Polski Fiat
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Képtár: foto) |
a (→Videó galéria: törlöt video down) |
||
(5 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
19. sor: | 19. sor: | ||
A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított. | A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított. | ||
- | |||
- | |||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
=='''Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)'''== | =='''Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)'''== | ||
80. sor: | 79. sor: | ||
'''Polonez modellek''' | '''Polonez modellek''' | ||
- | *[[1978 | + | *[[Polonez 1978-1986]] MR'78-MR'83-MR'85 |
- | *[[1986 | + | *[[Polonez 1986-1989]] MR'86-MR'87-MR'89 |
- | *[[ | + | *[[Polonez 1989-1997]] Caro (MR'91-MR'93) |
- | *[[1997 | + | *[[Polonez 1997-2002]] Caro Plus (MR'97) |
- | *[[ | + | *[[Polonez ATU]] 1996-1997 Atu |
- | *[[ | + | *[[Polonez ATU Plus]]1997-2002 Atu Plus |
- | *[[ | + | *[[Polonez Combi]]1999-2002 Kombi |
- | *[[1988]]- | + | *[[Polonez Truck 1988]]-1988-1992 Truck |
- | *[[1992]]- | + | *[[Polonez Truck 1992]] 1992-1997 Truck |
- | *[[ | + | *[[Polonez Truck Plus]] 1997-2003 Truck Plus ([[Daewoo-FSO Truck Plus]]) |
- | *[[ | + | *[[Polonez Cargo]]1993-1997 Cargo |
- | *[[ | + | *[[Polonez Cargo Plus]] 1997-2001 Cargo Plus |
- | *[[ | + | *[[Polonez Coupe]] 1981-1983 Coupe |
[[Fájl:Fso_polonez_b.jpg|740px]] | [[Fájl:Fso_polonez_b.jpg|740px]] | ||
125. sor: | 124. sor: | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
==Képtár== | ==Képtár== | ||
- | + | {|align="center" style="border:outset 5px silver" | |
- | [[Fájl:PF125pBW.jpg|center]] | + | |- |
+ | |[[Fájl:Polski-Fiat-Logo.png]] | ||
+ | |[[Fájl:PF125pBW.jpg|center]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:const1.gif]] | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
==Videó galéria== | ==Videó galéria== | ||
+ | <youtube>v7roM6O1PFM</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>BHoAdgix9Hc</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>vMvbXTvdZlI</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>QNDbDHGAP4g</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>nxkigiyeF_U</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>y7J8ukWEiog</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>EdBbmLS8ZRc</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>5_eJM-7RVuA</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>NBeaqpWFeqw</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>cVmJeouUTLQ</youtube> | ||
+ | |||
+ | <youtube>EIw1rRme468</youtube> | ||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
+ | |||
==Források, hivatkozások== | ==Források, hivatkozások== | ||
A lap jelenlegi, 2012. október 26., 05:44-kori változata
Polski Fiat | |
Under construction | |
Alapítva | 1932 |
Megszűnt | 1990~ |
Székhely | Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
Tartalomjegyzék |
A Polski Fiat rövid története
A Polski Fiat egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.
Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.
A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.
Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.A főbb gyártmányok voltak:
- Polski Fiat 508/III Junak
- Polski Fiat 518 Mazur
- Polski Fiat 618 Grom
- Polski Fiat 621 L és Polski Fiat 621 R
Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:
- IIIW Łazik
- Polski Fiat 518 Łazik
- Polski Fiat 508/518 - A Polski Fiat 508 és a Polski Fiat 518 keveréke
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez
Polski Fiat 125p
A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése. Összesen 1 445 699 db került legyártásra.
Polski Fiat 125p modellek:
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
(részletesebben az egyes típusoknál)
A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
FSO Polonez
Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.
Polonez modellek
- Polonez 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- Polonez 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- Polonez 1989-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- Polonez 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- Polonez ATU 1996-1997 Atu
- Polonez ATU Plus1997-2002 Atu Plus
- Polonez Combi1999-2002 Kombi
- Polonez Truck 1988-1988-1992 Truck
- Polonez Truck 1992 1992-1997 Truck
- Polonez Truck Plus 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- Polonez Cargo1993-1997 Cargo
- Polonez Cargo Plus 1997-2001 Cargo Plus
- Polonez Coupe 1981-1983 Coupe
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
Polski Fiat 126p
1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
Modellváltozatok:
- Polski Fiat 126p 600 (1972-től)
- Polski Fiat 126p 650 (1977-től)
- Polski Fiat 126p 650E /OBR SM/(1982-től)
- Polski Fiat 126p 700 Bis (1987-1991)
A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.
Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)
A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.