Zaporozsec ZAZ 966
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek) |
|||
(2 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | {{Autó | ||
+ | | név = Zaporozsec ZAZ 966 | ||
+ | | kép = | ||
+ | | képméret = | ||
+ | | képaláírás = | ||
+ | | gyártó = | ||
+ | | gyártás helye = | ||
+ | | év = 1967-1972<!-- tól-ig --> | ||
+ | | darabszám = <!-- teljes darabszám --> | ||
+ | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
+ | | modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... --> | ||
+ | | kategória = | ||
+ | | tervező = | ||
+ | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
+ | | hossz = | ||
+ | | szélesség = | ||
+ | | magasság = | ||
+ | | tömeg = | ||
+ | | alváz = | ||
+ | | tengelytáv = | ||
+ | | üzemanyag = | ||
+ | | tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
+ | | motor = | ||
+ | | felépítés = | ||
+ | | váltó = | ||
+ | | teljesítmény = | ||
+ | | nyomaték = | ||
+ | | fogyasztás = | ||
+ | | gyorsulás = | ||
+ | | végsebesség = | ||
+ | | kapcsolódó modellek = [[Zaporozsec]] | ||
+ | }} | ||
+ | |||
== Zaporozsec ZAZ 966 típustörténet == | == Zaporozsec ZAZ 966 típustörténet == | ||
- | 1967-ben jelent meg a '''Zaporozsec ZAZ 966'''-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az [[NSU Prinz]] vagy a [[Chevrolet Corvair]]. | + | 1967-ben jelent meg a '''Zaporozsec ZAZ 966'''-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az [[NSU Prinz]], a [[Hillman IMP]] vagy a [[Chevrolet Corvair]]. |
- | A [[НАМИ]] mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966А típusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent 1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ- | + | A [[НАМИ]] mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966А típusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent 1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ-968 típusjelű 40 LE teljesítményű új erőforrás, ami kisebb változtatásokkal egészen 1994-ig, a gyártás befejezéséig elkísérte a ZAZ különféle típusait. |
Ettől az időponttól kezdve a nagyobb motorral szerelt változatot nevezték ZAZ 966-nak és a МеМЗ-966А (887 cm3-es) motorral szerelt kismotoros a 966B nevet kapta és a gyártás befejeztéig (1972) kizárólag a Szovjetunió területén forgalmazták. | Ettől az időponttól kezdve a nagyobb motorral szerelt változatot nevezték ZAZ 966-nak és a МеМЗ-966А (887 cm3-es) motorral szerelt kismotoros a 966B nevet kapta és a gyártás befejeztéig (1972) kizárólag a Szovjetunió területén forgalmazták. | ||
10. sor: | 43. sor: | ||
A ZAZ 966-ot Magyarországon a [[MERKUR]] Személygépkocsi Értékesítő Vállalat forgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már a korszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók. | A ZAZ 966-ot Magyarországon a [[MERKUR]] Személygépkocsi Értékesítő Vállalat forgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már a korszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók. | ||
- | |||
== Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek == | == Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek == | ||
- | * [http://zaporozsec. | + | * [http://zaporozsec.com/ Zaporozsec Klub] |
[[Kategória:Autótípus]] | [[Kategória:Autótípus]] |
A lap jelenlegi, 2011. november 14., 06:25-kori változata
Zaporozsec ZAZ 966 | |
Gyártási adatok | |
Gyártás éve | 1967-1972 |
A(z) modell műszaki adatai | |
Teljesítmény | |
Kapcsolódó modellek | |
Zaporozsec |
Zaporozsec ZAZ 966 típustörténet
1967-ben jelent meg a Zaporozsec ZAZ 966-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az NSU Prinz, a Hillman IMP vagy a Chevrolet Corvair.
A НАМИ mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966А típusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent 1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ-968 típusjelű 40 LE teljesítményű új erőforrás, ami kisebb változtatásokkal egészen 1994-ig, a gyártás befejezéséig elkísérte a ZAZ különféle típusait.
Ettől az időponttól kezdve a nagyobb motorral szerelt változatot nevezték ZAZ 966-nak és a МеМЗ-966А (887 cm3-es) motorral szerelt kismotoros a 966B nevet kapta és a gyártás befejeztéig (1972) kizárólag a Szovjetunió területén forgalmazták.
A 966-os típust az autó színére fújt meztelen fém műszerfalról a legkönnyebb felismerni. Az irányjelző kapcsolóját érdekes módon nem a megszokott módon a kormányoszlopon, hanem ennek a műszerfalnak a közepén helyezték el, ami a passzív biztonság szempontjából (hegyes kiálló kapcsoló) meglehetősen szerencsétlen megoldás volt. A 966-os felismerését megkönnyíti még az un.hosszú kopoltyú, mert a levegőbeömlő nyílás, a későbbi ZAZ 968 és ZAZ 968A modellekkel ellentétben, egészen a hátsó kerékjárati ív elejéig húzódott. Az autó homlokfala 1971-ben kismértékben változott, mert a fényszórók alatt, a sárvédőíven megjelentek a sárga irányjelzők.
A ZAZ 966-ot Magyarországon a MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat forgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már a korszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók.
Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek