Opel
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Opel 1971-1999: jav) |
|||
(17 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Opel | | név = Opel | ||
- | | logo = | + | | logo = Opel-logo2015.png |
- | | képméret = | + | | képméret = |
- | | képaláírás = Opel | + | | képaláírás = Adam Opel AG |
| alapítva = 1899 (1863. január 21.) | | alapítva = 1899 (1863. január 21.) | ||
| alapító = [[Adam Opel]] | | alapító = [[Adam Opel]] | ||
12. sor: | 13. sor: | ||
| honlap = www.opel.com | | honlap = www.opel.com | ||
}} | }} | ||
+ | == Bevezetés == | ||
+ | Adam Opel 1863. január 21-én hozta létre az Opelt, mely kezdetben szövőgépeket gyártott. Fiai unszolására vágott bele kerékpárgyártásba, a régi és új üzletág – melyet a fiúk Opel-kerékpárokkal aratott győzelmei is támogattak - olyannyira sikeres volt, hogy a XIX. század végén az Opel már mindkét területen piacvezető volt. Mindez kitűnő pénzügyi alapot teremtett egy új láb növesztéséhez, így az Opel 1899-ben Friedrich Lutzmanntól megvásárolta a Luztmann autók gyártási jogát. | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Veterán Opel márkatörténet == | == Veterán Opel márkatörténet == | ||
+ | 1899-től útjára indult az Opel autók gyártása, mely sokszor rögös úton, nehézségek sokaságával megküzdve folytatódott, és több mint száz éven át, tart napjainkban is. | ||
+ | A szériagyártású modellek mellett számos, koncepció, prototípus, rekorder és sport változat is született az Opel tervezőinek asztalán. | ||
- | + | === Opel 1899-1971 === | |
- | + | ||
Az Opel-Lutzmann iránt azonban nem volt túl nagy a kereslet, így 2 évvel később beszüntették a gyártást. A cég azonban továbbra sem adta fel álmát, a francia [[Darracq]]-al 1901-ben kötött viszonteladói szerződés eredményeként Darracq autókat kezdett forgalmazni Ausztriában, Franciaországban és Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig megszerezte a jogot a Darracq-autók gyártására is, ezek voltak az [[Opel-Darracq]] márkanév alatt létrehozott autók. | Az Opel-Lutzmann iránt azonban nem volt túl nagy a kereslet, így 2 évvel később beszüntették a gyártást. A cég azonban továbbra sem adta fel álmát, a francia [[Darracq]]-al 1901-ben kötött viszonteladói szerződés eredményeként Darracq autókat kezdett forgalmazni Ausztriában, Franciaországban és Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig megszerezte a jogot a Darracq-autók gyártására is, ezek voltak az [[Opel-Darracq]] márkanév alatt létrehozott autók. | ||
Az Opel első saját autóját, az [[Opel 4/8 hp]]-t 1902-ben, a Hamburgi Autókiállításon mutatta be. A szinte elpusztíthatatlan építmény rendkívül népszerű volt a betegjeiket látogató orvosok körében, így „Doctor’s car” (Doktorok autója) becenéven vált ismertté. | Az Opel első saját autóját, az [[Opel 4/8 hp]]-t 1902-ben, a Hamburgi Autókiállításon mutatta be. A szinte elpusztíthatatlan építmény rendkívül népszerű volt a betegjeiket látogató orvosok körében, így „Doctor’s car” (Doktorok autója) becenéven vált ismertté. | ||
- | + | [[Fájl:Opel4_8hp01.jpg|left|420px|Opel "Doctor"]] | |
Az Opel gyára 1911-ben leégett, ettől az időszaktól kezdve a tulajdonosok kizárólag az autógyártásra koncentráltak. Az újjáépítés után fokozatosan bővül a modellkínálat, az I. világháború azonban megálljt parancsolt, pedig ekkora az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsált. A gyártás a háború után újraindult, az első új Opel modell azonban csak 1924-ben jelent meg, igaz ez ismét egy másolat volt, az [[Opel 4/12 Laubfrosch]] a [[Citroën 5CV]] alapján készült. | Az Opel gyára 1911-ben leégett, ettől az időszaktól kezdve a tulajdonosok kizárólag az autógyártásra koncentráltak. Az újjáépítés után fokozatosan bővül a modellkínálat, az I. világháború azonban megálljt parancsolt, pedig ekkora az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsált. A gyártás a háború után újraindult, az első új Opel modell azonban csak 1924-ben jelent meg, igaz ez ismét egy másolat volt, az [[Opel 4/12 Laubfrosch]] a [[Citroën 5CV]] alapján készült. | ||
- | Látva az Opel sikereit – a cég Németország legnagyobb autóexportőre volt, piaci részesedése közel 40 százalékra rúgott – a [[General Motors]] 1929-ben 80 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, majd két évvel később a maradék 20 százalékot is felvásárolta. A második világháború előtt leginkább kisautókat, a háború alatt pedig – a náci párt államosításának eredményeként - teherautókat és motorokat gyártott az Opel | + | Látva az Opel sikereit – a cég Németország legnagyobb autóexportőre volt, piaci részesedése közel 40 százalékra rúgott – a [[General Motors]] 1929-ben 80 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, majd két évvel később a maradék 20 százalékot is felvásárolta. A második világháború előtt leginkább kisautókat, a háború alatt pedig – a náci párt államosításának eredményeként - teherautókat és motorokat gyártott az Opel. |
+ | 1940-ben gördült ki a gyárból az 1 milliomodik Opel, egy Opel Kapitan. 1940 októberében a nemzetiszocialista kormányzat leállíttatta a személyautók gyártását, a "nemzeti irányítású" márka ettől az időponttol kezdve harci járműveket, illetve katonai kiegészítő felszereléseket - például pilótaüléseket - készített üzemében. 1944-ben a szövetséges hatalmak lebombázták a rüsselsheimi üzem felét. A II. világháború után az orosz megszállók az Opel brandenburgi gyárából vagonszámra vitték a gépeket, illetve autótervek, ezért hasonlított kísértetiesen az első [[Moszkvics 400]] a háború előtti [[Opel Kadett]]re. | ||
- | A General Motors 1948-ban kapta vissza az Opelt, mely ekkor a háború előtt már bemutatott [[Opel Olympia]]t gyártotta. | + | A General Motors 1948-ban kapta vissza az Opelt, mely ekkor a háború előtt már bemutatott [[Opel Olympia]]t gyártotta (az első háború utáni Opel ugyanakkor a Blitz teherautó). |
Az 50-es és 60-as években mutatkozott be a [[Opel Rekord]], az új Opel Kadett, majd 1972-ben az [[Opel Ascona]], s az ennek alapjaira épített kultuszautó, az [[Opel Manta A]] verziója. | Az 50-es és 60-as években mutatkozott be a [[Opel Rekord]], az új Opel Kadett, majd 1972-ben az [[Opel Ascona]], s az ennek alapjaira épített kultuszautó, az [[Opel Manta A]] verziója. | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | === Opel 1971-1999 === | ||
+ | 1971 Kigördült a tízmilliomodik Opel gépkocsi a rüsselsheimi üzemből. Gyártani kezdik a Rekord D-t, szintén Rüsselsheimben. | ||
+ | |||
+ | 1972 A dudenhofeni tesztpályán az Opel új dízelmotorjával felszerelt módosított Opel GT két világrekordot és 28 nemzetközi rekordot állított fel. | ||
+ | |||
+ | 1973 A biztonsági öv valamennyi Opel modell alapfelszereltségévé válik. | ||
+ | |||
+ | 1974 Walter Röhrl és navigátora, Jochen Berger egy Ascona A modellben szereztek Európa-bajnoki címet. | ||
+ | |||
+ | 1978 A gépkocsik piacán két új csillag jelent meg: a luxus négyüléses Senator és a sportos ferdehátú Monza kupé. | ||
+ | |||
+ | 1981 Az Opel az első autógyár, amely környezetbarát, vízbázisú festéket használ. | ||
+ | |||
+ | 1982 A spanyolországi Zaragozában új üzemmel szerződnek az új Opel Corsa gyártására.A kompakt modell gyorsan teret hódít, hamarosan osztályának legnagyobb számban értékesített járműve lesz. | ||
+ | |||
+ | 1985 Az Opel az első német autógyártó, amely valamennyi modellsorozatánál bevezeti a katalizátort. | ||
+ | |||
+ | 1986 Az Omegát az Év Autójának választották meg. | ||
+ | |||
+ | 1990 Az Opel az első gépkocsigyártó, amely megvalósítja a műanyagok újrahasznosítását. Ez a lépés tükrözi a vállalat környezetbarát technológiák iránti elkötelezettségét. A Rüsselsheimben dolgozó mérnökök módszeresen dolgoznak a veszélyes anyagok, például az azbeszt és a kadmium gyártási folyamatból való kizárásán. Egyidejűleg elérték a festékekhez használt oldószerek és a fluor-klór-szénhidrogének (CFC) fenntartható csökkentését is. | ||
+ | |||
+ | 1991 Az utakon és a piacon évek során felmutatott kiemelkedő teljesítményét követően véget ér a Kadett gyártása. Utódja az Astra. Az új járművet az Opel biztonsági rendszerével látták el, amely oldalvédelmet, az ülésekbe épített kicsúszás elleni védelmet és övfeszítőket foglal magában. | ||
+ | |||
+ | A cég első terepjárója Frontera néven egy év alatt kategóriájának európai piacvezetőjévé válik. | ||
+ | |||
+ | 1995 Az Opel bemutatja az Opel Vectra B modellt. | ||
+ | |||
+ | Újabb első hely a német autógyártók versenyében: az Opel valamennyi gépkocsiját teljes méretű légzsákokkal szereli fel mind a vezető, mind az első utas oldalán. | ||
+ | |||
+ | 1999 Az Opel az autógyártásban elért százévnyi sikerét ünnepli. Az Opel Milleneumi Expressz díjnyertes multimédiás kiállítása egy teljes vonatot elfoglalt, és végigzakatolt Európán. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Veterán Opel autók == | == Veterán Opel autók == | ||
+ | [[Fájl:Opel-Logo-History.jpg|center|400px]] | ||
==== I. világháború előtti oldtimer Opel modellek ==== | ==== I. világháború előtti oldtimer Opel modellek ==== | ||
116. sor: | 156. sor: | ||
* [[Opel Monza A2 2,0 E]] (1982-1988) | * [[Opel Monza A2 2,0 E]] (1982-1988) | ||
- | == | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] |
+ | == Fényképek, dokumentumok == | ||
+ | |||
+ | == Opel autósport == | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Opel érdekességek, koncepciók == | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | == Opel referenciák, irodalom == | ||
+ | * Hans-Jürgen Schneider: ''Autos und Technik: 125 Jahre Opel''. Verlag Schneider + Repschläger, Weilerswist 1987, ohne ISBN. 472 S., zahlreiche Illustrationen. | ||
+ | * Peter Schirmbeck (Hrsg.): ''Morgen kommst Du nach Amerika. Erinnerungen an die Arbeit bei Opel 1917-1987.'' Verlag J. H. W. Dietz Nachf., Berlin 1988, ISBN 3-8012-0128-7. | ||
+ | * Eckhart Bartels: ''Opel, Fahrzeug-Chronik von 1887 bis 2000.'' (Fahrräder, Motorräder, Personenwagen und Lastwagen), Podszun Verlag, Brilon 2000, ISBN 3-86133-146-2. | ||
+ | * Wolfgang Schmarbeck, Bodo Fischer: ''Alle Opel Automobile seit 1899.'' Motorbuch Verlag, Stuttgart 1996, ISBN 3-613-01478-5. | ||
+ | * ''Opel seit 1899.'' Motorbuch Verlag, Stuttgart 2007, ISBN 978-3-613-02804-3. | ||
+ | * Alexander Franc Storz: ''Typenkompass – Opel Personenwagen seit 1945.'' Motorbuch Verlag, Stuttgart 2008, ISBN 978-3-613-02930-9. | ||
+ | * Eckhart Bartels, Rainer Manthey: ''Typenkunde – Opel Klein- und Mittelklassewagen ab 1962.'' Band 1, Delius Klasing Verlag, 2005, ISBN 3-7688-1637-0. | ||
+ | * Eckhart Bartels, Rainer Manthey: ''Typenkunde – Opel Mittel- und Oberklasse ab 1947.'' Band 2, Delius Klasing Verlag, 2006, ISBN 3-7688-1726-1. | ||
+ | * Eckhart Bartels: ''Opel Militärfahrzeuge von 1906–1956.'' Nebel Verlag, 2002, ISBN 3-89555-860-5. | ||
+ | * Jürgen Nöll: ''Im Schatten des Automobils – Opel-Motorräder aus drei Jahrzehnten.'' Heel Verlag, Königswinter 2001, ISBN 3-89880-012-1. (Bildband über die Jahre 1900 bis 1930). | ||
+ | * Henry Ashby Turner: ''General Motors und die Nazis. Das Ringen um Opel.'' Econ Verlag, Berlin 2006, ISBN 3-430-19206-4. | ||
+ | * Karl E. Ludvigsen: ''Opel – Räder für die Welt.'' Automobile Quarterly Publications, Princeton 1983, ISBN 0-915038-17-X. | ||
+ | * Hrachowy, Frank O.: ''Opel – Chronik eines Kampfes: Die Geschichte der Automarke seit 1970.'' EDITION TECHNIKGESCHICHTE, 2014, ISBN 978-3981671100 | ||
+ | |||
+ | == Kapcsolódó Opel hivatkozások == | ||
+ | {{commonskat|Opel vehicles|Opel}} | ||
+ | * [http://www.opel.de A cég német honlapja] | ||
+ | * [http://www.opel.hu A cég magyar honlapja] | ||
+ | * [http://nepitelet.hu/autok/opel/ Opel-tulajdonosok tapasztalatainak gyűjteménye] | ||
+ | * [http://www.opelclub.hu/ A Magyar Opel Tulajdonosok Egyesületének honlapja] | ||
+ | * [http://opel.lap.hu/ Opel.lap.hu - linkgyűjtemény] | ||
+ | * [http://autostesztek.com/opel Opel modellek magyar nyelvű autótesztjei] | ||
+ | * [http://opelmuhely.com Opel Műhely honlapja - Minden ami Opel!] | ||
+ | * [http://www.opel.hu/experience-opel/opel-tortenet-orokseg.html Az Opel magyar nyelvű márkatörténeti oldala] | ||
* [http://www.veteranopel.hu/ Magyar Veterán Opel Klub] | * [http://www.veteranopel.hu/ Magyar Veterán Opel Klub] | ||
* [http://www.opelclub.hu/ Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete] | * [http://www.opelclub.hu/ Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete] | ||
+ | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/Opel Opel Wikipédia HU] | ||
+ | === Weblinks === | ||
+ | {{Commonscat|Opel|Opel|3=S}} | ||
+ | {{Commonscat|Opel vehicles|Opel Fahrzeuge|3=S}} | ||
+ | {{Commonscat|Opel bicycles|Opel Fahrräder|3=S}} | ||
+ | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Opel Opel Wikipedia DE] | ||
+ | * [http://www.opel.de/ Opel Deutschland Website] | ||
+ | * [http://www.opel.at/flash.html Opel Österreich Website] | ||
+ | * [http://de.opel.ch/flash.html Opel Schweiz Website] | ||
+ | * [http://media.opel.de/media/de/de/opel/news.html Opel Media – Aktuelle Opel-Pressemeldungen] | ||
+ | * [http://www.autobild.de/artikel/die-opel-geschichte_809815.html/ Die Geschichte der Adam Opel AG] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Opel]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2015. április 14., 13:11-kori változata
Opel | |
Adam Opel AG | |
Alapítva | 1899 (1863. január 21.) |
Alapító | Adam Opel |
Székhely | Rüsselsheim, Németország |
Jelmondat | "Opel, sosem kop el" - magyar szleng |
A(z) Opel weboldala |
Tartalomjegyzék |
Bevezetés
Adam Opel 1863. január 21-én hozta létre az Opelt, mely kezdetben szövőgépeket gyártott. Fiai unszolására vágott bele kerékpárgyártásba, a régi és új üzletág – melyet a fiúk Opel-kerékpárokkal aratott győzelmei is támogattak - olyannyira sikeres volt, hogy a XIX. század végén az Opel már mindkét területen piacvezető volt. Mindez kitűnő pénzügyi alapot teremtett egy új láb növesztéséhez, így az Opel 1899-ben Friedrich Lutzmanntól megvásárolta a Luztmann autók gyártási jogát.
Veterán Opel márkatörténet
1899-től útjára indult az Opel autók gyártása, mely sokszor rögös úton, nehézségek sokaságával megküzdve folytatódott, és több mint száz éven át, tart napjainkban is. A szériagyártású modellek mellett számos, koncepció, prototípus, rekorder és sport változat is született az Opel tervezőinek asztalán.
Opel 1899-1971
Az Opel-Lutzmann iránt azonban nem volt túl nagy a kereslet, így 2 évvel később beszüntették a gyártást. A cég azonban továbbra sem adta fel álmát, a francia Darracq-al 1901-ben kötött viszonteladói szerződés eredményeként Darracq autókat kezdett forgalmazni Ausztriában, Franciaországban és Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig megszerezte a jogot a Darracq-autók gyártására is, ezek voltak az Opel-Darracq márkanév alatt létrehozott autók.
Az Opel első saját autóját, az Opel 4/8 hp-t 1902-ben, a Hamburgi Autókiállításon mutatta be. A szinte elpusztíthatatlan építmény rendkívül népszerű volt a betegjeiket látogató orvosok körében, így „Doctor’s car” (Doktorok autója) becenéven vált ismertté.
Az Opel gyára 1911-ben leégett, ettől az időszaktól kezdve a tulajdonosok kizárólag az autógyártásra koncentráltak. Az újjáépítés után fokozatosan bővül a modellkínálat, az I. világháború azonban megálljt parancsolt, pedig ekkora az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsált. A gyártás a háború után újraindult, az első új Opel modell azonban csak 1924-ben jelent meg, igaz ez ismét egy másolat volt, az Opel 4/12 Laubfrosch a Citroën 5CV alapján készült.
Látva az Opel sikereit – a cég Németország legnagyobb autóexportőre volt, piaci részesedése közel 40 százalékra rúgott – a General Motors 1929-ben 80 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, majd két évvel később a maradék 20 százalékot is felvásárolta. A második világháború előtt leginkább kisautókat, a háború alatt pedig – a náci párt államosításának eredményeként - teherautókat és motorokat gyártott az Opel.
1940-ben gördült ki a gyárból az 1 milliomodik Opel, egy Opel Kapitan. 1940 októberében a nemzetiszocialista kormányzat leállíttatta a személyautók gyártását, a "nemzeti irányítású" márka ettől az időponttol kezdve harci járműveket, illetve katonai kiegészítő felszereléseket - például pilótaüléseket - készített üzemében. 1944-ben a szövetséges hatalmak lebombázták a rüsselsheimi üzem felét. A II. világháború után az orosz megszállók az Opel brandenburgi gyárából vagonszámra vitték a gépeket, illetve autótervek, ezért hasonlított kísértetiesen az első Moszkvics 400 a háború előtti Opel Kadettre.
A General Motors 1948-ban kapta vissza az Opelt, mely ekkor a háború előtt már bemutatott Opel Olympiat gyártotta (az első háború utáni Opel ugyanakkor a Blitz teherautó).
Az 50-es és 60-as években mutatkozott be a Opel Rekord, az új Opel Kadett, majd 1972-ben az Opel Ascona, s az ennek alapjaira épített kultuszautó, az Opel Manta A verziója.
Opel 1971-1999
1971 Kigördült a tízmilliomodik Opel gépkocsi a rüsselsheimi üzemből. Gyártani kezdik a Rekord D-t, szintén Rüsselsheimben.
1972 A dudenhofeni tesztpályán az Opel új dízelmotorjával felszerelt módosított Opel GT két világrekordot és 28 nemzetközi rekordot állított fel.
1973 A biztonsági öv valamennyi Opel modell alapfelszereltségévé válik.
1974 Walter Röhrl és navigátora, Jochen Berger egy Ascona A modellben szereztek Európa-bajnoki címet.
1978 A gépkocsik piacán két új csillag jelent meg: a luxus négyüléses Senator és a sportos ferdehátú Monza kupé.
1981 Az Opel az első autógyár, amely környezetbarát, vízbázisú festéket használ.
1982 A spanyolországi Zaragozában új üzemmel szerződnek az új Opel Corsa gyártására.A kompakt modell gyorsan teret hódít, hamarosan osztályának legnagyobb számban értékesített járműve lesz.
1985 Az Opel az első német autógyártó, amely valamennyi modellsorozatánál bevezeti a katalizátort.
1986 Az Omegát az Év Autójának választották meg.
1990 Az Opel az első gépkocsigyártó, amely megvalósítja a műanyagok újrahasznosítását. Ez a lépés tükrözi a vállalat környezetbarát technológiák iránti elkötelezettségét. A Rüsselsheimben dolgozó mérnökök módszeresen dolgoznak a veszélyes anyagok, például az azbeszt és a kadmium gyártási folyamatból való kizárásán. Egyidejűleg elérték a festékekhez használt oldószerek és a fluor-klór-szénhidrogének (CFC) fenntartható csökkentését is.
1991 Az utakon és a piacon évek során felmutatott kiemelkedő teljesítményét követően véget ér a Kadett gyártása. Utódja az Astra. Az új járművet az Opel biztonsági rendszerével látták el, amely oldalvédelmet, az ülésekbe épített kicsúszás elleni védelmet és övfeszítőket foglal magában.
A cég első terepjárója Frontera néven egy év alatt kategóriájának európai piacvezetőjévé válik.
1995 Az Opel bemutatja az Opel Vectra B modellt.
Újabb első hely a német autógyártók versenyében: az Opel valamennyi gépkocsiját teljes méretű légzsákokkal szereli fel mind a vezető, mind az első utas oldalán.
1999 Az Opel az autógyártásban elért százévnyi sikerét ünnepli. Az Opel Milleneumi Expressz díjnyertes multimédiás kiállítása egy teljes vonatot elfoglalt, és végigzakatolt Európán.
Veterán Opel autók
I. világháború előtti oldtimer Opel modellek
- Opel "Lutzmann" (1899-n.a.)
- Opel Opel-Darracq (1902-n.a.)
- Opel 4/8 hp "Doctor's car" (1902-n.a.)
- Opel 5_/12 (n.a.-n.a.)
- Opel 6_/16 (n.a.-n.a.)
- Opel 40/100 (n.a.-n.a.)
I. és II. világháború közötti oldtimer Opel modellek
- Opel 4/12 Laubfrosch (1924-1925)
- Opel 1,2 Liter (1931-1935)
- Opel 1,8 Liter (1931-1933)
- Opel 1,3 Liter (1934-1935)
- Opel P4 (1935-1937)
- Opel Olympia (1935-1937)
- Opel 2 Liter (1934-1937)
- Opel Super 6 (1937-1938)
- Opel Kadett (1938-1940)
- Opel Kapitan (1938-1940)
- Opel Admiral (1938-1939)
II. világháború utáni oldtimer Opel modellek
- Opel Olympia (1947-1949)
- Opel Olympia (1950-1953)
- Opel Kapitan (1948-1953)
- Opel Olympia Rekord (1953-1954)
- Opel CaraVan 1500 (1953-1954)
- Opel Olympia (1954-1955)
- Opel Olympia Rekord (1954-1955)
- Opel CarAVan 1500 (1954-1955)
- Opel Olympia (1955-1956)
- Opel Olympia Rekord (1955-1956)
- Opel Caravan 1500 (1955-1956)
- Opel Olympia (1956-1957)
- Opel Olympia Rekord (1956-1957)
- Opel CarAVan 1500 (1956-1957)
- Opel Kapitan 54 (1953-1955)
- Opel Kapitan 56 (1955-1958)
- Opel Kapitan 57 L (1957-1958)
- Opel Olympia P1 (1958-1959)
- Opel Olympia Rekord P1 (1957-1959)
- Opel Caravan 1500 (1957-1960)
- Opel 1200 (1959-1962)
- Opel Olympia Rekord 1500 P1 (1959-1960)
- Opel Caravan (1959-1960)
- Opel Kapitan (P) 2,5 (1958-1959)
- Opel Rekord (1960-1963)
- Opel Kapitan (P-LV) 2,6 (1959-1963)
- Opel Kadett A (1962-1965)
- Opel Rekord B (1965-1966)
- Opel Kapitan A (1964-1968)
- Opel Admiral A (1964-1968)
- Opel Diplomat A V8 (1964-1968)
- Opel Kadett B (1965-1973)
- Opel Olympia (1967-1970)
- Opel Kadett B Rallye (1966-1973)
- Opel GT 1100 (1968-1970)
- Opel GT 1900 (1968-1973)
- Opel GT/J (1971-1973)
- Opel Ascona A (1971-1975)
- Opel Manta A (1970-1975)
- Opel Rekord C (1966-1971)
- Opel Commondore A (1967-1971)
- Opel Kapitan B (1969-1970)
- Opel Admiral B (1969-1976)
- Opel Diplomat B (1969-1977)
- Opel Kadett C (1974-1978)
- Opel Ascona B (1975-1981)
- Opel Manta B (1975-1988)
- Opel Rekord D (1972-1977)
- Opel Commondore B (1972-1977)
- Opel Rekord E1 (1977-1982)
- Opel Rekord E2 (1982-1986)
- Opel Commondore (1978-1982)
- Opel Senator A1 (1978-1982)
- Opel Senator A2 (1982-1986)
- Opel Monza A1 (1981-1982)
- Opel Monza A2 2,0 E (1982-1988)
Fényképek, dokumentumok
Opel autósport
Opel érdekességek, koncepciók
Opel referenciák, irodalom
- Hans-Jürgen Schneider: Autos und Technik: 125 Jahre Opel. Verlag Schneider + Repschläger, Weilerswist 1987, ohne ISBN. 472 S., zahlreiche Illustrationen.
- Peter Schirmbeck (Hrsg.): Morgen kommst Du nach Amerika. Erinnerungen an die Arbeit bei Opel 1917-1987. Verlag J. H. W. Dietz Nachf., Berlin 1988, ISBN 3-8012-0128-7.
- Eckhart Bartels: Opel, Fahrzeug-Chronik von 1887 bis 2000. (Fahrräder, Motorräder, Personenwagen und Lastwagen), Podszun Verlag, Brilon 2000, ISBN 3-86133-146-2.
- Wolfgang Schmarbeck, Bodo Fischer: Alle Opel Automobile seit 1899. Motorbuch Verlag, Stuttgart 1996, ISBN 3-613-01478-5.
- Opel seit 1899. Motorbuch Verlag, Stuttgart 2007, ISBN 978-3-613-02804-3.
- Alexander Franc Storz: Typenkompass – Opel Personenwagen seit 1945. Motorbuch Verlag, Stuttgart 2008, ISBN 978-3-613-02930-9.
- Eckhart Bartels, Rainer Manthey: Typenkunde – Opel Klein- und Mittelklassewagen ab 1962. Band 1, Delius Klasing Verlag, 2005, ISBN 3-7688-1637-0.
- Eckhart Bartels, Rainer Manthey: Typenkunde – Opel Mittel- und Oberklasse ab 1947. Band 2, Delius Klasing Verlag, 2006, ISBN 3-7688-1726-1.
- Eckhart Bartels: Opel Militärfahrzeuge von 1906–1956. Nebel Verlag, 2002, ISBN 3-89555-860-5.
- Jürgen Nöll: Im Schatten des Automobils – Opel-Motorräder aus drei Jahrzehnten. Heel Verlag, Königswinter 2001, ISBN 3-89880-012-1. (Bildband über die Jahre 1900 bis 1930).
- Henry Ashby Turner: General Motors und die Nazis. Das Ringen um Opel. Econ Verlag, Berlin 2006, ISBN 3-430-19206-4.
- Karl E. Ludvigsen: Opel – Räder für die Welt. Automobile Quarterly Publications, Princeton 1983, ISBN 0-915038-17-X.
- Hrachowy, Frank O.: Opel – Chronik eines Kampfes: Die Geschichte der Automarke seit 1970. EDITION TECHNIKGESCHICHTE, 2014, ISBN 978-3981671100
Kapcsolódó Opel hivatkozások
- A cég német honlapja
- A cég magyar honlapja
- Opel-tulajdonosok tapasztalatainak gyűjteménye
- A Magyar Opel Tulajdonosok Egyesületének honlapja
- Opel.lap.hu - linkgyűjtemény
- Opel modellek magyar nyelvű autótesztjei
- Opel Műhely honlapja - Minden ami Opel!
- Az Opel magyar nyelvű márkatörténeti oldala
- Magyar Veterán Opel Klub
- Magyar Opel Tulajdonosok Egyesülete
- Opel Wikipédia HU
Weblinks
- Opel Wikipedia DE
- Opel Deutschland Website
- Opel Österreich Website
- Opel Schweiz Website
- Opel Media – Aktuelle Opel-Pressemeldungen
- Die Geschichte der Adam Opel AG