Polski Fiat

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (javítás)
(cikk)
1. sor: 1. sor:
{{Márka
{{Márka
| név = Polski Fiat
| név = Polski Fiat
-
| logo =  
+
| logo = Polski-Fiat-Logo.png
-
| képméret =  
+
| képméret = 150px
| képaláírás = Under construction
| képaláírás = Under construction
| alapítva = 1932
| alapítva = 1932
| alapító =  
| alapító =  
| megszűnt = 1990~
| megszűnt = 1990~
-
| székhely = Bielsko Biala, Lengyelország
+
| székhely = Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország
| jelmondat =  
| jelmondat =  
| kulcsemberek =  
| kulcsemberek =  
| honlap =  
| honlap =  
}}
}}
 +
=='''A Polski Fiat rövid története'''==
 +
A '''Polski Fiat''' egy [[lengyelország|lengyel]] autómárka. Ezzel a névvel már a II. világháború előtt is, az olaszországi [[Fiat]] cég licence alapján, gyártották és szereltek össze Lengyelországban gépjárműveket. Eredetben 1921-ben alakult, de 1934-ig gyártással nem, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek forgalmazásával és szervizelésével foglalkozott.
 +
A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, a FIAT 125-ös liszencének ([[Polski Fiat 125]]) gyártásának megkezdésével.
[[Fájl:Const1.gif|center]]
[[Fájl:Const1.gif|center]]
 +
=='''Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)'''==
-
[[Fájl:Polski Fiat 126p rocznik 1973.jpg|thumb|200px|Polski Fiat 126p]]
+
[[Fájl:Logo-polski_fiat.jpg|left]]A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a '''Polski Fiat''' értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán a[[Polski Fiat Topolino]], majd a [[Polski Fiat 508|PF 508/I]])a Fiat Balilla liszence. Az [[1930-as évek]] közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.  
-
[[Fájl:Polski Fiat 125p 1980.jpg|thumb|200px|Polski Fiat 125p]]
+
-
A '''Polski Fiat''' egy [[lengyelország|lengyel]] autómárka. Ezzel a névvel az [[olaszország|olasz]] [[Fiat]] cég licence alapján gyártották és szerelték össze Lengyelországban az ilyen nevű [[gépjármű]]veket.
+
-
==A II. világháború előtt==
+
==='''A főbb gyártmányok voltak:'''===
-
A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt [[varsó]]i gyárában. Az [[autó]]kat egy újonnan alakult lengyel-olasz cég, a '''Polski Fiat''' értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a [[Polski Fiat 508|PF 508/I]], vagy a [[Polski Fiat Topolino]]). Az [[1930-as évek]] közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását.
+
-
Főbb gyártmányok voltak:
 
*'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak'''
*'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Mazur'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Mazur'''
29. sor: 29. sor:
*'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R'''
*'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R'''
-
Speciális [[katonaság|katonai]] modellek, Lengyelországban gyártva:
+
===Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:===
 +
 
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]'''
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik'''
*'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke
*'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke
-
A gyártás megszűnt a [[második világháború]] kitörésével, amikor [[1939]]-ben a [[Harmadik Birodalom|németek]] lefoglalták a gyárat.
+
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
-
==A II. világháború után/FSO Polonez==
+
=='''A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez''' ==
-
[[Fájl:1500 FSO.jpg|thumb|200px|FSO Polonez MR'78]]
+
-
[[Fájl:SDC177920.JPG|thumb|200px|Daewoo-FSO Polonez Truck Plus ST]]
+
-
A '''Polski Fiat''' márka az [[1960-as évek]]ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a [[Polski Fiat 125p]] licencét. Az első ilyen gépjárműveket [[1967]]-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk [[1968]] és [[1991]] között történt. Eközben a '''Polski Fiat''' márkát felváltotta az [[FSO]] [[1983]]-ban, ami az [[FSO Polonez]]t gyártotta.
+
-
'''FSO Polonez'''   
+
===Polski Fiat 125p===
 +
 
 +
A '''Polski Fiat''' márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a [[Fiat 125]] licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta.
 +
 
 +
'''Polski Fiat 125p modellek:'''
 +
 
 +
* '''[[Polski Fiat 125p 1300]]'''
 +
* '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' és továbbfejlesztéseik
 +
 
 +
A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
 +
 
 +
==='''FSO Polonez'''===
 +
 
 +
Eközben a '''Polski Fiat''' márkát 1983-ban felváltotta az [[FSO]](Fabryka Samochodów Osobowych), ami az [[FSO Polonez]]t gyártotta.
 +
 
 +
'''Polonez modellek'''
 +
   
*[[1978]]-[[1986]] MR'78-MR'83-MR'85  
*[[1978]]-[[1986]] MR'78-MR'83-MR'85  
*[[1986]]-[[1989]] MR'86-MR'87-MR'89
*[[1986]]-[[1989]] MR'86-MR'87-MR'89
56. sor: 70. sor:
*[[1981]] és [[1983]] Coupe
*[[1981]] és [[1983]] Coupe
-
[[1973]] és [[2000]] között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a [[Polski Fiat 126|Polski Fiat 126p-t]], ami a [[Fiat 126]] másolata volt. A különálló '''Polski Fiat''' márka az [[1990-es évek]]ben eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket.
+
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
-
[[Kategória:Autómárka]]
+
===Polski Fiat 126p===
-
-[en:Polski Fiat]]
+
[[1973]] és [[2000]] között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a [[Polski Fiat 126|Polski Fiat 126p-t]], ami a [[Fiat 126]] másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
-
--[de:Polski Fiat]]
+
 
-
-[eo:Polski Fiat]]
+
'''Modellváltozatok:'''
-
-[fi:Polski-Fiat]]
+
 
-
-[fr:Polski Fiat]]
+
* '''[[Polski Fiat 126p 500]]'''
-
-[it:Polski Fiat]]
+
* '''[[Polski Fiat 126p 600]]'''
-
-[ja:ポルスキ・フィアット]]
+
* '''[[Polski Fiat 126p 650]]'''
-
-[no:Polski Fiat]]
+
 
-
-[pl:Polski Fiat]]
+
A különálló '''Polski Fiat''' márka az [[1990-es évek]]ben eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket.
-
-[sv:Polski Fiat]]
+
''(FSM was purchased by FIAT in 1992, and it is a part of the Fiat Auto Poland (FAP))''
 +
 
 +
A fenti felsoroláson kívül, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben.
 +
 
 +
==Képtár==
 +
 
 +
==Videó galéria==
 +
 
 +
==Források, hivatkozások==
 +
 
 +
*[en:Polski Fiat]]
 +
*[de:Polski Fiat]]
 +
*[eo:Polski Fiat]]
 +
*[fi:Polski-Fiat]]
 +
*[fr:Polski Fiat]]
 +
*[it:Polski Fiat]]
 +
*[ja:ポルスキ・フィアット]]
 +
*[no:Polski Fiat]]
 +
*[pl:Polski Fiat]]
 +
*[sv:Polski Fiat]]
 +
 
 +
[[Kategória:Autómárka]]
 +
[[Kategória:Lengyelország]]

A lap 2012. október 9., 14:55-kori változata

Polski Fiat
Polski-Fiat-Logo.png
Under construction
Alapítva1932
Megszűnt1990~
SzékhelyVarsó, Bielsko Biala, Lengyelország

Tartalomjegyzék

A Polski Fiat rövid története

A Polski Fiat egy lengyel autómárka. Ezzel a névvel már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, gyártották és szereltek össze Lengyelországban gépjárműveket. Eredetben 1921-ben alakult, de 1934-ig gyártással nem, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek forgalmazásával és szervizelésével foglalkozott. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.

Const1.gif

Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)

Logo-polski fiat.jpg
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.

A főbb gyártmányok voltak:

Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:

A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.

A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez

Polski Fiat 125p

A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta.

Polski Fiat 125p modellek:

A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.

FSO Polonez

Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.

Polonez modellek

Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.

Polski Fiat 126p

1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.

Modellváltozatok:

A különálló Polski Fiat márka az 1990-es években eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket. (FSM was purchased by FIAT in 1992, and it is a part of the Fiat Auto Poland (FAP))

A fenti felsoroláson kívül, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben.

Képtár

Videó galéria

Források, hivatkozások

  • [en:Polski Fiat]]
  • [de:Polski Fiat]]
  • [eo:Polski Fiat]]
  • [fi:Polski-Fiat]]
  • [fr:Polski Fiat]]
  • [it:Polski Fiat]]
  • [ja:ポルスキ・フィアット]]
  • [no:Polski Fiat]]
  • [pl:Polski Fiat]]
  • [sv:Polski Fiat]]