Opel
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó Opel hivatkozások) |
|||
118. sor: | 118. sor: | ||
== Kapcsolódó Opel hivatkozások == | == Kapcsolódó Opel hivatkozások == | ||
+ | * [http://www.opel.hu/experience-opel/opel-tortenet-orokseg.html Az Opel magyar nyelvű márkatörténeti oldala] | ||
* [http://www.veteranopel.hu/ Magyar Veterán Opel Klub] | * [http://www.veteranopel.hu/ Magyar Veterán Opel Klub] | ||
* [http://www.opelclub.hu/ Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete] | * [http://www.opelclub.hu/ Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete] |
A lap 2010. október 5., 11:24-kori változata
Opel | |
Opel logó 1937-ből. | |
Alapítva | 1899 (1863. január 21.) |
Alapító | Adam Opel |
Székhely | Rüsselsheim, Németország |
Jelmondat | "Opel, sosem kop el" - magyar szleng |
A(z) Opel weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Opel márkatörténet
Adam Opel 1863. január 21-én hozta létre az Opelt, mely kezdetben szövőgépeket gyártott. Fiai unszolására vágott bele kerékpárgyártásba, a régi és új üzletág – melyet a fiúk Opel-kerékpárokkal aratott győzelmei is támogattak - olyannyira sikeres volt, hogy a XIX. század végén az Opel már mindkét területen piacvezető volt. Mindez kitűnő pénzügyi alapot teremtett egy új láb növesztéséhez, így az Opel 1899-ben Friedrich Lutzmanntól megvásárolta a Luztmann autók gyártási jogát.
Az Opel-Lutzmann iránt azonban nem volt túl nagy a kereslet, így 2 évvel később beszüntették a gyártást. A cég azonban továbbra sem adta fel álmát, a francia Darracq-al 1901-ben kötött viszonteladói szerződés eredményeként Darracq autókat kezdett forgalmazni Ausztriában, Franciaországban és Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig megszerezte a jogot a Darracq-autók gyártására is, ezek voltak az Opel-Darracq márkanév alatt létrehozott autók.
Az Opel első saját autóját, az Opel 4/8 hp-t 1902-ben, a Hamburgi Autókiállításon mutatta be. A szinte elpusztíthatatlan építmény rendkívül népszerű volt a betegjeiket látogató orvosok körében, így „Doctor’s car” (Doktorok autója) becenéven vált ismertté.
Az Opel gyára 1911-ben leégett, ettől az időszaktól kezdve a tulajdonosok kizárólag az autógyártásra koncentráltak. Az újjáépítés után fokozatosan bővül a modellkínálat, az I. világháború azonban megálljt parancsolt, pedig ekkora az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsált. A gyártás a háború után újraindult, az első új Opel modell azonban csak 1924-ben jelent meg, igaz ez ismét egy másolat volt, az Opel 4/12 Laubfrosch a Citroën 5CV alapján készült.
Látva az Opel sikereit – a cég Németország legnagyobb autóexportőre volt, piaci részesedése közel 40 százalékra rúgott – a General Motors 1929-ben 80 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, majd két évvel később a maradék 20 százalékot is felvásárolta. A második világháború előtt leginkább kisautókat, a háború alatt pedig – a náci párt államosításának eredményeként - teherautókat és motorokat gyártott az Opel. A II. világháború után az orosz megszállók az Opel brandenburgi gyárából vagonszámra vitték a gépeket, illetve autótervek, ezért hasonlított kísértetiesen az első Moszkvics 400 a háború előtti Opel Kadettre.
A General Motors 1948-ban kapta vissza az Opelt, mely ekkor a háború előtt már bemutatott Opel Olympiat gyártotta.
Az 50-es és 60-as években mutatkozott be a Opel Rekord, az új Opel Kadett, majd 1972-ben az Opel Ascona, s az ennek alapjaira épített kultuszautó, az Opel Manta A verziója.
Veterán Opel autók
I. világháború előtti oldtimer Opel modellek
- Opel "Lutzmann" (1899-n.a.)
- Opel Opel-Darracq (1902-n.a.)
- Opel 4/8 hp "Doctor's car" (1902-n.a.)
- Opel 5_/12 (n.a.-n.a.)
- Opel 6_/16 (n.a.-n.a.)
- Opel 40/100 (n.a.-n.a.)
I. és II. világháború közötti oldtimer Opel modellek
- Opel 4/12 Laubfrosch (1924-1925)
- Opel 1,2 Liter (1931-1935)
- Opel 1,8 Liter (1931-1933)
- Opel 1,3 Liter (1934-1935)
- Opel P4 (1935-1937)
- Opel Olympia (1935-1937)
- Opel 2 Liter (1934-1937)
- Opel Super 6 (1937-1938)
- Opel Kadett (1938-1940)
- Opel Kapitan (1938-1940)
- Opel Admiral (1938-1939)
II. világháború utáni oldtimer Opel modellek
- Opel Olympia (1947-1949)
- Opel Olympia (1950-1953)
- Opel Kapitan (1948-1953)
- Opel Olympia Rekord (1953-1954)
- Opel CaraVan 1500 (1953-1954)
- Opel Olympia (1954-1955)
- Opel Olympia Rekord (1954-1955)
- Opel CarAVan 1500 (1954-1955)
- Opel Olympia (1955-1956)
- Opel Olympia Rekord (1955-1956)
- Opel Caravan 1500 (1955-1956)
- Opel Olympia (1956-1957)
- Opel Olympia Rekord (1956-1957)
- Opel CarAVan 1500 (1956-1957)
- Opel Kapitan 54 (1953-1955)
- Opel Kapitan 56 (1955-1958)
- Opel Kapitan 57 L (1957-1958)
- Opel Olympia P1 (1958-1959)
- Opel Olympia Rekord P1 (1957-1959)
- Opel Caravan 1500 (1957-1960)
- Opel 1200 (1959-1962)
- Opel Olympia Rekord 1500 P1 (1959-1960)
- Opel Caravan (1959-1960)
- Opel Kapitan (P) 2,5 (1958-1959)
- Opel Rekord (1960-1963)
- Opel Kapitan (P-LV) 2,6 (1959-1963)
- Opel Kadett A (1962-1965)
- Opel Rekord B (1965-1966)
- Opel Kapitan A (1964-1968)
- Opel Admiral A (1964-1968)
- Opel Diplomat A V8 (1964-1968)
- Opel Kadett B (1965-1973)
- Opel Olympia (1967-1970)
- Opel Kadett B Rallye (1966-1973)
- Opel GT 1100 (1968-1970)
- Opel GT 1900 (1968-1973)
- Opel GT/J (1971-1973)
- Opel Ascona A (1971-1975)
- Opel Manta A (1970-1975)
- Opel Rekord C (1966-1971)
- Opel Commondore A (1967-1971)
- Opel Kapitan B (1969-1970)
- Opel Admiral B (1969-1976)
- Opel Diplomat B (1969-1977)
- Opel Kadett C (1974-1978)
- Opel Ascona B (1975-1981)
- Opel Manta B (1975-1988)
- Opel Rekord D (1972-1977)
- Opel Commondore B (1972-1977)
- Opel Rekord E1 (1977-1982)
- Opel Rekord E2 (1982-1986)
- Opel Commondore (1978-1982)
- Opel Senator A1 (1978-1982)
- Opel Senator A2 (1982-1986)
- Opel Monza A1 (1981-1982)
- Opel Monza A2 2,0 E (1982-1988)
Kapcsolódó Opel hivatkozások
- Az Opel magyar nyelvű márkatörténeti oldala
- Magyar Veterán Opel Klub
- Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete