Peugeot
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „{{Márka | név = Peugeot | logo = Fájl:Peugeot_logo_1927.gif | képméret = 150px | képaláírás = | alapítva = 1889 (1700) | alapító = Peugeot-család | megsz…”) |
(→II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek) |
||
(8 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Peugeot | | név = Peugeot | ||
- | | logo = | + | | logo = Peugeot_logo_1927.gif |
| képméret = 150px | | képméret = 150px | ||
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Peugeot logó 1927-ből. |
| alapítva = 1889 (1700) | | alapítva = 1889 (1700) | ||
| alapító = Peugeot-család | | alapító = Peugeot-család | ||
19. sor: | 19. sor: | ||
Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a [[Bébé Peugeot]] volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, [[Lion-Peugeot]] néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott. | Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a [[Bébé Peugeot]] volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, [[Lion-Peugeot]] néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott. | ||
- | A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet [[Ettore Bugatti]] tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a [[Peugeot 201]]-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést. | + | A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet [[Ettore Bugatti]] tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a [[Peugeot 201]]-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC). |
- | + | [[Fájl:Peugeot-401-Eclipse.jpg|left|200px|thumb|Peugeot 401 Eclipse a merevtető csomagtartóba rejtése közben.]] | |
- | + | Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető [[Peugeot 203]]-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg. | |
- | + | 1955-ben a Peugeot először fordult [[Pininfarina|Pininfarinához]], a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a [[Peugeot 403]]-at. Ez volt az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítettek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében. | |
+ | 1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a [[Peugeot 204]]-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott [[Peugeot 604]]-el, amit európában elsőként turbó-dízel motor hajtott. | ||
+ | |||
+ | A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő [[Citroën]] 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő [[PSA]] (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat. | ||
== Veterán Peugeot autók == | == Veterán Peugeot autók == | ||
+ | |||
+ | ==== I. világháború előtti oldtimer Peugeout modellek ==== | ||
* [[Peugeot Bébé]] (1902-n.a.) | * [[Peugeot Bébé]] (1902-n.a.) | ||
* [[Peugeot Bébé "2."]] (1910-n.a.) | * [[Peugeot Bébé "2."]] (1910-n.a.) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== I. és II. világháború között megjelent oldtimer Peugeout modellek ==== | ||
+ | |||
* [[Peugeot Quadrilette]] (1921-n.a.) | * [[Peugeot Quadrilette]] (1921-n.a.) | ||
* [[Peugeot 12-Six]] (n.a.-n.a.) | * [[Peugeot 12-Six]] (n.a.-n.a.) | ||
40. sor: | 49. sor: | ||
* [[Peugeot 302]] (1936-1938) | * [[Peugeot 302]] (1936-1938) | ||
* [[Peugeot 402]] (1935-1938) | * [[Peugeot 402]] (1935-1938) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek ==== | ||
+ | |||
+ | |||
* [[Peugeot 203 A]] (1948-1954) | * [[Peugeot 203 A]] (1948-1954) | ||
* [[Peugeot 203 C]] (1954-1960) | * [[Peugeot 203 C]] (1954-1960) | ||
49. sor: | 63. sor: | ||
* [[Peugeot 304]] (1969-1979) | * [[Peugeot 304]] (1969-1979) | ||
* [[Peugeot 504]] (1968-1983) | * [[Peugeot 504]] (1968-1983) | ||
- | |||
* [[Peugeot 104]] (1973-1988) | * [[Peugeot 104]] (1973-1988) | ||
+ | * [[Peugeot 505]] (1979-1997) | ||
+ | * [[Peugeot 604]] (1979-1986) | ||
+ | == Veterán Peugeot motorok == | ||
== Kapcsolódó Peugeot hivatkozások == | == Kapcsolódó Peugeot hivatkozások == | ||
58. sor: | 74. sor: | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
+ | [[Kategória:Motormárka]] | ||
[[Kategória:Franciaország]] | [[Kategória:Franciaország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Peugeot,oldtimer Peugeot"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Peugeot - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2014. február 11., 13:45-kori változata
Peugeot | |
Peugeot logó 1927-ből. | |
Alapítva | 1889 (1700) |
Alapító | Peugeot-család |
Székhely | Sochaux, Franciaország |
A(z) Peugeot weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Peugeot márkatörténet
A Peugoet története az 1700-as évekre nyúlik vissza. A Peugeot-család számos területen rendelkezett érdekeltséggel, majd 1842-ben elindította az akkori divatot kiszolgáló krinolingyárát (női ruha, melynek formáját egy vasszerkezet adta), így kerülve közel a fémiparhoz. 1885-ben készült el az első bicikli, majd a Peugeot testvérek 1889-ben bemutatta első gőzhajtású, majd 1890-ben első, a Daimler erőforrásán alapuló benzinhajtású autómodelljüket. Pár évvel később pedig már teljes saját gyártású autókkal jelentkeztek.
Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a Bébé Peugeot volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, Lion-Peugeot néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott.
A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet Ettore Bugatti tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a Peugeot 201-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC).
Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető Peugeot 203-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg.
1955-ben a Peugeot először fordult Pininfarinához, a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a Peugeot 403-at. Ez volt az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítettek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében.
1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a Peugeot 204-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott Peugeot 604-el, amit európában elsőként turbó-dízel motor hajtott.
A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő Citroën 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő PSA (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat.
Veterán Peugeot autók
I. világháború előtti oldtimer Peugeout modellek
- Peugeot Bébé (1902-n.a.)
- Peugeot Bébé "2." (1910-n.a.)
I. és II. világháború között megjelent oldtimer Peugeout modellek
- Peugeot Quadrilette (1921-n.a.)
- Peugeot 12-Six (n.a.-n.a.)
- Peugeot 201 (1929-1932)
- Peugeot 301 (1932-1936)
- Peugeot 401 (1934-1935)
- Peugeot 202 (1938-1944)
- Peugeot 302 (1936-1938)
- Peugeot 402 (1935-1938)
II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek
- Peugeot 203 A (1948-1954)
- Peugeot 203 C (1954-1960)
- Peugeot 203 U 6 (1950-1954)
- Peugeot 203 C 5 (1954-1959)
- Peugeot 403 (1956-1965)
- Peugeot 404 (1960-1975)
- Peugeot 204 (1965-1976)
- Peugeot 304 (1969-1979)
- Peugeot 504 (1968-1983)
- Peugeot 104 (1973-1988)
- Peugeot 505 (1979-1997)
- Peugeot 604 (1979-1986)
Veterán Peugeot motorok
Kapcsolódó Peugeot hivatkozások