Polski Fiat
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→180px FSO Polonez: foto) |
(→Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:: foto) |
||
42. sor: | 42. sor: | ||
===Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:=== | ===Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:=== | ||
- | + | [[Fájl:Obecny_lazik.jpg|center]] | |
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]''' | *'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]''' | ||
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik''' | *'''[[Polski Fiat 518]] Łazik''' |
A lap 2012. október 12., 09:35-kori változata
Polski Fiat | |
Under construction | |
Alapítva | 1932 |
Megszűnt | 1990~ |
Székhely | Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország |
Tartalomjegyzék |
A Polski Fiat rövid története
A Polski Fiat egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.
Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.
A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.
Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.A főbb gyártmányok voltak:
- Polski Fiat 508/III Junak
- Polski Fiat 518 Mazur
- Polski Fiat 618 Grom
- Polski Fiat 621 L és Polski Fiat 621 R
Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:
- IIIW Łazik
- Polski Fiat 518 Łazik
- Polski Fiat 508/518 - A Polski Fiat 508 és a Polski Fiat 518 keveréke
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez
Polski Fiat 125p
A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése.
Polski Fiat 125p modellek:
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
(részletesebben az egyes típusoknál)
A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
FSO Polonez
Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.
Polonez modellek
- 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- 1991-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- 1996-1997 Atu
- 1997-2002 Atu Plus
- 1999-2002 Kombi
- 1988-1992 Truck
- 1992-1997 Truck
- 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- 1993-1997 Cargo
- 1997-2001 Cargo Plus
- 1981 és 1983 Coupe
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
Polski Fiat 126p
1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
Modellváltozatok:
- Polski Fiat 126p 600 (1972-től)
- Polski Fiat 126p 650 (1977-től)
- Polski Fiat 126p 650E /OBR SM/(1982-től)
- Polski Fiat 126p 700 Bis (1987-1991)
A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.
Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)
A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.
Képtár
Videó galéria
Források, hivatkozások
- [en:Polski Fiat]]
- [de:Polski Fiat]]
- [eo:Polski Fiat]]
- [fi:Polski-Fiat]]
- [fr:Polski Fiat]]
- [it:Polski Fiat]]
- [ja:ポルスキ・フィアット]]
- [no:Polski Fiat]]
- [pl:Polski Fiat]]
- [sv:Polski Fiat]]