AMC Gremlin
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Története: foto) |
a (→Weblinks: jav) |
||
(47 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
{{Autó | {{Autó | ||
| név = AMC Gremlin | | név = AMC Gremlin | ||
5. sor: | 6. sor: | ||
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| gyártó = AMC | | gyártó = AMC | ||
- | | gyártás helye = | + | | gyártás helye = Kenosha (Wisconsin) USA |
- | | év = | + | Brampton (Ontario), Kanada |
- | | darabszám = | + | Mexikóváros, Mexikó (VAM) |
- | | jelenlegi ára = | + | | év = 1970-től 1978-ig |
- | | modellvariánsok = | + | | darabszám = 671.475 db (USA, Canada) |
- | | kategória = | + | | jelenlegi ára = nincs adat |
- | | tervező = | + | | modellvariánsok = 3-ajtós ferdehátú |
- | | modell = | + | | kategória = kiskategória |
- | | hossz = | + | | tervező = Bob Nixon, Richard A. Teague |
- | | szélesség = | + | | modell = Gremlin |
- | | magasság = | + | | hossz = 4097 |
+ | | szélesség = 1793 | ||
+ | | magasság = 1316 | ||
| tömeg = | | tömeg = | ||
| alváz = | | alváz = | ||
- | | tengelytáv = | + | | tengelytáv = 2538 |
- | | üzemanyag = | + | | üzemanyag = benzin |
| tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | | tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
- | | motor = | + | | motor = 2 literes Audi/VW EA827 soros 4-hengeres |
- | | felépítés = | + | 3,3 literes soros 6-hengeres |
- | | váltó = | + | 3,8 literes soros 6-hengeres |
+ | 4,2 literes soros 6-hengeres | ||
+ | 5 literes V8 | ||
+ | | felépítés = orrmotor, hátsókerékhajtás (FR) | ||
+ | | váltó = variánsok | ||
+ | |||
+ | * 3 fokozatú Borg-Warner manuális | ||
+ | * 4 fokozatú Borg-Warner manuális | ||
+ | * 3 fokozatú Laycock-DeNormanville overdrive-val | ||
+ | * 3 fokozatú Borg-Warner automata | ||
+ | * 3 fokozatú Chrysler TorqueFlite | ||
| teljesítmény = | | teljesítmény = | ||
| nyomaték = | | nyomaték = | ||
29. sor: | 42. sor: | ||
| gyorsulás = | | gyorsulás = | ||
| végsebesség = | | végsebesség = | ||
- | | kapcsolódó modellek = | + | | kapcsolódó modellek = [[AMC]] AMC Concord, AMC Hornet, AMC Spirit, AMC Eagle |
}} | }} | ||
== Bevezető == | == Bevezető == | ||
- | + | [[Fájl:Gremlin.logo.jpg|200px|left]] | |
- | + | Az AMC Gremlin az amerikai American Motors Corporation ([[AMC]]) autógyár által gyártott személyautó volt az 1970-es években. | |
- | [[Fájl:Gremlin.logo.jpg| | + | |
- | Az | + | |
- | + | 1970 áprilisától 1978-ig gyártották, és ezalatt az idő alatt 671,475 darab készült belőle az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában. Mexikóban is létesítettek összeszerelő üzemet, de az itt előállított darabszám nem ismert. | |
- | [[Fájl:Amc gremlin 72.jpg|410px | + | == Az AMC Gremlin története == |
+ | Az American Motors vezetői tudták, hogy a Ford és a General Motors az 1971-es modellévtől kezdődően új, subcompact kategóriájú autókat fog piacra dobni, de az American Motors nem rendelkezett a szükséges pénzügyi háttérrel ahhoz, hogy egy teljesen új fejlesztésű konkurens modellel álljon elő ebben a kategóriában.Richard A. Teague, AMC vezető tervezője azt megoldást találta ki erre a problémára, hogy az AMC Javelin hátsó részének a levágásával tervezett egy új modellt. A eredmény az AMC AMX-GT volt, amit 1968 áprilisában mutattak be New York International Auto Show-n. Az AMX-GT-t azonban később sohasem gyártották, jóllehet az "AMC AMX" nevet használták később 1968 és 1970 között a Javelin rövidebb, kétüléses verziójának a jelölésére. | ||
+ | |||
+ | A AMX-GT helyett az AMC új, subcompact kategóriájú autója a 2743 mm tengelytávval rendelkező, compact kategóriájú AMC Hornet alapján készült és Bob Nixon, a későbbi vezető tervező készítette. A Gremlin számára ez a tengelytáv 2438 mm-re lett rövidítve, és az autó teljes hossza 4547 mm-ről 4089 mm-re változott. A Gremlin volt az AMC "merész és innovatív válasza" arra két közelgő kihívásra, ami az amerikai autóipar előtt állt: a csökkenő olajkészletek problémájára és a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználású import autók egyre sikeresebb eladási adatai által jelzett veszélyre. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Amc gremlin 72.jpg|410px]] | ||
Az orrtól az üléstámlákig terjedő elülső része a Gremlinnek tulajdonképpen megegyezett a Hornettel, de a rövidebbre vett tengelytáv és a kocsi hosszának a csökkentése következtében a hátsó ülések és az azok előtti lábtér minimális lett. A csomagtér kisebb volt, mint a Volkswagen Bogárban, jóllehet a lehajtható hátsó ülésekkel a csomagtér több mint a duplájára volt bővíthető. Az autó hátsó részének "Kammback-típusú" levágása lett az olyan viccek okozója, minthogy "mi történt az autód többi részével?" Mégis átvették ezt a megoldást később más subcompact kategóriájú autók is, mint például a Chevrolet Vega kombi, hiszen a belső tér megmaradt és légellenállási szempontból is hatékony volt. | Az orrtól az üléstámlákig terjedő elülső része a Gremlinnek tulajdonképpen megegyezett a Hornettel, de a rövidebbre vett tengelytáv és a kocsi hosszának a csökkentése következtében a hátsó ülések és az azok előtti lábtér minimális lett. A csomagtér kisebb volt, mint a Volkswagen Bogárban, jóllehet a lehajtható hátsó ülésekkel a csomagtér több mint a duplájára volt bővíthető. Az autó hátsó részének "Kammback-típusú" levágása lett az olyan viccek okozója, minthogy "mi történt az autód többi részével?" Mégis átvették ezt a megoldást később más subcompact kategóriájú autók is, mint például a Chevrolet Vega kombi, hiszen a belső tér megmaradt és légellenállási szempontból is hatékony volt. | ||
- | A Gremlin két verzióban volt kapható: egy "sima" kétüléses modellként fix hátsó ablakkal, amit elsősorban az import autók konkurensének szántak 1879 dolláros ajánlott kiskereskedelmi árával, és egy négyüléses modellként felnyitható "hatch" hátsó ablakkal 1959 dollárért. Tekintettel arra, hogy a Volkswagen Bogár versenytársának szánták, a Gremlin stílusa is elég egyedi volt ahhoz, hogy semmi mással ne lehessen összetéveszteni az utakon. | + | A Gremlin két verzióban volt kapható: egy "sima" kétüléses modellként fix hátsó ablakkal, amit elsősorban az import autók konkurensének szántak 1879 dolláros ajánlott kiskereskedelmi árával, és egy négyüléses modellként felnyitható "hatch" hátsó ablakkal 1959 dollárért. Tekintettel arra, hogy a Volkswagen Bogár versenytársának szánták, a Gremlin stílusa is elég egyedi volt ahhoz, hogy semmi mással ne lehessen összetéveszteni az utakon. |
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
== Fotók == | == Fotók == | ||
+ | [[Fájl:AMC Gremlin 1970.jpg|720px]] | ||
+ | <gallery perrow="2" widths="310px"> | ||
+ | Fájl:1.jpg | ||
+ | Fájl:1978 AMC Gremlin by TheCarloos.jpg | ||
+ | Fájl:Amc gremlin side 74.jpg | ||
+ | Fájl:Gremlin-premier.jpg | ||
+ | Fájl:Gremlin-im01.jpg | ||
+ | Fájl:Amc-spirit-1980.gif | ||
+ | Fájl:AMC IFC suspension.jpg | ||
+ | Fájl:AMC-Gremlin-V8-1973.jpeg | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:1977 AMC Gremlin 4 AACA-Lakeland.jpg|640px|center]] | ||
== Dokumentumok == | == Dokumentumok == | ||
+ | [[Fájl:Gremlin-anatomy.jpg|350px|left]] | ||
+ | [[Fájl:1978GremlinGTad.jpg|370px]] | ||
+ | [[Fájl:11356680144 55fbdde54b k.jpg|640px|center]] | ||
+ | '''Még több AMC Gremlin:''' | ||
+ | * [https://web.archive.org/web/20041107075622/http://www.gremlinx.com/images/index.56.jpg Bob Nixon eredeti rajza a Gremlinről] | ||
+ | * [http://www.matadorcoupe.com/AMC/AMXGT.jpg Az AMX-GT-ről készült kép a matadorcoupe.com oldalról] | ||
+ | * [http://www.allpar.com/amc/gremlin.html Újságcikk az AMC Gremlinről] | ||
+ | * [http://www.gremlinx.com AMC Gremlin rajongói oldal] | ||
+ | * [http://www.wkdwich.com/gremlin.htm Képek a Gremlinről] | ||
+ | * [http://www.amxfiles.com/amc/part4.html The American Motors Marque] | ||
+ | * [http://www.breithaupts.com/hwamgrem.htm Átalakított ''Hot Wheels'' hatkerekű, 12 hengeres Gremlin] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
== Források, hivatkozások == | == Források, hivatkozások == | ||
+ | {{Commonskat|AMC Gremlin}} | ||
+ | *[http://hu.wikipedia.org/wiki/AMC_Gremlin AMC Gremlin Wikipédia HU] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Gremlin AMC Gremlin EN] | ||
+ | |||
+ | === Referenciák === | ||
+ | * {{cite book |last=Conde |first=John A. |title=The American Motors Family Album |publisher=American Motors Corporation |year=1987 |oclc=3185581 }} | ||
+ | * {{cite book |last=Foster |first=Patrick |title=AMC Cars: 1954–1987, An Illustrated History |publisher=Motorbooks International |year=2004 |isbn=978-1-58388-112-5}} | ||
+ | * {{cite book |last=Foster |first=Patrick |title=The Last Independent |publisher=Motorbooks International |year=1993 |isbn=978-0-87341-240-7}} | ||
+ | * {{cite book |editor-last=Gunnell |editor-first=John |title=The Standard Catalog of American Cars 1946–1975 |publisher=Krause Publications |year=1987 | isbn=978-0-87341-096-0 }} | ||
+ | * {{cite book |last=Mitchell |first=Larry |title=AMC Buyers Guide |publisher=Motorbooks International |year=1994 |isbn=978-0-87938-891-1 }} | ||
+ | === Weblinks === | ||
+ | * [http://www.allpar.com/amc/gremlin.html An article about the AMC Gremlin] | ||
+ | * [http://www.ausedcar.com/blog/best-and-worse-subcompact-amc-gremlin.html The Best and Worst Subcompact, the AMC Gremlin] | ||
+ | * [http://www.gremlinx.com/ Data, information, and resources by Gremlin X com] | ||
+ | * [http://www.AMCRC.com/ AMC Rambler Club] | ||
+ | * [http://www.amonational.com/ American Motors Owners Association] | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=AMC Gremlin]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autótípus]] | [[Kategória:Autótípus]] | ||
- | [[Kategória: | + | [[Kategória:Amerikai Egyesült Államok]] |
A lap jelenlegi, 2015. december 6., 08:56-kori változata
AMC Gremlin | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | AMC |
Gyártás helye | Kenosha (Wisconsin) USA
Brampton (Ontario), Kanada Mexikóváros, Mexikó (VAM) |
Gyártás éve | 1970-től 1978-ig |
Darabszám | 671.475 db (USA, Canada) |
Jelenlegi ára | nincs adat |
Modellvariánsok | 3-ajtós ferdehátú |
Kategória | kiskategória |
Tervező | Bob Nixon, Richard A. Teague |
A(z) Gremlin modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4097 |
Szélesség | 1793 |
Magasság | 1316 |
Tengelytáv | 2538 |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | 2 literes Audi/VW EA827 soros 4-hengeres
3,3 literes soros 6-hengeres 3,8 literes soros 6-hengeres 4,2 literes soros 6-hengeres 5 literes V8 |
Felépítés | orrmotor, hátsókerékhajtás (FR) |
Váltó | variánsok
|
Kapcsolódó modellek | |
AMC AMC Concord, AMC Hornet, AMC Spirit, AMC Eagle |
Tartalomjegyzék |
Bevezető
Az AMC Gremlin az amerikai American Motors Corporation (AMC) autógyár által gyártott személyautó volt az 1970-es években.
1970 áprilisától 1978-ig gyártották, és ezalatt az idő alatt 671,475 darab készült belőle az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában. Mexikóban is létesítettek összeszerelő üzemet, de az itt előállított darabszám nem ismert.
Az AMC Gremlin története
Az American Motors vezetői tudták, hogy a Ford és a General Motors az 1971-es modellévtől kezdődően új, subcompact kategóriájú autókat fog piacra dobni, de az American Motors nem rendelkezett a szükséges pénzügyi háttérrel ahhoz, hogy egy teljesen új fejlesztésű konkurens modellel álljon elő ebben a kategóriában.Richard A. Teague, AMC vezető tervezője azt megoldást találta ki erre a problémára, hogy az AMC Javelin hátsó részének a levágásával tervezett egy új modellt. A eredmény az AMC AMX-GT volt, amit 1968 áprilisában mutattak be New York International Auto Show-n. Az AMX-GT-t azonban később sohasem gyártották, jóllehet az "AMC AMX" nevet használták később 1968 és 1970 között a Javelin rövidebb, kétüléses verziójának a jelölésére.
A AMX-GT helyett az AMC új, subcompact kategóriájú autója a 2743 mm tengelytávval rendelkező, compact kategóriájú AMC Hornet alapján készült és Bob Nixon, a későbbi vezető tervező készítette. A Gremlin számára ez a tengelytáv 2438 mm-re lett rövidítve, és az autó teljes hossza 4547 mm-ről 4089 mm-re változott. A Gremlin volt az AMC "merész és innovatív válasza" arra két közelgő kihívásra, ami az amerikai autóipar előtt állt: a csökkenő olajkészletek problémájára és a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználású import autók egyre sikeresebb eladási adatai által jelzett veszélyre.
Az orrtól az üléstámlákig terjedő elülső része a Gremlinnek tulajdonképpen megegyezett a Hornettel, de a rövidebbre vett tengelytáv és a kocsi hosszának a csökkentése következtében a hátsó ülések és az azok előtti lábtér minimális lett. A csomagtér kisebb volt, mint a Volkswagen Bogárban, jóllehet a lehajtható hátsó ülésekkel a csomagtér több mint a duplájára volt bővíthető. Az autó hátsó részének "Kammback-típusú" levágása lett az olyan viccek okozója, minthogy "mi történt az autód többi részével?" Mégis átvették ezt a megoldást később más subcompact kategóriájú autók is, mint például a Chevrolet Vega kombi, hiszen a belső tér megmaradt és légellenállási szempontból is hatékony volt.
A Gremlin két verzióban volt kapható: egy "sima" kétüléses modellként fix hátsó ablakkal, amit elsősorban az import autók konkurensének szántak 1879 dolláros ajánlott kiskereskedelmi árával, és egy négyüléses modellként felnyitható "hatch" hátsó ablakkal 1959 dollárért. Tekintettel arra, hogy a Volkswagen Bogár versenytársának szánták, a Gremlin stílusa is elég egyedi volt ahhoz, hogy semmi mással ne lehessen összetéveszteni az utakon.
Fotók
Dokumentumok
Még több AMC Gremlin:
- Bob Nixon eredeti rajza a Gremlinről
- Az AMX-GT-ről készült kép a matadorcoupe.com oldalról
- Újságcikk az AMC Gremlinről
- AMC Gremlin rajongói oldal
- Képek a Gremlinről
- The American Motors Marque
- Átalakított Hot Wheels hatkerekű, 12 hengeres Gremlin
Források, hivatkozások
Referenciák
- Conde, John A.. The American Motors Family Album. American Motors Corporation (1987). OCLC 3185581
- Foster, Patrick. AMC Cars: 1954–1987, An Illustrated History. Motorbooks International (2004). ISBN 978-1-58388-112-5
- Foster, Patrick. The Last Independent. Motorbooks International (1993). ISBN 978-0-87341-240-7
- The Standard Catalog of American Cars 1946–1975. Krause Publications (1987). ISBN 978-0-87341-096-0
- Mitchell, Larry. AMC Buyers Guide. Motorbooks International (1994). ISBN 978-0-87938-891-1
Weblinks
- An article about the AMC Gremlin
- The Best and Worst Subcompact, the AMC Gremlin
- Data, information, and resources by Gremlin X com
- AMC Rambler Club
- American Motors Owners Association