Porsche 924
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó források, hivatkozások: commons) |
(→924: szakasz szerkesztés) |
||
(7 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
40. sor: | 40. sor: | ||
Természetesen a 924-es is megkapta a maga kritika özönét, a fanatikus 911 (boxer motor, léghűtés, farmotor) tábortól. Nagyok voltak az új kocsival szembeni elvárások és nehéz volt a legendás 911 nyomába érni. A 924-es egy olcsóbb szegmenst képviselt, akárcsak manapság a Porsche Boxster (két ülés, középmotor, a 911-esekhez képest olcsó Porsche). Ekkor már két olcsó Porsche sorozat is megelőzte a 924-et. Az első a 912, a második a 914. A cégnek bejöttek a számításai, mert öt év alatt 100 000 db-ot értékesítettek. | Természetesen a 924-es is megkapta a maga kritika özönét, a fanatikus 911 (boxer motor, léghűtés, farmotor) tábortól. Nagyok voltak az új kocsival szembeni elvárások és nehéz volt a legendás 911 nyomába érni. A 924-es egy olcsóbb szegmenst képviselt, akárcsak manapság a Porsche Boxster (két ülés, középmotor, a 911-esekhez képest olcsó Porsche). Ekkor már két olcsó Porsche sorozat is megelőzte a 924-et. Az első a 912, a második a 914. A cégnek bejöttek a számításai, mert öt év alatt 100 000 db-ot értékesítettek. | ||
A kocsi sikeresen túlélte a kritikákat, panaszokat és számos módosításon esett át. Jellemző a típusra a karosszéria kitűnő korrózióállósága, mert horganyvédelemmel látták el. | A kocsi sikeresen túlélte a kritikákat, panaszokat és számos módosításon esett át. Jellemző a típusra a karosszéria kitűnő korrózióállósága, mert horganyvédelemmel látták el. | ||
+ | |||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Forma, kialakítás, Design == | == Forma, kialakítás, Design == | ||
69. sor: | 70. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Alaptípus & Modellvariánsok == | == Alaptípus & Modellvariánsok == | ||
+ | [[Fájl:Porsche924-1978.jpg|center|640px]] | ||
{| class="wikitable" align="left" | {| class="wikitable" align="left" | ||
|- valign=top | |- valign=top | ||
152. sor: | 154. sor: | ||
- 1015 db special edition "50 Jahre Porsche/Weissach" cars. | - 1015 db special edition "50 Jahre Porsche/Weissach" cars. | ||
+ | |||
+ | '''Európa''' - Az európai modellek nem igényeltek semmilyen környezetvédelmi berendezést, ezért 125 LE (93 kW) leadására voltak képesek. | ||
+ | |||
+ | '''USA verzió''' - A 924-es motorja Bosch K-Jetronic üzemanyag-befecskendezéssel, csak 95 lóerős (71 kW). 1977-ben kialakították a 110 lóerős (82 kW) katalizátoros változatot. A négyokozatú manuális sebességváltó állt csupán rendelkezésre a kezdeti 1976-os modellnél. Az Audi három sebességes automata váltója 1977-ben egészítette ki a kínálatot. Vizuálisan is eltértek az amerikai modellek, a lökhárítók megerősítése, a kerek reflektorok, plusz oldalsó helyzetjelző lámpa elhelyezése a karosszéria mindkét végén kötelező volt. | ||
+ | |||
+ | '''Japán verzió''' - A 924-est Japánban a Yanase kereskedések értékesítették, amik észak-amerikai és európai járművekre szakosodtak, ezen modellek jobb-kormányos generációival. | ||
<br style="clear:both" /> | <br style="clear:both" /> | ||
=== 924 === | === 924 === | ||
- | + | ||
A 924 kifejlesztésének eredeti célja, hogy a Volkswagen zászlóshajója legyen a coupé sportautók terén, fedőneve "Project 425" volt a fejlesztés ideje alatt. Abban az időben a Volkswagennél nem volt belső kutatási és tervezési részleg, így a Porsche végezte a nagy részét a cég fejlesztési munkáinak. Ez a "történelmi" szisztéma visszatért a 1950-es évekből, mikor a Porsche kapcsolódott be a fejlesztésekbe, hogy új, sportos járművek tervezzen, meglévő VW / Audi I4 motorok felhasználásával. A Porsche úgy döntött, hogy a frontra helyezett motor, a hátsó kerék hajtású elrendezés és a hátulra szerelt transaxle váltó elősegíteni, hogy 48/52%-os, első / hátsó súlyelosztás segíteni fogja, mind tapadást, mind a fékezési egyensúlyt. | A 924 kifejlesztésének eredeti célja, hogy a Volkswagen zászlóshajója legyen a coupé sportautók terén, fedőneve "Project 425" volt a fejlesztés ideje alatt. Abban az időben a Volkswagennél nem volt belső kutatási és tervezési részleg, így a Porsche végezte a nagy részét a cég fejlesztési munkáinak. Ez a "történelmi" szisztéma visszatért a 1950-es évekből, mikor a Porsche kapcsolódott be a fejlesztésekbe, hogy új, sportos járművek tervezzen, meglévő VW / Audi I4 motorok felhasználásával. A Porsche úgy döntött, hogy a frontra helyezett motor, a hátsó kerék hajtású elrendezés és a hátulra szerelt transaxle váltó elősegíteni, hogy 48/52%-os, első / hátsó súlyelosztás segíteni fogja, mind tapadást, mind a fékezési egyensúlyt. | ||
[[Fájl:Porsche924-1971rtg.jpg|center|720px]] | [[Fájl:Porsche924-1971rtg.jpg|center|720px]] | ||
- | Az 1973-as olajválság , | + | Az 1973-as olajválság, továbbá egyes, autógyártással kapcsolatos szabálymódosítás változtatásokat hozott az 1970-es évek elején, ezért a Volkswagen az igazgatóság döntése alapján a sportautó fejlesztése háttérbe szorul, a 425 projekt a fiókban porosodik. Helyette az olcsóbb, praktikusabb, Golf alapú Scirocco modell kerül előtérbe. A Porsche, a 914-es modell helyett azonban mindenképpen új autót szeretne, ezért alkut köt a Volkswagen vezetésével, és visszavásárolja a terveket. |
- | A megállapodás előírta, hogy az autó | + | A megállapodás előírta, hogy az autó a volt NSU gyár Neckarsulmi üzemében kerülne gyártásra, ami északra található a Porsche stuttgarti központjától. A Volkswagen alkalmazottai látnák el a gyártósori feladatokat, a Porsche saját koncepciói szerint. Így lett az egyik legkelendőbb a Porsche modellek között a 924-es, mert a relatív olcsóság nyereségessé tette a gyártást, illetve viszonylag könnyű finanszírozási környezetet idézett elő. |
- | 1977-1982 Porsche 924 (Ausztrália) | + | '''1977-1982 Porsche 924 (Ausztrália)''' |
- | + | Az eredeti terv egy meglevő, az Auditól származó négysebességes manuális sebességváltós, front-hajtású autó volt, de mégis a hátsó transaxle meghajtás mellett döntöttek. Az alap a VW -EA831- 2,0 L-es I4 motor, ami később az Audi 100 és a Volkswagen LT furgon meghajtását is biztosította. (A tévhit az, hogy "a motor származott az LT van", de először az Audi és a 924-es kapott a Porsche által tervezett hengerfejből). Az Audi motorokat felhasználták az AMC Gremlin, a Concord , és Spirit változatokban is. A 924-es motorja Bosch K-Jetronic üzemanyag-befecskendezéssel, csak 95 lóerős (71 kW), az USA szigorú szabványai miatt. Ezért 1977-ben kialakították a 110 lóerős (82 kW) katalizátoros változatot. Az európai modellek nem igényeltek semmilyen környezetvédelmi berendezést, ezért 125 LE (93 kW) leadására voltak képesek. A négy-fokozatú manuális sebességváltó állt csupán rendelkezésre a kezdeti 1976-os modellnél. Az Audi három sebességes automata váltója 1977-ben egészítette ki a kínálatot. Vizuálisan is eltértek az amerikai modellek, a lökhárítók megerősítése, a kerek reflektorok, plusz oldalsó helyzetjelző lámpa elhelyezése a karosszéria mindkét végén kötelező volt. | |
- | Az eredeti terv egy | + | |
- | + | A 924-est Japánban a Yanase kereskedések értékesítették, amik észak-amerikai és európai járművekre szakosodtak, ezen modellek jobb-kormányos generációival. Az értékesítésben segített az a tény, hogy megfeleltek a japán hatósági előírásoknak, különös tekintettel a lökettérfogatra és a külső méretekre vonatkozó szabályokra. | |
- | + | 1979-ben ötfokozatú sebességváltó került a szívómotoros autóba (type 016), amely bonyolultnak és drágának bizonyult, helyébe 1980-ban a normál H-pattern Audi ötfokozatú váltó került. | |
- | + | Az alaptípus fékeinek kiépítése, elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Ezt bírálta többek között a Car and Driver magazin, mert úgy tekintették, mint egy hátralépést a 914-es standard négy tárcsafékéhez képest. A négy tárcsafék, és kiegészítők a 924 Turbo-nál alapból megvoltak. Az alaptípusba, mint egy "S" csomag, választható volt az 1980-es modellévtől. Viszont a szabványos fék is opcionális volt a turbó kivitelnél, mint egy költségtakarékos megoldás a vásárlók számára. | |
- | Az általános stílus | + | Az általános stílus kialakítása a holland Harm Lagaay nevéhez fűződik, aki tagja volt a Porsche design csapatának. A lebukó fényszórók, a lejtős motorháztető vonal és a rács nélküli orr, voltak azok a stílusjegyek, amely az autó népszerű ék alakját meghatározták. Az autó az Egyesült Államokban 1976-1977 körül került bevezetésre, a modell alapára 9395 $. A Porsche kis fejlesztéseket minden éveben végrehajtott a 924-es modellen, 1977 és 1985 között, de semmi komoly változtatást nem végzett az alaptípuson. Ellenben a turbó-feltöltéses változatok sok más fejlesztéssel lettek ellátva. Többek között nem a VW-től származó alkatrészek, az egész hajtásláncra vonatkoztatva. Mikor pedig az m471 tárcsafék csomag és a 16"os könnyűfém keréktárcsák opcionálissá váltak, az autó kétszer annyiba kerül, mint a standard modell. Megjelenését úgy vették, mint válasz a második generációs Mazda RX-7 bevezetésére. |
- | + | Miközben az autót stílusa, kezelése, üzemanyag-takarékossága és a megbízhatósága miatt dicsérték, élesen bírálta az autósajtó a nagyon gyenge teljesítményt, főleg az USA-spec autók tekintetében. A csak 95-110 LE teljesítmény miatt a gyorsulás egyszerűen nem mérvadó. Ekkor a Porsche nevet megvédendő, a magasabb elvárásoknak eleget téve, kijöttek a 924-es Turbo modellek. A Car and Driver magazin végre megírhatta: az autó "gyors ... végre!" A későbbi 924S teljesítménye már közel állt a turbó változatéhoz, de sokkal jobb megbízhatóságot, és árat kínált. A '81-es és '82-es turbó és a hozzá kapcsolódó speciális változatok iránt nagy az érdeklődés gyűjtő körökben; és bár sok még mindig létezik, az autók meglehetősen szűkös számban lelhetőek fel. | |
- | + | [[Fájl:Const1.gif]] | |
===924 Turbo (931 LHD, 932 RHD)=== | ===924 Turbo (931 LHD, 932 RHD)=== | ||
338. sor: | 345. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | |||
== 924 Turbo == | == 924 Turbo == | ||
Porsche vezetők hamar felismerték, hogy szükség van a nagyobb teljesítményű változata a 924, amely áthidalja a szakadékot az alapvető 924 és a 911s. Miután megtalálta a előnyeit turbófeltöltők több versenyautók és a 1975 911 Turbo, Porsche úgy döntött, hogy használja ezt a technológiát a 924, végül bevezetése a 924 Turbo , mint a 1978 modellt. | Porsche vezetők hamar felismerték, hogy szükség van a nagyobb teljesítményű változata a 924, amely áthidalja a szakadékot az alapvető 924 és a 911s. Miután megtalálta a előnyeit turbófeltöltők több versenyautók és a 1975 911 Turbo, Porsche úgy döntött, hogy használja ezt a technológiát a 924, végül bevezetése a 924 Turbo , mint a 1978 modellt. | ||
382. sor: | 390. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
- | {{ | + | {{commonskat|Porsche 924}} |
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/Porsche_924 A Wikipédia Porsche 924 szócikke HU] | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/Porsche_924 A Wikipédia Porsche 924 szócikke HU] | ||
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_924 A Wikipédia Porsche 924 szócikke EN] | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_924 A Wikipédia Porsche 924 szócikke EN] |
A lap jelenlegi, 2014. szeptember 17., 13:27-kori változata
Porsche 924 | |
Porsche 924 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Porsche |
Gyártás helye | Stuttgart, Németország |
Gyártás éve | 1976–1982, 1986-1988 |
Darabszám | 121289 |
Modellvariánsok | kupé |
Kategória | 2 ajtós kupé |
Tervező | Harm Lagaay (Porsce AG.) |
A(z) Porsche 924 alaptípus modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4200 mm |
Szélesség | 1685 mm |
Magasság | 1270 mm |
Tömeg | 1080 kg |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | 2.0 l, 2.5 l, vízhűtéses orrmotor |
Felépítés | I4 - FR layout |
Váltó | 4 vagy 5 fokozatú manuális,4-es automata hátul egybeépítve egy speerel ellátott differenciálműben a jó súlyelosztás és tökéletes erőátvitel érdekében. |
Kapcsolódó modellek | |
Előd:Porsche 911 Utód:Porsche 928 |
Tartalomjegyzék |
Veterán Porsche 924 típustörténet
A Porsche 924-es, egy kétajtós, hátsókerék meghajtású személyautó, a 914-es utódja volt 1976 és 1985 között. Később, 1986 és 1988 között újra gyártották 924S-ként (special) a 944-es motorjával. A Porsche 924-es volt a Porsche belépő szintű autója a sportautók kategóriájába, amihez – az alacsony ár révén – a középréteg is hozzájuthatott. Kiadták targa tetővel is. A típus sok módosításon esett át az idők folyamán. A kezdeti négy sebességes váltót 1977-ben ötsebességesre cserélték. 1978 novemberében turbófeltöltős változattal állt elő a Porsche. Az első változatoknál ez 170 LE-t jelent, majd 1981-től 177-re emelték. 1980-ban a Carrera GT jelent meg, 210 LE teljesítménnyel. Ezt a 924 Carrera GTS követte 245 LE -vel. Emellett volt egy pályaváltozat, a 924 Carrera GTR 272 KW,vagyis 375 lóerővel. Minden 924 változat 2.0 literes motorral és Bosch K-Jetronic injektor rendszerrel készült, kivéve a 924S-t, ami már az első 944 változat 2.5-ös motorját és vezérlését kapta.
Természetesen a 924-es is megkapta a maga kritika özönét, a fanatikus 911 (boxer motor, léghűtés, farmotor) tábortól. Nagyok voltak az új kocsival szembeni elvárások és nehéz volt a legendás 911 nyomába érni. A 924-es egy olcsóbb szegmenst képviselt, akárcsak manapság a Porsche Boxster (két ülés, középmotor, a 911-esekhez képest olcsó Porsche). Ekkor már két olcsó Porsche sorozat is megelőzte a 924-et. Az első a 912, a második a 914. A cégnek bejöttek a számításai, mert öt év alatt 100 000 db-ot értékesítettek. A kocsi sikeresen túlélte a kritikákat, panaszokat és számos módosításon esett át. Jellemző a típusra a karosszéria kitűnő korrózióállósága, mert horganyvédelemmel látták el.
Forma, kialakítás, Design
Design
A Harm Lagaay által tervezett design alapvetően különbözik a korábbi Porsche modellek (356, 911 és 914) kialakításától, mivel a 924-es az első volt a teljesen új hajtáslánc (frontmotor, hátsókerék meghajtás FR) alkalmazásnál.
A motor a hosszú, előre erősen lejtő, elöl pop-up fényszórókkal kialakított orr részben kapott helyett, a fényszórók csak igény esetén nyíltak fel. Kikapcsolt állapotban a fényszórók nem voltak láthatók, és a motorháztető egy sima felületként mutatkozott. Az első lökhárító egyben spoiler, az irányjelző-, és vezetési fényekkel. A sima felületek miatt, a légellenállás C w értéke elérte a 0,34.
A jármű egy 2 + 2 üléses kupé, jellemzően két ajtóval. A hátsó vályú alakú üléseket a testes "hajtás alagút" választotta el, csak viszonylag kis emberek számára tett lehetővé némi kényelmet. Annak ellenére, hogy sok változás történt a belső kapcsolók, kilincsek alkalmazásánál, kiderült, hogy szoros a kapcsolat az eredeti Volkswagen design vonatkozásaiban.
A sportautókhoz mérten nagy csomagtartóval rendelkezett, 370 literes terével, amely nem érte el az erősen ívelt hátsó ablakot, amely egyben a csomagtartó fedél funkcióját is betöltötte.
A Porsche 924 különböző stíluselemeket vett át más járművektől. A hátsó ablak hasonló volta az 1966 óta gyártott Jensen Interceptorhoz, a hátsó oldalsó ablakok hasonlóak a Honda Civic 1972-es kiadásához. Másrészt, a 924-es modell alapozta meg más, további fejlesztések irányát, mint például a Porsche 944 és a későbbi Porsche 968.
Technika
A Porsche 924 1976-ban, 2 literes motorral bevezetett, transaxle hajtáslánccal kialakított megoldása valóban ritka ebben az időben, de nem újdonság az autóiparban. Az 1937-ben bemutatott Škoda Popular volt az első ezzel a hajtási koncepcióval, később a Lancia Aurelia 1950-ben, továbbá az Alfa Romeo Alfetta 1972 alkalmazta az elől elhelyezett motorhoz merev csőalagúttal csatlakozó, hátul elhelyezett sebességváltót és differenciálművet, így a jármű kiegyensúlyozottsága jelentősen támogatta a semleges vezetési viselkedést.
A fejlődés érdekében sok technikai összetevőt, a VW csoport felhasznált további járműveinél. Az elől elhelyezkedő, vízhűtéses 2 literes, négyhengeres soros motort (92 kW-125 LE), módosított formában az Audi 100 típusba került. A négy-fokozatú manuális sebességváltó és dobfékek a hátsó tengelyen is az Audi 100-at gazdagította, míg az első tengely keresztlengőkaros felfüggesztése a VW Golf, a MacPherson támaszok 1302 VW Beetle típusoknál használták fel. A hátsó felfüggesztés lengőkarjai a VW Beetle 1302-be is átkerültek. Ezen kívül, több összetevője a VW 924 programnak került át más modellekbe, például a hangtompító az Audi 200 Turbo-ba, vagy a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartály a VW K 70 hűtésrendszeréhez. A megoszló fejlesztési költségek miatt a termelési költségek lecsökkentek és az alapár alacsonyan tartható volt, 23.240 DM (1976). Összehasonlításképpen, egy Porsche 911-költsége legalább 32.000 DM ebben az időben.
Külső festés
A Porsche 924 alapos korrózióvédelemmel ellátott felületinek fedésére, 1976 óta az évek során rendkívül széles palettát kínáltak. Amellett, hogy az egyszínű festések mellett fémes csillogású felületek is megjelentek, illetve úgynevezett "spot" színeket is alkalmaztak. A 924 Turbo kétszínű kivitelben is rendelkezésre állt, amelyek elemei különböző standard és speciális színekben is elérhetőek voltak.
Alaptípus & Modellvariánsok
Évjárat | Összes db | Világrészek | USA | Japan |
---|---|---|---|---|
1976 | 5145 | 5144 | 1120 | |
1977 | 25596 * | 17675 | 7496 | 425 |
1978 | 21562 | 9474 | 11638 | 450 |
1979 | 20619 | 10475 | 9636 | 508 |
1980 | 12794 † | 9094 | 3700 | |
1981 | 11824 ‡ | 9669 | 2155 | |
1982 | 10091 | 7814 | 2277 | |
1983 | 5785 | 5785 | ||
1984 | 4659 | 4659 | ||
1985 | 3214 | 3214 | ||
Összesen | 121289 | 83004 | 36902 | 1383 |
A 924-es sorozat alaptípusa, az összes legyártott modell összefoglaló táblázata, a viszonylag kis darabszám mellett is tükrözi a Porsche első orrmotoros, vízhűtéses modelljének jellegzetességeit és kedveltségét.
Az egyes szériákból speciális modellek is kialakításra kerültek, úgy mint a:
- 3000 db special edition "Martini" cars
- 1002 db special edition "Le Mans" cars
- 1015 db special edition "50 Jahre Porsche/Weissach" cars.
Európa - Az európai modellek nem igényeltek semmilyen környezetvédelmi berendezést, ezért 125 LE (93 kW) leadására voltak képesek.
USA verzió - A 924-es motorja Bosch K-Jetronic üzemanyag-befecskendezéssel, csak 95 lóerős (71 kW). 1977-ben kialakították a 110 lóerős (82 kW) katalizátoros változatot. A négyokozatú manuális sebességváltó állt csupán rendelkezésre a kezdeti 1976-os modellnél. Az Audi három sebességes automata váltója 1977-ben egészítette ki a kínálatot. Vizuálisan is eltértek az amerikai modellek, a lökhárítók megerősítése, a kerek reflektorok, plusz oldalsó helyzetjelző lámpa elhelyezése a karosszéria mindkét végén kötelező volt.
Japán verzió - A 924-est Japánban a Yanase kereskedések értékesítették, amik észak-amerikai és európai járművekre szakosodtak, ezen modellek jobb-kormányos generációival.
924
A 924 kifejlesztésének eredeti célja, hogy a Volkswagen zászlóshajója legyen a coupé sportautók terén, fedőneve "Project 425" volt a fejlesztés ideje alatt. Abban az időben a Volkswagennél nem volt belső kutatási és tervezési részleg, így a Porsche végezte a nagy részét a cég fejlesztési munkáinak. Ez a "történelmi" szisztéma visszatért a 1950-es évekből, mikor a Porsche kapcsolódott be a fejlesztésekbe, hogy új, sportos járművek tervezzen, meglévő VW / Audi I4 motorok felhasználásával. A Porsche úgy döntött, hogy a frontra helyezett motor, a hátsó kerék hajtású elrendezés és a hátulra szerelt transaxle váltó elősegíteni, hogy 48/52%-os, első / hátsó súlyelosztás segíteni fogja, mind tapadást, mind a fékezési egyensúlyt.
Az 1973-as olajválság, továbbá egyes, autógyártással kapcsolatos szabálymódosítás változtatásokat hozott az 1970-es évek elején, ezért a Volkswagen az igazgatóság döntése alapján a sportautó fejlesztése háttérbe szorul, a 425 projekt a fiókban porosodik. Helyette az olcsóbb, praktikusabb, Golf alapú Scirocco modell kerül előtérbe. A Porsche, a 914-es modell helyett azonban mindenképpen új autót szeretne, ezért alkut köt a Volkswagen vezetésével, és visszavásárolja a terveket.
A megállapodás előírta, hogy az autó a volt NSU gyár Neckarsulmi üzemében kerülne gyártásra, ami északra található a Porsche stuttgarti központjától. A Volkswagen alkalmazottai látnák el a gyártósori feladatokat, a Porsche saját koncepciói szerint. Így lett az egyik legkelendőbb a Porsche modellek között a 924-es, mert a relatív olcsóság nyereségessé tette a gyártást, illetve viszonylag könnyű finanszírozási környezetet idézett elő.
1977-1982 Porsche 924 (Ausztrália)
Az eredeti terv egy meglevő, az Auditól származó négysebességes manuális sebességváltós, front-hajtású autó volt, de mégis a hátsó transaxle meghajtás mellett döntöttek. Az alap a VW -EA831- 2,0 L-es I4 motor, ami később az Audi 100 és a Volkswagen LT furgon meghajtását is biztosította. (A tévhit az, hogy "a motor származott az LT van", de először az Audi és a 924-es kapott a Porsche által tervezett hengerfejből). Az Audi motorokat felhasználták az AMC Gremlin, a Concord , és Spirit változatokban is. A 924-es motorja Bosch K-Jetronic üzemanyag-befecskendezéssel, csak 95 lóerős (71 kW), az USA szigorú szabványai miatt. Ezért 1977-ben kialakították a 110 lóerős (82 kW) katalizátoros változatot. Az európai modellek nem igényeltek semmilyen környezetvédelmi berendezést, ezért 125 LE (93 kW) leadására voltak képesek. A négy-fokozatú manuális sebességváltó állt csupán rendelkezésre a kezdeti 1976-os modellnél. Az Audi három sebességes automata váltója 1977-ben egészítette ki a kínálatot. Vizuálisan is eltértek az amerikai modellek, a lökhárítók megerősítése, a kerek reflektorok, plusz oldalsó helyzetjelző lámpa elhelyezése a karosszéria mindkét végén kötelező volt.
A 924-est Japánban a Yanase kereskedések értékesítették, amik észak-amerikai és európai járművekre szakosodtak, ezen modellek jobb-kormányos generációival. Az értékesítésben segített az a tény, hogy megfeleltek a japán hatósági előírásoknak, különös tekintettel a lökettérfogatra és a külső méretekre vonatkozó szabályokra.
1979-ben ötfokozatú sebességváltó került a szívómotoros autóba (type 016), amely bonyolultnak és drágának bizonyult, helyébe 1980-ban a normál H-pattern Audi ötfokozatú váltó került.
Az alaptípus fékeinek kiépítése, elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Ezt bírálta többek között a Car and Driver magazin, mert úgy tekintették, mint egy hátralépést a 914-es standard négy tárcsafékéhez képest. A négy tárcsafék, és kiegészítők a 924 Turbo-nál alapból megvoltak. Az alaptípusba, mint egy "S" csomag, választható volt az 1980-es modellévtől. Viszont a szabványos fék is opcionális volt a turbó kivitelnél, mint egy költségtakarékos megoldás a vásárlók számára.
Az általános stílus kialakítása a holland Harm Lagaay nevéhez fűződik, aki tagja volt a Porsche design csapatának. A lebukó fényszórók, a lejtős motorháztető vonal és a rács nélküli orr, voltak azok a stílusjegyek, amely az autó népszerű ék alakját meghatározták. Az autó az Egyesült Államokban 1976-1977 körül került bevezetésre, a modell alapára 9395 $. A Porsche kis fejlesztéseket minden éveben végrehajtott a 924-es modellen, 1977 és 1985 között, de semmi komoly változtatást nem végzett az alaptípuson. Ellenben a turbó-feltöltéses változatok sok más fejlesztéssel lettek ellátva. Többek között nem a VW-től származó alkatrészek, az egész hajtásláncra vonatkoztatva. Mikor pedig az m471 tárcsafék csomag és a 16"os könnyűfém keréktárcsák opcionálissá váltak, az autó kétszer annyiba kerül, mint a standard modell. Megjelenését úgy vették, mint válasz a második generációs Mazda RX-7 bevezetésére.
Miközben az autót stílusa, kezelése, üzemanyag-takarékossága és a megbízhatósága miatt dicsérték, élesen bírálta az autósajtó a nagyon gyenge teljesítményt, főleg az USA-spec autók tekintetében. A csak 95-110 LE teljesítmény miatt a gyorsulás egyszerűen nem mérvadó. Ekkor a Porsche nevet megvédendő, a magasabb elvárásoknak eleget téve, kijöttek a 924-es Turbo modellek. A Car and Driver magazin végre megírhatta: az autó "gyors ... végre!" A későbbi 924S teljesítménye már közel állt a turbó változatéhoz, de sokkal jobb megbízhatóságot, és árat kínált. A '81-es és '82-es turbó és a hozzá kapcsolódó speciális változatok iránt nagy az érdeklődés gyűjtő körökben; és bár sok még mindig létezik, az autók meglehetősen szűkös számban lelhetőek fel.
924 Turbo (931 LHD, 932 RHD)
Model Year | Production | Rest of World | US | Japan |
---|---|---|---|---|
1979 | 2932 | 1982 | 950 | |
1980 | 5243 | 1803 | 3440 | |
1981 | 3312 | 1783 | 1529 * | 1529 * |
1982 | 1819 | 876 | 943 | |
1983 | 310 | 310 † | ||
Total | 13616 | 5568 | 6795 | 943 |
924 Carrera GT (937/938)
Model Year | Production | Germany | UK | Rest of World | Notes |
---|---|---|---|---|---|
1980 | 406 | 200 | 75 | 131 | includes prototypes |
924S (946 LHD, 947 RHD)
1984-ben úgy döntött, VW gyártásának beszüntetése a motorblokkok használt 2.0-924, így a Porsche egy kínos. A 924 jóval olcsóbb, mint a 944 stablemate, és vidd a modell bal Porsche nélkül megfizethető belépő szintű megoldás. A döntés, hogy felkészítse a szűkebb testű 924 enyhén detuned változata a 944 163 lóerős 2,5 literes egyenesen négy, korszerűsítése a felfüggesztés, de megtartva a 924 korai belső. Az eredmény az volt, az 1986-os 150 lóerős 924S. Porsche is úgy döntött, hogy újra bevezeti a 924, hogy az amerikai piacon a kezdeti árát alatt $ 20,000.
Model Year | Production | Rest of World | US | Notes |
---|---|---|---|---|
1986 | 3536 | 3536 | ||
1987 | 8940 | 1993 | 6947 | |
1988 | 4193 | 2003 | 2190 | production ended September 1988 |
Total | 16669 | 7532 | 9137 |
There was also a sport package for the 924S, available for the ROW and U.S. market for which production data is stated below.
1988-ban, a 924S "utolsó gyártási év, teljesítmény nőtt 160 LE (119 kW, 162 LE) megfelelő, hogy az előző évi Le Mans spec autók és az alapmodell 944 (maga elhangolódott 3 LE (2 kW, 3 LE ) a 1988). Ezt úgy érték el, különböző dugattyúk ami emelte a S 'tömörítési arány 9,7: 1 10.2: 1, az áttételes hatása, hogy nőtt az oktánszám, akár 91 RON 95 Ez tette a 924S valamivel gyorsabb, mint a alap 944 miatt könnyebb súly és aerodinamikai test.
A kedvezőtlen árfolyam az 1980-as évek, a Porsche úgy döntött, hogy összpontosítania erőfeszítéseit, hogy a több divatos modelleket, csökken a 924S 1989-ben és az alap 944 később ugyanebben az évben.
924 Special Production
Model Year | Type | Production | Notes |
---|---|---|---|
1978 | 924 Rallye Turbo | 4 | One of these models the first 924 to be bought into Australia and is located in Queensland under private ownership. It was first seen at Motor shows then converted and driven in the 1979 Repco Reliability Trials |
1979 | 924 Rally Turbo | 1 | |
1979 | 924 SCCA | 16 | for US market |
1979 | 924 Group 4 | 1 | built up from street car |
1980 | 924 Le Mans GTP | 6 | inc. 2 944GTP LM's |
1981 | 924 Carrera GTS | 59 | 15 were Club Sport with cage, etc. |
1981 | 924 Carrera GTR | 17 | |
Total | 103 |
924 Turbo
Porsche vezetők hamar felismerték, hogy szükség van a nagyobb teljesítményű változata a 924, amely áthidalja a szakadékot az alapvető 924 és a 911s. Miután megtalálta a előnyeit turbófeltöltők több versenyautók és a 1975 911 Turbo, Porsche úgy döntött, hogy használja ezt a technológiát a 924, végül bevezetése a 924 Turbo , mint a 1978 modellt.
Porsche indítása ugyanazon Audi-eredetű 2,0 L I4, célja egy teljesen új hengerfej (amit kézzel szerelik össze Stuttgart), csökkent a tömörítés 7,5: 1 és megtervezett a KKK K-26 turbófeltöltő érte. 10 psi (69 kPa) boost, termelés emelkedett 170 lóerő (130 kW). A 924 Turbo motor súlya körülbelül £ 65 (29 kg) több, így első tavaszi árak és az anti-roll bar felülvizsgálták. Súlyelosztás most 49/51, mint az eredeti 924 alakja 48/52 elölről hátrafelé.
Annak érdekében, hogy segítsen, hogy az autó több funkciós, valamint, hogy megkülönböztessék a szívó változat, a Porsche hozzá egy NACA csatorna a motorháztető és a légbeömlő a jelvény panel az orrban, 15 colos küllős stílusú könnyűfém keréktárcsák , négy tárcsafék, 5 stud hubok és ötfokozatú sebességváltó. Kovácsolt 16 "sima kerekek a stílus használnak a 928 volt kötelező, de a felszerelés specifikációja az volt, hogy a 911-amely a 924 osztott kerék ellensúlyozza a. Belsőleg Porsche nevezte 931 (balkormányos) és 932 (jobbkormányos) ugyanúgy, mint a 911 Carrera Turbo volt, amely "Type 930". Ezeket az elnevezéseket gyakran használják a 924 rajongók.
A turbómotor lehetővé tette a 924 teljesítményét, hogy jöjjön meglepően közel áll a 911- SC (180 LE), köszönhetően részben a könnyebb menetkész tömeg , de ez is hozott megbízhatósági problémák. Ez részben annak tudható be, hogy a közvélemény nem tudja, hogyan működik, vagy gondozása, ami mai szemmel nézve a primitív turbo beállítás.
A turbófeltöltő hűtött csak motorolajat vezetett rövid az alkatrészek élettartamát és turbó kapcsolatos tömítés és a biztonsági problémákat. Ahhoz, hogy megoldjuk a problémákat, Porsche kiadott egy átdolgozott 924 Turbo Series 2 (bár embléma még olvasni 924 Turbo) 1979 használatával kisebb turbófeltöltő futó fokozott boost, kissé magasabb tömörítés 8: 1-es és a jobb üzemanyag-befecskendező rendszer, DITC gyújtás által kiváltott lendkerék, megbízhatóság javítása és a teljesítmény nőtt a 177 lóerős (132 kW, 179 LE).
Miután egy sikeres értékesítési fut mind a szívó és turbó modellek, 1980-ban a Porsche mindenkit meglepett, és engedje el a 924 Carrera GT, egyértelművé téve azt a szándékukat, hogy adja meg a 924 versenyben. Hozzáadásával intercooler , egyre nagyobb nyomás 8,5: 1, valamint számos egyéb kis változás, a Porsche volt képes fejleszteni a 924 Turbo a versenyautó akartak, szinkronizálás azt a 924 Carrera GT .
A 924 Carrera GTR kampányolt a GTi Engineering 1982-ben és 1982-ben.
Vizuálisan különbözött a 931, mert két poliuretán műanyag első és hátsó lobbant őrök, a poliuretán műanyag első spoiler, a felső szerelt légtelenítő az intercooler, sokkal nagyobb gumi hátsó spoiler és a süllyesztett szélvédő. Elvesztette a 931 a NACA csatorna a motorháztető, de megtartotta a légbeömlő a jelvény panel. Ez az agresszív stílus később használják mint motiváció a 944.
Annak érdekében, hogy megfeleljen a homologizációs szabályok, a 924 Carrera GT , majd később 924 Carrera GTS kínáltak utcai autók is, termelő 210 és 245 LE (157 és 183 kW) volt. Clubsport változatai a GTS is kapható 280 LE (209 kW, 284 LE), és a gyári benne anyag rollcage és verseny ülések. 924 Carrera GT változatok ismertek voltak típusszámok 937 (balkormányos) és 938 (jobb oldali kormány).
A végső fejlődése a 924 annak futamon volt a 924 Carrera GTR versenyautó, amely során 375 lóerő (280 kW, 380 LE), egy erősen módosított változata a 2.0 L I4 használják minden 924s. 1980-ban a Porsche lépett három 924 GTRs a 24 órával a Le Mans, ami ment, hogy befejezze 6., 12. és a 13. teljes. Is épít 924GTR Rally versenyautó, és 2 más GTR (Miller és BF Goodrich).
Végül 1981-ben a Porsche lépett 1 2 speciálisan épített 924 Carrera GTP a (Aka: 944GTP Le Mans), amely a Porsche Motorsport egy új prototípus erősen módosított 2,5 literes I4 motor. Ez a motor bír hengerenként 4 szelepes, kettős fej felett vezérműtengely, két kiegyensúlyozó tengely és egy turbófeltöltő K28 előállításához 420 LE (313 kW, 426 LE). Ez utóbbi változat sikerült 7. helyen végzett befejezni és a kiégett a legkevesebb időt, minden más autó a boxba. Ez az új, 2,5 literes konfiguráció motor elődje a 944 platform (ok) és a későbbi gyors 1987-1988 944S 16V M44 / 40 erőmű.
Termelés a 924 Turbo megszűnt 1982-ben, kivéve az olasz piacon, amely addig tartott, amíg 1984 Ez annak köszönhető, hogy a korlátozások motorok nagyobb mint 2 literes, amivel a következő 2,5 liter 944-ba egy sokkal magasabb adó kategória.
924 Specialitások
Az 1988-as 924S SE (USA) és a "Le Mans" (ROW) voltak Club Sport kiadást célzó autocross (US kifejezés autotests a brit olvasók), és a klub versenyzők. Az utolsó 924S RHD 'run-out "változatban 1988-ban az Egyesült Királyság (csak 37 fehér és 37 fekete járművek) volt a" Le Mans "logók csíkos a saját oldalát. Hivatalosan ismert Porsche, mint a "Sportliches Sondermodell" (lazán fordítja a Sporting Special Model) a lehetőségeket csomag lista M-755 volt, teljesebb, mint a Special Edition M-756 az USA-ban.
Csak a 980 Club Sport opció autókat építettek összesen. 500 db M-756 USA fekete csak, 250 GER 200 fekete és 50 fehér autó, 230 ROW 113 fekete és 117 fehér; összesen 480 db M-755.
ROW "Le Mans" Edition M-755: Csak az utolsó 74 GB tartozék, RHD autók voltak a külső oldalsó csíkok töri megírt "Le Mans" logók az alsó részén az ajtó, míg a felnik, a lyukak minden kerék volt vagy az okker (fehér autó) vagy Türkiz (fekete autó). Belül, az összes autó szerepelt szövet kárpitozott "Turbo" sportülések, a ruhával ajtópanelek szintén színkódolt. Ők voltak a 360 mm-es (14 hüvelyk) a kormánykerék és a 74 brit M-755 autó jött egy 160 LE motor, valamint egy elektromos tilt / levehető napfénytető alapfelszereltség. Ők csökkentették 10 mm (0,39 in) az első és 15 mm (0.59 in), a hátsó, és fel vannak szerelve merevebb rugók és gáztöltésű lengéscsillapítókkal minden körben. Nekik is volt "Sport" anti-roll bar átmérőjű 21,5 mm (0,85 in) az elején, de 20 mm-es (0,79 in), (inkább, mint 14 mm (0,55 in)), hátul. Kerekek voltak "telefonvonalon" ötvözet 6J x 15 mp-et az első és 7J x 15s (hátul).
ROW M-755 Fényezések és belső tér is csak kétféle szín választás - Alpine Fehér okker / Grey részletező és kárpitok - vagy fekete, türkiz részletező és szürke / türkiz kárpit. A ROW autó nem volt sem Le Mans logo, sem csíkozás és a tárcsázási kerekek fehér vagy fekete színű volt megfelelő külső széleinél illetve okker vagy türkiz. ROW Kárpitos volt a szürke / okker csíkos flanel ruhával okker csövek Alpine White autók, vagy szürke / türkiz flanel türkiz csövek Fekete autók.
Amerikai piacon SE: Fekete csak fényezés opcionális SE Edition matrica. Felszerelt kézi irányító, kézi ablakok és zárak, napfénytető delete, rádió törölni, AC törlés, körutazás törölni, utas oldali ajtó tükör törölni, szélesebb 15x7 telefon dial ötvözetek a hátsó megtartva 15x6 elöl, és az M030 csomagot tartalmaz merevebb rugók és Koni sokkok. Az autók mindig is egyedülálló, könnyű, szürke, kötött szövet kárpitozás (ami romlott nagyon gyorsan), a gesztenyebarna pinstriping, és gesztenyebarna szőnyeg. A napfénytető, A / C, körutazás, szervokormány, utasoldali ajtó tükör és rádió lehet hozzá vissza opcionálisan.
Versenysport, változatok
A 924 saját verseny sorozat az Egyesült Királyságban által működtetett BRSCC és Porsche Racing Drivers Association . A Porsche 924-bajnokság 1992-ben indult a Jeff May, aki bajnokságot koordinátor haláláig november 10-én 2003 Jeff májusban volt az egyik alapító tagja a Porsche Club Nagy-Britannia. Az Egyesült Államokban, a 924S is jogosult versenyezni a 944-Spec Racing osztály