Danuvia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Danuvia | | név = Danuvia | ||
- | | logo = | + | | logo = Danuvia-logo.gif |
- | | képméret = | + | | képméret = 150px |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| alapítva = 1955 | | alapítva = 1955 |
A lap 2010. szeptember 24., 14:09-kori változata
Danuvia | |
Alapítva | 1955 |
Alapító | A magyar állam |
Megszűnt | 1967 |
Székhely | Magyarország, Budapest, Zugló |
A(z) Danuvia weboldala |
A Danuvia eredetileg szerszámgépgyárként működött az 50-es években, az itt előállított szerszámok híresek voltak megbízhatóságukról. A gyár 1954-ben kapott „plusz feladatot”, a 125 cm3-as Csepel motorkerékpárok gyártása ekkor került át a zuglói üzembe. A gyártósorról 1955-ben jött le az első széria, 1957-ben pedig megjelent a továbbfejlesztett változat, mely erősebb, ugyanakkor kevésbé torkos, de azonos hengerűrtartalommal bíró erőforrással rendelkezett, ez volt a Danuvia 125-ös típus.
A gyártás során folyamatosan akadtak problémák, hol a beszállítók késtek, hol az előirányzott gyártási szám teljesítéséhez szükséges alkatrész-mennyiség nem volt összehangolva. A Danuviák jól fogytak, 1960-ban gazdára talált a 100 ezredik darab, ám műszaki problémák is akadtak, korabeli beszámolók szerint leginkább a motor túlmelegedése, valamint az elégtelen rugózás okozott gondot, melyeket a gyár garancia keretében igyekezett orvosolni, illetve ezzel párhuzamosan egy új, D-62-es kódnéven futó széria fejlesztésébe is belekezdett, mely nem került piacra. A DV 125 azért átesett egy, elsősorban a külcsínt, illetve a rugózási problémákat részben megoldó frissítésen, ez volt az ún. „szürke széria”.
A Danuvia – leginkább a műszaki problémáknak köszönhetően – leginkább a belpiacon fogyott, bár jutott belőle exportra is. A gyűjtők körében éppen ezek, pontosabban az elsősorban exportra gyártott Danuvia White típusjelzéssel ellátott modellek ma a legértéksebbeket. A Danuvia White az amerikai White Motorcycle-el kötött üzlet révén jött létre két típusváltozatban, de mindössze 100 példány jutott el a tengerentúlra. A Danuvia motorok gyártása egyébként már 1966-ban megszűnt, a Danuvia Szerszámgépgyár ezt követően állította elő a White verziókat. Összesen közel 160 ezer Danuvia készült a zuglói üzemben.
2008-ban jött létre a Danuvia Motor Crafts Kft., a vállalkozás célja, hogy felélessze a Danuvia márkát.
Oldtimer Danuvia modellek
- Danuvia 125 (1955-1966)
- Danuvia White (1967)
Kapcsolódó Danuvia hivatkozások
Kapcsolódó Danuvia szakirodalom
- Dr. Kovács Miklós: Magyar Motorkerépárok (Maróti Könyvkiadó)