BMW
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán BMW autók) |
(→Kapcsolódó veterán BMW hivatkozások: commons) |
||
(62 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="aliceblue"| | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = BMW (Bayerische Motoren Werke) | | név = BMW (Bayerische Motoren Werke) | ||
- | | logo = | + | | logo = Bmw.gif |
- | | képméret = | + | | képméret = |
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
- | | alapítva = 1916. március 7. | + | | alapítva = 1916. március 7. (BMW név 1917. július 17. |
| alapító = [[Franz Josef Popp]] | | alapító = [[Franz Josef Popp]] | ||
| megszűnt = | | megszűnt = | ||
11. sor: | 14. sor: | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = www.bmw.com | | honlap = www.bmw.com | ||
- | }} | + | }}== Veterán BMW márkatörténet == |
+ | <youtube>PqOL-zGvhN0</youtube> | ||
+ | A '''BMW''' története 1917-ben kezdődött, amikor [[Max Fritz]] személyében új főmérnök csatlakozott a repülőmotorok gyártásával foglalkozó Rapp-Motorgyárhoz. Fritz magával hozta álmát, egy olyan repülőmotor terveinek képében, amely minden eddiginél magasabbra képes eljutni. | ||
- | + | A koncepció sikeresen meg is valósult, és segítségével elérték az addig elképzelhetetlen 9760 méteres magassági rekordot. A gyár 1917. július 17-én változtatta nevét Bayerische Motoren Werke-re, amivel együtt a Rapp fekete sakkfigurás logóját leváltotta a mai napig apróbb változásokkal használt kék-fehér logó. | |
+ | A közhidelemmel ellentétben azonban a BMW emblémája nem egy forgásban lévő repülőgép propellert imitál, s így nem is a múltra utal (a kék fehér szín a bavariai zászló színeit idézi). | ||
- | + | [[Fájl:Bmw-logoVP.jpg|center]] | |
+ | ==== A BMW az I. világháború után ==== | ||
+ | [[Fájl:Bmw_evolution.jpg|center]] | ||
- | + | Az első világháború végével a békeszerződések Németországban öt évre megtiltották a BMW egyetlen termékcsoportjának, a repülőgép-motoroknak a gyártását, így szükségessé vált a cég teljes újraszervezése. A BMW mérnökei ekkor az „Illa” elnevezésű repülőgép-motorból kifejlesztették az M 4 A 12 „Bayern” elnevezésű erőforrást, amely már képes volt teherautók, hajók és traktorok meghajtására. Ezzel egy időben a BMW új üzleti lehetőségek után nézett és a ’20-as évek elején az akkori vezetőség a motorkerékpárok fejlesztése mellett tette le a voksát, így a BMW 1922-ben a [[BMW R32]]-es modellel hivatalosan is belépett a motorkerékpár-gyártók sorába. Az R32 egyike volt kora legmodernebb motorkerékpárjainak, és a cég ehhez a modellhez kapcsolódóan jelentette meg első sajtóhirdetését is, amit számos egyéb, a kor neves reklámművészei által tervezett színes alkotás követett. | |
+ | {|align="center" | ||
+ | |- | ||
+ | |<youtube>RSD0VXqQUrQ</youtube> | ||
+ | |} | ||
+ | A motorkerékpárok sikereinek köszönhetően a BMW a további piacbővítés mellett döntött és 1928-ban megvásárolta az Eisenach Járműgyárat, így megkezdhette máig legnépszerűbb tevékenységét, az autógyártást. A felvásárlás után egy évvel el is kezdődött az BMW első autójának, a BMW 3/15 PS-nek a gyártása, amelyet négy évvel később az akkoriban korszerűnek számító, 20 lóerős benzinmotorjáról elnevezett, 3/20 PS követett. Ezek az autók még az Eisenach által birtokolt brit Austin licensz alapján gyártották. Az első teljesen egyedi fejlesztésű autó az 1933-ban bemutatott [[BMW 303]] volt, 1,2 literes, 30 lóerős benzinmotorjával. Ekkor azonban a II. világháború közeledtével ismét előtérbe került a repülőgépalkatrész-gyártás. | ||
- | + | [[Fájl:BMW6.jpg|center]] | |
- | + | A világháború évei alatt a BMW szinte kizárólag repülőmotorok, katonai oldalkocsis motorkerékpárok és terepjárók gyártására koncentrált. Az ebben az időszakban keletkezett hirdetéseken is érezhető a komoly, katonás stílus. A háború végét követően az Eisenach gyár szovjet érdekszférába került – majd később államosították –, a müncheni törzsgyár pedig majdnem teljesen megsemmisült, ami jelentősen visszavetette a bajor gyártó fejlődését. | |
+ | [[Fájl:Bmw-logoVP.jpg|center]] | ||
+ | ==== A BMW újjászületése a II. világháború után ==== | ||
+ | {|align="left" | ||
+ | |- | ||
+ | |<youtube>9oagkbJXd1U</youtube> | ||
+ | |} Mivel Münchenben eddig nem gyártottak autókat, ezért a gyár a háborút követő éveket motorkerékpárok és edények gyártásával vészelte át. | ||
+ | |||
+ | A világháború után gyártott első négykerekűje a [[V6]]-os, illetve V8-os motorokkal is kapható [[BMW 501]] elnevezésű luxusautó volt, ami azonban magas gyártási költségei miatt nem lehetett sikeres. | ||
+ | |||
+ | Ezt követte 1955-ben a [[BMW Isetta]], egy forradalmi kisautó, amely 13 lóerős, egyhengeres motorjával és rendkívül alacsony árával olyanoknak is lehetővé tette a vásárlást, akik számára eddig egy autó csak álom volt. Az olasz [[ISO]] autógyártól vásárolt licensz alapján készült buborékautóból összesen több mint 130 000 darabot sikerült értékesíteni, azonban ez a forgalom is éppen csak megmentette a bajor gyártót önállóságának elvesztésétől. | ||
+ | |||
+ | Ez egyben a BMW újjászületésének időszaka is: megjelent az első „igazi” BMW, a [[BMW 1500]]-as modell, mely magán hordozza a BMW-re ma is jellemző sportos jegyeket. | ||
+ | |||
+ | Ezt követően mutatták be a [[BMW 1800]]-as és [[BMW 2000]]-es modelleket. A vállalat anyagi helyzete 1966-ban stabilizálódott véglegesen a rendkívül sikeres ’02-es sorozatnak köszönhetően, ami mind a vásárlók, mind a sajtó elismerését kivívta magának. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:1979_Andy_Warhol_Werk.JPG|right|150px|thumb|Andy Warhol munka közben, éppen a BMW Art Car egy újabb darabját készíti 1979-ben.]] | ||
+ | |||
+ | A BMW márka történetének egyik kulcsfigurája [[Eberhard von Kuenheim]] volt, aki 1970 és 1993 között töltötte be a BMW igazgatótanácsának elnöki posztját. Ezalatt az időszak alatt a cég forgalma tizennyolcszorosára nőtt, az autógyártás a négyszeresére, a motorkerékpár-gyártás a háromszorosára, az alkalmazottak száma 23000-ről 71000-re bővült. Új telephelyek létesültek Németországban, Ausztriában, Dél-Afrikában és az Egyesült Államokban. Ebben az időszakban, 1973-ben kezdték el építeni a gyártó emblematikus székházát, a müncheni „Négyhenger”-t, 1985-ben pedig megkezdte működését a BMW kutatási és fejlesztési központja, a FIZ. | ||
+ | |||
+ | Ekkor alakultak ki a gyártó ma is ismert termékpalettájának alapjai, a 3-as, az 5-ös és a 7-es sorozat képében, valamint megalakult a sportos modellek fejlesztésére szakosodott M GmbH is, amiknek köszönhetően a gyártó a korábbiaknál jóval szélesebb célközönséget szólítathatott meg autóival. | ||
+ | |||
+ | Szintén ekkortájt kezdett a bajor vállalatnál dolgozni az egyik legelismertebb magyar mérnök is, a később „dízelpápának” is becézett [[Anisits Ferenc|Dr. Anisits Ferenc]]. A szakember 1980-tól vezette a gyártó dízelrészlegét és munkássága tette lehetővé, hogy a dízelmotorok széles körűen elterjedjenek a tehergépjárművek után a személyautókban, sőt a sportkocsikban is. Motorjait több alkalommal jutalmazták az „Év Motorja” díjjal, ő pedig 1995-ben megkapta Európa legrangosabb innovációs elismerését, az Ernst Blickle Alapítvány díját. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Bmw-logoVP.jpg|center]] | ||
+ | |||
+ | ==== BMW Art Car ==== | ||
+ | A vállalat egyedülálló gyűjteményének, a BMW Art Car sorozatnak állandó kiállítása Münchenben tekinthető meg: a program keretében a gyártó immár 35 éve bízza híres kortárs festők keze munkájára modelljeit, hogy azok egyedülálló műalkotásokat hozzanak létre belőlük. | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |<youtube>RGfMsGc-2hY</youtube> | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:Bmw-logoVP.jpg|center]] | ||
== Veterán BMW autók == | == Veterán BMW autók == | ||
+ | [[Fájl:BMWconcept.jpg|center]] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" style="border:inset 4px silver" | ||
+ | |+'''BMW 328 Kamm coupe''' | ||
+ | |<youtube>Vk9Y-qC2R9s</youtube> | ||
+ | |} | ||
==== I. és II. világháború közötti oldtimer BMW modellek ==== | ==== I. és II. világháború közötti oldtimer BMW modellek ==== | ||
- | * [BMW | + | {| |
- | + | |- | |
- | * [[BMW 3/20]] (1932-1934) | + | |bgcolor="silver"| |
+ | * [[BMW 3/15 PS]](1928-1931)/Dixi,DA-1,-2 | ||
+ | * [[BMW 3/20 PS]] (1932-1934) | ||
* [[BMW 303]] (1933-1934) | * [[BMW 303]] (1933-1934) | ||
* [[BMW 309]] (1933-1934) | * [[BMW 309]] (1933-1934) | ||
47. sor: | 99. sor: | ||
* [[BMW 321]] (1938-1941) | * [[BMW 321]] (1938-1941) | ||
* [[BMW 335]] (1939-1941) | * [[BMW 335]] (1939-1941) | ||
+ | |[[Fájl:BMW1938.jpg]] | ||
+ | |} | ||
==== II. világháború utáni oldtimer BMW modellek ==== | ==== II. világháború utáni oldtimer BMW modellek ==== | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="BlanchedAlmond"| | ||
* [[BMW 340]] (1949-1953) | * [[BMW 340]] (1949-1953) | ||
* [[BMW 501]] (1952-1964) | * [[BMW 501]] (1952-1964) | ||
63. sor: | 119. sor: | ||
* [[BMW 700 (LS)]] (1959-1965) | * [[BMW 700 (LS)]] (1959-1965) | ||
* [[BMW 3200 CS]] (1962-1965) | * [[BMW 3200 CS]] (1962-1965) | ||
+ | |[[Fájl:Bmw_507_cut-away.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
'''"BMW New Class"''' | '''"BMW New Class"''' | ||
- | + | {| | |
+ | |-bgcolor="beige" | ||
+ | | | ||
* [[BMW 1500]] (1962-1964) | * [[BMW 1500]] (1962-1964) | ||
- | * [[BMW 1600]] (1964- | + | * [[BMW 1600]] (1964-1966) |
- | * [[BMW 1602]] ( | + | * [[BMW 1600|BMW 1602]] (1965-1966) |
* [[BMW 1800]] (1964-1971) | * [[BMW 1800]] (1964-1971) | ||
* [[BMW 1800 TI/SA]] (1964-1965) | * [[BMW 1800 TI/SA]] (1964-1965) | ||
78. sor: | 138. sor: | ||
* [[BMW 1802]] (1971-1975) | * [[BMW 1802]] (1971-1975) | ||
* [[BMW 1502]] (1975-1977) | * [[BMW 1502]] (1975-1977) | ||
+ | |[[Fájl:BMW_2002_BaurCabrio.JPG|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
'''BMW E3 és BMW E9''' | '''BMW E3 és BMW E9''' | ||
(Az E9-es széria az E3-as modellek kupé változatait jelöli) | (Az E9-es széria az E3-as modellek kupé változatait jelöli) | ||
- | + | {| | |
- | + | |-bgcolor="lightblue" | |
+ | | | ||
* [[BMW 2500 (E3)]] (1968-1971) | * [[BMW 2500 (E3)]] (1968-1971) | ||
* [[BMW 2800 (E3)]] (1968-1975) | * [[BMW 2800 (E3)]] (1968-1975) | ||
91. sor: | 155. sor: | ||
* [[BMW 3,0 CS/CSi (E9)]] (1971-1977) | * [[BMW 3,0 CS/CSi (E9)]] (1971-1977) | ||
* [[BMW 2,5 CS (E9)]] (1974-1975) | * [[BMW 2,5 CS (E9)]] (1974-1975) | ||
+ | |[[Fájl:bmw_e3_1968.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
'''BMW E12-es széria, BMW 5-ös sorozat (1972-1982)''' | '''BMW E12-es széria, BMW 5-ös sorozat (1972-1982)''' | ||
- | + | {| | |
+ | |-bgcolor="bisque" | ||
+ | | | ||
* [[BMW 520 (E12)]] (1972-1977) | * [[BMW 520 (E12)]] (1972-1977) | ||
* [[BMW 520i (E12)]] (1972-1977) | * [[BMW 520i (E12)]] (1972-1977) | ||
102. sor: | 171. sor: | ||
* [[BMW 533i (E12)]] (1979) | * [[BMW 533i (E12)]] (1979) | ||
* [[BMW M 535i (E12)]] (1979-1981) | * [[BMW M 535i (E12)]] (1979-1981) | ||
+ | |[[Fájl:1977BMWE12_530i.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
''' BMW E21-es széria, BMW 3-as sorozat (1975-1983)''' | ''' BMW E21-es széria, BMW 3-as sorozat (1975-1983)''' | ||
+ | {| | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="aqua"| | ||
* [[BMW 315 (E21)]] (1978-1983) | * [[BMW 315 (E21)]] (1978-1983) | ||
* [[BMW 316 (E21)]] (1975-1982) | * [[BMW 316 (E21)]] (1975-1982) | ||
110. sor: | 185. sor: | ||
* [[BMW 320 (E21)]] (1975-1982) | * [[BMW 320 (E21)]] (1975-1982) | ||
* [[BMW 323 (E21)]] (1977-1982) | * [[BMW 323 (E21)]] (1977-1982) | ||
+ | |[[Fájl:BmwE2101.jpg|548px]] | ||
+ | |} | ||
- | |||
+ | ''' BMW E24-es széria, BMW 6-os sorozat (1976-1989)''' | ||
+ | {| | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="CadetBlue"| | ||
* [[BMW 630 CS (E24)]] (1976-1979) | * [[BMW 630 CS (E24)]] (1976-1979) | ||
* [[BMW 633 CSi (E24)]] (1976-1982) | * [[BMW 633 CSi (E24)]] (1976-1982) | ||
118. sor: | 198. sor: | ||
* [[BMW 628 CSi (E24)]] (1979-1987) | * [[BMW 628 CSi (E24)]] (1979-1987) | ||
* [[BMW M635 CSi (E24)]] (1983-1989) | * [[BMW M635 CSi (E24)]] (1983-1989) | ||
+ | |[[Fájl:BMW_E24_BBS_RS_01.jpg|520px]] | ||
+ | |} | ||
'''BMW E23, BMW 7-es sorozat (1981-1987)''' | '''BMW E23, BMW 7-es sorozat (1981-1987)''' | ||
- | * [[BMW 728 (E23)]] (1977-1986) | + | {| |
- | * [[BMW 730 (E23)]] (1977-1979) | + | |- |
- | * [[BMW 732 (E23)]] (1977-1986) | + | |bgcolor="MidnightBlue" style="color:white"| |
- | * [[BMW 733 (E23)]] (1977-1979) | + | * '''[[BMW 728 (E23)]] (1977-1986)''' |
- | * [[BMW 735 (E23)]] (1977-1986) | + | * '''[[BMW 730 (E23)]] (1977-1979)''' |
- | * [[BMW 745 (E23)]] (1980-1986) | + | * '''[[BMW 732 (E23)]] (1977-1986)''' |
- | + | * '''[[BMW 733 (E23)]] (1977-1979)''' | |
+ | * '''[[BMW 735 (E23)]] (1977-1986)''' | ||
+ | * '''[[BMW 745 (E23)]] (1980-1986)''' | ||
+ | |[[Fájl:Bmw_e23_745i.jpg|550px]] | ||
+ | |} | ||
''' BMW E26-os széria, BMW M1 (1978-1981)''' | ''' BMW E26-os széria, BMW M1 (1978-1981)''' | ||
- | * [[BMW M1 (E26)]] (1978-1981) | + | {| |
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="gray" style="color:ghostwhite"| | ||
+ | * '''[[BMW M1 (E26)]] (1978-1981)''' | ||
+ | |[[Fájl:Bmw-m1-01.jpg|550px]] | ||
+ | |} | ||
'''BMW E28-as széria, BMW 5-ös sorozat (1981-1987)''' | '''BMW E28-as széria, BMW 5-ös sorozat (1981-1987)''' | ||
- | * [[BMW 518 (E28)]] (1981-1984) | + | {| |
- | * [[BMW 518i (E28)]] (1984-1987) | + | |- |
- | * [[BMW 520i | + | |bgcolor="steelblue" style="color:blueviolet"| |
- | * [[BMW 525 (E28)]] (1983-1987) | + | * '''[[BMW 518 (E28)]] (1981-1984)''' |
- | * [[BMW 524 (E28)]] (1983-1987) | + | * '''[[BMW 518i (E28)]] (1984-1987)''' |
- | * [[BMW 528 (E28)]] (1981-1987) | + | * '''[[BMW 520i (E28)]] (1981-1987)''' |
- | * [[BMW 535 (E28)]] (1985-1987) | + | * '''[[BMW 525 (E28)]] (1983-1987)''' |
- | * [[BMW M5 (E28)]] (1985-1987) | + | * '''[[BMW 524 (E28)]] (1983-1987)''' |
+ | * '''[[BMW 528 (E28)]] (1981-1987)''' | ||
+ | * '''[[BMW 535 (E28)]] (1985-1987)''' | ||
+ | * '''[[BMW M5 (E28)]] (1985-1987)''' | ||
+ | |[[Fájl:1988_BMW_E28_M5.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Bmw-logoVP.jpg|center]] | ||
== Veterán BMW motorok == | == Veterán BMW motorok == | ||
- | + | [[Fájl:BmwR5_1936.jpg|center]] | |
+ | ==== I. és II. világháború közötti oldtimer BMW motorok ==== | ||
+ | {|style="border:thick inset silver;" | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="sandybrown"| | ||
* [[BMW R32]] (1923-1926) | * [[BMW R32]] (1923-1926) | ||
* [[BMW R37]] (1925-1926) | * [[BMW R37]] (1925-1926) | ||
161. sor: | 263. sor: | ||
* [[BMW R16]] (1929-1934) | * [[BMW R16]] (1929-1934) | ||
* [[BMW R2]] (1931-1936) | * [[BMW R2]] (1931-1936) | ||
+ | |[[Fájl:BMW_1923_R32_Munich.jpg|560px]] | ||
+ | |} | ||
+ | {| | ||
+ | |style="color:gray;"|'''BMW R32 (1923)fent & BMW R5 (1936) alant''' | ||
+ | |} | ||
+ | {|style="border:thick inset silver;" | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:bmwR5_02.jpg|560px]] | ||
+ | |bgcolor="silver" style="color:navy"| | ||
* [[BMW R4]] (1932-1937) | * [[BMW R4]] (1932-1937) | ||
* [[BMW R3]] (1936-1936) | * [[BMW R3]] (1936-1936) | ||
175. sor: | 286. sor: | ||
* [[BMW R71]] (1938-1941) | * [[BMW R71]] (1938-1941) | ||
* [[BMW R75]] (1941-1944) | * [[BMW R75]] (1941-1944) | ||
+ | |} | ||
==== II. világháború utáni oldtimer BMW motorok ==== | ==== II. világháború utáni oldtimer BMW motorok ==== | ||
- | + | {|style="border:thick inset silver;" | |
+ | |-bgcolor="black" | ||
+ | |style="color:white;"| | ||
* [[BMW R24]] (1948-1950) | * [[BMW R24]] (1948-1950) | ||
* [[BMW R25]] (1950-1951) | * [[BMW R25]] (1950-1951) | ||
192. sor: | 306. sor: | ||
* [[BMW R62/3]] (1955-1956) | * [[BMW R62/3]] (1955-1956) | ||
* [[BMW R50]] (1955-1960) | * [[BMW R50]] (1955-1960) | ||
+ | |_[[Fájl:BmwR25_195501.jpg]]_ | ||
+ | |} | ||
+ | {| | ||
+ | |style="color:gray;"|'''BMW R25 (1955)fent & BMW R75 (1969) alant''' | ||
+ | |} | ||
+ | {|style="border:thick inset silver;" | ||
+ | |-bgcolor="darkgreen" | ||
+ | |_[[Fájl:R75_5_2.jpg|540px]]_ | ||
+ | |style="color:white;"| | ||
* [[BMW R50/2]] (1960-1969) | * [[BMW R50/2]] (1960-1969) | ||
* [[BMW R69]] (1955-1960) | * [[BMW R69]] (1955-1960) | ||
197. sor: | 320. sor: | ||
* [[BMW R60/2]] (1960-1969) | * [[BMW R60/2]] (1960-1969) | ||
* [[BMW R50 S]] (1960-1962) | * [[BMW R50 S]] (1960-1962) | ||
- | * [[BMW R69 S]] (1960-1969) | + | * [[BMW R69|BMW R69 S]] (1960-1969) |
* [[BMW R50/5]] (1969-1973) | * [[BMW R50/5]] (1969-1973) | ||
* [[BMW R60/5]] (1969-1973) | * [[BMW R60/5]] (1969-1973) | ||
205. sor: | 328. sor: | ||
* [[BMW R90/6]] (1973-1976) | * [[BMW R90/6]] (1973-1976) | ||
* [[BMW R90 S]] (1973-1976) | * [[BMW R90 S]] (1973-1976) | ||
+ | |} | ||
+ | {| | ||
+ | |style="color:gray;"|'''BMW R100 S (1977) alant''' | ||
+ | |} | ||
+ | {|style="border:thick inset orangered;" | ||
+ | |-bgcolor="tomato" | ||
+ | | | ||
* [[BMW R60/7]] (1976-1980) | * [[BMW R60/7]] (1976-1980) | ||
* [[BMW R75/7]] (1976-1977) | * [[BMW R75/7]] (1976-1977) | ||
218. sor: | 348. sor: | ||
* [[BMW R65]] (1978-1985) | * [[BMW R65]] (1978-1985) | ||
* [[BMW R80 G/S]] (1980-1987) | * [[BMW R80 G/S]] (1980-1987) | ||
+ | |[[Fájl:BMW_R100S_77.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Bmw-logoVP.jpg|center]] | ||
== Kapcsolódó veterán BMW hivatkozások == | == Kapcsolódó veterán BMW hivatkozások == | ||
- | + | {{Commonskat|BMW}} | |
- | [http://www.bmwheritage.com/ | + | * [http://www.bmwheritage.com/ BMW Heritage - A BMW hivatalos márkatörténeti oldala (angol)] |
- | + | * [http://www.bmw-classic.com BMW Classics - A BMW klasszikus autóit bemutató oldal (angol)] | |
+ | * [http://www.bmw.hu Ez úton mondunk köszönetet a BMW Magyarország sajtóosztályának, a rendelkezésünkre bocsátott háttéranyagokért, sajtófotókért.] | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] | ||
[[Kategória:Németország]] | [[Kategória:Németország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="BMW, veterán, oldtimer"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="veterán BMW márkatörténet, Oldtimer BMW autók, veterán BMW motorok a VeteránPark közösségi portálon."></meta> | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | [[Fájl:backtop.jpg|link=BMW]] | ||
+ | |} |
A lap jelenlegi, 2013. április 20., 11:18-kori változata
Veterán BMW márkatörténetA BMW története 1917-ben kezdődött, amikor Max Fritz személyében új főmérnök csatlakozott a repülőmotorok gyártásával foglalkozó Rapp-Motorgyárhoz. Fritz magával hozta álmát, egy olyan repülőmotor terveinek képében, amely minden eddiginél magasabbra képes eljutni. A koncepció sikeresen meg is valósult, és segítségével elérték az addig elképzelhetetlen 9760 méteres magassági rekordot. A gyár 1917. július 17-én változtatta nevét Bayerische Motoren Werke-re, amivel együtt a Rapp fekete sakkfigurás logóját leváltotta a mai napig apróbb változásokkal használt kék-fehér logó. A közhidelemmel ellentétben azonban a BMW emblémája nem egy forgásban lévő repülőgép propellert imitál, s így nem is a múltra utal (a kék fehér szín a bavariai zászló színeit idézi). A BMW az I. világháború utánAz első világháború végével a békeszerződések Németországban öt évre megtiltották a BMW egyetlen termékcsoportjának, a repülőgép-motoroknak a gyártását, így szükségessé vált a cég teljes újraszervezése. A BMW mérnökei ekkor az „Illa” elnevezésű repülőgép-motorból kifejlesztették az M 4 A 12 „Bayern” elnevezésű erőforrást, amely már képes volt teherautók, hajók és traktorok meghajtására. Ezzel egy időben a BMW új üzleti lehetőségek után nézett és a ’20-as évek elején az akkori vezetőség a motorkerékpárok fejlesztése mellett tette le a voksát, így a BMW 1922-ben a BMW R32-es modellel hivatalosan is belépett a motorkerékpár-gyártók sorába. Az R32 egyike volt kora legmodernebb motorkerékpárjainak, és a cég ehhez a modellhez kapcsolódóan jelentette meg első sajtóhirdetését is, amit számos egyéb, a kor neves reklámművészei által tervezett színes alkotás követett. A motorkerékpárok sikereinek köszönhetően a BMW a további piacbővítés mellett döntött és 1928-ban megvásárolta az Eisenach Járműgyárat, így megkezdhette máig legnépszerűbb tevékenységét, az autógyártást. A felvásárlás után egy évvel el is kezdődött az BMW első autójának, a BMW 3/15 PS-nek a gyártása, amelyet négy évvel később az akkoriban korszerűnek számító, 20 lóerős benzinmotorjáról elnevezett, 3/20 PS követett. Ezek az autók még az Eisenach által birtokolt brit Austin licensz alapján gyártották. Az első teljesen egyedi fejlesztésű autó az 1933-ban bemutatott BMW 303 volt, 1,2 literes, 30 lóerős benzinmotorjával. Ekkor azonban a II. világháború közeledtével ismét előtérbe került a repülőgépalkatrész-gyártás. A világháború évei alatt a BMW szinte kizárólag repülőmotorok, katonai oldalkocsis motorkerékpárok és terepjárók gyártására koncentrált. Az ebben az időszakban keletkezett hirdetéseken is érezhető a komoly, katonás stílus. A háború végét követően az Eisenach gyár szovjet érdekszférába került – majd később államosították –, a müncheni törzsgyár pedig majdnem teljesen megsemmisült, ami jelentősen visszavetette a bajor gyártó fejlődését. A BMW újjászületése a II. világháború utánA világháború után gyártott első négykerekűje a V6-os, illetve V8-os motorokkal is kapható BMW 501 elnevezésű luxusautó volt, ami azonban magas gyártási költségei miatt nem lehetett sikeres. Ezt követte 1955-ben a BMW Isetta, egy forradalmi kisautó, amely 13 lóerős, egyhengeres motorjával és rendkívül alacsony árával olyanoknak is lehetővé tette a vásárlást, akik számára eddig egy autó csak álom volt. Az olasz ISO autógyártól vásárolt licensz alapján készült buborékautóból összesen több mint 130 000 darabot sikerült értékesíteni, azonban ez a forgalom is éppen csak megmentette a bajor gyártót önállóságának elvesztésétől. Ez egyben a BMW újjászületésének időszaka is: megjelent az első „igazi” BMW, a BMW 1500-as modell, mely magán hordozza a BMW-re ma is jellemző sportos jegyeket. Ezt követően mutatták be a BMW 1800-as és BMW 2000-es modelleket. A vállalat anyagi helyzete 1966-ban stabilizálódott véglegesen a rendkívül sikeres ’02-es sorozatnak köszönhetően, ami mind a vásárlók, mind a sajtó elismerését kivívta magának. A BMW márka történetének egyik kulcsfigurája Eberhard von Kuenheim volt, aki 1970 és 1993 között töltötte be a BMW igazgatótanácsának elnöki posztját. Ezalatt az időszak alatt a cég forgalma tizennyolcszorosára nőtt, az autógyártás a négyszeresére, a motorkerékpár-gyártás a háromszorosára, az alkalmazottak száma 23000-ről 71000-re bővült. Új telephelyek létesültek Németországban, Ausztriában, Dél-Afrikában és az Egyesült Államokban. Ebben az időszakban, 1973-ben kezdték el építeni a gyártó emblematikus székházát, a müncheni „Négyhenger”-t, 1985-ben pedig megkezdte működését a BMW kutatási és fejlesztési központja, a FIZ. Ekkor alakultak ki a gyártó ma is ismert termékpalettájának alapjai, a 3-as, az 5-ös és a 7-es sorozat képében, valamint megalakult a sportos modellek fejlesztésére szakosodott M GmbH is, amiknek köszönhetően a gyártó a korábbiaknál jóval szélesebb célközönséget szólítathatott meg autóival. Szintén ekkortájt kezdett a bajor vállalatnál dolgozni az egyik legelismertebb magyar mérnök is, a később „dízelpápának” is becézett Dr. Anisits Ferenc. A szakember 1980-tól vezette a gyártó dízelrészlegét és munkássága tette lehetővé, hogy a dízelmotorok széles körűen elterjedjenek a tehergépjárművek után a személyautókban, sőt a sportkocsikban is. Motorjait több alkalommal jutalmazták az „Év Motorja” díjjal, ő pedig 1995-ben megkapta Európa legrangosabb innovációs elismerését, az Ernst Blickle Alapítvány díját. BMW Art CarA vállalat egyedülálló gyűjteményének, a BMW Art Car sorozatnak állandó kiállítása Münchenben tekinthető meg: a program keretében a gyártó immár 35 éve bízza híres kortárs festők keze munkájára modelljeit, hogy azok egyedülálló műalkotásokat hozzanak létre belőlük. Veterán BMW autókI. és II. világháború közötti oldtimer BMW modellek
II. világháború utáni oldtimer BMW modellek
"BMW New Class"
BMW E26-os széria, BMW M1 (1978-1981)
BMW E28-as széria, BMW 5-ös sorozat (1981-1987)
Veterán BMW motorokI. és II. világháború közötti oldtimer BMW motorok
II. világháború utáni oldtimer BMW motorok
Kapcsolódó veterán BMW hivatkozások
|