Vatikáni autómobilok
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Videotár: VIDEO TÁBLA) |
(→A XX. század második fele (1945-1997): TÁBLA SZERK) |
||
(19 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
43. sor: | 43. sor: | ||
== 1909, egy lovasfogat balestete == | == 1909, egy lovasfogat balestete == | ||
- | |||
[[Fájl:003Itala.jpg|360px|left]]A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is. | [[Fájl:003Itala.jpg|360px|left]]A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is. | ||
Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. | Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. | ||
Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem. | Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem. | ||
+ | {|style="border:inset 2px gold" | ||
+ | |- bgcolor="#036" widht="300px" | ||
+ | |style="color:white"| | ||
+ | '''Itala 35/40 Palombella ''(1909)''''' | ||
- | + | A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére. | |
- | + | Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál. | |
- | + | ||
- | + | Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk. | |
- | + | '''Műszaki adatok:''' | |
- | * | + | * '''Motor:''' 4 hengeres, soros |
- | * | + | * '''Kapacitás:''' 7433 ccm |
- | * | + | * '''Max. teljesítmény:''' 45 CV 1250 f/p |
- | * | + | * '''Maximális sebesség:''' 70 km/h |
- | * | + | * '''Tömeg:''' 1200 kg (önsúly) |
- | + | |} | |
- | + | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | [[Fájl: | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | == 1909-1929 == | ||
+ | {|style="border:inset 5px deeppink" rules=rows | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | |Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba. | ||
+ | Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban. | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Az Itala utastere''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" | ||
+ | |[[Fájl:003Itala1909.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Jelentősebb márkák 1909-1929 között''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | | | ||
+ | *'''Itala 35/40 -Palombella-''' (1909) | ||
+ | *'''Fiat Bianchi -Type 15-''' (1922) | ||
+ | *'''Fiat 519''' (1922) | ||
+ | *'''Fiat 520''' (1922) | ||
+ | *'''Isotta Fraschini 8A''' (1929) | ||
+ | *'''Graham-Paige -Le Baron-''' (1929) | ||
+ | *'''Citroen Lictoria Sex''' (1929) /A C6 sorozat egyedi modellje/ | ||
+ | *'''Fiat 525''' (1929) | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''FIAT Bianchi -Type 15- (1922)''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | |[[Fájl:004Bianchi.jpg|640px|center]] | ||
+ | A Bianchi S1 1915-ben jelent meg, kétüléses autónak ksézült, 1244 ccm-es motorral. Utódja 1919-ben a Bianchi S15-ös luxus autó. Erőforrása 1693 ccm-es, négyhengeres motor. Legnagyobbsebessége elérte a 70km/h-t. Az S18 követte, 2-literes motorral 1922-ben, majd az S20 következett, egy 2293 ccm-es, 50 LE-s motorral 1925-ben. Körülbelül 900 autó épült 1924-1929 között. | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | |[[Fájl:005Fiat1922_29.jpg|640px|center]] | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-style="color:firebrick" | ||
+ | |bgcolor="peachpuff"|'''- FIAT 519''' | ||
+ | * Motor: 4766 ccm, S6, OHV | ||
+ | * Teljesítmény: 78 LE/2600 rpm | ||
+ | * Tengelytáv: 3,300 mm | ||
+ | * Nyomtáv: 1,475 mm | ||
+ | * Hossz: 4,365 mm | ||
+ | * Összsúly: 2350 kg | ||
+ | * max. sebesség: 127 km/h | ||
+ | |bgcolor="peachpuff"|'''- Fiat 520 Sedan de Ville''' | ||
+ | * stílus: Luxusautó | ||
+ | * 4 ajtós cabriolet | ||
+ | * Motor: V12, 6805 ccm | ||
+ | * Váltó: 3-speed manual | ||
+ | * Tengelytáv: 3860 mm | ||
+ | * Összsúly: 1850 kg | ||
+ | * Sebesség: 130 km/h | ||
+ | |bgcolor="peachpuff"|'''- Fiat 525 ''' | ||
+ | * Motor: soros, 6 hengeres, 3.739 cm3 | ||
+ | * Váltó: Kézi | ||
+ | * Ósszsúly: 1875 kg | ||
+ | * Karosszéria: Berline - Limousine - Cabriolet | ||
+ | * Hossz: 5000 mm | ||
+ | * Szélesség: 1780 mm | ||
+ | * Magasság: 1802 mm | ||
+ | |} | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''A FIAT 520 közelebbről''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" | ||
+ | |[[Fájl:006Fiat520.jpg|360px|center]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''FIAT 525''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" | ||
+ | |[[Fájl:007Fiat525.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Isotta Fraschini 8A''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | |[[Fájl:008aIsotta1929.jpg|640px|center]] | ||
+ | '''Isotta Fraschini 8A 1929''' | ||
+ | * Stílus: Luxusautó | ||
+ | * Motor: 7370 ccm, S-8 | ||
+ | * Váltó: 3-sebesség, kézi | ||
+ | * Tengelytáv:3683 mm | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Isotta utastér''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" | ||
+ | |[[Fájl:008bIsottaF1929.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Isotta "erőmű"''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" | ||
+ | |[[Fájl:08cIsottaF1929.jpg|380px|center]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Citroen Lictoria Six''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | |[[Fájl:009CitroenL6.jpg|640px|center]] | ||
+ | '''Citroen Lictoria Six''' | ||
+ | * Típus/osztály: 14 CV | ||
+ | * Motor: 2442 cm3 | ||
+ | * Váltó: Kézi | ||
+ | * Súly: 1400 kg | ||
+ | * Sebesség: 105 km/h | ||
+ | * Hossz: 4600 mm | ||
+ | * Szélesség: 1730 mm | ||
+ | * Magasság: 1740 mm | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Graham-Paige Le Baron''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick" | ||
+ | |[[Fájl:010GrahamPaigeLeBaron.jpg|640px|center]] | ||
+ | '''Graham Paige LeBaron''' | ||
+ | * Motor : S-8 5277 ccm | ||
+ | * Teljesítmény: 150 BHP(110.4 KW) | ||
+ | * Váltó: kézi, 4-fokozat | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''Graham-Paige Le Baron és a motor''' | ||
+ | |-bgcolor="peachpuff" | ||
+ | |[[Fájl:011aGrahaPaigeLB.jpg|640px|center]] | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
== 1930-1945 == | == 1930-1945 == | ||
- | + | {|style="border:outset 3px black" | |
- | A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. | + | |- |
- | + | | | |
- | [[Fájl:012MBNürburg1930.jpg|640px|center]] | + | {|align="center" style="border:inset 5px silver" rules=rows |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
- | Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. | + | |A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. A Mercedes sorozat nem fejeződött be ezzel a modellel, a legkülönfélébb elegáns, megbízható változatok a mai napig is szolgálatba állnak. |
- | A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe. | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" |
- | + | |'''Mercedes-Benz Nürburg 460 (1930)''' | |
- | [[Fájl:012aMBNürburg460.jpg|640px|center]] | + | |-bgcolor="Gainsboro" |
- | + | |[[Fájl:012MBNürburg1930.jpg|640px|center]] | |
- | * Mercedes Nürburg 460 1930 | + | |-bgcolor="lavender" |
- | * Fiat 2800 Berlina 1938 | + | |Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. Persze a FIAT sem vesztett el, a 2800 Berlina 1938-as modellje frissítette a 20-as évek FIAT flottáját. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe. |
- | * Cadillac és Chevrolet 1939-1940 | + | |-bgcolor="Gainsboro" |
- | + | |[[Fájl:012aMBNürburg460.jpg|640px|center]] | |
- | [[Fájl:013Fiat2800Berlina_1938.jpg|640px|center]] | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" |
- | + | |'''Típusok 1930-1945 között''' | |
- | [[Fájl:CadillacTownV16.jpg|640px|center]] | + | |-bgcolor="Gainsboro" |
- | + | | | |
- | [[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]] | + | * '''Mercedes Nürburg 460''' (1930) |
- | + | * '''Fiat 2800 Berlina''' (1938) | |
- | + | * '''Cadillac és Chevrolet''' (1939-1940) | |
- | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | |
- | + | |'''FIAT 2800 Berlina''' (1938) | |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
+ | |[[Fájl:013Fiat2800Berlina_1938.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''Cadillac V16 Town Car''' (1939-1940) | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:CadillacTownV16.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''Cadillac V16 Town Car''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''A kíséret sem marad el, "CZ 500 Vatican" motorkerékpár''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:CZpope01.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''"CZ 500 Vatican" motorkerékpár 1939''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:Cz500PapeS1.JPG|640px|center]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
== A XX. század második fele (1945-1997)== | == A XX. század második fele (1945-1997)== | ||
- | A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. | + | {|style="border:outset 3px black" |
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 5px silver" rules=rows | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''PÁPAI AUTÓK A XX. század MÁSODIK FELÉBŐL''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:1950_1997.jpg|720px|center]] | ||
+ | |-bgcolor="lavender" style="color:navy" | ||
+ | |A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. | ||
A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. | A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. | ||
A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig. | A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig. | ||
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
+ | | | ||
*Mercedes 300D 1960 Adenauer | *Mercedes 300D 1960 Adenauer | ||
*Citroën DS 19 1958 | *Citroën DS 19 1958 | ||
126. sor: | 247. sor: | ||
*Mercedes-Benz 600 Pullman 1965 | *Mercedes-Benz 600 Pullman 1965 | ||
*Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966 | *Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966 | ||
- | *Mercedes Celebrity car | + | *Mercedes Celebrity car 1966 |
- | *Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet | + | *Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet 1964 |
*Fiat 130 1971 | *Fiat 130 1971 | ||
*Citroën SM 1972 | *Citroën SM 1972 | ||
*Fiat Campagnola 1980 | *Fiat Campagnola 1980 | ||
+ | *Mercedes-Benz 230G 1980 | ||
*Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből | *Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből | ||
*Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből | *Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből | ||
- | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | |
- | [[Fájl:015MB300_1960.jpg|640px|center]] | + | |'''MERCEDES BENZ 300D "Adenauer" 1960''' |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
- | [[Fájl:015MB600papamobile.jpg|640px|center]] | + | |[[Fájl:015MB300_1960.jpg|640px|center]] |
- | + | |-bgcolor="lavender" | |
- | [[Fájl:016MB600_300.jpg|640px|center]] | + | |lEÍRÁS |
- | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | |
- | [[Fájl:017aFiat2300_1962.jpg|640px|center]] | + | |'''MERCEDES BENZ 600 PULLMANN''' |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
- | [[Fájl:Lancia_Flaminia_335_Pininfarina_Cabriolet_Landaulet.jpg|640px|center]] | + | |[[Fájl:015MB600papamobile.jpg|640px|center]] |
- | + | |-bgcolor="lavender" | |
- | [[Fájl:017Fiat130.jpg|640px|center]] | + | |szövegmező |
- | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | |
- | [[Fájl:018CitroenSMPresident.jpg|360px|center]] | + | |'''MERCEDES BENZ 600 PULLMANN ÉS MB 300 "CELEBRATION CAR"''' |
- | + | |-bgcolor="Gainsboro" | |
- | [[Fájl:019MB1985.jpg|640px|center]] | + | |[[Fájl:016MB600_300.jpg|640px|center]] |
- | + | |-bgcolor="lavender" | |
- | + | |szövegmező | |
- | + | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | |
+ | |'''FIAT 2300 (1962)''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:017aFiat2300_1962.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-bgcolor="lavender" | ||
+ | |szövegmező | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''Lancia Flaminia 335 ''(Pininfarina -Cabriolet, Landaulet 1964)''''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:Lancia_Flaminia_335_Pininfarina_Cabriolet_Landaulet.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-bgcolor="lavender" | ||
+ | |szövegmező | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''FIAT 130 (1971)''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:017Fiat130.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-bgcolor="lavender" | ||
+ | |szövegmező | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''CITROEN SM PRESIDENT 1972 ''(CITROEN-MASERATI)''''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:018CitroenSMPresident.jpg|360px|center]] | ||
+ | |-bgcolor="lavender" | ||
+ | |szövegmező | ||
+ | |-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray" | ||
+ | |'''MERCEDES BENZ 500 SEL (1985) MB 500 SLB (1997)''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:019MB1985.jpg|640px|center]] | ||
+ | |-bgcolor="lavender" | ||
+ | |'''BELSŐ TEREK AZ AUTÓKBÓL''' | ||
+ | |-bgcolor="Gainsboro" | ||
+ | |[[Fájl:029enteriőrök.jpg|720px|center]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
== 1997-től napjainkig == | == 1997-től napjainkig == | ||
+ | [[Fájl:021MB.jpg|640px|center]] | ||
*Mercedes 230G 1980-ból | *Mercedes 230G 1980-ból | ||
161. sor: | 317. sor: | ||
*Volkswagen Phaeton | *Volkswagen Phaeton | ||
*Mercedes ML | *Mercedes ML | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:026VW.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:027Lancia02.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:027Lanciathetis01.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:031enterieur02.jpg|640px|center]] | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
== A Pápa külföldön == | == A Pápa külföldön == | ||
+ | [[Fájl:019Offroad.jpg|640px|center]] | ||
*Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA | *Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA | ||
179. sor: | 344. sor: | ||
*Brittish Leyland | *Brittish Leyland | ||
*Tuk-tuk India | *Tuk-tuk India | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:023Cadillac_Lincoln.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:020panzer.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:022Polland.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:024Mikrobus.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:025Bus.jpg|640px|center]] | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
==2012, modellek a harmadik évezredre== | ==2012, modellek a harmadik évezredre== | ||
- | + | [[Fájl:028Economia.jpg|640px|center]] | |
+ | -- | ||
*Renault Kangoo | *Renault Kangoo | ||
*Mercedes-Benz M hybrid | *Mercedes-Benz M hybrid | ||
*Eleketromos kisautók | *Eleketromos kisautók | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:MB M hybr.jpg|640px|center]] | ||
+ | -- | ||
+ | [[Fájl:Popekangoo2660.jpg|center]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {|align="center" | ||
+ | |<youtube>sBu33uSsD8c</youtube> | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
- | ==Táblázatok== | + | ==Táblázatok (ideiglenes)== |
- | * | + | * '''Pápák a XX., XXI. században''' |
- | + | {| {{széptáblázat}} style="border:inset 4px gold" rules=rows | |
- | *Pápai látogatások külföldön | + | |-align="center" bgcolor="deeppink" style="color:white" |
+ | | '''Pápai neve magyarul''' | ||
+ | | '''Uralkodása''' | ||
+ | | '''Pápai neve latinul''' | ||
+ | | '''Eredeti neve''' | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''X. Piusz pápa''' | ||
+ | | 1903. augusztus 4. 1914. augusztus 20. | ||
+ | | ''Papa PIUS Decimus'' | ||
+ | | Giuseppe Melchiorre Sarto | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''XV. Benedek pápa''' | ||
+ | | 1914. szeptember 3. – 1922. január 22. | ||
+ | | ''Papa BENEDICTUS Quintus Decimus'' | ||
+ | | Giacomo della Chiesa | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''XI. Piusz pápa''' | ||
+ | | 1922. február 6. – 1939. február 10. | ||
+ | | ''Papa PIUS Undecimus'' | ||
+ | | Achille Ratti | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''XII. Piusz pápa''' | ||
+ | | 1939. március 2. – [[1958. október 9. | ||
+ | | ''Papa PIUS Duodecimus'' | ||
+ | | Maria Giuseppe Giovanni Eugenio Pacelli | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''XXIII. János pápa''' | ||
+ | | 1958. október 28. – 1963. június 3. | ||
+ | | ''Papa IOANNES Vicesimus Tertius'' | ||
+ | | Angelo Giuseppe Roncalli | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''VI. Pál pápa''' | ||
+ | | 1963. június 21. – 1978. augusztus 6. | ||
+ | | ''Papa PAULUS Sextus'' | ||
+ | | Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''I. János Pál pápa''' | ||
+ | | 1978. augusztus 26. – 1978. szeptember 28. | ||
+ | | ''Papa IOANNES PAULUS Primus'' | ||
+ | | Albino Luciani | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''II. János Pál pápa''' | ||
+ | | 1978. október 16. – 2005. április 2. | ||
+ | | ''Papa IOANNES PAULUS Secundus'' | ||
+ | | Karol Józef Wojtyła | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |bgcolor="bisque" | '''XVI. Benedek pápa''' | ||
+ | | 2005. április 19.- | ||
+ | | ''Papa BENEDICTUS Sextus Decimus'' | ||
+ | | Joseph Ratzinger | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | * '''Pápai látogatások külföldön''' | ||
+ | |||
+ | Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában. | ||
+ | |||
+ | * '''Autó típusok a gyűjteményben (cikkben)''' | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
==Videotár== | ==Videotár== | ||
{|align="center" style="border:inset 5px gold" rules=rows | {|align="center" style="border:inset 5px gold" rules=rows | ||
253. sor: | 495. sor: | ||
|-align="right" bgcolor="Fuchsia" | |-align="right" bgcolor="Fuchsia" | ||
|<youtube>3zvJ1fXnmDU</youtube> | |<youtube>3zvJ1fXnmDU</youtube> | ||
+ | |- | ||
+ | |-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold" | ||
+ | |'''CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár''' | ||
+ | |-align="left" bgcolor="Fuchsia" | ||
+ | |<youtube>CXQNvyQU2ZA</youtube> | ||
|- | |- | ||
|[[Fájl:Videohead01.jpg]] | |[[Fájl:Videohead01.jpg]] | ||
|} | |} | ||
- | |||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
A lap jelenlegi, 2012. december 12., 16:13-kori változata
Vatikán autómobiljai, pápai használatra
A kezdetektől, az autózás koráig
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt. | |
| |
1909, egy lovasfogat balestete
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.
Itala 35/40 Palombella (1909) A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére. Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál. Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk. Műszaki adatok:
|
1909-1929
Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.
Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban. | |||
Az Itala utastere | |||
Jelentősebb márkák 1909-1929 között | |||
| |||
FIAT Bianchi -Type 15- (1922) | |||
A Bianchi S1 1915-ben jelent meg, kétüléses autónak ksézült, 1244 ccm-es motorral. Utódja 1919-ben a Bianchi S15-ös luxus autó. Erőforrása 1693 ccm-es, négyhengeres motor. Legnagyobbsebessége elérte a 70km/h-t. Az S18 követte, 2-literes motorral 1922-ben, majd az S20 következett, egy 2293 ccm-es, 50 LE-s motorral 1925-ben. Körülbelül 900 autó épült 1924-1929 között. | |||
FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525 | |||
| |||
A FIAT 520 közelebbről | |||
FIAT 525 | |||
Isotta Fraschini 8A | |||
Isotta Fraschini 8A 1929
| |||
Isotta utastér | |||
Isotta "erőmű" | |||
Citroen Lictoria Six | |||
Citroen Lictoria Six
| |||
Graham-Paige Le Baron | |||
Graham Paige LeBaron
| |||
Graham-Paige Le Baron és a motor | |||
1930-1945
|
A XX. század második fele (1945-1997)
|
1997-től napjainkig
- Mercedes 230G 1980-ból
- Mercedes G500
- Lancia Thesis...
- Volkswagen Phaeton
- Mercedes ML
--
--
--
A Pápa külföldön
- Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
- Peugeot 504 1981
- GMC Canada 1981
- Mercedes Chile 1984
- Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
- Toyota
- Land Rover
- Range Rover
- Hyunday
- Seat Panda
- Star 198... Lengyelország
- Brittish Leyland
- Tuk-tuk India
--
--
--
--
2012, modellek a harmadik évezredre
--
- Renault Kangoo
- Mercedes-Benz M hybrid
- Eleketromos kisautók
--
--
Táblázatok (ideiglenes)
- Pápák a XX., XXI. században
Pápai neve magyarul | Uralkodása | Pápai neve latinul | Eredeti neve |
X. Piusz pápa | 1903. augusztus 4. 1914. augusztus 20. | Papa PIUS Decimus | Giuseppe Melchiorre Sarto |
XV. Benedek pápa | 1914. szeptember 3. – 1922. január 22. | Papa BENEDICTUS Quintus Decimus | Giacomo della Chiesa |
XI. Piusz pápa | 1922. február 6. – 1939. február 10. | Papa PIUS Undecimus | Achille Ratti |
XII. Piusz pápa | 1939. március 2. – [[1958. október 9. | Papa PIUS Duodecimus | Maria Giuseppe Giovanni Eugenio Pacelli |
XXIII. János pápa | 1958. október 28. – 1963. június 3. | Papa IOANNES Vicesimus Tertius | Angelo Giuseppe Roncalli |
VI. Pál pápa | 1963. június 21. – 1978. augusztus 6. | Papa PAULUS Sextus | Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini |
I. János Pál pápa | 1978. augusztus 26. – 1978. szeptember 28. | Papa IOANNES PAULUS Primus | Albino Luciani |
II. János Pál pápa | 1978. október 16. – 2005. április 2. | Papa IOANNES PAULUS Secundus | Karol Józef Wojtyła |
XVI. Benedek pápa | 2005. április 19.- | Papa BENEDICTUS Sextus Decimus | Joseph Ratzinger |
- Pápai látogatások külföldön
Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában.
- Autó típusok a gyűjteményben (cikkben)
Videotár
PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN |
MUSEO VATICANO |
MÚZEUMI SÉTA |
CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje |
CITROEN SM PRESIDENT |
A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI |
ISOTTA FRASCHINI (1929) |
MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930) |
MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960) |
MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966) |
AMERIKAI LÁTOGATÁS |
A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola) |
XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél |
CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár |
Források, hivatkozások
- http://en.wikipedia.org/wiki/Popemobile
- http://de.wikipedia.org/wiki/Papamobil
- http://fr.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Papamobile
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=pl
- http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Popemobile?uselang=de
- http://www.conceptcarz.com/vehicle/default.aspx?carID=10092&i=4#menu
- http://www.conceptcarz.com/view/photo/224509,14223/1937-LaSalle-Series-50_photo.aspx
Ajánlott cikkek, blogok
- http://gordon.nolblog.hu/archives/2009/12/15/Ppai_jrgnyok_-_a_hordozhat_trnszktl_a_Mercedesig/
- http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/mivel-kozlekedtek-a-papak
- http://www.pbase.com/antorug/image/95778074
- http://www.autozeitung.de/auto-galerie/papamobil-der-papst-faehrt-im-mercedes-vor/Papamobil-Mercedes-Benz/n387247/6
- http://www.autozeitung.de/autogalerie
- http://www.autobild.de/suche/?q=papamobile&lastobj=
- http://www.cbc.ca/news/canada/story/2005/04/07/popemobile050407.html
- http://www.chicagotribune.com/videogallery/72929984/News/Vatican-vehicles-and-Popemobiles-on-display
- http://www.motori.it/curiosita/9621/papamobile-diventa-green-arriva-classe-m-ibrida.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter:+Motori.it&utm_content=2011-06-22+La+Papamobile+diventa+%22green%22%3a+arriva+la+Classe+M+ibrida
- http://mexfiles.net/2011/06/22/papal-teaching/
- http://www.cbc.ca/player/Digital+Archives/Society/Religion+and+Spirituality/ID/1824942098/?page=2
- http://www.kitt-to.it/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=18 lancia thesis