Porsche 914/4
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Porsche 914 dokumentumok: táblázat színek) |
(→Porsche 914 dokumentumok: foto) |
||
(19 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
31. sor: | 31. sor: | ||
| kapcsolódó modellek = 914/6; 914/1.8; 914; 2.0 | | kapcsolódó modellek = 914/6; 914/1.8; 914; 2.0 | ||
}} | }} | ||
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b450.jpg]] | |
== Porsche 914/4 (VW - Porsche) típusleírás == | == Porsche 914/4 (VW - Porsche) típusleírás == | ||
A német autóipar két óriása a bevált, megbízható és világszerte közkedvelt modelljei után, egy nagy ugrással, az autótechnika legújabb konstrukciós elvei alapján fejlesztette ki ezt a sportautót. Mondanunk se kell azonban, hogy az eddig is alkalmazott léghűtéses boxermotor azért "maradt". | A német autóipar két óriása a bevált, megbízható és világszerte közkedvelt modelljei után, egy nagy ugrással, az autótechnika legújabb konstrukciós elvei alapján fejlesztette ki ezt a sportautót. Mondanunk se kell azonban, hogy az eddig is alkalmazott léghűtéses boxermotor azért "maradt". | ||
52. sor: | 52. sor: | ||
Irányítását fogasléces kormánymű szolgálta, mely biztonsági okokból 2 csuklóval kapcsolódott a kormányrúdhoz. Lendületét szervó rásegítéses, hidraulikus fékrendszer fogta meg, mely 4 db tárcsaféket működtetett. | Irányítását fogasléces kormánymű szolgálta, mely biztonsági okokból 2 csuklóval kapcsolódott a kormányrúdhoz. Lendületét szervó rásegítéses, hidraulikus fékrendszer fogta meg, mely 4 db tárcsaféket működtetett. | ||
- | + | [[Fájl:Porsche-914-4_3Dsema.jpg|740px]] | |
- | + | {|align="center" class="wikitable" style="border:7px outset #7FFF00;" | |
- | [[Fájl:Porsche-914-4_3Dsema.jpg]] | + | |
- | + | ||
- | {| class="wikitable" style="border:7px outset #7FFF00;" | + | |
|- bgcolor="#F5DEB3" | |- bgcolor="#F5DEB3" | ||
! width="20%"|Porsche 914: | ! width="20%"|Porsche 914: | ||
108. sor: | 105. sor: | ||
- * Az "Auto Motor und Sport" mérése (1970) | - * Az "Auto Motor und Sport" mérése (1970) | ||
- | + | [[Fájl:175_-_exhaust_manifolds_on.jpg|frame|center|'''Porsche 914/4 motor és kipufogó install''']] | |
- | '''A VW-Porsche 4 hengeres boxere, a VW 411 öröksége''' | + | [[Fájl:9146-GT-JF-eng-trans-4-6.gif|frame|center|'''Porsche 914/6 GT erőforrás és erőátviteli blokk''']] |
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Porsche 914 tapasztalatok, típushibák == | ||
+ | [[Fájl:Porsche_914_by_auto_concept.jpg|frame|center|'''P 914 koncepció ''(grafika)''''']] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | === '''A VW-Porsche 4 hengeres boxere, a VW 411 öröksége''' === | ||
- | Aki már javított, vagy szerelt szét "bogármotort" azoknak nem újdonság, de tanulságos az alábbi három videofelvétel. Ha mindezt le akarnánk írni, akkor újra megírnánk a szerelési kézikönyvet. Érdemes figyelni az apró részletekre is, - lassításban -. | + | '''Aki már javított, vagy szerelt szét "bogármotort" azoknak nem újdonság, de tanulságos az alábbi három videofelvétel. Ha mindezt le akarnánk írni, akkor újra megírnánk a szerelési kézikönyvet. Érdemes figyelni az apró részletekre is, - lassításban -.''' |
<youtube>fy6sfBcuCOc</youtube> | <youtube>fy6sfBcuCOc</youtube> | ||
123. sor: | 126. sor: | ||
'''- ...beindul? -''' | '''- ...beindul? -''' | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | |||
+ | === '''Sok, kisebb-nagyobb bosszúság, avagy mielőtt veszel, nézd át alaposan!''' === | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:914_04_sema.jpg|frame|'''A sok korróziós hibával hibával "küzdő" P 914 felépítmény átnézete''']]'''A típushoz kötődő gondok három részre oszlanak. Az egyik,''' hogy két üzem is gyártotta a modelleket, melyek minősége igen eltérő, főleg a karosszéria rozsdásodásában jelentkezik és az esztétikai gondok mellett, teherviselő szerkezeteket is érinthet. | ||
+ | |||
+ | Az amerikai exportra készült változatok, az ottani előírások miatt "gyengébb" teljesítményűek és az Európába visszaszármazott példányaik sok bosszúságot okozhatnak a gyanútlan vásárlónak. Kivédeni úgy lehet, hogy a gyártási számokból keressük vissza a modellt, bár ezt is lehet manipulálni. (később részletesen is...) | ||
+ | |||
+ | '''A második problémakör''' a helytelen üzemeltetés, a kenőanyagok megfelelő alkalmazása, minőségi és időbeni cseréjük végrehajtása. Lévén léghűtéses sportautó, az előzőek még nagyobb súllyal esnek latba. Igen, léghűtéses, és a turbó-ventillátor csapágyazási hibái, az autó "túlhajtása" rendet tehet a túlmelegedett motorban. | ||
+ | |||
+ | '''Az utolsó, amire figyeljünk''' a különféle a motor és a felépítményt érintő szerkezetek és tartozékok, nem egyenletes gyártási minősége. Pl. a 914/4 befecskendező rendszere sokszor rakoncátlankodik, ez a 6 hengeres Porsche blokkra nem mondható el. | ||
+ | |||
+ | '''Alább, egy hosszabb lélegzetű írásban részletesen foglalkozunk mindezekkel.''' | ||
+ | |||
+ | '''cikk, hamarosan''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Const1.gif]] | ||
+ | [[Fájl:Porsche_914_blueprint.jpg|740px|center]]'''A sok korróziós hibával hibával "küzdő" P 914 karoszéria | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Porsche 914 dokumentumok == | == Porsche 914 dokumentumok == | ||
'''Porsche 914 modellek 1969 - 1976 között''' | '''Porsche 914 modellek 1969 - 1976 között''' | ||
- | + | [[Fájl:P914_01.jpg|center]] | |
- | {| cellspacing="1" cellpadding="0" class="toccolours" style="border:thick inset | + | {| cellspacing="1" cellpadding="0" class="toccolours" style="border:thick inset silver;" |
|- | |- | ||
| style="text-align:center; color: white; background:blue;" colspan="52"|'''Porsche 914 modellek gyártási időszaka''' | | style="text-align:center; color: white; background:blue;" colspan="52"|'''Porsche 914 modellek gyártási időszaka''' | ||
134. sor: | 157. sor: | ||
|- style="text-align:center; background:lightblue;" | |- style="text-align:center; background:lightblue;" | ||
| rowspan="2"|'''Model''' | | rowspan="2"|'''Model''' | ||
- | | rowspan="2"|''' | + | | rowspan="2"|'''Teljesítmény''' |
- | | colspan="10" style="width:15%; "| | + | | colspan="10" style="width:15%; "|'''1960-as évek''' |
- | | colspan="10" style="width:15%; "| | + | | colspan="10" style="width:15%; "|'''1970-es évek''' |
|- style="background:lightblue;" | |- style="background:lightblue;" | ||
|60||61||62||63||64 | |60||61||62||63||64 | ||
185. sor: | 208. sor: | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:Porsche_914-6.jpg|740px|center]] | ||
+ | '''Egy "V8"-as motort is sikerült bepréselni, ''a szerelők vajon mit szólnak hozzá?''''' | ||
+ | {|widht="100%" align="center" style="border:thick inset silver;" | ||
+ | |-style="text-align:center; color: DarkGreen; background:LawnGreen;" colspan="52" | ||
+ | |'''Porsche 914 "V8" egyedi kialakítással''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:1972-porsche-914.jpg|720px|center|]] | ||
+ | |} | ||
- | + | [[Fájl:914-6-Laguna-Seca-Corkscrew.jpg|right]] | |
- | + | [[Fájl:Blue_914_AX_Crab_30.jpg|left]] | |
- | 914 | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
== Porsche 914 Referenciák, hivatkozások == | == Porsche 914 Referenciák, hivatkozások == | ||
- | + | {{commonskat|Porsche}} | |
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_914 Wikipedia adatgyűjteménye] | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_914 Wikipedia adatgyűjteménye] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Pi%C3%ABch Ferdinad Piech tervező] | ||
- | + | {|align="center" style="border:inset 6px gray" | |
+ | |- | ||
+ | |style="border:inset 3px silver"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="lightgray" style="border:inset 3px silver"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:inset 4px silver"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Porsche 914/4]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autótípus]] | [[Kategória:Autótípus]] | ||
+ | [[Kategória:Németország]] |
A lap jelenlegi, 2012. december 3., 14:48-kori változata
Porsche 914/4 | |
VW-Porsche 914/4 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | VW(Karmann)914/4 - Porsche 914/6 |
Gyártás helye | Stuttgart, DE; Osnabrück, DE |
Gyártás éve | 1969-1972/1976 |
Darabszám | 115646 db (914/6 3332 db) |
Modellvariánsok | targa, coupe |
Kategória | sportautó |
Tervező | Ferdinand Piëch |
A(z) VW-Porsche 914/4 modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 3985 mm |
Szélesség | 1650 mm |
Magasság | 1220 mm |
Tömeg | 940/995 kg |
Alváz | önhordó acélváz |
Tengelytáv | 2450 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | alapmodell 1694 ccm, 4 hengeres, léghűtéses boxermotor (VW 411), injektoros, OHV |
Felépítés | RMR, középmotor - hátsó tengely meghajtás, független kerékfelfüggesztés |
Váltó | manuális, 5 fokozat |
Teljesítmény | alapmodell 80 LE (60kW)/ 4900 rpm |
Max. nyomaték | 136 Nm / 2700 rpm |
Átlagfogyasztás | NA |
Gyorsulás | 13,3 sec (0-100 km/h) |
Max. sebesség | 186,5 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
914/6; 914/1.8; 914; 2.0 |
Tartalomjegyzék |
Porsche 914/4 (VW - Porsche) típusleírás
A német autóipar két óriása a bevált, megbízható és világszerte közkedvelt modelljei után, egy nagy ugrással, az autótechnika legújabb konstrukciós elvei alapján fejlesztette ki ezt a sportautót. Mondanunk se kell azonban, hogy az eddig is alkalmazott léghűtéses boxermotor azért "maradt".
Az elődök a VW részéről a Volkswagen Karmann 1600 L (type 34), mint a VW sportmodellje, illetve a Volkswagen 411/411L 4 hengeres motorja.
A Porsche a 911 szériában alkalmazott 6 hengeres "flat" boxermotorral és a megbízható 5 fokozatú manuális sport váltójával "szállt be" a fejlesztésbe.
Az egész fejlesztési projektet, amely a két cég közötti koordinációtis magában foglalta, Ferdinand Piëch fogta össze és vezényelte le, nem kevés akadályt legyőzve, továbbá rengeteg ellentmondásos üzleti érdekeltséget is megoldva.
Az "autókereskedők" is kedvelik.
A Karmann (VW) által gyártott változat alaptípusa tehát, 4 hengeres léghűtéses 1694 ccm-es boxer motort kapott 60kW (80 LE) teljesítménnyel. A benzint elektromechanikus befecskendező adagolta a középen elhelyezett szomjas motornak. Ez a teljesítmény a kocsi kb. 980 kg-os tömegéhez képest (12,25 kg/LE) kevésnek tűnhet, de a menettulajdonságok kárpótolták az esetleges kétkedőket.
Az izmosabb alaptípus a Porsche 911 6 hengeres léghűtéses "flat" motorját kapta, így 81 kW (110 LE) teljesítmény leadására volt képes, melyhez 2 db 3 torkú Weber porlasztó keverte be a benzinködöt. Itt már keményedik a - súly/teljesítmény arány - mert az 8,9 kg/LE értékre, mintegy 28 %-kal csökken.
A 2 üléses, középmotoros-hátsótengely meghajtású sportmodell, önhordó acélváz felépítménnyel, független felfüggesztésű, torziós rugókkal és stabilizátorral ellátott első futóművel, illetve független, ferde-hosszlengő karos, tekercsrugókkal szerelt hátsó futóművel rendelkezett. Irányítását fogasléces kormánymű szolgálta, mely biztonsági okokból 2 csuklóval kapcsolódott a kormányrúdhoz. Lendületét szervó rásegítéses, hidraulikus fékrendszer fogta meg, mely 4 db tárcsaféket működtetett.
Porsche 914: | 914/4 1.7 (Targa) | 914/6 (Targa) | 914 1.8 (Targa) | 914 2.0 (Targa) |
---|---|---|---|---|
Engine: | 4 hengeres boxer, VW 411 (befecskendezés) | 6 hengeres boxer, Porsche 911 (Karburátor) | 6 hengeres boxer, Porsche 911 (Karburátor) | 6 hengeres boxer, Porsche 911 (Befecskendezés) |
Lökettérfogat: | 1679 cc | 1991 cc | 1795 cc | 1971 cc |
Furat / löket: | 90 × 66 mm | 80 × 66 mm | 93 × 66 mm | 94 × 71 mm |
Teljesítmény, 1/min: | 59 kW (80 PS) @ 4900 | 81 kW (110 PS) @ 5800 | 63 kW (85 PS) @ 5000 | 74 kW (100 PS) @ 5000 |
Max nyomaték, 1/min: | 136 Nm @ 2700 | 160 Nm @ 4200 | 138 Nm @ 3400 | 160 Nm @ 3500 |
Sűrítési arány: | 8,2: 1 | 8,6: 1 | 8,6: 1 | 8,0: 1 |
Szelepvezérlés: | OHV , 1 vezérmű tengely | OHC , 2 vezérműtengely (1 / cylinder bank) | OHV , 1 vezérmű tengely | |
Cooling: | Léghűtéses (ventillátor) | |||
Eőátvitel: | Egytárcsás száraz, kuplung, 5-fokozatú kézi, hátsó tengely meghajtás | |||
Első futómű: | Független felfüggesztés keresztirányú lengőkarok, telszkópos lengéscsillapítók | |||
Hátsó futómű: | Független hosszlengőkaros felfüggesztés, teleszkópos lengéscsillapítók | |||
Első futómű: | torziós rúd - kapcsolat a keresztlengőkarokhoz | |||
Hátsó futómű: | Tekercsrugók | |||
Vázszerkezet/body: | Önhordó acélváz, RMR elrendezés (középmotor) 2 ajtós sport coupe(targa) | |||
Nyomtáv elől / hátul: | 1337/1374 mm | 1361/1382 mm | ||
Kerekek : | 2450 mm | |||
Gumiabroncs | 155 SR 15 | 165 HR 15 oder 185 HR 14 | 165 SR 15 | 165 HR 15 |
Méretek L x W x H: | 3985 x 1650 x 1220 mm | 3985 x 1650 x 1220 mm | 3985 x 1650 x 1230 mm | |
Saját tömeg : | 940 kg* | 985 kg* | 950 kg | |
Max. sebesség: | 186,5 km/h* | 207 km/h* | 178 km/h | 190 km/h |
Gyorsulás 0 – 100 km / h: | 13,3 s | 8,7 s* | 12,0 s | 10,5 s |
- * Az "Auto Motor und Sport" mérése (1970)
Porsche 914 tapasztalatok, típushibák
A VW-Porsche 4 hengeres boxere, a VW 411 öröksége
Aki már javított, vagy szerelt szét "bogármotort" azoknak nem újdonság, de tanulságos az alábbi három videofelvétel. Ha mindezt le akarnánk írni, akkor újra megírnánk a szerelési kézikönyvet. Érdemes figyelni az apró részletekre is, - lassításban -.
- shortblock -
- longblock -
Sok, kisebb-nagyobb bosszúság, avagy mielőtt veszel, nézd át alaposan!
A típushoz kötődő gondok három részre oszlanak. Az egyik, hogy két üzem is gyártotta a modelleket, melyek minősége igen eltérő, főleg a karosszéria rozsdásodásában jelentkezik és az esztétikai gondok mellett, teherviselő szerkezeteket is érinthet.Az amerikai exportra készült változatok, az ottani előírások miatt "gyengébb" teljesítményűek és az Európába visszaszármazott példányaik sok bosszúságot okozhatnak a gyanútlan vásárlónak. Kivédeni úgy lehet, hogy a gyártási számokból keressük vissza a modellt, bár ezt is lehet manipulálni. (később részletesen is...)
A második problémakör a helytelen üzemeltetés, a kenőanyagok megfelelő alkalmazása, minőségi és időbeni cseréjük végrehajtása. Lévén léghűtéses sportautó, az előzőek még nagyobb súllyal esnek latba. Igen, léghűtéses, és a turbó-ventillátor csapágyazási hibái, az autó "túlhajtása" rendet tehet a túlmelegedett motorban.
Az utolsó, amire figyeljünk a különféle a motor és a felépítményt érintő szerkezetek és tartozékok, nem egyenletes gyártási minősége. Pl. a 914/4 befecskendező rendszere sokszor rakoncátlankodik, ez a 6 hengeres Porsche blokkra nem mondható el.
Alább, egy hosszabb lélegzetű írásban részletesen foglalkozunk mindezekkel.
cikk, hamarosan
A sok korróziós hibával hibával "küzdő" P 914 karoszériaPorsche 914 dokumentumok
Porsche 914 modellek 1969 - 1976 között
Porsche 914 modellek gyártási időszaka
1969 to 1976 között | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model | Teljesítmény | 1960-as évek | 1970-es évek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
914 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
914/4 | 59 kW/80 PS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
914/6 | 81 kW/110 PS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
914 1.7 | 59 kW/80 PS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
914 1.8 | 56 kW/76 PS (USA); 63 kW/85 PS (RoW) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
914 2.0 | 70 kW/95 PS (USA); 74 kW/100 PS (RoW) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
914 2.0 (only in US) | 65 kW/88 PS |
Egy "V8"-as motort is sikerült bepréselni, a szerelők vajon mit szólnak hozzá?
Porsche 914 "V8" egyedi kialakítással |