Weissach-tengely

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(szerkesztés, az elvek)
(szerkesztés, ábrák)
 
(7 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
-
'''A Weissach''' felfüggesztés egyik lényege a '''kettős (alsó-felső) keresztlengőkar''' alkalmazása, az igazi lényeg és előny azonban hogy a rafinált geometriai elrendezés révén forduláskor/lassuláskor az '''vezérlő himba,''' az alsó kereszt lengőkaron keresztül kormányzó elmozdulást vált ki >> a kerekek pozitív kerékösszetartás felé mozdulnak >> így a gépkocsi nem farol ki a kanyarban, vagy kevésbé hajlamos rá.
+
'''A Weissach''' felfüggesztés egyik lényege a '''kettős (alsó-felső) keresztlengőkar''' alkalmazása, az igazi lényeg és előny azonban hogy a rafinált geometriai elrendezés révén forduláskor/lassuláskor az '''vezérlő himba,''' az alsó kereszt lengőkaron keresztül kormányzó elmozdulást vált ki >> a kerekek pozitív kerékösszetartás felé mozdulnak >> így a gépkocsi nem farol ki a kanyarban, vagy kevésbé hajlamos rá. Ezt a konstrukciót alkalmazzák pl. a [[Porsche 928]] típusainál.  
Átérezhetjük annak a jelentőségét, hogy nagy teljesítményű autónál, melyek ráadásul még hátsó hajtással rendelkeznek, milyen előnyt jelent ez a konstrukció, az úttartásban, a kormányozhatóság tekintetében, továbbá a lengő(rugózott) tömegek csökkentése okán. Végső soron a gépkocsi menetstabilitását növeli kritikus helyzetekben.  
Átérezhetjük annak a jelentőségét, hogy nagy teljesítményű autónál, melyek ráadásul még hátsó hajtással rendelkeznek, milyen előnyt jelent ez a konstrukció, az úttartásban, a kormányozhatóság tekintetében, továbbá a lengő(rugózott) tömegek csökkentése okán. Végső soron a gépkocsi menetstabilitását növeli kritikus helyzetekben.  
-
'''Egy elvi elrendezési rajz mindezt, alább jól mutatja:'''
+
'''Egy-két elvi elrendezési rajz mindezt, alább jól mutatja:'''
 +
 
 +
[[Fájl:Wiessachs.png|thumb|540px|left|Hátsó futómű séma]]
 +
[[Fájl:Suspension02.jpg|thumb|200px|Hátsó felfüggesztés metszet|left]][[Fájl:Susp01.jpg|thumb|300px|center| 3D elv]]
 +
[[Fájl:RideHeightRearAxle.jpg|thumb|200px|left|-Valós elrendezés- fotó]]
 +
 
 +
'''Nos, aki idáig eljutott, még egy kis magyarázat, csak röviden:'''
 +
 
 +
A 70-es évek közepén, a Porsche fejlesztette ki ezt az egyedülálló hátsó felfüggesztést a díjnyertes 928 szériájához. Alapvetően ez egy változata a kettős keresztlengőkaros felfüggesztésnek, ahol a felfüggesztési tartópontok, a gumi perselyei (silent block)  elnyelik a zajt és a rezgéseket.
 +
 
 +
A hagyományos felfüggesztéshez kapcsolódó karokat  fékezéskor, a lendület hatására az autó test megpróbálja húzni,  a karok terpesztik  a hátsó felfüggesztést  a gumi perselyek rugalmassága miatt. Ennek eredménye az autó túlkormányzottsága lesz.
 +
 
 +
 
 +
A Weissach tengely célja az volt, hogy megszüntesse ezt a túlkormányzottságot.  A kerékagyhoz kapcsolódó irányító-vezető kar, a csuklón keresztűl kompenzálja ezt a terpesztést (ábra alább), így fékezéskor megszünteti, de legalábbis csökkenti a túlkormányzottságot. Ezzel segíti a kanyarodást és stabilizálja a mozgást.
 +
 
 +
'''Vehetjük úgy, mint egyfajta "passzív hátsókerék-kormányzás".'''
 +
 
 +
'''Alább: a hagyományos lengőkaros független hátsó felfüggesztés, illetve a "weissach" elrendezés sémája és a gépkocsi mozgások/fordulás - hatásvonala -'''
 +
[[Fájl:Tech pic sus weissach.jpg]]
 +
 
 +
--[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. július 31., 07:07 (CEST)
 +
[[Kategória:Műhely]]

A lap jelenlegi, 2012. augusztus 9., 04:25-kori változata

A Weissach felfüggesztés egyik lényege a kettős (alsó-felső) keresztlengőkar alkalmazása, az igazi lényeg és előny azonban hogy a rafinált geometriai elrendezés révén forduláskor/lassuláskor az vezérlő himba, az alsó kereszt lengőkaron keresztül kormányzó elmozdulást vált ki >> a kerekek pozitív kerékösszetartás felé mozdulnak >> így a gépkocsi nem farol ki a kanyarban, vagy kevésbé hajlamos rá. Ezt a konstrukciót alkalmazzák pl. a Porsche 928 típusainál.

Átérezhetjük annak a jelentőségét, hogy nagy teljesítményű autónál, melyek ráadásul még hátsó hajtással rendelkeznek, milyen előnyt jelent ez a konstrukció, az úttartásban, a kormányozhatóság tekintetében, továbbá a lengő(rugózott) tömegek csökkentése okán. Végső soron a gépkocsi menetstabilitását növeli kritikus helyzetekben.

Egy-két elvi elrendezési rajz mindezt, alább jól mutatja:

Hátsó futómű séma
Hátsó felfüggesztés metszet
3D elv
-Valós elrendezés- fotó

Nos, aki idáig eljutott, még egy kis magyarázat, csak röviden:

A 70-es évek közepén, a Porsche fejlesztette ki ezt az egyedülálló hátsó felfüggesztést a díjnyertes 928 szériájához. Alapvetően ez egy változata a kettős keresztlengőkaros felfüggesztésnek, ahol a felfüggesztési tartópontok, a gumi perselyei (silent block) elnyelik a zajt és a rezgéseket.

A hagyományos felfüggesztéshez kapcsolódó karokat fékezéskor, a lendület hatására az autó test megpróbálja húzni, a karok terpesztik a hátsó felfüggesztést a gumi perselyek rugalmassága miatt. Ennek eredménye az autó túlkormányzottsága lesz.


A Weissach tengely célja az volt, hogy megszüntesse ezt a túlkormányzottságot. A kerékagyhoz kapcsolódó irányító-vezető kar, a csuklón keresztűl kompenzálja ezt a terpesztést (ábra alább), így fékezéskor megszünteti, de legalábbis csökkenti a túlkormányzottságot. Ezzel segíti a kanyarodást és stabilizálja a mozgást.

Vehetjük úgy, mint egyfajta "passzív hátsókerék-kormányzás".

Alább: a hagyományos lengőkaros független hátsó felfüggesztés, illetve a "weissach" elrendezés sémája és a gépkocsi mozgások/fordulás - hatásvonala - Tech pic sus weissach.jpg

--Gaal Szilveszter 2012. július 31., 07:07 (CEST)