André-Gustave Citroën

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
 
(2 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{{Emberek
{{Emberek
-
| név = André -Gustave Citroën
+
| név = André-Gustave Citroën
-
| kép = [[Fájl:André-Gustave_Citroën.jpg]]
+
| kép = André-Gustave_Citroën.jpg
-
| képméret =  
+
| képméret = 150px
| képaláírás =  
| képaláírás =  
| született = 1875. február 5.  
| született = 1875. február 5.  
36. sor: 36. sor:
* [http://www.citroenbudai.hu/tortenet.php Citroën története]
* [http://www.citroenbudai.hu/tortenet.php Citroën története]
* [http://www.citroenszeged.hu/citroen-tortenelem/andre-citroen-es-a-pillanat-hangja.html?kezdo=0 André Citroën és a pillanat hangja]
* [http://www.citroenszeged.hu/citroen-tortenelem/andre-citroen-es-a-pillanat-hangja.html?kezdo=0 André Citroën és a pillanat hangja]
 +
 +
 +
<meta name="keywords" content="André-Gustave Citroën"></meta>
 +
<meta name="description" content="André-Gustave Citroën - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2010. augusztus 31., 07:32-kori változata

André-Gustave Citroën
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Született1875. február 5.
Elhunyt1935. július 3.
Kapcsolódó márkaCitroën



André Citroën nem csak kiváló mérnöki tudása miatt volt korának méltán híres szakembere, hanem emberséges üzletemberként is beírta nevét a történelemkönyvekbe.

Miután diplomázott a Műszaki Főiskolán, először egy szerelvénygyárat alapított, melynek keretein belül szabadalmaztatta a V alakú fogakkal ellátott fogaskerék-áttételt. Ennek stilizált jelképe a mai napig megtalálható a Citroën gyár emblémájában.

A szakember tehetségét és szervezőképességét más területen is hasznosította. Az első világháború idején a tűzezred tagjaként rájött, hogy országa fegyveres muníciója nem veszi fel a versenyt az ellenségével. Citroën a 3 hónap alatt felépített 15 hektáros üzeméből a háború végéig összesen 24 millió lőszerrel látta el harcoló bajtársait.

A vállalkozó szellemű üzletember 1919-ben hozta létre saját autógyárát, és még ez év júniusában legördült az üzem szerelőszalagjáról az Európában elsőként sorozatban gyártott, A-típusú, már baloldali kormánnyal felszerelt francia gépjármű. 1931 végéig összesen 24 ezer darab került forgalomba ebből a típusból, és 1921-ben már 3 ezerre rúgott az exportált gépkocsik száma.

A márka elterjedéséhez nagy mértékben hozzájárult, hogy az üzletember elsőként vezette be a gépkocsik hitelre történő vásárlását, mellyel jelentősen növelte vásárlói körét. Citroën jó érzékkel használta kora reklámfogásait is gépjárművei népszerűsítésére: 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, és egy ideig az ő villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot.

Citroën hirdetés az Eiffel-tornyon: 1925-től 1934-ig volt látható.

Autógyára nem csak a kiemelkedő színvonalú mérnöki munkáról volt híres, hanem az emberséges munkakörülményekről is. Citroën hazájában elsőként teremtett speciális munkakörülményeket a fogyatékkal élő embertársainak, és vezette be dolgozói részére a 13. havi fizetést. Emellett az üzemében bölcsődét, óvodát és szoptató szobát alakított ki az ott dolgozó anyáknak, továbbá tornaterem, játékterem, étkezde és kórházként is üzemelő orvosi rendelő biztosította a maximális ellátást alkalmazottai számára.

Az 1929-ben Amerikában kirobbant világméretű gazdasági válságra reagálva Citroën öt hónap alatt átszervezte gyárát, s megalkotta a Traction Avant-t elsőkerék-meghajtással, tiszta acél karosszériával, silentblocra szerelt motorral és független első- és hátsókerék-felfüggesztéssel. Azonban ez sem volt elég a válságból való kilábaláshoz a cég számára, ezért a francia kormány végül legfőbb hitelezőjét, a Michelint bízta meg a cég vezetésével. Hosszú évek munkája után az üzem újra felzárkózott a vezető autógyárak sorába, és még számtalan típussal öregbítette a márka hírnevét, köztük a legendás Kacsával és az 1955-ben útjára indult Citroën DS-szériával.

Azonban André Citroën a cég vezetésének elvesztése után pár hónappal súlyos depresszióba zuhant, majd hetekkel később előrehaladott stádiumban lévő hasrákot diagnosztizálták nála, és a sürgős beavatkozások ellenére 1935 júliusában életét vesztette.


Kapcsolódó hivatkozások