Danuvia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Kapcsolódó Danuvia hivatkozások: jav) |
a (→Kapcsolódó Danuvia hivatkozások: jav) |
||
42. sor: | 42. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Kapcsolódó Danuvia hivatkozások == | == Kapcsolódó Danuvia hivatkozások == | ||
- | {{commonskat|Csepel}} | + | {{commonskat|Csepel motor}} |
* [http://www.danuvia125.hu Danuvia 125 rajongói oldal és Danuvia Motorbarátok Köre] | * [http://www.danuvia125.hu Danuvia 125 rajongói oldal és Danuvia Motorbarátok Köre] | ||
* [http://www.marotimotor.hu/content/content_25.html Maróti Motorkerékpár Gyűjtemény] | * [http://www.marotimotor.hu/content/content_25.html Maróti Motorkerékpár Gyűjtemény] |
A lap 2012. december 3., 08:47-kori változata
Danuvia | |
Alapítva | 1955 |
Alapító | A magyar állam |
Megszűnt | 1967 |
Székhely | Magyarország, Budapest, Zugló |
A(z) Danuvia weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Danuvia márkatörténet
A Danuvia eredetileg szerszámgépgyárként működött az 50-es években, az itt előállított szerszámok híresek voltak megbízhatóságukról. A gyár 1954-ben kapott „plusz feladatot”, a 125 cm3-as Csepel motorkerékpárok gyártása ekkor került át a zuglói üzembe, mégpedig azért, hogy a Csepeli Motorkerékpárgyár ki tudja szolgálni a növekvő Pannónia TL gyártási igényeit.
A Danuvia gyártósorról 1955-ben jött le az első Danuvia 125 széria, 1957-ben pedig megjelent a továbbfejlesztett változat, mely erősebb, ugyanakkor kevésbé torkos, de azonos hengerűrtartalommal bíró erőforrással rendelkezett.
A gyártás során folyamatosan akadtak problémák, hol a beszállítók késtek, hol az előirányzott gyártási szám teljesítéséhez szükséges alkatrész-mennyiség nem volt összehangolva. A Danuviák jól fogytak, 1960-ban gazdára talált a 100 ezredik darab, ám műszaki problémák is akadtak, korabeli beszámolók szerint leginkább a motor túlmelegedése, valamint az elégtelen rugózás okozott gondot, melyeket a gyár garancia keretében igyekezett orvosolni, illetve ezzel párhuzamosan egy új, D-62-es kódnéven futó széria fejlesztésébe is belekezdett, mely nem került piacra. A DV 125 azért átesett egy, elsősorban a külcsínt, illetve a rugózási problémákat részben megoldó frissítésen, ez volt a Danuvia DMV-125, vagyis az ún. „szürke széria”
A Danuvia – a már említett műszaki problémáknak okán – leginkább a belpiacon fogyott, bár jutott belőle exportra is. A gyűjtők körében éppen ezek, pontosabban az elsősorban exportra gyártott Danuvia White típusjelzéssel ellátott modellek ma a legértéksebbek. A Danuvia White az amerikai White Motorcycle-el kötött üzlet révén jött létre két típusváltozatban, de mindössze 100 példány jutott el a tengerentúlra. A Danuvia motorok gyártása egyébként már 1966-ban megszűnt, a Danuvia Szerszámgépgyár ezt követően állította elő a White verziókat. Összesen közel 160 ezer Danuvia készült a zuglói üzemben.
2008-ban jött létre a Danuvia Motor Crafts Kft., a vállalkozás célja, hogy felélessze a Danuvia márkát.
Oldtimer Danuvia modellek
- Danuvia D-Csepel (1955-1958)
- Danuvia DV-125 (1955-1967)
- Danuvia DMV-125 (Szürke széria) (1963-1966)
- Danuvia White (1967)
Kapcsolódó Danuvia fotók
Danuvia és egy kis Csepel, videótéka
Kapcsolódó Danuvia hivatkozások
- Danuvia 125 rajongói oldal és Danuvia Motorbarátok Köre
- Maróti Motorkerékpár Gyűjtemény
- Az újáéledő márka hivatalos weboldala
- Danuvia DV 125 a Vezess.hu oldalán
Kapcsolódó Danuvia szakirodalom
- Danuvia 125 használati és kezelési útmutató (Danuvia Szerszámgépgyár)
- Kóris István - Tálas Tamás: A Danuvia motorkerékpárok története
- Ocskay Zoltán - Varró Ferenc: D-Csepel, Danuvia
- Dr. Kovács Miklós: Magyar Motorkerépárok (Maróti Könyvkiadó)