BMW

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(I. és II. világháború közötti oldtimer BMW motorok: szerkeszt)
a (I. és II. világháború közötti oldtimer BMW motorok: jav)
267. sor: 267. sor:
*  [[BMW R71]] (1938-1941)
*  [[BMW R71]] (1938-1941)
*  [[BMW R75]] (1941-1944)
*  [[BMW R75]] (1941-1944)
 +
|}
==== II. világháború utáni oldtimer BMW motorok ====
==== II. világháború utáni oldtimer BMW motorok ====

A lap 2012. szeptember 20., 08:09-kori változata

BMW (Bayerische Motoren Werke)
Bmw.gif
Alapítva1916. március 7. (BMW név 1917. július 17.
AlapítóFranz Josef Popp
SzékhelyMünchen, Németország
JelmondatThe Ultimate Driving Machine
A(z) BMW (Bayerische Motoren Werke) weboldala



Tartalomjegyzék

Veterán BMW márkatörténet

___

A BMW története 1917-ben kezdődött, amikor Max Fritz személyében új főmérnök csatlakozott a repülőmotorok gyártásával foglalkozó Rapp-Motorgyárhoz.

Fritz magával hozta álmát, egy olyan repülőmotor terveinek képében, amely minden eddiginél magasabbra képes eljutni.

A koncepció sikeresen meg is valósult, és segítségével elérték az addig elképzelhetetlen 9760 méteres magassági rekordot. A gyár 1917. július 17-én változtatta nevét Bayerische Motoren Werke-re, amivel együtt a Rapp fekete sakkfigurás logóját leváltotta a mai napig apróbb változásokkal használt kék-fehér logó.

A közhidelemmel ellentétben azonban a BMW emblémája nem egy forgásban lévő repülőgép propellert imitál, s így nem is a múltra utal (a kék fehér szín a bavariai zászló színeit idézi).

A BMW az I. világháború után

Az első világháború végével a békeszerződések Németországban öt évre megtiltották a BMW egyetlen termékcsoportjának, a repülőgép-motoroknak a gyártását, így szükségessé vált a cég teljes újraszervezése. A BMW mérnökei ekkor az „Illa” elnevezésű repülőgép-motorból kifejlesztették az M 4 A 12 „Bayern” elnevezésű erőforrást, amely már képes volt teherautók, hajók és traktorok meghajtására. Ezzel egy időben a BMW új üzleti lehetőségek után nézett és a ’20-as évek elején az akkori vezetőség a motorkerékpárok fejlesztése mellett tette le a voksát, így a BMW 1922-ben a BMW R32-es modellel hivatalosan is belépett a motorkerékpár-gyártók sorába. Az R32 egyike volt kora legmodernebb motorkerékpárjainak, és a cég ehhez a modellhez kapcsolódóan jelentette meg első sajtóhirdetését is, amit számos egyéb, a kor neves reklámművészei által tervezett színes alkotás követett.

A motorkerékpárok sikereinek köszönhetően a BMW a további piacbővítés mellett döntött és 1928-ban megvásárolta az Eisenach Járműgyárat, így megkezdhette máig legnépszerűbb tevékenységét, az autógyártást. A felvásárlás után egy évvel el is kezdődött az BMW első autójának, a BMW 3/15 PS-nek a gyártása, amelyet négy évvel később az akkoriban korszerűnek számító, 20 lóerős benzinmotorjáról elnevezett, 3/20 PS követett. Ezek az autók még az Eisenach által birtokolt brit Austin licensz alapján gyártották. Az első teljesen egyedi fejlesztésű autó az 1933-ban bemutatott BMW 303 volt, 1,2 literes, 30 lóerős benzinmotorjával. Ekkor azonban a II. világháború közeledtével ismét előtérbe került a repülőgépalkatrész-gyártás. A világháború évei alatt a BMW szinte kizárólag repülőmotorok, katonai oldalkocsis motorkerékpárok és terepjárók gyártására koncentrált. Az ebben az időszakban keletkezett hirdetéseken is érezhető a komoly, katonás stílus. A háború végét követően az Eisenach gyár szovjet érdekszférába került – majd később államosították –, a müncheni törzsgyár pedig majdnem teljesen megsemmisült, ami jelentősen visszavetette a bajor gyártó fejlődését.

A BMW újjászületése a II. világháború után

Mivel Münchenben eddig nem gyártottak autókat, ezért a gyár a háborút követő éveket motorkerékpárok és edények gyártásával vészelte át.

A világháború után gyártott első négykerekűje a V6-os, illetve V8-os motorokkal is kapható BMW 501 elnevezésű luxusautó volt, ami azonban magas gyártási költségei miatt nem lehetett sikeres.

Ezt követte 1955-ben a BMW Isetta, egy forradalmi kisautó, amely 13 lóerős, egyhengeres motorjával és rendkívül alacsony árával olyanoknak is lehetővé tette a vásárlást, akik számára eddig egy autó csak álom volt. Az olasz ISO autógyártól vásárolt licensz alapján készült buborékautóból összesen több mint 130 000 darabot sikerült értékesíteni, azonban ez a forgalom is éppen csak megmentette a bajor gyártót önállóságának elvesztésétől.

Ez egyben a BMW újjászületésének időszaka is: megjelent az első „igazi” BMW, a BMW 1500-as modell, mely magán hordozza a BMW-re ma is jellemző sportos jegyeket.

Ezt követően mutatták be a BMW 1800-as és BMW 2000-es modelleket. A vállalat anyagi helyzete 1966-ban stabilizálódott véglegesen a rendkívül sikeres ’02-es sorozatnak köszönhetően, ami mind a vásárlók, mind a sajtó elismerését kivívta magának.


Andy Warhol munka közben, éppen a BMW Art Car egy újabb darabját készíti 1979-ben.


A BMW márka történetének egyik kulcsfigurája Eberhard von Kuenheim volt, aki 1970 és 1993 között töltötte be a BMW igazgatótanácsának elnöki posztját. Ezalatt az időszak alatt a cég forgalma tizennyolcszorosára nőtt, az autógyártás a négyszeresére, a motorkerékpár-gyártás a háromszorosára, az alkalmazottak száma 23000-ről 71000-re bővült. Új telephelyek létesültek Németországban, Ausztriában, Dél-Afrikában és az Egyesült Államokban. Ebben az időszakban, 1973-ben kezdték el építeni a gyártó emblematikus székházát, a müncheni „Négyhenger”-t, 1985-ben pedig megkezdte működését a BMW kutatási és fejlesztési központja, a FIZ. Ekkor alakultak ki a gyártó ma is ismert termékpalettájának alapjai, a 3-as, az 5-ös és a 7-es sorozat képében, valamint megalakult a sportos modellek fejlesztésére szakosodott M GmbH is, amiknek köszönhetően a gyártó a korábbiaknál jóval szélesebb célközönséget szólítathatott meg autóival.


Szintén ekkortájt kezdett a bajor vállalatnál dolgozni az egyik legelismertebb magyar mérnök is, a később „dízelpápának” is becézett Dr. Anisits Ferenc. A szakember 1980-tól vezette a gyártó dízelrészlegét és munkássága tette lehetővé, hogy a dízelmotorok széles körűen elterjedjenek a tehergépjárművek után a személyautókban, sőt a sportkocsikban is. Motorjait több alkalommal jutalmazták az „Év Motorja” díjjal, ő pedig 1995-ben megkapta Európa legrangosabb innovációs elismerését, az Ernst Blickle Alapítvány díját.

BMW Art Car

A vállalat egyedülálló gyűjteményének, a BMW Art Car sorozatnak állandó kiállítása Münchenben tekinthető meg: a program keretében a gyártó immár 35 éve bízza híres kortárs festők keze munkájára modelljeit, hogy azok egyedülálló műalkotásokat hozzanak létre belőlük.

Veterán BMW autók

I. és II. világháború közötti oldtimer BMW modellek

BMW1938.jpg

II. világháború utáni oldtimer BMW modellek

Bmw 507 cut-away.jpg

"BMW New Class"

BMW 2002 BaurCabrio.JPG


BMW E3 és BMW E9 (Az E9-es széria az E3-as modellek kupé változatait jelöli)

Bmw e3 1968.jpg


BMW E12-es széria, BMW 5-ös sorozat (1972-1982)

1977BMWE12 530i.jpg


BMW E21-es széria, BMW 3-as sorozat (1975-1983)

BmwE2101.jpg


BMW E24-es széria, BMW 6-os sorozat (1976-1989)

BMW E24 BBS RS 01.jpg


BMW E23, BMW 7-es sorozat (1981-1987)

Bmw e23 745i.jpg

BMW E26-os széria, BMW M1 (1978-1981)

Bmw-m1-01.jpg

BMW E28-as széria, BMW 5-ös sorozat (1981-1987)

1988 BMW E28 M5.jpg

Veterán BMW motorok

I. és II. világháború közötti oldtimer BMW motorok

BMW 1923 R32 Munich.jpg
BmwR5 02.jpg

II. világháború utáni oldtimer BMW motorok

Kapcsolódó veterán BMW hivatkozások

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=BMW