Mercedes-Benz 180 (W 120)
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(szerkesztések) |
(szerkeszt, fotók) |
||
(15 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
{{Autó | {{Autó | ||
| név = Mercedes Benz W120 (W121) 180(190) | | név = Mercedes Benz W120 (W121) 180(190) | ||
34. sor: | 36. sor: | ||
| kapcsolódó modellek = [[Mercedes-Benz]] | | kapcsolódó modellek = [[Mercedes-Benz]] | ||
}}== MB 180 (W120) Ponton és az '50-es évek áttekintése == | }}== MB 180 (W120) Ponton és az '50-es évek áttekintése == | ||
- | |||
A Mercedes-Benz W120 és W121 " Ponton " modellek szériáit 1953-tól a 1962-ig gyártották, "'180" és a "190" modell néven. A négyhengeres 180 és 190 volt a gerince a Mercedes újjáéledésének ebben az időszakban. Elődje a Mercedes-Benz W136 volt, míg a felváltó modell a Mercedes-Benz W110 lett. | A Mercedes-Benz W120 és W121 " Ponton " modellek szériáit 1953-tól a 1962-ig gyártották, "'180" és a "190" modell néven. A négyhengeres 180 és 190 volt a gerince a Mercedes újjáéledésének ebben az időszakban. Elődje a Mercedes-Benz W136 volt, míg a felváltó modell a Mercedes-Benz W110 lett. | ||
+ | [[Fájl:1953Mercedes-Benz190_Ponton.jpg|thumb|center|430px|'''Mercedes-Benz 190 (W121)''']] | ||
Az alapmodell változatai széles skálán mozogtak egészen a gyártás végleges befejezéséig, mid a motorválaszték, mind a felépítmény kialakítás vonatkozásában. | Az alapmodell változatai széles skálán mozogtak egészen a gyártás végleges befejezéséig, mid a motorválaszték, mind a felépítmény kialakítás vonatkozásában. | ||
* Alapmodell: Mercedes Benz 180, 190 [W120 – W 121] 1953-1962 | * Alapmodell: Mercedes Benz 180, 190 [W120 – W 121] 1953-1962 | ||
- | * modellváltozatok: | + | * MB Ponton modellváltozatok: |
** W105 | ** W105 | ||
** W128 | ** W128 | ||
47. sor: | 49. sor: | ||
Az új forma, több kényelem és extra, valamint nagyobb utas és csomagtér, ezek alkották a 80%-át a Mercedes-Benz 1953 és 1959. közöttl termelésének. A 180-as modellnél 1957-ig, a régi M136 1,8 literes motort alkalmazták, amit a Mercedes Benz 170 Sb-től örökölt (38 kW, 51 LE). Később 180-as, a nagyobb M121 motort kapta a 190-es szériától. | Az új forma, több kényelem és extra, valamint nagyobb utas és csomagtér, ezek alkották a 80%-át a Mercedes-Benz 1953 és 1959. közöttl termelésének. A 180-as modellnél 1957-ig, a régi M136 1,8 literes motort alkalmazták, amit a Mercedes Benz 170 Sb-től örökölt (38 kW, 51 LE). Később 180-as, a nagyobb M121 motort kapta a 190-es szériától. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:07_mb_190_1957_interior.jpg|center]] | ||
A W105 külsőre alig különbözött a W120/121-től, de soros hathengeres motorral gyártották. | A W105 külsőre alig különbözött a W120/121-től, de soros hathengeres motorral gyártották. | ||
- | + | A W128/W180-as, szintén hathengeres Ponton modellek valamivel hosszabbak, részben a motorház, továbbá a megnövelt tengelytávolság miatt (220S-220S-220SE). A 180-190 és a 220-220S "Ponton" modell nagyon hasonló megjelenésű, csak a hátsó szélvédő tér el kissé. | |
- | A W128/W180-as hathengeres Ponton modellek valamivel hosszabbak, részben a motorház, továbbá a megnövelt tengelytávolság miatt (220S-220S-220SE). A 180-190 és a 220-220S "Ponton" modell nagyon hasonló megjelenésű, csak a hátsó szélvédő tér el kissé. | + | |
Hátulról, nem lehetett ugyan könnyen azonosítani, azonban a felső kategóriás 220SE motorházába nézve látszik a 6 hengeres motor, amely már üzemanyag befecskendezéssel lett kialakítva (E. Einspritzung vagy üzemanyag-befecskendezés). Kinézetében a hosszabb motorháztető (és a tengelytávolság), továbbá a krómdíszítések, az irányjelzők elhelyezése és kialakítása jellemezte, az elegáns 6 hengeres modellt. A négyajtós kialakítás mellett, coupe és cabriolette verziókban is készültek. A németországi gyártással párhuzamosan, argentin és ausztráliai szerelősorokról is számos példány került le. | Hátulról, nem lehetett ugyan könnyen azonosítani, azonban a felső kategóriás 220SE motorházába nézve látszik a 6 hengeres motor, amely már üzemanyag befecskendezéssel lett kialakítva (E. Einspritzung vagy üzemanyag-befecskendezés). Kinézetében a hosszabb motorháztető (és a tengelytávolság), továbbá a krómdíszítések, az irányjelzők elhelyezése és kialakítása jellemezte, az elegáns 6 hengeres modellt. A négyajtós kialakítás mellett, coupe és cabriolette verziókban is készültek. A németországi gyártással párhuzamosan, argentin és ausztráliai szerelősorokról is számos példány került le. | ||
- | |||
- | |||
Az 50-es évek másik modellje, a 300-as sorozat, sokkal nagyobb alvázzal és felépítménnyel volt kialakítva, egy teljesen más, hagyományos és elegáns stílust képviselt. | Az 50-es évek másik modellje, a 300-as sorozat, sokkal nagyobb alvázzal és felépítménnyel volt kialakítva, egy teljesen más, hagyományos és elegáns stílust képviselt. | ||
A 180-190-es, 4 hengeres típusváltozatot széles körben használják, mint taxit. Ez a rövidebb Ponton alacsony fogyasztású, kisebb parkolóhely igényű, irányjelző fényei az első sárvédő tetején hátul helyezkedtek el. Erőforrása diesel üzemű, rendkívül takarékos és megbízható volt. Az utastér fűtés légbeömlői két oldalon helyezkedtek el , radiátor csak a 120/121 utcai változataiba lettek beépítve. | A 180-190-es, 4 hengeres típusváltozatot széles körben használják, mint taxit. Ez a rövidebb Ponton alacsony fogyasztású, kisebb parkolóhely igényű, irányjelző fényei az első sárvédő tetején hátul helyezkedtek el. Erőforrása diesel üzemű, rendkívül takarékos és megbízható volt. Az utastér fűtés légbeömlői két oldalon helyezkedtek el , radiátor csak a 120/121 utcai változataiba lettek beépítve. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:26_MB_Ponton_1901_02.jpg]] | ||
Az autó sokat változott előállítása során. Többek között olyan , nem jelentéktelen aprósággal is, mint 1957-ben, egy évvel a 190-es sedan bevezetése után, a Mercedes csillag orrdísz már levehetően készült. Ez időben ugyanis Svájcban, a közlekedés-biztonsági tényezők miatt, a gyalogos balesetek sérülések csökkentése céljából ez, már előírás volt. | Az autó sokat változott előállítása során. Többek között olyan , nem jelentéktelen aprósággal is, mint 1957-ben, egy évvel a 190-es sedan bevezetése után, a Mercedes csillag orrdísz már levehetően készült. Ez időben ugyanis Svájcban, a közlekedés-biztonsági tényezők miatt, a gyalogos balesetek sérülések csökkentése céljából ez, már előírás volt. | ||
67. sor: | 70. sor: | ||
+ | [[Fájl:Mercedes_Benz_bannerVP.jpg|center|735px]] | ||
== Részletes leírás == | == Részletes leírás == | ||
- | + | '''A négyhengeres "Ponton" szériák összefoglaló táblázata''' | |
- | + | {| class="wikitable" | |
- | + | |- | |
+ | ! Évjárat !! Típusjelzés !! Jelőlés !! Motortípus !! Köbtartalom !! Teljesítmény/Nyomaték !! Max.sebesség-<br /> gyorsulás-<br />/0–100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 1953–1957 || W 120 (180) || 180 || [[Mercedes-Benz M 136|M 136 VII]] || 1767 cm³ || 52 PS/4000,112 Nm/1800 || 126 km/h/31 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1954–1959 || W 120 (180 D) || 180 D || [[Mercedes-Benz OM 636|OM 636 VII]] || 1767 cm³ || 40 PS/3200 (ab 1955 43 PS)/101 Nm || 110 km/h/39 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1956–1959 || W 121 B I (190) || 190 || [[Mercedes-Benz M 121|M 121 I]] || 1897 cm³ || 75 PS/4600,136 Nm/2800 || 140 km/h/20,5 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1957–1959 || W 120 (180 a) || 180 || [[Mercedes-Benz M 121|M 121 IV]] || 1897 cm³ || 65 PS/4500,128 Nm/2200 || 135 km/h/21,0 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1958–1959 || W 121 B I (190 D) || 190 D || [[Mercedes-Benz OM 615/OM 616/OM 617/OM 621|OM 621 I]] || 1897 cm³ || 50 PS/4000,108 Nm/2200 || 120 km/h/29 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1959–1961 || W 120 (180 b) || 180 || [[Mercedes-Benz M 121|M 121 IV-b]] || 1897 cm³ || 68 PS/4400,130 Nm/2500 || 135 km/h/21 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1959–1961 || W 120 (180 Db) || 180 D || [[Mercedes-Benz OM 636|OM 636 VII]] || 1767 cm³ || 43 PS/3500,101 Nm/2000 || 110 km/h/39 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1959–1961 || W 121 B I (190 b) || 190 || [[Mercedes-Benz M 121|M 121 I-b]] || 1897 cm³ || 80 PS/4800,139 Nm/2800 || 145 km/h/19 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1959–1961 || W 121 B I (190 Db) || 190 D || [[Mercedes-Benz OM 615/OM 616/OM 617/OM 621|OM 621 I]] || 1897 cm³ || 50 PS/4000,108 Nm/2200 || 120 km/h/29 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1961–1962 || W 120 (180 c) || 180 || [[Mercedes-Benz M 121|M 121 IV-b]] || 1897 cm³ || 68 PS/4400,145 Nm/2500 || 135 km/h/20 s | ||
+ | |- | ||
+ | | 1961–1962 || W 120 (180 Dc) || 180 D || | [[Mercedes-Benz OM 615/OM 616/OM 617/OM 621|OM 621 IV]] || 1988 cm³ || 48 PS/3800,108 Nm/2000 || 110 km/h/36 s | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:24_Mercedes_180-190BW.jpg]] | ||
+ | '''Összes gyártott mennyiség, típusonként''' | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | | | ||
+ | {| class=wikitable | ||
+ | !Típus | ||
+ | !Felépítmény | ||
+ | !Évjárat | ||
+ | !Model | ||
+ | !Motor | ||
+ | !Darabszám | ||
+ | |- | ||
+ | |rowspan=7|W120 sedan||rowspan=4|W120.010|| 1953–1957||180 || 1.8 L ''[[Mercedes-Benz M136 engine|M136]]'' [[straight-4|I4]]||52,186 | ||
+ | |- | ||
+ | |1957–1959||180a|| rowspan=3|1.9 L ''[[Mercedes-Benz M121 engine|M121]]'' [[straight-4|I4]]||27,353 | ||
+ | |- | ||
+ | |1959–1961||180b||29,415 | ||
+ | |- | ||
+ | |1961–1962||180c||9,280 | ||
+ | |- | ||
+ | |rowspan=3|W120.110||1953–1959||180D||rowspan=2|1.8 L ''[[Mercedes-Benz OM636 engine|OM636]]'' [[Diesel engine|Diesel]] [[straight-4|I4]]||116,485 | ||
+ | |- | ||
+ | |1959–1961||180Db||24,676 | ||
+ | |- | ||
+ | |1961–1962||180Dc||1.8 L ''[[Mercedes-Benz OM621 engine|OM621]]'' [[Diesel engine|Diesel]] [[straight-4|I4]]||11,822 | ||
+ | |- | ||
+ | |rowspan=4|W121 sedan|| rowspan="2" | W121.010|| 1956–1959|| 190|| 1.9 L ''[[Mercedes-Benz M121|M121]]'' [[straight-4|I4]]||61,345 | ||
+ | |- | ||
+ | |1959–1961||190b||1.9 L ''[[Mercedes-Benz M121 engine|M121]]'' [[straight-4|I4]]||28,463 | ||
+ | |- | ||
+ | |rowspan=2|W121.110||1958–1959||190D||1.9 L [[Diesel engine|Diesel]] [[straight-4|I4]]||20,629 | ||
+ | |- | ||
+ | |1959–1961||190Db||1.9 L ''[[Mercedes-Benz OM621 engine|OM621]]'' [[Diesel engine|Diesel]] [[straight-4|I4]]||61,309 | ||
+ | |- | ||
+ | | || || || || || '''442.963 db''' | ||
+ | |- | ||
+ | |rowspan=4|[[Mercedes-Benz 190SL|R121 Roadster]]||rowspan=2|121.040 hardtop||1955–1961||rowspan=4|[[Mercedes-Benz 190SL|190SL]]||rowspan=4|1.9 L ''[[Mercedes-Benz M121 engine|M121]]'' [[straight-4|I4]]||Gyártott | ||
+ | |- | ||
+ | |1962–1963||mennyiség | ||
+ | |- | ||
+ | |rowspan=2|121.042 soft top||1955–1961||összesen | ||
+ | |- | ||
+ | |1962–1963||'''25.881 db''' | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:Mercedes_Benz_bannerVP.jpg|center|735px]] | ||
== Mercedes Benz W120 fotók és videók == | == Mercedes Benz W120 fotók és videók == | ||
+ | [[Fájl:10_MB_180_W120-1953.jpg|735px]] | ||
- | + | [[Fájl:Mercedes_Benz_bannerVP.jpg|center|735px]] | |
- | + | ||
- | + | ||
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
- | + | {{commonskat|Mercedes-Benz vehicles by type}} | |
- | * | + | *[https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W120 Mercedes-Benz 180/190 W120/W121] |
- | * | + | *[https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W_105/W_128/W_180 Mercedes-Benz W105/W128/W180] |
- | * | + | * [http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Mercedes-Benz_W120 MB W120 commons fotók] |
- | + | * [http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Mercedes-Benz_W121 MB W121 commons fotók] | |
+ | {|align="center" style="border:inset 4px brown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px sandybrown"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="ivory" style="border:outset 3px sandybrown"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 3px sandybrown"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Mercedes-Benz 180 (W 120)]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autótípus]] | [[Kategória:Autótípus]] | ||
[[Kategória:Németország]] | [[Kategória:Németország]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 19., 20:30-kori változata
MB 180 (W120) Ponton és az '50-es évek áttekintéseA Mercedes-Benz W120 és W121 " Ponton " modellek szériáit 1953-tól a 1962-ig gyártották, "'180" és a "190" modell néven. A négyhengeres 180 és 190 volt a gerince a Mercedes újjáéledésének ebben az időszakban. Elődje a Mercedes-Benz W136 volt, míg a felváltó modell a Mercedes-Benz W110 lett. Az alapmodell változatai széles skálán mozogtak egészen a gyártás végleges befejezéséig, mid a motorválaszték, mind a felépítmény kialakítás vonatkozásában.
Az új forma, több kényelem és extra, valamint nagyobb utas és csomagtér, ezek alkották a 80%-át a Mercedes-Benz 1953 és 1959. közöttl termelésének. A 180-as modellnél 1957-ig, a régi M136 1,8 literes motort alkalmazták, amit a Mercedes Benz 170 Sb-től örökölt (38 kW, 51 LE). Később 180-as, a nagyobb M121 motort kapta a 190-es szériától. A W105 külsőre alig különbözött a W120/121-től, de soros hathengeres motorral gyártották. A W128/W180-as, szintén hathengeres Ponton modellek valamivel hosszabbak, részben a motorház, továbbá a megnövelt tengelytávolság miatt (220S-220S-220SE). A 180-190 és a 220-220S "Ponton" modell nagyon hasonló megjelenésű, csak a hátsó szélvédő tér el kissé. Hátulról, nem lehetett ugyan könnyen azonosítani, azonban a felső kategóriás 220SE motorházába nézve látszik a 6 hengeres motor, amely már üzemanyag befecskendezéssel lett kialakítva (E. Einspritzung vagy üzemanyag-befecskendezés). Kinézetében a hosszabb motorháztető (és a tengelytávolság), továbbá a krómdíszítések, az irányjelzők elhelyezése és kialakítása jellemezte, az elegáns 6 hengeres modellt. A négyajtós kialakítás mellett, coupe és cabriolette verziókban is készültek. A németországi gyártással párhuzamosan, argentin és ausztráliai szerelősorokról is számos példány került le. Az 50-es évek másik modellje, a 300-as sorozat, sokkal nagyobb alvázzal és felépítménnyel volt kialakítva, egy teljesen más, hagyományos és elegáns stílust képviselt. A 180-190-es, 4 hengeres típusváltozatot széles körben használják, mint taxit. Ez a rövidebb Ponton alacsony fogyasztású, kisebb parkolóhely igényű, irányjelző fényei az első sárvédő tetején hátul helyezkedtek el. Erőforrása diesel üzemű, rendkívül takarékos és megbízható volt. Az utastér fűtés légbeömlői két oldalon helyezkedtek el , radiátor csak a 120/121 utcai változataiba lettek beépítve. Az autó sokat változott előállítása során. Többek között olyan , nem jelentéktelen aprósággal is, mint 1957-ben, egy évvel a 190-es sedan bevezetése után, a Mercedes csillag orrdísz már levehetően készült. Ez időben ugyanis Svájcban, a közlekedés-biztonsági tényezők miatt, a gyalogos balesetek sérülések csökkentése céljából ez, már előírás volt. A sorozat roadster változata az R121, ismertebb nevén a 190SL, amelyet 1955-1963 között gyártottak. Az 1959-es Frankfurti Autószalonon, amelyet az 1960-as „amerikai modell évnek” szántak, bemutatták a szélesebb hűtőráccsal és karcsúbb hátsó lámpákkal módosított modellt. Ugyanezt a szélesebb hűtőrács stílust alkalmazták később utódainál, amikor a Pontonokat a W110 "Fintail" (farokszárnyas) modellek 1961-ben felváltották.
Részletes leírásA négyhengeres "Ponton" szériák összefoglaló táblázata
Összes gyártott mennyiség, típusonként
Mercedes Benz W120 fotók és videókKapcsolódó források, hivatkozások
|