Polski Fiat
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Polski Fiat nyitás) |
a (→Videó galéria: törlöt video down) |
||
(28 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Polski Fiat | | név = Polski Fiat | ||
- | | logo = | + | | logo = Polski-Fiat-Logo.png |
- | | képméret = | + | | képméret = 150px |
| képaláírás = Under construction | | képaláírás = Under construction | ||
| alapítva = 1932 | | alapítva = 1932 | ||
| alapító = | | alapító = | ||
| megszűnt = 1990~ | | megszűnt = 1990~ | ||
- | | székhely = Bielsko Biala, Lengyelország | + | | székhely = Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
+ | =='''A Polski Fiat rövid története'''== | ||
+ | A '''Polski Fiat''' egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi [[Fiat]] cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban. | ||
- | [[ | + | Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. |
+ | A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének ([[Polski Fiat 125]]) gyártásának megkezdésével. | ||
+ | A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] |
- | + | ||
- | + | ||
- | == | + | =='''Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)'''== |
- | A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt | + | |
+ | [[Fájl:Logo-polski_fiat.jpg|left]]A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a '''Polski Fiat''' értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán a[[Polski Fiat Topolino]], majd a [[Polski Fiat 508|PF 508/I]])a Fiat Balilla liszence. Az [[1930-as évek]] közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:PF508Junak.jpg|frame|center|'''Polski Fiat 508 "Junak"''']] | ||
+ | ==='''A főbb gyártmányok voltak:'''=== | ||
- | |||
*'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak''' | *'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak''' | ||
*'''[[Polski Fiat 518]] Mazur''' | *'''[[Polski Fiat 518]] Mazur''' | ||
29. sor: | 34. sor: | ||
*'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R''' | *'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R''' | ||
- | + | [[Fájl:Polski-fiat-518sidew.jpg|frame|center]] | |
+ | |||
+ | [[Fájl:618_bus.jpg|frame|center|'''Polski Fiat 618 Busz''']] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:PF_618.jpg|frame|center|'''Polski Fiat 618 "szolgálatban"''']] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:=== | ||
+ | [[Fájl:Obecny_lazik.jpg|center]] | ||
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]''' | *'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]''' | ||
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik''' | *'''[[Polski Fiat 518]] Łazik''' | ||
*'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke | *'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke | ||
- | A gyártás megszűnt a [[ | + | A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat. |
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
+ | =='''A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez''' == | ||
+ | |||
+ | === [[Fájl:125pfelirat.jpg]] Polski Fiat 125p=== | ||
+ | [[Fájl:125pgraphicsart.jpg|740px]] | ||
+ | |||
+ | A '''Polski Fiat''' márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a [[Fiat 125]] licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése. | ||
+ | Összesen 1 445 699 db került legyártásra. | ||
+ | |||
+ | '''Polski Fiat 125p modellek:''' | ||
+ | |||
+ | * '''[[Polski Fiat 125p 1300]]''' | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' és továbbfejlesztéseik | ||
+ | ''(részletesebben az egyes típusoknál)'' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Polski-Fiat-125p-front.jpg|740px]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Fso-125p.jpeg|frame|center|'''Polski Fiat 125p''']] | ||
+ | |||
+ | A közismert "1500-as Polski" mellett a [[Fiat 127]]-es és [[Fiat 132]]-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | === [[Fájl:FSO_Logo.png|180px]] '''FSO Polonez'''=== | ||
+ | |||
+ | Eközben a '''Polski Fiat''' márkát 1983-ban felváltotta az [[FSO]](Fabryka Samochodów Osobowych), ami az [[FSO Polonez]]t gyártotta. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Polonez1500blue.jpg|740px]] | ||
+ | |||
+ | '''Polonez modellek''' | ||
+ | *[[Polonez 1978-1986]] MR'78-MR'83-MR'85 | ||
+ | *[[Polonez 1986-1989]] MR'86-MR'87-MR'89 | ||
+ | *[[Polonez 1989-1997]] Caro (MR'91-MR'93) | ||
+ | *[[Polonez 1997-2002]] Caro Plus (MR'97) | ||
+ | *[[Polonez ATU]] 1996-1997 Atu | ||
+ | *[[Polonez ATU Plus]]1997-2002 Atu Plus | ||
+ | *[[Polonez Combi]]1999-2002 Kombi | ||
+ | *[[Polonez Truck 1988]]-1988-1992 Truck | ||
+ | *[[Polonez Truck 1992]] 1992-1997 Truck | ||
+ | *[[Polonez Truck Plus]] 1997-2003 Truck Plus ([[Daewoo-FSO Truck Plus]]) | ||
+ | *[[Polonez Cargo]]1993-1997 Cargo | ||
+ | *[[Polonez Cargo Plus]] 1997-2001 Cargo Plus | ||
+ | *[[Polonez Coupe]] 1981-1983 Coupe | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Fso_polonez_b.jpg|740px]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Polonez-rally.jpg|740px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
+ | === [[Fájl:Pf126logo.jpg|180px]] Polski Fiat 126p=== | ||
+ | [[Fájl:126pred.jpg|center|740px]] | ||
+ | [[1973]] és [[2000]] között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a [[Polski Fiat 126|Polski Fiat 126p-t]], ami a [[Fiat 126]] másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat. | ||
+ | |||
+ | '''Modellváltozatok:''' | ||
+ | |||
+ | * '''[[Polski Fiat 126p 600]]''' (1972-től) | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 126p 650]]''' (1977-től) | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 126p 650E]] /OBR SM/'''(1982-től) | ||
+ | * '''[[Polski Fiat 126p 700 Bis]]''' (1987-1991) | ||
+ | A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Fiat_126psidew.jpg|frame|center]] | ||
+ | |||
+ | Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" '''Polski Fiat''' márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)'' | ||
+ | |||
+ | A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Fiat_126p1976.jpg|740px]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | ==Képtár== | ||
+ | {|align="center" style="border:outset 5px silver" | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:Polski-Fiat-Logo.png]] | ||
+ | |[[Fájl:PF125pBW.jpg|center]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:const1.gif]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
+ | ==Videó galéria== | ||
+ | <youtube>v7roM6O1PFM</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>BHoAdgix9Hc</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>vMvbXTvdZlI</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>QNDbDHGAP4g</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>nxkigiyeF_U</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>y7J8ukWEiog</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>EdBbmLS8ZRc</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>5_eJM-7RVuA</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>NBeaqpWFeqw</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>cVmJeouUTLQ</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>EIw1rRme468</youtube> | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
- | == | + | ==Források, hivatkozások== |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Wikipédia EN] | |
- | *[ | + | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Wikipédia PL] |
- | *[ | + | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat 1932-től PL] |
- | *[ | + | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat 1932-től EN] |
- | *[ | + | *[http://hu.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat HU] |
- | *[ | + | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p Polski Fiat 125p PL] |
- | *[ | + | *[http://de.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p Polski Fiat 125p PL] |
- | *[ | + | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 Polski Fiat 126p PL] |
- | *[ | + | *[http://de.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 Polski Fiat 126p DE] |
- | *[ | + | *[http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez FSO Polonez PL] |
- | *[ | + | *[http://en.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez FSO Polonez EN] |
- | *[ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | [[ | + | [[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] |
+ | [[Fájl:backtop.jpg|link=Polski Fiat]] | ||
- | |||
- | + | [[Kategória:Autómárka]] | |
- | + | [[Kategória:Lengyelország]] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + |
A lap jelenlegi, 2012. október 26., 05:44-kori változata
Polski Fiat | |
Under construction | |
Alapítva | 1932 |
Megszűnt | 1990~ |
Székhely | Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
Tartalomjegyzék |
A Polski Fiat rövid története
A Polski Fiat egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.
Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.
A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.
Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.A főbb gyártmányok voltak:
- Polski Fiat 508/III Junak
- Polski Fiat 518 Mazur
- Polski Fiat 618 Grom
- Polski Fiat 621 L és Polski Fiat 621 R
Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:
- IIIW Łazik
- Polski Fiat 518 Łazik
- Polski Fiat 508/518 - A Polski Fiat 508 és a Polski Fiat 518 keveréke
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez
Polski Fiat 125p
A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése. Összesen 1 445 699 db került legyártásra.
Polski Fiat 125p modellek:
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
(részletesebben az egyes típusoknál)
A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
FSO Polonez
Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.
Polonez modellek
- Polonez 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- Polonez 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- Polonez 1989-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- Polonez 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- Polonez ATU 1996-1997 Atu
- Polonez ATU Plus1997-2002 Atu Plus
- Polonez Combi1999-2002 Kombi
- Polonez Truck 1988-1988-1992 Truck
- Polonez Truck 1992 1992-1997 Truck
- Polonez Truck Plus 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- Polonez Cargo1993-1997 Cargo
- Polonez Cargo Plus 1997-2001 Cargo Plus
- Polonez Coupe 1981-1983 Coupe
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
Polski Fiat 126p
1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
Modellváltozatok:
- Polski Fiat 126p 600 (1972-től)
- Polski Fiat 126p 650 (1977-től)
- Polski Fiat 126p 650E /OBR SM/(1982-től)
- Polski Fiat 126p 700 Bis (1987-1991)
A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.
Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)
A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.