Jawa
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Jawa motorkerékpár típusok: szerk.) |
a (→Referenciák, hivatkozások: javit) |
||
(45 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | |||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Jawa | | név = Jawa | ||
13. sor: | 12. sor: | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b450.jpg]] | ||
== Jawa bevezető == | == Jawa bevezető == | ||
- | |||
+ | [[Fájl:František Janeček_1941.jpg|thumb|left|150px|'''František Janeček a JAWA alapítója''']]A JAWA az egyik leghíresebb motorkerékpár-gyártó vállalkozás volt a világon. Motorkerékpárokat 1929 óta állítanak elő. A JAWA-t František Janeček hozta létre 1929-ben Prágában, a Cseh Köztársaságban (korábban Csehszlovákia). | ||
+ | Történetileg a Jawa motorok aktív és sikeres hétköznapi és versenygépek voltak. A Jawa fenn van jelenleg is a track racing világbajnokságon, a hatvanas évek közepén nyújtotta a legtekintélyesebb teljesítményt. | ||
+ | |||
+ | A számos két-, és 4 ütemű motorkerékpár modell mellett, személyautókat is gyártottak, melyek korukban lépést tartottak a hasonló kategóriájú, ismert autótípusokkal. Mégis a motorkerékpár az amiről közismert a világhírű cseh márka, hazánkban is. | ||
+ | |||
+ | A Motocross versenyekre egy lenyűgöző, pálmakoszorús gépet építettek, mielőtt a 2 ütemű gépekről, a 4-ütemű motorokra váltottak. A salakmotor versenyek, vegyes pályás versenyek és a jégpályáy versenyek, ahol a 4-ütemű motorok továbbra is előnyt élveznek, és a Jawa domináns erő maradt. A számos pontszerzésnek köszönhető, hogy még mindig veretlen. A Jawa Speedway motorkerékpárok ma már egy külön cég által készülnek. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== A Jawa története == | == A Jawa története == | ||
- | A cikk készül, addig is "videó sarok"........... | + | |
+ | '''Frantisek Janecek''' 1927-ben Wanderer (liszenc alapján) motorkerékpárokat kezdett összeszerelni, hogy gyárának termékkínálatát bővítse. Később a gyártáshoz szükséges berendezéseket és szerszámokat megvásárolva, 1929-ben átnevezte a motort, a '''JA'''necek | ||
+ | és '''WA'''nderer nevekből eredően, '''JAWA''' márkanévre. | ||
+ | |||
+ | A '''Wanderer''' eredetijét, egy 498 ccm-es, 4 ütemű, OHV vezérléses, léghűtéses erőforrás hajtotta, a hátsó kerekekig kardán meghajtással juttatva el a kellő nyomatékot. Sajtolt acéllemez váz foglalta mindezt magába. | ||
+ | |||
+ | '''George William Patchett''' angol tervező, 1930-ban csatlakozott az új céghez, mint tervező-fejlesztő, egy új modell kifejlesztéséhez, ami gyorsabb, -erős-, de könnyű- felépítésű, lánckerekes meghajtású konstrukcióval rendelkezett, '''Az új 175 ccm-es''' kétütemű modell , ha kereskedelmileg nem is, ellenben a versenyeken sikeresnek bizonyult. | ||
+ | |||
+ | A '''Villiers''' engedélyével épült kétüteműt, egy szintén könnyed kivitelű, ezúttal ismét egy, 350 ccm-es 4 ütemű (SV), '''DKW''' alapú, modell követte 1934-ben, amely a közuakon is sikert aratott. Az oldalvezérelt-alulszelepelt(SV) motort 1935-ben felválotta az oldalvezérelt- felülszelepelt (OHV) vezérlésű válozat. | ||
+ | |||
+ | A cikk készül tovább, addig is "videó sarok"........... | ||
<youtube>JyQAV2m6l7w</youtube> | <youtube>JyQAV2m6l7w</youtube> | ||
+ | Patchett folyamatosan részt vett a JAWA két és négyüteműek fejlesztésében, és mielőtt a háború kitörése előtt Angliába távozott volna, Josef Jozif tervei nyomán elkészítették, a mindössze '''98 ccm-es „Robot”''' modellt. | ||
+ | |||
+ | Patchett a háború kitörése után, Angliában a Royal Enfield-nél és más fegyvergyártóknál dolgozott. A Jawa sem pihent meg, a háború alatt, titokban kifejlesztettek egy kétütemű, egyhengeres, teleszkópos első-hátsó felfüggesztésű, automata kuplungos motorkerékpárt. | ||
+ | 1946-ban ennek a fejlesztésnek köszönhetően, előbb a '''Jawa 250 „Perak” (type 11)''', majd az 1947-ben átvett „Ogar” üzemében 1948-ban kezdték gyártani a '''350-es „Ogar” (type 12)''' modellt. A sikeres kétüteműek mellett, 1952-ben beállt a sorba egy négyütemű 500-as motorkerékpár, királytengelyes OHV, majd OHC vezérléssel'''Jawa 500 (type 15)'''. Ennek a típusnak a nyomán kezdődött az '''ESO''' márkanév alatt, a '''speedway''' versenymodellek gyártása, immár DOHC vezérléssel is. | ||
+ | A verseny-szériák tündöklése évtizedekig tartott, és napjainkban önnáló cégként is, sikeres modelleket gyárt. | ||
+ | Még egy pillantást vetve a hátunk mögé, az 1930-as, 40-es évekre, megjegyezzük, a JAWA akkoriban egy sor '''autót és haszongépjárművet''' is gyártott. | ||
+ | |||
+ | <youtube>GTbVlsS9LXU</youtube> | ||
+ | |||
+ | '''A ma is ismert 250-es, 350-es''' modellek gyártása, az 1946-ban megkezdett, Jawa 250 és 350 modellek folyamatos fejlesztésével, '''1954-ben kezdődött'''. A Jawa bevezette a nagy teljesítményű 250/350 ccm-es kétütemű kompakt motort és dupla kipufogót, a még ritkán alkalmazott teleszkópos kerékfelfüggesztéseket, és még sok más újítást. Ez a motorkerékpár "típusminta" vált elterjedté, mind tervezési program a fejlesztők között, szerte a világon. A 350 ccm-es változatot exportálták a világ minden tájára, és számos más márkanév alatt is értékesítették. | ||
+ | |||
+ | <youtube>R5yd8angZbM</youtube> | ||
+ | |||
+ | Hosszasan folytathatnánk a részletezést, de inkább csak kivonatosan említenénk meg a Jawa életútját és sikereit, illetve következhet a „képes-táblázatos” típuslista. Nem feledkeztünk meg a Jawa jelenéről sem, egy-egy bekezdés illetve fotók erejéig. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Jawa típusok == | == Jawa típusok == | ||
'''A legelső Jawa-k, Jawa "500 Wanderer", "175 Villiers"'''liszenc alapján gyártott modellek. | '''A legelső Jawa-k, Jawa "500 Wanderer", "175 Villiers"'''liszenc alapján gyártott modellek. | ||
[[Fájl:Jawamuseum_J175_J500.jpg|center|640px]] | [[Fájl:Jawamuseum_J175_J500.jpg|center|640px]] | ||
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | |
=== Jawa motorkerékpár típusok === | === Jawa motorkerékpár típusok === | ||
- | {|widht"100%" | + | {|widht"100%" rules=rows border=1| style="border-style: inset; border-width: 5px; border-color: gold;" |
- | |+ '''JAWA MOTORKERÉKPÁROK''' | + | |+style="color: crimson;"|'''JAWA MOTORKERÉKPÁROK''' |
- | !align="center"|Típus | + | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Típus |
- | !align="center"| | + | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Fénykép |
- | !align="center"|Leírás | + | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Leírás |
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | | | + | |Jawa_500 (1929) |
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:Jawa500ohv.jpg|250px]] |
- | |4 ütemű, OHV vezérlésű, egyhengeres, kardántengely hajtású, =Wanderer= | + | |4 ütemű, OHV vezérlésű, egyhengeres, kardántengely hajtású, =Wanderer= liszenc; |
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightpink" |
- | |Jawa 175 (1932) | + | |Jawa 175 (1932-1946) |
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:J175_1932.jpg|250px]] |
- | |(Villiers Engineering Ltd.) | + | |(Villiers Engineering Ltd.) kétütemű - egyhengeres, a motorokat és alkatrészeket a Villiers szállította, később Jawa motorral szerelve, melyet liszenc alapján gyártottak; 1932-ben Jawa 175 került bevezetésre, 3,6 kW motor, a könnyű (70 kg) gép képes volt a 80 km/h sebességre, üzemanyag-fogyasztása 3,5 l/100 kilométer. Az első évben a termelés ~3000 db, közel háromszor annyi mint az 500 ccm-es modell három év alatti a termelése. A 1946-ban fejeződik be. |
|-align="center" | |-align="center" | ||
|Jawa 350 (1934) | |Jawa 350 (1934) | ||
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:1934-jawa-350sv.jpg|250px]] |
|4 ütemű, SV vezérlésű, egyhengeres; | |4 ütemű, SV vezérlésű, egyhengeres; | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightpink" |
|Jawa 350 (1935) | |Jawa 350 (1935) | ||
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:1935_350ohc.jpg|250px]] |
|4 ütemű, OHV vezérlés, egyhengeres; | |4 ütemű, OHV vezérlés, egyhengeres; | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa 250 (1935) | + | |Jawa 250 special |
- | |[[Fájl:..|250px]] | + | (1935) |
+ | |[[Fájl:J250spec1935.jpg|250px]] | ||
+ | |kétütemű, egyhengeres; "Horská" | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa_100_Robot (1937-1946) | ||
+ | |[[Fájl:J100robot1935.jpg|250px]] | ||
|kétütemű, egyhengeres; | |kétütemű, egyhengeres; | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | + | |Jawa 250 Duplex Block (1939) | |
- | + | |[[Fájl:1939jawa250duplexblock.jpg|250px]] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | |Jawa 250 Duplex Block (1939) | + | |
- | |[[Fájl:. | + | |
|kétütemű, egyhengeres, a váltószerkezet a motorblokkal egy házba integrálva; | |kétütemű, egyhengeres, a váltószerkezet a motorblokkal egy házba integrálva; | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 250 typ 11 (1946) | ||
+ | |[[Fájl:1946perak.jpg|250px]] | ||
+ | |kétütemű, egyhengeres, hátsó rugóstag felfüggesztéssel; "Perak" | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | + | |Jawa 350 typ 12 (1948) | |
- | + | |[[Fájl:350ogar1946.jpg|250px]] | |
- | + | | kétütemű-kéthengeres, hátsó rugóstag felfüggesztéssel, "Ogar 350"; | |
- | + | |-align="center" bgcolor="lightpink" | |
- | |Jawa 350 typ 12 (1948) | + | |Jawa 500 Typ:15/00, /01 (1952 − 59) |
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:J500OHC.jpg|250px]] |
- | | | + | |
- | |-align="center" | + | |
- | |Jawa 500 | + | |
- | | | + | |
|4 ütemű-kéthengeres, OHV szelepvezérlés, királytengely csigakerekes áttétellel(1952-1956), a 15/02 típus, kúpkerekes királytengellyel az OHC vezérléshez; | |4 ütemű-kéthengeres, OHV szelepvezérlés, királytengely csigakerekes áttétellel(1952-1956), a 15/02 típus, kúpkerekes királytengellyel az OHC vezérléshez; | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa 250, 350 (1954-től) | + | |Jawa 250, 350 |
- | | | + | (1954-től) |
+ | |[[Fájl:J250kyvka2_1954.gif|250px]] | ||
|kétütemű-kéthengeres; 125, 150 és 175 (1954-től), "Kývačka" | |kétütemű-kéthengeres; 125, 150 és 175 (1954-től), "Kývačka" | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightpink" |
|Jawa 350 kétütemű-kéthengeres | |Jawa 350 kétütemű-kéthengeres | ||
- | | | + | |[[Fájl:Jawa-250-california.jpg|250px]] |
- | |Californian | + | |"Californian" 150, 175, 250, 350 (Jawa-CZ) |
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa 50 Pionýr typ 550 (1954) | + | |Jawa 50 "Pionýr" |
- | | | + | typ:550 (1954) |
+ | |[[Fájl:Jawa-550-pionyr.jpg|250px]] | ||
|együléses, "Baumstrunk" | |együléses, "Baumstrunk" | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightpink" |
- | |Jawa 50 Pionýr typ 555 (1958) | + | |Jawa 50 "Pionýr" |
- | | | + | typ:555 (1958) |
+ | |[[Fájl:Jawa555.jpg|250px]] | ||
|együléses, teljes hátsó burkolt; | |együléses, teljes hátsó burkolt; | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Čezeta 175 | + | |Čezeta 175 (1956) |
- | | | + | |[[Fájl:Cezeta175.jpg|250px]] |
- | |"prase" ("Schwein"); | + | |robogó, "prase" ("Schwein"); |
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightpink" |
|Jawa 500 Rennsport 1964 | |Jawa 500 Rennsport 1964 | ||
- | | | + | |[[Fájl:Jawa500rennsport.jpg|250px]] |
|egyhengeres-4ütemű, OHV vezérlés (salakmotor/pályaverseny), előtte -ESO S45- (1953-tól), 1976 után (OHC-DOHC); | |egyhengeres-4ütemű, OHV vezérlés (salakmotor/pályaverseny), előtte -ESO S45- (1953-tól), 1976 után (OHC-DOHC); | ||
+ | |-align="center" | ||
+ | |Jawa 350 (1965-) | ||
+ | "Automatic" | ||
+ | |[[Fájl:Automatic350jawa1965.jpg|250px]] | ||
+ | |a váltó mechanikában,>lábváltó karnál, "félautomata-mechanikus" kuplungkiemelés | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 350 (1966-) | ||
+ | "Californian" | ||
+ | |[[Fájl:Jawa350_california_1966.jpg|250px]] | ||
+ | | | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
|Jawa 90 (1968-72) | |Jawa 90 (1968-72) | ||
- | | | + | |[[Fájl:Jawa90cross.jpg|250px]] |
|Cross, Triál és Sport roadster változat; | |Cross, Triál és Sport roadster változat; | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 50 Typ 23 (1982-ig) | ||
+ | |[[Fájl:Jawa50typ23mustang.jpg|250px]] | ||
+ | |2 üléses, motorja egyezik a 20, 21-es modellekkel); „Mustang“ | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa 50 Typ | + | |Jawa 50 Typ 05, 20, 21 |
- | | | + | |[[Fájl:Jawa-50-typ-20-pionyr-39.jpg|250px]] |
- | |2 üléses, | + | |(2 üléses, térdvédős, vagy teljes burkolatú robogó, 3 sebességes, lábváltós); „Pionýr“ |
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 50 (1955) | ||
+ | |[[Fájl:J50stadion.jpg|250px]] | ||
+ | |Mofa, 2 fokozatú kézi váltó, könnyített kiépítés) „Stadion“ | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa 50 | + | |Jawa 50 (1960-) |
- | | | + | |[[Fájl:JAWA_50_Jawetta.jpg|250px]] |
- | |( | + | |Mofa, 2 fokozatú kézi váltó, burkolt)„Jawetta“ |
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 50 (1970-) | ||
+ | |[[Fájl:Babetta.jpg|250px]] | ||
+ | |Mofa, 1 fokozat, röpsúlyos automata kuplung, tranzisztoros gyújtás;„Babetta“ | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa | + | |Jawa 350 "Bizon" (1970-) |
- | | | + | |[[Fájl:J350bizon633.jpg|250px]] |
- | | | + | |type 633 |
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 250 UR | ||
+ | |[[Fájl:Jawa250urtyp_623.jpg|250px]] | ||
+ | |type 623 | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |Jawa | + | |Jawa 350/634 (1974-) |
- | | | + | |[[Fájl:Jawa350typ634.jpg|250px]] |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | | | + | |
| | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightpink" | ||
+ | |Jawa 350/638 (1984-) | ||
+ | |[[Fájl:J350_638.jpg|250px]] | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | |
=== '''Jawa autótípusok''' === | === '''Jawa autótípusok''' === | ||
- | |||
'''A Jawa, bár ez nem-igazán közismert, autókat is gyártott, nem is rosszakat!''' | '''A Jawa, bár ez nem-igazán közismert, autókat is gyártott, nem is rosszakat!''' | ||
+ | |||
+ | 1937-ben bevezetésre, a módosított Jawa 600 Minor. Termelése, korlátozott számban az egész második világháború alatt is folyt, és néhányat még összeszereltek, közvetlen háború utáni időszakban, a termelés azonban hamarosan megszűnt, a gazdasági és politikai helyzet Európai alakulása miatt. A gyár a Jawa 100 Robot motorkerékpárokat is gyártotta. | ||
'''Jawa "MINOR" 1938''' | '''Jawa "MINOR" 1938''' | ||
[[Fájl:800px-Jawa_Minor_1938_01.jpg|center|640px]] | [[Fájl:800px-Jawa_Minor_1938_01.jpg|center|640px]] | ||
+ | |||
+ | '''Aero restauration''' | ||
+ | |||
+ | <youtube>R0FxTkNafKA</youtube> | ||
'''''(Minden információ az alapváltozatokra/modellekre vonatkozik)''''' | '''''(Minden információ az alapváltozatokra/modellekre vonatkozik)''''' | ||
- | {|widht"100%" | + | |
- | |+ '''JAWA | + | {|widht"100%" rules=rows border=1 style="border-style: inset; border-width: 5px; border-color: silver;" |
- | !align="center"|Típus | + | |+style="color: darkblue;"|'''JAWA SZEMÉLYAUTÓK''' |
- | !align="center"| | + | !align="center" bgcolor="blue" style="color: gold;"|Típus |
- | !align="center"|Leírás | + | !align="center" bgcolor="blue" style="color: gold;"|Fénykép |
+ | !align="center" bgcolor="blue" style="color: gold;"|Leírás | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
|[[Jawa 700]] (1934) | |[[Jawa 700]] (1934) | ||
|[[Fájl:Jawa_700_03b.jpg|250px]] | |[[Fájl:Jawa_700_03b.jpg|250px]] | ||
|Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 684 cm³, 15 kW, quer hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 720 kg, max. 80 km/h; modifizierte Lizenzversion DKW Meisterklasse | |Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 684 cm³, 15 kW, quer hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 720 kg, max. 80 km/h; modifizierte Lizenzversion DKW Meisterklasse | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightblue" |
|[[Jawa Minor I]] (1937−1939, 1945) | |[[Jawa Minor I]] (1937−1939, 1945) | ||
|[[Fájl:800px-Jawa_Minor_1938_01.jpg|center|250px]] | |[[Fájl:800px-Jawa_Minor_1938_01.jpg|center|250px]] | ||
158. sor: | 219. sor: | ||
|[[Fájl:Aerominor.jpg|250px]] | |[[Fájl:Aerominor.jpg|250px]] | ||
|Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs vor der Vorderradachse, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90−100 km/h | |Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs vor der Vorderradachse, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90−100 km/h | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightblue" |
|[[Aero Minor III]] (1951) | |[[Aero Minor III]] (1951) | ||
|[[Fájl:Aero-Minor III.jpg|250px]] | |[[Fájl:Aero-Minor III.jpg|250px]] | ||
|Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 651 cm³, 17 kW, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, max. 100 km/h. Ein Prototyp, wohl für eine Serienproduktion beabsichtigt, die jedoch wegen der abrupten Einstellung des Minor-Programms 1951 nicht mehr verwirklicht wurde. | |Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 651 cm³, 17 kW, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, max. 100 km/h. Ein Prototyp, wohl für eine Serienproduktion beabsichtigt, die jedoch wegen der abrupten Einstellung des Minor-Programms 1951 nicht mehr verwirklicht wurde. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
|} | |} | ||
+ | '''Aero - Minor''' | ||
+ | |||
+ | <youtube>BFfYxrBohXU</youtube> | ||
+ | |||
+ | '''-Jawa- buggy '70, ez már "majdnem" Quad, a négyütemű motorkerékpár motorral.''' | ||
+ | [[Fájl:Jawa_buggy_70.jpg|center|640px]] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==='''Jawa Race, Cross, Trial, Speedway és Military érdekességek'''=== | ==='''Jawa Race, Cross, Trial, Speedway és Military érdekességek'''=== | ||
- | |||
- | + | ==== Verseny ==== | |
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:Jawarace.jpg|720px]] |
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:1971_Jawa_Typ_673.jpg|540px]] |
- | + | <youtube>VHlUpeerF2o</youtube> | |
- | + | [[Fájl:MDUM_Jawa-Gimo-.jpg|540px]] | |
+ | <youtube>YQqT7fx3CIs</youtube> | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | ====Cross & Trial==== | ||
+ | |||
+ | '''Jawa 250 tip. 557 cross''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Jawa_250_typ_557_t_01.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | <youtube>YfCgweTviaM</youtube> | ||
+ | |||
+ | '''Jawa Six Day''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Jsixdays_1971.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | <youtube>UEorqkOaxPc</youtube> | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | ====Salakmotor==== | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Collagejawasportspeed_.jpg|720px]] | ||
+ | |||
+ | '''Jeges versenyekre''' | ||
+ | |||
+ | <youtube>m9ybICj4tF4</youtube> | ||
+ | |||
+ | Jawa "Ice-Race" modell | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Jawa_icerace.jpg|540px]] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | ====Military==== | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Jawamilitary.jpg|720px]] | ||
+ | |||
+ | '''Jawa - Monark military ''(Svéd Hadsereg)''''' | ||
+ | |||
+ | <youtube>rXQ8vDlNH2I</youtube> | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | == Jawa képtár == | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Jawa sport == | == Jawa sport == | ||
- | |||
+ | [[Fájl:Collagejawasport.jpg|720px]] | ||
- | + | <youtube>ZC1cWGMWG2M</youtube> | |
+ | '''Jawa Cross - Triál trófeák''' | ||
+ | |||
+ | A Jawa működése során, 1949-ben egyesíti "sporterejét" az egykori versenytárs CZ-vel, és a következő két évtizedben bizonyítja a márka hírnevét, kiemelkedő sikereit a ISDT-ben és nemzetközi moto-cross világában. Egy Jawa és CZ közös előállítású motor nyerte az International Six Days Trial versenyét 1947-ben. Ezután további hat díjat gyűjtenek be 1962-ig. Innentől kezdve Kelet-Németország uralta a Jawa előtt a terepet, de Csehszlovákia az 1970-es években visszanyerte uralmát, nem kevesebb, mint hét alkalommal 1970 és 1978 között. A Type 553 ISDT modell története 1961-re nyúlik vissza, amikor a Llandrindod Wells Wales-ben megtartott versenyen bemutatkozott. A Jawa, bár nem nyerte meg a fődíjat ebben az évben, a csapat mégis jelentős sikert könyvelhetett el. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:250cross1961.jpeg|center|640px]] | ||
+ | |||
+ | '''1961 Jawa 250-es típus 553 ISDT''' | ||
+ | *Frame no. 553-004051 | ||
+ | *Engine no. 553-004051 | ||
+ | |||
+ | '''Jawa 559 restauration''' | ||
+ | |||
+ | <youtube>_q9vW5IpIFA</youtube> | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== A Jawa napjainkban == | == A Jawa napjainkban == | ||
- | + | ===='''Országúti modellek'''==== | |
+ | [[Fájl:Jawa2012.jpg|720px]] | ||
+ | * Jawa 660 Californian | ||
+ | [[Fájl:JAWA_660_CALIFORNIAN.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *1994 Jawa 250 modell 593 | ||
+ | [[Fájl:Jawa5931994.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | *1998 Jawa 125 Travel | ||
+ | [[Fájl:J125travel1998.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | *2004 Jawa 650 Classic | ||
+ | [[Fájl:J650classic2004.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | *2005 Jawa 650 Stílus | ||
+ | [[Fájl:J650style.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | *2006 Jawa 650 Dakar motorkerékpárok | ||
+ | [[Fájl:Jawa_650_dakar.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | *2008 Jawa 250 Travel motorkerékpárok | ||
+ | [[Fájl:J250Travel.jpg|540px]] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | ===='''Speedway 2012'''==== | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Jawaspeedw2012.jpg|720px]] | ||
+ | |||
+ | <youtube>JTvs5z-Qa54</youtube> | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Referenciák, hivatkozások == | == Referenciák, hivatkozások == | ||
#http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors | #http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors | ||
208. sor: | 352. sor: | ||
#[http://www.ostmotorrad.de/ Jawa információk (DE)] | #[http://www.ostmotorrad.de/ Jawa információk (DE)] | ||
+ | {|align="right" | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Jawa''' | ||
+ | |{{commonskat|Jawa}} | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px red" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="silver" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Jawa]] | ||
+ | |} | ||
A lap jelenlegi, 2012. december 4., 12:28-kori változata
Jawa | |
Jawa, Cseh Köztársaság | |
Alapítva | 1929 |
Alapító | Frantisek Janeček |
Székhely | Párga, Cseh Köztársaság |
Tartalomjegyzék |
Jawa bevezető
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
Történetileg a Jawa motorok aktív és sikeres hétköznapi és versenygépek voltak. A Jawa fenn van jelenleg is a track racing világbajnokságon, a hatvanas évek közepén nyújtotta a legtekintélyesebb teljesítményt.
A számos két-, és 4 ütemű motorkerékpár modell mellett, személyautókat is gyártottak, melyek korukban lépést tartottak a hasonló kategóriájú, ismert autótípusokkal. Mégis a motorkerékpár az amiről közismert a világhírű cseh márka, hazánkban is.
A Motocross versenyekre egy lenyűgöző, pálmakoszorús gépet építettek, mielőtt a 2 ütemű gépekről, a 4-ütemű motorokra váltottak. A salakmotor versenyek, vegyes pályás versenyek és a jégpályáy versenyek, ahol a 4-ütemű motorok továbbra is előnyt élveznek, és a Jawa domináns erő maradt. A számos pontszerzésnek köszönhető, hogy még mindig veretlen. A Jawa Speedway motorkerékpárok ma már egy külön cég által készülnek.
A Jawa története
Frantisek Janecek 1927-ben Wanderer (liszenc alapján) motorkerékpárokat kezdett összeszerelni, hogy gyárának termékkínálatát bővítse. Később a gyártáshoz szükséges berendezéseket és szerszámokat megvásárolva, 1929-ben átnevezte a motort, a JAnecek és WAnderer nevekből eredően, JAWA márkanévre.
A Wanderer eredetijét, egy 498 ccm-es, 4 ütemű, OHV vezérléses, léghűtéses erőforrás hajtotta, a hátsó kerekekig kardán meghajtással juttatva el a kellő nyomatékot. Sajtolt acéllemez váz foglalta mindezt magába.
George William Patchett angol tervező, 1930-ban csatlakozott az új céghez, mint tervező-fejlesztő, egy új modell kifejlesztéséhez, ami gyorsabb, -erős-, de könnyű- felépítésű, lánckerekes meghajtású konstrukcióval rendelkezett, Az új 175 ccm-es kétütemű modell , ha kereskedelmileg nem is, ellenben a versenyeken sikeresnek bizonyult.
A Villiers engedélyével épült kétüteműt, egy szintén könnyed kivitelű, ezúttal ismét egy, 350 ccm-es 4 ütemű (SV), DKW alapú, modell követte 1934-ben, amely a közuakon is sikert aratott. Az oldalvezérelt-alulszelepelt(SV) motort 1935-ben felválotta az oldalvezérelt- felülszelepelt (OHV) vezérlésű válozat.
A cikk készül tovább, addig is "videó sarok"...........
Patchett folyamatosan részt vett a JAWA két és négyüteműek fejlesztésében, és mielőtt a háború kitörése előtt Angliába távozott volna, Josef Jozif tervei nyomán elkészítették, a mindössze 98 ccm-es „Robot” modellt.
Patchett a háború kitörése után, Angliában a Royal Enfield-nél és más fegyvergyártóknál dolgozott. A Jawa sem pihent meg, a háború alatt, titokban kifejlesztettek egy kétütemű, egyhengeres, teleszkópos első-hátsó felfüggesztésű, automata kuplungos motorkerékpárt. 1946-ban ennek a fejlesztésnek köszönhetően, előbb a Jawa 250 „Perak” (type 11), majd az 1947-ben átvett „Ogar” üzemében 1948-ban kezdték gyártani a 350-es „Ogar” (type 12) modellt. A sikeres kétüteműek mellett, 1952-ben beállt a sorba egy négyütemű 500-as motorkerékpár, királytengelyes OHV, majd OHC vezérlésselJawa 500 (type 15). Ennek a típusnak a nyomán kezdődött az ESO márkanév alatt, a speedway versenymodellek gyártása, immár DOHC vezérléssel is. A verseny-szériák tündöklése évtizedekig tartott, és napjainkban önnáló cégként is, sikeres modelleket gyárt. Még egy pillantást vetve a hátunk mögé, az 1930-as, 40-es évekre, megjegyezzük, a JAWA akkoriban egy sor autót és haszongépjárművet is gyártott.
A ma is ismert 250-es, 350-es modellek gyártása, az 1946-ban megkezdett, Jawa 250 és 350 modellek folyamatos fejlesztésével, 1954-ben kezdődött. A Jawa bevezette a nagy teljesítményű 250/350 ccm-es kétütemű kompakt motort és dupla kipufogót, a még ritkán alkalmazott teleszkópos kerékfelfüggesztéseket, és még sok más újítást. Ez a motorkerékpár "típusminta" vált elterjedté, mind tervezési program a fejlesztők között, szerte a világon. A 350 ccm-es változatot exportálták a világ minden tájára, és számos más márkanév alatt is értékesítették.
Hosszasan folytathatnánk a részletezést, de inkább csak kivonatosan említenénk meg a Jawa életútját és sikereit, illetve következhet a „képes-táblázatos” típuslista. Nem feledkeztünk meg a Jawa jelenéről sem, egy-egy bekezdés illetve fotók erejéig.
Jawa típusok
A legelső Jawa-k, Jawa "500 Wanderer", "175 Villiers"liszenc alapján gyártott modellek.
Jawa motorkerékpár típusok
Jawa autótípusok
A Jawa, bár ez nem-igazán közismert, autókat is gyártott, nem is rosszakat!
1937-ben bevezetésre, a módosított Jawa 600 Minor. Termelése, korlátozott számban az egész második világháború alatt is folyt, és néhányat még összeszereltek, közvetlen háború utáni időszakban, a termelés azonban hamarosan megszűnt, a gazdasági és politikai helyzet Európai alakulása miatt. A gyár a Jawa 100 Robot motorkerékpárokat is gyártotta.
Jawa "MINOR" 1938
Aero restauration
(Minden információ az alapváltozatokra/modellekre vonatkozik)
Típus | Fénykép | Leírás |
---|---|---|
Jawa 700 (1934) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 684 cm³, 15 kW, quer hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 720 kg, max. 80 km/h; modifizierte Lizenzversion DKW Meisterklasse | |
Jawa Minor I (1937−1939, 1945) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90 km/h | |
Aero Minor II (1946−1951) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs vor der Vorderradachse, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90−100 km/h | |
Aero Minor III (1951) | Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 651 cm³, 17 kW, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, max. 100 km/h. Ein Prototyp, wohl für eine Serienproduktion beabsichtigt, die jedoch wegen der abrupten Einstellung des Minor-Programms 1951 nicht mehr verwirklicht wurde. |
Aero - Minor
-Jawa- buggy '70, ez már "majdnem" Quad, a négyütemű motorkerékpár motorral.
Jawa Race, Cross, Trial, Speedway és Military érdekességek
Verseny
Cross & Trial
Jawa 250 tip. 557 cross
Jawa Six Day
Salakmotor
Jeges versenyekre
Jawa "Ice-Race" modell
Military
Jawa - Monark military (Svéd Hadsereg)
Jawa képtár
Jawa sport
Jawa Cross - Triál trófeák
A Jawa működése során, 1949-ben egyesíti "sporterejét" az egykori versenytárs CZ-vel, és a következő két évtizedben bizonyítja a márka hírnevét, kiemelkedő sikereit a ISDT-ben és nemzetközi moto-cross világában. Egy Jawa és CZ közös előállítású motor nyerte az International Six Days Trial versenyét 1947-ben. Ezután további hat díjat gyűjtenek be 1962-ig. Innentől kezdve Kelet-Németország uralta a Jawa előtt a terepet, de Csehszlovákia az 1970-es években visszanyerte uralmát, nem kevesebb, mint hét alkalommal 1970 és 1978 között. A Type 553 ISDT modell története 1961-re nyúlik vissza, amikor a Llandrindod Wells Wales-ben megtartott versenyen bemutatkozott. A Jawa, bár nem nyerte meg a fődíjat ebben az évben, a csapat mégis jelentős sikert könyvelhetett el.
1961 Jawa 250-es típus 553 ISDT
- Frame no. 553-004051
- Engine no. 553-004051
Jawa 559 restauration
A Jawa napjainkban
Országúti modellek
- Jawa 660 Californian
- 1994 Jawa 250 modell 593
- 1998 Jawa 125 Travel
- 2004 Jawa 650 Classic
- 2005 Jawa 650 Stílus
- 2006 Jawa 650 Dakar motorkerékpárok
- 2008 Jawa 250 Travel motorkerékpárok
Speedway 2012
Referenciák, hivatkozások
- http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors
- http://de.wikipedia.org/wiki/Jawa
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Jawa_(motocykl)
- http://www.jawaczownersclub.co.uk/
- http://www.jawaklubben.se/
- http://www.eltsen.cz/jawa/
- http://www.jawa.eu/company/museum.htm?lang=en
- http://heinkelscooter.blogspot.hu/2009/10/ceske-krumlov-jawa-museum.html
- http://www.motosolvang.com/bike_pages/1970_Jawa_Speedway_Racer.htm
- http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jawa_500_OHV_(Muzeum_motocykl%C5%AF_Lesn%C3%A1_u_Znojma).JPG
- Jawa információk (DE)
Jawa |