Panhard
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Panhard autók) |
|||
(2 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
22. sor: | 22. sor: | ||
A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a [[Citroën]] és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be. | A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a [[Citroën]] és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be. | ||
- | |||
== Veterán Panhard autók == | == Veterán Panhard autók == | ||
- | * [[Panhard Dynamic]] ( | + | * [[Panhard Dynamic]] (1936-1939) |
* [[Panhard Dyna X]] (1945-1954) | * [[Panhard Dyna X]] (1945-1954) | ||
* [[Panhard Junior]] (1951-1956) | * [[Panhard Junior]] (1951-1956) | ||
32. sor: | 31. sor: | ||
* [[Panhard PL 17]] (1959-1965) | * [[Panhard PL 17]] (1959-1965) | ||
* [[Panhard CD]] (1962-1965) | * [[Panhard CD]] (1962-1965) | ||
- | |||
== Kapcsolódó Panhard hivatkozások == | == Kapcsolódó Panhard hivatkozások == | ||
40. sor: | 38. sor: | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Franciaország]] | [[Kategória:Franciaország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Panhard,oldtimer Panhard"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Panhard - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2010. szeptember 13., 12:09-kori változata
Panhard (Panhard et Levassor) | |
Alapítva | 1887 |
Alapító | René Panhard és Émilie Levassor |
Megszűnt | 1965 |
Székhely | Párizs, Franciaország |
Veterán Panhard márkatörténet
A Panhard márkát René Panhard és Émilie Levassor hozta létre 1887-ben. Az eredetileg Panhard et Levassor néven futó vállalkozás már 1891-ben sorozatgyártásban készítette első modelljét, melynek motorja a Daimler-től származó licenc alapján készült.
A Panhard nevéhez rendkívül sok olyan találmány fűződik, mely több évtizedre, némelyik pedig a mai napig meghatározta az autóépítés alapelveit. Ilyen volt például a tengelykapcsoló (kuplung) pedál bevezetése, az ehhez társuló modern sebességváltó, illetve az elsőkerék-kormányzás és elsőkerék–hajtás. Ide sorolandó még a Panhard-rúd, melynek a híd rendszerű futóművel ellátott gépjárműveknél van – a mai napig – oldalirányú stabilizáló szerepe.
A cég korai modelljei számos sportsikert értek el, sajnálatos módon egy ilyen versenyen hunyt el az egyik alapító, Émilie Levassor is. A cég az I. világháború alatt többek közt harckocsikat gyártott, mely „üzletág” a háború után is megmaradt, sőt ettől az időszaktól kezdve az autógyártás egyre kevésbé volt hangsúlyos egészen 1937-ig, amikor megjelent a számos technológiai újdonságot felvonultató Dynamicque modell. A II. világháború után mutatkozott be a Dnya kisautó.
A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a Citroën és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be.
Veterán Panhard autók
- Panhard Dynamic (1936-1939)
- Panhard Dyna X (1945-1954)
- Panhard Junior (1951-1956)
- Panhard Dyna Z (1953-1959)
- Panhard PL 17 (1959-1965)
- Panhard CD (1962-1965)
Kapcsolódó Panhard hivatkozások