André-Gustave Citroën
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(5 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Emberek | {{Emberek | ||
- | | név = André -Gustave Citroën | + | | név = André-Gustave Citroën |
- | | kép = | + | | kép = André-Gustave_Citroën.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = 150px |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| született = 1875. február 5. | | született = 1875. február 5. | ||
21. sor: | 21. sor: | ||
A márka elterjedéséhez nagy mértékben hozzájárult, hogy az üzletember elsőként vezette be a gépkocsik hitelre történő vásárlását, mellyel jelentősen növelte vásárlói körét. Citroën jó érzékkel használta kora reklámfogásait is gépjárművei népszerűsítésére: 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, és egy ideig az ő villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot. | A márka elterjedéséhez nagy mértékben hozzájárult, hogy az üzletember elsőként vezette be a gépkocsik hitelre történő vásárlását, mellyel jelentősen növelte vásárlói körét. Citroën jó érzékkel használta kora reklámfogásait is gépjárművei népszerűsítésére: 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, és egy ideig az ő villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Eiffel_torony_Citroen.jpg|right|100px|thumb|Citroën hirdetés az Eiffel-tornyon: 1925-től 1934-ig volt látható.]] | ||
Autógyára nem csak a kiemelkedő színvonalú mérnöki munkáról volt híres, hanem az emberséges munkakörülményekről is. Citroën hazájában elsőként teremtett speciális munkakörülményeket a fogyatékkal élő embertársainak, és vezette be dolgozói részére a 13. havi fizetést. Emellett az üzemében bölcsődét, óvodát és szoptató szobát alakított ki az ott dolgozó anyáknak, továbbá tornaterem, játékterem, étkezde és kórházként is üzemelő orvosi rendelő biztosította a maximális ellátást alkalmazottai számára. | Autógyára nem csak a kiemelkedő színvonalú mérnöki munkáról volt híres, hanem az emberséges munkakörülményekről is. Citroën hazájában elsőként teremtett speciális munkakörülményeket a fogyatékkal élő embertársainak, és vezette be dolgozói részére a 13. havi fizetést. Emellett az üzemében bölcsődét, óvodát és szoptató szobát alakított ki az ott dolgozó anyáknak, továbbá tornaterem, játékterem, étkezde és kórházként is üzemelő orvosi rendelő biztosította a maximális ellátást alkalmazottai számára. | ||
34. sor: | 36. sor: | ||
* [http://www.citroenbudai.hu/tortenet.php Citroën története] | * [http://www.citroenbudai.hu/tortenet.php Citroën története] | ||
* [http://www.citroenszeged.hu/citroen-tortenelem/andre-citroen-es-a-pillanat-hangja.html?kezdo=0 André Citroën és a pillanat hangja] | * [http://www.citroenszeged.hu/citroen-tortenelem/andre-citroen-es-a-pillanat-hangja.html?kezdo=0 André Citroën és a pillanat hangja] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="André-Gustave Citroën"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="André-Gustave Citroën - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2010. augusztus 31., 07:32-kori változata
André-Gustave Citroën | ||
| ||
Született | 1875. február 5. | |
Elhunyt | 1935. július 3. | |
Kapcsolódó márka | Citroën |
André Citroën nem csak kiváló mérnöki tudása miatt volt korának méltán híres szakembere, hanem emberséges üzletemberként is beírta nevét a történelemkönyvekbe.
Miután diplomázott a Műszaki Főiskolán, először egy szerelvénygyárat alapított, melynek keretein belül szabadalmaztatta a V alakú fogakkal ellátott fogaskerék-áttételt. Ennek stilizált jelképe a mai napig megtalálható a Citroën gyár emblémájában.
A szakember tehetségét és szervezőképességét más területen is hasznosította. Az első világháború idején a tűzezred tagjaként rájött, hogy országa fegyveres muníciója nem veszi fel a versenyt az ellenségével. Citroën a 3 hónap alatt felépített 15 hektáros üzeméből a háború végéig összesen 24 millió lőszerrel látta el harcoló bajtársait.
A vállalkozó szellemű üzletember 1919-ben hozta létre saját autógyárát, és még ez év júniusában legördült az üzem szerelőszalagjáról az Európában elsőként sorozatban gyártott, A-típusú, már baloldali kormánnyal felszerelt francia gépjármű. 1931 végéig összesen 24 ezer darab került forgalomba ebből a típusból, és 1921-ben már 3 ezerre rúgott az exportált gépkocsik száma.
A márka elterjedéséhez nagy mértékben hozzájárult, hogy az üzletember elsőként vezette be a gépkocsik hitelre történő vásárlását, mellyel jelentősen növelte vásárlói körét. Citroën jó érzékkel használta kora reklámfogásait is gépjárművei népszerűsítésére: 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, és egy ideig az ő villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot.
Autógyára nem csak a kiemelkedő színvonalú mérnöki munkáról volt híres, hanem az emberséges munkakörülményekről is. Citroën hazájában elsőként teremtett speciális munkakörülményeket a fogyatékkal élő embertársainak, és vezette be dolgozói részére a 13. havi fizetést. Emellett az üzemében bölcsődét, óvodát és szoptató szobát alakított ki az ott dolgozó anyáknak, továbbá tornaterem, játékterem, étkezde és kórházként is üzemelő orvosi rendelő biztosította a maximális ellátást alkalmazottai számára.
Az 1929-ben Amerikában kirobbant világméretű gazdasági válságra reagálva Citroën öt hónap alatt átszervezte gyárát, s megalkotta a Traction Avant-t elsőkerék-meghajtással, tiszta acél karosszériával, silentblocra szerelt motorral és független első- és hátsókerék-felfüggesztéssel. Azonban ez sem volt elég a válságból való kilábaláshoz a cég számára, ezért a francia kormány végül legfőbb hitelezőjét, a Michelint bízta meg a cég vezetésével. Hosszú évek munkája után az üzem újra felzárkózott a vezető autógyárak sorába, és még számtalan típussal öregbítette a márka hírnevét, köztük a legendás Kacsával és az 1955-ben útjára indult Citroën DS-szériával.
Azonban André Citroën a cég vezetésének elvesztése után pár hónappal súlyos depresszióba zuhant, majd hetekkel később előrehaladott stádiumban lévő hasrákot diagnosztizálták nála, és a sürgős beavatkozások ellenére 1935 júliusában életét vesztette.
Kapcsolódó hivatkozások