A magyar veteránjárműpark 2012-ben
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (Levédte a(z) A magyar veteránjárműpark 2012-ben lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan))) |
A lap 2012. április 11., 07:37-kori változata
Tartalomjegyzék |
30 százalékkal nőtt a hazai veteránjárműpark
Oldtimer korú Ladából és MZ-ből fut a legtöbb a hazai utakon
A veteranpark.hu közösségi veteránjármű enciklopédia ismét felmérte a hazai veteránjármű-állományt, mely a legutóbbi adatgyűjtéshez képest a darabszám tekintetében 30 százalékkal nőtt. A legidősebb jármű immár 104 éves, a márkák tekintetében autóból Lada, motorból pedig MZ van a legtöbb forgalomban. A teljes, típusokat, évszámokat és darabszámokat közlő lista szabadon hozzáférhető a VeteránPark oldalán.
Több mint 120 ezer veterán korú autó és motor található Magyarországon a Veteranpark.hu által összegyűjtött, 2011. decemberi 31-i állapotot tükröző adatok szerint. „Utoljára másfél évvel ezelőtt készítettünk hasonló statisztikát, akkor 90 ezres oldtimer parkról beszélhettünk. A jelentős növekedés annak köszönhető, hogy egyre több a 30 évesnél idősebb, forgalomban lévő autó és motor. Ezek nagy része azonban feltehetően nem a gyűjtőszenvedélyt szolgálja, sokkal inkább napi szinten használt közlekedési eszköz” – értékelte a legfrissebb adatokat a Veteranpark.hu képviseletében Kolma Kornél. A szakember hozzátette, hogy a Központi Statisztikai Hivataltól származó teljes adatbázist figyelembe véve – mely a személygépkocsikon és motorkerékpárokon kívül a tehergépkocsikat, buszokat, vontatókat, vontatmányokat és lassú járműveket is tartalmazza – a hazai veteránpark 220 ezer darabot számlál.
A mennyiségi adatoknál maradva a veterán autók tekintetében egyre csökken a keleti gyártmányok dominanciája. Bár még mindig Ladából van a legtöbb, összesen 22 525, melynek háromnegyede 2101-es típusú, a második helyen már a Volkswagen szerepel közel 16 ezres darabszámmal. A veterán motorok tekintetében az MZ dominál, mivel a majd 26 ezres oldtimer korú kétkerekű fele e márka valamelyik típusát képviseli. „Másfél évvel ezelőtt nagyon sok megkeresés érkezett hozzánk, mely konkrét típusok, illetve évjáratok darabszámát firtatta, ezért úgy döntöttünk, hogy ez alkalommal a teljes listát közzétesszük" - tette hozzá Kolma Kornél.
Lista a magyar veteránjárműparkról 2012-ben
Új belépők a legrégebbiek között
A 10 legidősebb veteránjármű tekintetében azonban nincs óriási változás. A legpatinásabb autók listáját továbbra is egy 1898-as Panhard Levassor vezeti, ugyanakkor az 1914-es Rauch and Land már nincs a listában, előkerült azonban egy 1923-as Citroen B2. „Az adatbázisban csak azok az autók szerepelnek, melyek forgalomban vannak, a változás oka így a forgalomból történő ideiglenes kivonás vagy egy külföldi eladás lehet” – kommentálta az adatokat Kolma Kornél. Hasonló változás a legkorosabb motoroknál is megfigyelhető, itt egy 1930-as NSU 501 TS „tűnt el”, míg a 10. helyre egy 1932-es Norton 19 váltott új belépőként jegyet.
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó:
1. Panhard Levassor (1898)
2. Panhard Levassor (1899)
3. Panhard Levassor (1900)
4. De Dion Bouton (1902)
5. Fiat Wiener Dolomit C2 (1910)
6. Ford T-model (1917)
7. Citroen C2 (1922)
8. Citroen Torpedo (1922)
9. Citroen B2 (1923)
10. Salmson VAL 3 (1923)
Forrás: VeteranPark adatgyűjtés
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor:
1. Indian Scout (1927)
2. D-Rad R-06 (1928)
3. Harley Davidson JD (1928)
4. Indian 101 Scout (1928)
5. NSU 501T (1928)
6. BMW R16 (1929)
7. Indian D G P (1929)
8. Harley Davidson 30 (1930)
9. Méray JAP P-350 (1931)
10. Norton 19 (1932)
Forrás: VeteranPark adatgyűjtés
A VeteránPark statisztikájának háttere
A VeteránPark felkérte a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1982-ben vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2011. december 31-én végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő.