[sv:Polski Fiat]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategória:Autómárka]] | ||
+ | [[Kategória:Lengyelország]] |
A lap 2012. október 9., 14:55-kori változata
Polski Fiat | |
Under construction | |
Alapítva | 1932 |
Megszűnt | 1990~ |
Székhely | Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
Tartalomjegyzék |
A Polski Fiat rövid története
A Polski Fiat egy lengyel autómárka. Ezzel a névvel már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, gyártották és szereltek össze Lengyelországban gépjárműveket. Eredetben 1921-ben alakult, de 1934-ig gyártással nem, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek forgalmazásával és szervizelésével foglalkozott. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.
Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.A főbb gyártmányok voltak:
- Polski Fiat 508/III Junak
- Polski Fiat 518 Mazur
- Polski Fiat 618 Grom
- Polski Fiat 621 L és Polski Fiat 621 R
Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:
- IIIW Łazik
- Polski Fiat 518 Łazik
- Polski Fiat 508/518 - A Polski Fiat 508 és a Polski Fiat 518 keveréke
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez
Polski Fiat 125p
A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta.
Polski Fiat 125p modellek:
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
FSO Polonez
Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.
Polonez modellek
- 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- 1991-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- 1996-1997 Atu
- 1997-2002 Atu Plus
- 1999-2002 Kombi
- 1988-1992 Truck
- 1992-1997 Truck
- 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- 1993-1997 Cargo
- 1997-2001 Cargo Plus
- 1981 és 1983 Coupe
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
Polski Fiat 126p
1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
Modellváltozatok:
A különálló Polski Fiat márka az 1990-es években eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket. (FSM was purchased by FIAT in 1992, and it is a part of the Fiat Auto Poland (FAP))
A fenti felsoroláson kívül, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben.
Képtár
Videó galéria
Források, hivatkozások
- [en:Polski Fiat]]
- [de:Polski Fiat]]
- [eo:Polski Fiat]]
- [fi:Polski-Fiat]]
- [fr:Polski Fiat]]
- [it:Polski Fiat]]
- [ja:ポルスキ・フィアット]]
- [no:Polski Fiat]]
- [pl:Polski Fiat]]
- [sv:Polski Fiat]]