Isuzu 117
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(márkafejléc) |
(szerkeszt) |
||
(16 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
{{Autó | {{Autó | ||
| név = Isuzu 117 coupé | | név = Isuzu 117 coupé | ||
- | | kép = | + | | kép = Isuzu-117-01.jpg |
| képméret = | | képméret = | ||
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
7. sor: | 8. sor: | ||
| gyártás helye = Fujisawa Plant, Fujisawa, Kanagawa, Japan | | gyártás helye = Fujisawa Plant, Fujisawa, Kanagawa, Japan | ||
| év = <!-- 1968-1981 --> | | év = <!-- 1968-1981 --> | ||
- | | darabszám = <!-- | + | | darabszám = <!-- 86192 --> |
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
| modellvariánsok = <!-- 2 ajtós coupé --> | | modellvariánsok = <!-- 2 ajtós coupé --> | ||
21. sor: | 22. sor: | ||
| üzemanyag = motortípus sszerint | | üzemanyag = motortípus sszerint | ||
| tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | | tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
- | | motor = | + | | motor = DOHC |
1.6 L G161S I4; | 1.6 L G161S I4; | ||
37. sor: | 38. sor: | ||
5-speed manual | 5-speed manual | ||
3-speed automatic | 3-speed automatic | ||
- | | teljesítmény = | + | | teljesítmény = az 1.6 L-es modellnél |
- | | nyomaték = | + | |
+ | 122 PS/89 kW@6400 rpm | ||
+ | | nyomaték = 143 Nm/14.6 kgm@5000 rpm | ||
| fogyasztás = | | fogyasztás = | ||
| gyorsulás = | | gyorsulás = | ||
- | | végsebesség = | + | | végsebesség = 190 km/h, 118 mph |
| kapcsolódó modellek = Isuzu Florian, Isuzu Piazza | | kapcsolódó modellek = Isuzu Florian, Isuzu Piazza | ||
}} | }} | ||
+ | == Az Isuzu 117 Coupé == | ||
+ | A modell egy kompakt "Gran Turismo" típusú, 2 ajtós ferdehátú kupé, amelyet 1968 és 1981 között gyártott a Japán Isuzu cég. A "117" volt a kódneve az Isuzu közös fejlesztési programjának, amely a közepes méretű autók új generációját volt hivatott megalapozni, a kupé, szedán és kombi kategóriákban. Az utóbbi kettő végül az Isuzu "Florian", de a kupé megtartotta eredeti nevét. Alapvetően mindkét modell közös mechanikai kialakítással rendelkezett. | ||
+ | |||
+ | A 117 Coupé a híres Giorgetto Giugiaro műve, egyike az első japán autóknak, melyet a híres olasz stiliszta tervezett. Az elsők között alkalmazták Japánban a DOHC motort, és az elektronikus üzemanyag-befecskendezést. Emellett a sportautó, a világon elsőként volt elérhető dízelmotoros változatban. Az exkluzív jármű ma már ritkán akad a gyűjtők keze közé, de köszönhetően a szokatlanul hosszú gyártási időtartamnak, az Isuzu 86192 példányt állított elő. A 117 Coupét később az Isuzu Piazza váltotta fel. | ||
+ | [[Fájl:117 Coupe 02.jpg|450px|center]] | ||
+ | == Korai évek == | ||
+ | A 117 Coupé prototípusa az 1966. évi Genfi Autószalonon mutatkozott be, ez évben később, a Tokyo Motor Show keretei között debütált. 1968-ban megkezdődött az Isuzunál a 117 coupé modell kisüzemi termelése, amely során a kézi erővel összeszerelt autók mennyisége ritkán haladta meg a havi 50 db-os mennyiséget. A marketing szemlélet hasonló volt, mint a Nissan Silvia esetében, ami hasonló mennyiséget állított elő ezen időszak táján. | ||
+ | |||
+ | Az első időkben beépített motor egy soros, négyhengeres, 1,6 L-es DOHC típus volt, majd 1970-ben az elektronikus Bosch üzemanyag-befecskendezővel kialakított változat mutatkozott be, a D-Jetronic rendszerrel. Az üzemanyag-befecskendezős modellváltozatot "EK" (az "elektronikus vezérlés") jelzéssel látták el. | ||
+ | |||
+ | Az autó gazdag alapfelszereltsége (bőr ülések, a műszerfal tajvani kámfor-, babér fa, és az elegáns fejtámlák), nagyon drágának bizonyult a japán vásárlói szokások viszonylatában. Ezért az igénytelenebb "1800N" változat 1971-ben, egy egyszerűbb és olcsóbb 1,8 L-es SOHC, karburátoros motorral került az autókereskedők kínálatába. | ||
+ | |||
+ | == A tömegtermelés == | ||
+ | [[Fájl:Isuzu-117-03.jpg|730px|center]] | ||
+ | A 117 Coupé egyre nagyobb népszerűségnek örvendett, és így a General Motors-sal létrejött együttműködés keretében, az Isuzu a modell a tömeggyártása mellett foglalat állást. E változás eredményeként, 1973 márciusában az értékesítés (a japán belföldi piacon) az elvárásoknak megfelelően növekedni kezdett, így az 1972-es, 965 példány gyártásáról, 1974-re 9506 egység előállítását eredményezte. | ||
+ | |||
+ | A többségében alkalmazott 1,8 L-es motorok beváltak, több változatban kínálták, porlasztós, vagy üzemanyag-befecskendezéses, illetve DOHC vagy SOHC szelep-vezérlésű változatokban. A gyártás volumene 1975 októberében valamelyest csökkent, mivel új, szigorúbb füstgáz kibocsátási előírások léptek hatályba, melyet a gyártott modellek továbbfejlesztésével lehetett teljesíteni. | ||
+ | |||
+ | További apróbb változtatások mellett, a négyfokozatú kézi váltót felváltandó, az 1976 májusában bevezetett ötfokozatú manuális sebességváltó alkalmazása jelentett lényeges módosítást. | ||
+ | === Isuzu 117 coupé modellváltozatok === | ||
+ | {| | ||
+ | | | ||
+ | *Isuzu 117 1950 XC Coupé 1979 | ||
+ | *Isuzu 117 1950 XE Coupé 1979 | ||
+ | *Isuzu 117 1950 XG Coupé 1979 | ||
+ | *Isuzu 117 1950 XT Coupé 1979 | ||
+ | *Isuzu 117 XD Coupé 1979 | ||
+ | *Isuzu 117 XDL Coupé 1979 | ||
+ | *Isuzu 117 XC Coupé 1977 | ||
+ | *Isuzu 117 XE Coupé 1977 | ||
+ | *Isuzu 117 XT Coupé 1977 | ||
+ | *Isuzu 117 1800 Coupé 1968 | ||
+ | *Isuzu 117 1800 N Coupé 1968 | ||
+ | *Isuzu 117 EC Coupé 1968 | ||
+ | | | ||
+ | [[Fájl:Isuzu-117-04.jpg|520px|right]] | ||
+ | |} | ||
+ | == Facelift == | ||
+ | [[Fájl:Isuzu-117-Giugiaro-edition.jpg|520px|left]]1977 novemberébenaz Isuzu a 117 Coupé ráncfelvarrása mellett döntött, amely során az eddigi első lökhárítók átalakítását, a négy kerek fényszóró helyett modernebb, 4 db szögletes első lámpatest alkalmazását vezették be. | ||
+ | |||
+ | Annak érdekében, hogy tovább csökkentsék a gyártási költségeket, műanyag idomokat és díszléceket alkalmaztak a belső tér kialakításánál. | ||
+ | |||
+ | 1978-ban az 1,95 literes motorral szerelt változat debütált, továbbá 1979-ben sor került az "XD" dízelmotoros változat bevezetésére. | ||
+ | |||
+ | 1979-től kezdve, egy speciális változat, az úgynevezett "Giugiaro Edition" is rendelkezésre állt. Több futurisztikus koncepcióautó is készült, de ezek nem kerültek sorozatgyártásra. | ||
+ | |||
+ | A 117 Coupé modell gyártása 1981-ig tartott, amikor is a Giugiaro által megálmodott "Piazza" széria váltotta fel. | ||
+ | |||
+ | == Isuzu 117 fényképek, dokumentumok == | ||
+ | [[Fájl:Isuzu-117-05.jpg|730px|center]] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | == Források, hivatkozások == | ||
+ | {{commonskat|Isuzu 117 Coupé}} | ||
+ | * [https://en.wikipedia.org/wiki/Isuzu_117_Coup%C3%A9 Isuzu 117 coupé - Wikipedia EN] | ||
+ | * [https://en.wikipedia.org/wiki/Giorgetto_Giugiaro Giorgetto_Giugiaro életrajza, munkái - Wikipedia EN] | ||
+ | * [http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=58575&Isuzu Isuzu 117 specifikáció EN] | ||
+ | * [http://www.isuzuperformance.com/isupage/des/gid117.html A page devoted to highlighting Giugiaro's involvement in the 117 design] | ||
+ | * [http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=58575&Isuzu 1968 Isuzu 117 Coupé technical specifications from Carfolio] | ||
+ | * [http://www.globalcar.com/datasheet/Isuzu/1979Isuzu117XDLCoupe.htm 1979 Isuzu 117 XDL Coupé technical specifications from Global Car Locator] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Isuzu 117]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Kategória:Autótípus]] | ||
+ | [[Kategória:Japán]] |
A lap jelenlegi, 2016. február 15., 10:18-kori változata
Isuzu 117 coupé | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Isuzu |
Gyártás helye | Fujisawa Plant, Fujisawa, Kanagawa, Japan |
Kategória | compact GT-type sports car |
Tervező | Giorgetto Giugiaro |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4310 mm |
Szélesség | 1600 mm |
Magasság | 1310 mm |
Tömeg | 1075 kg |
Alváz | önhordó |
Tengelytáv | 2500 mmm |
Üzemanyag | motortípus sszerint |
Teljesítmény | |
Motor | DOHC
1.6 L G161S I4; 1.6 L G161W I4; 1.8 L G180Z I4; 1.8 L G180W I4; 2.0 L G200W I4; 2.2 L C223 diesel I4 |
Felépítés | Orrmotor, hátsőkerék hajtás "FR" |
Váltó | 4-speed manual
5-speed manual 3-speed automatic |
Teljesítmény | az 1.6 L-es modellnél 122 PS/89 kW@6400 rpm |
Max. nyomaték | 143 Nm/14.6 kgm@5000 rpm |
Max. sebesség | 190 km/h, 118 mph |
Kapcsolódó modellek | |
Isuzu Florian, Isuzu Piazza |
Tartalomjegyzék |
Az Isuzu 117 Coupé
A modell egy kompakt "Gran Turismo" típusú, 2 ajtós ferdehátú kupé, amelyet 1968 és 1981 között gyártott a Japán Isuzu cég. A "117" volt a kódneve az Isuzu közös fejlesztési programjának, amely a közepes méretű autók új generációját volt hivatott megalapozni, a kupé, szedán és kombi kategóriákban. Az utóbbi kettő végül az Isuzu "Florian", de a kupé megtartotta eredeti nevét. Alapvetően mindkét modell közös mechanikai kialakítással rendelkezett.
A 117 Coupé a híres Giorgetto Giugiaro műve, egyike az első japán autóknak, melyet a híres olasz stiliszta tervezett. Az elsők között alkalmazták Japánban a DOHC motort, és az elektronikus üzemanyag-befecskendezést. Emellett a sportautó, a világon elsőként volt elérhető dízelmotoros változatban. Az exkluzív jármű ma már ritkán akad a gyűjtők keze közé, de köszönhetően a szokatlanul hosszú gyártási időtartamnak, az Isuzu 86192 példányt állított elő. A 117 Coupét később az Isuzu Piazza váltotta fel.
Korai évek
A 117 Coupé prototípusa az 1966. évi Genfi Autószalonon mutatkozott be, ez évben később, a Tokyo Motor Show keretei között debütált. 1968-ban megkezdődött az Isuzunál a 117 coupé modell kisüzemi termelése, amely során a kézi erővel összeszerelt autók mennyisége ritkán haladta meg a havi 50 db-os mennyiséget. A marketing szemlélet hasonló volt, mint a Nissan Silvia esetében, ami hasonló mennyiséget állított elő ezen időszak táján.
Az első időkben beépített motor egy soros, négyhengeres, 1,6 L-es DOHC típus volt, majd 1970-ben az elektronikus Bosch üzemanyag-befecskendezővel kialakított változat mutatkozott be, a D-Jetronic rendszerrel. Az üzemanyag-befecskendezős modellváltozatot "EK" (az "elektronikus vezérlés") jelzéssel látták el.
Az autó gazdag alapfelszereltsége (bőr ülések, a műszerfal tajvani kámfor-, babér fa, és az elegáns fejtámlák), nagyon drágának bizonyult a japán vásárlói szokások viszonylatában. Ezért az igénytelenebb "1800N" változat 1971-ben, egy egyszerűbb és olcsóbb 1,8 L-es SOHC, karburátoros motorral került az autókereskedők kínálatába.
A tömegtermelés
A 117 Coupé egyre nagyobb népszerűségnek örvendett, és így a General Motors-sal létrejött együttműködés keretében, az Isuzu a modell a tömeggyártása mellett foglalat állást. E változás eredményeként, 1973 márciusában az értékesítés (a japán belföldi piacon) az elvárásoknak megfelelően növekedni kezdett, így az 1972-es, 965 példány gyártásáról, 1974-re 9506 egység előállítását eredményezte.
A többségében alkalmazott 1,8 L-es motorok beváltak, több változatban kínálták, porlasztós, vagy üzemanyag-befecskendezéses, illetve DOHC vagy SOHC szelep-vezérlésű változatokban. A gyártás volumene 1975 októberében valamelyest csökkent, mivel új, szigorúbb füstgáz kibocsátási előírások léptek hatályba, melyet a gyártott modellek továbbfejlesztésével lehetett teljesíteni.
További apróbb változtatások mellett, a négyfokozatú kézi váltót felváltandó, az 1976 májusában bevezetett ötfokozatú manuális sebességváltó alkalmazása jelentett lényeges módosítást.
Isuzu 117 coupé modellváltozatok
|
Facelift
1977 novemberébenaz Isuzu a 117 Coupé ráncfelvarrása mellett döntött, amely során az eddigi első lökhárítók átalakítását, a négy kerek fényszóró helyett modernebb, 4 db szögletes első lámpatest alkalmazását vezették be.Annak érdekében, hogy tovább csökkentsék a gyártási költségeket, műanyag idomokat és díszléceket alkalmaztak a belső tér kialakításánál.
1978-ban az 1,95 literes motorral szerelt változat debütált, továbbá 1979-ben sor került az "XD" dízelmotoros változat bevezetésére.
1979-től kezdve, egy speciális változat, az úgynevezett "Giugiaro Edition" is rendelkezésre állt. Több futurisztikus koncepcióautó is készült, de ezek nem kerültek sorozatgyártásra.
A 117 Coupé modell gyártása 1981-ig tartott, amikor is a Giugiaro által megálmodott "Piazza" széria váltotta fel.
Isuzu 117 fényképek, dokumentumok
Források, hivatkozások
- Isuzu 117 coupé - Wikipedia EN
- Giorgetto_Giugiaro életrajza, munkái - Wikipedia EN
- Isuzu 117 specifikáció EN
- A page devoted to highlighting Giugiaro's involvement in the 117 design
- 1968 Isuzu 117 Coupé technical specifications from Carfolio
- 1979 Isuzu 117 XDL Coupé technical specifications from Global Car Locator