Tatra
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Tatra autók: szerkesztés, cikk) |
(→Veterán Tatra autók: képek) |
||
(20 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
22. sor: | 22. sor: | ||
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó) | A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó) | ||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
== '''Veterán Tatra autók''' == | == '''Veterán Tatra autók''' == | ||
76. sor: | 77. sor: | ||
* [[Tatra 613-2]] (1979-1984) | * [[Tatra 613-2]] (1979-1984) | ||
|} | |} | ||
- | |||
'''Austro-Tatra''' | '''Austro-Tatra''' | ||
+ | {|style="border:thick inset Silver;" | ||
+ | |-align="center" bgcolor="gray" | ||
+ | |[[Fájl:Austro_tatra_logo.jpg|left|160px]] | ||
+ | |'''A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert!''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Austro-Tatra_5701.jpg|540px]] '''Austro-Tatra 57''' | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Forgalmazott modellek:''' | ||
+ | |Tatra 11; 12; 57; | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Gyártott modellek:''' | ||
+ | | | ||
+ | *[[Austro-Tatra 57A]] (1936-1938) sedan és cabrio | ||
+ | *[[Austro-Tatra 57L]] (1936-1938) kisteherautó | ||
+ | *[[VW 18 A]] (1938-~) „Polizei-Käfer“ | ||
+ | |} | ||
- | |||
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== '''TATRA Személyautók''' === | === '''TATRA Személyautók''' === | ||
92. sor: | 107. sor: | ||
1947-1950 között volt Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka legendás útja, egy T-87 modellel, mikor is, a világ három kontinensét végigjárták a híres autóval. | 1947-1950 között volt Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka legendás útja, egy T-87 modellel, mikor is, a világ három kontinensét végigjárták a híres autóval. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Tatra_17-1928.jpg|540px]] '''Tatra 17 (1928)''' | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
220. sor: | 237. sor: | ||
|1933 | |1933 | ||
|} | |} | ||
+ | A második világháború után, az új szocialista vezetés megpróbálta a termelést a haszongépjárművek és erőgépek irányába vinni. Így az 1947-ben bevezetett, a Type 87-nél kisebb változat, a 2-literes négyhengeres, Type 600 „Tatraplan” gyártása a Skoda gyárban Mlada Boleslav-ban folytatódott, illetve a személyautó gyártás ide költözött. Ezt a tervet később elvetették, mivel a termelési kapacitásra a Skodának is szüksége volt. Ezért, 1956-tól szinte kézműves módon épültek a Type 603-asok, és a Vignale karossériás Type 613 (1975-től) példányai. Végső megoldásként 1996-ban, a Tatra személygépkocsi üzletága a Type 700-ast próbálta bevezetni a piacon, de a termelés két év után megszűnt. Ma a Tatra kizárólag teherautó gyártásban utazik. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:T700.jpg|540px]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Verseny-, és sport autók === | === Verseny-, és sport autók === | ||
- | [[ | + | |
- | + | [[Fájl:T12_TargaFlorio.jpg|540px]]'''Tatra T-12 Targa Florio''' | |
+ | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
268. sor: | 291. sor: | ||
|1990 | |1990 | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:T625.jpg|720px]]'''Tatra 625''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Terepjárók === | === Terepjárók === | ||
+ | [[Fájl:57K.jpg|540px]] | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
303. sor: | 330. sor: | ||
|1951 | |1951 | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Tatra-815_Dakar.jpg|540px]] '''Tatra-815 Dakar''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Kisbuszok és furgonok === | === Kisbuszok és furgonok === | ||
- | [[ | + | [[Fájl:T603_MB.JPG|540px|Tatra Mikrobus Bratislava-ból (Pozsony)]] |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
317. sor: | 348. sor: | ||
|1996–1999 | |1996–1999 | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Teherautók === | === Teherautók === | ||
- | [[ | + | [[Fájl:NW_TL2.jpg|540px]]'''NW TL-2''' |
- | [[ | + | A klasszikus értelemben vett haszongépjármű gyártás, már 1915-ben kezdetét vette az NW TL2 típussal, majd ezen a hagyományon állva, több közhasznú teherszállító modell került a közutakra. A fordulat a Type 111 1942-es bemutatásával állt be, mert a ma is Tatra koncepcióként ismert kialakítást ekkor vezették be. |
+ | |||
+ | [[Fájl:T111.jpg|540px]]'''Tatra T-111''' | ||
+ | |||
+ | Azóta minden Tatra teherautót a léghűtéses V-motor, a jellegzetes front-differenciálmű, a központi csőkeret (Tatra koncepció) továbbá a kapcsolható összkerékmeghajtás jellemez. A lengő tengelyes felfüggesztésnek köszönhetően, jók az „off-road” képességek területén is, mint azt a nemzetközi versenysikerek is bizonyítják. | ||
+ | A legendás háromtengelyes 111 típusú, V-12-dízel meghajtású modell alapján (1943-tól) kezdődött a fejlesztések sora. A további fejlesztés egy nehéz-vontató, a Type 141, amelyet 1958-1970 között a Tatra, Szlovákiában létrehozott fióktelepén, Bánovce nad Bebravou-ban gyártott. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:T138.jpg|540px]]'''Tatra T-138''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:T813_01.jpg|540px]]'''Tatra T-813''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:T815S1.jpg|540px]]'''Tatra T-815/S1''' | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
428. sor: | 467. sor: | ||
|[[Tatra 813]] | |[[Tatra 813]] | ||
|1967–1982 | |1967–1982 | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Tatra 815]] | ||
+ | |1983–>> | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:T13.jpg|540px]]'''Tatra T-13''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Autó-, és troli buszok === | === Autó-, és troli buszok === | ||
+ | [[Fájl:T86_36.jpg|540px]] | ||
+ | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
464. sor: | 512. sor: | ||
| 1954-1957 | | 1954-1957 | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Katonai gépkocsik === | === Katonai gépkocsik === | ||
- | [[ | + | [[Fájl:Tatra809.jpg|540px]] '''Tatra 809''' |
+ | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
505. sor: | 555. sor: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Tatra805.jpg|540px]]'''Tatra 805''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:veteran_banner01.jpg]] | ||
=== Hómobil === | === Hómobil === | ||
- | [[ | + | [[Fájl:V855side.JPG|540px]] |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- |
A lap jelenlegi, 2012. október 3., 13:24-kori változata
Tatra | |
Alapítva | 1923 (1850) |
Alapító | Ignác Šustala |
Megszűnt | 1999 |
Székhely | Kopřivnice, Csehország |
Kulcsemberek | Hans Ledwinka |
A(z) Tatra weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Tatra márkatörténet
A Tatra – mely kezdetben lovas kocsikat és vonatvagonokat gyártott - már 1906-ban bemutatta első autóját. Az első sikermodell az I. világháború után 1923-ban jelent meg Tatra 11 név alatt. A cég életében kulcsszerepet játszott a rendkívül tehetségesnek mondott tervezőmérnök, Hans Ledwinka, mely 1934-re készült el formabontó, a világ első áramvonalas tervezésű négykerekűjével, a Tatra T 77-el. A cég a II. világháború után 1948-ban mutatta be a T 77-re épülő új modelljét, a szintén lenyűgöző formájú Tatra 600 Tatraplan-t, melyhez később – a Cseh Kommunista Párt ukásza alapján – már csak a közhivatalok dolgozói juthattak hozzá.
A Tatra ezzel párhuzamosan – visszatérve gyökereihez – teherautókat is készített üzemében. 1956-ban mutatta be a V8-as léghűtéses motorral szerelt Tatra 603-at, melyet egészen 1973-ig gyártottak, az ezt követően gyártott 613 már közel 200 km/h-s sebességre volt képes.
A cég a 90-es években magánkézbe került, a korábbi sikereket nem sikerült megismételni, így a személyautó gyártást 1999-ben beszüntette a Tatra. (a T 700-as modell volt az utolsó)
Veterán Tatra autók
Elődök, mielőtt a Tatra márkanevet bevezették
" A Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesellschaft amely, eredetileg lóvontatású kocsikat, majd vasúti járműveket gyártott, haladva a kor igényeivel, már 1923 előtt is gyártott autómobilokat, NW márkajelzéssel, míg 1923-ban ez a márka megszünt, illetve átadta helyét a Tatra-nak. | ||
NW modellek | ||
* NW Präsident |
Tatra márkanév alatt
A Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft és a Waggonfabrik Ringhoffer AG (Prága-Smíchov) fúziója révén 1923-ban létrejött a Kopřivnicei Autógyár, a Tatra. |
|
Austro-Tatra
A Tatra típusait Austro-Tatra néven is forgalmazták, főleg a német nyelvterületeken. Ne feledkezzünk meg a személyes vonatkozású tényekről mint, Hans Ledwinka a Tatra-hoz a Steyr Művektől jött át, továbbá a Tatra fejlesztésében, egyes esetekben, Ferdinad Porsche is részt vett, akinek a Daimler-hez, az Austro-Daimler-hez és a Steyr-hez való kötődése (remélem) közismert! | |
Forgalmazott modellek: | Tatra 11; 12; 57; |
Gyártott modellek: |
|
TATRA Személyautók
Ugyanebben az évben Hans Ledwinka kifejlesztette a 11-es prototípust. Az autó egy központi csőkeretes alvázat kapott, léghűtéses kéthengeres boxermotor került az orr részbe. A lengő-tengelyes hátsó felfüggesztés a menetstabilitást és a geometriai megjelenést is jelentősen forradalmasította. Ezt követték a hasonló típusok, négy hengeres kivitelben.
1931-ben, új konstrukcióval került bemutatásra a V 570 prototípus, áramvonalas karosszériával, léghűtéses kéthengeres boxer farmotorral.. Ez az autó nem került sorozatgyártásra, de a német bogár elődjének számít, mivel Ledwinka és Ferdinand Porsche, a két jó barát, folyamatosan élénk eszmecserét folytattak technikai fejlesztéseikeről. Ezen fejlesztést követően, 1934-ben a nagy áramvonalas Type 77 következett, a léghűtéses nyolchengeres V elrendezésű motorral. Egy kisebb, 3000 ccm-es motor, OHC -szelepvezérléssel, került az utolsó háború előtti típus, a Type 87-es motorterébe. A 87-es akár 160 km / h sebességre is képes volt, köszönhetően az alacsony légellenállási együtthatónak (cw = 0,36). A fejlesztések Ledwinka fia, Erich révén erőteljesen folytak tovább a háború alatt is.
1947-1950 között volt Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka legendás útja, egy T-87 modellel, mikor is, a világ három kontinensét végigjárták a híres autóval.
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 10 | 1923–1925 |
Tatra 11 | 1923–1926 |
Tatra 12 | 1926–1934 |
Tatra 17 | 1925–1927 |
Tatra 20 | 1923–1925 |
Tatra 26/30 | 1927–1933 |
Tatra 26/52 | 1931 |
Tatra 30 | 1926–1930 |
Tatra 30/52 | 1929–1930 |
Tatra 31 | 1926–1930 |
Tatra 52 | 1930–1938 |
Tatra 52 Sport | 1930–1938 |
Tatra 54 | 1931–1934 |
Tatra 57 | 1932–1935 |
Tatra 57 A | 1936–1938 |
Tatra 57 B | 1938–1949 |
Tatra 70 | 1931–1932 |
Tatra 70 A | 1934–1947 |
Tatra 75 | 1933–1942 |
Tatra 77 | 1934–1935 |
Tatra 77 A | 1935–1936 |
Tatra 80 | 1931–1935 |
Tatra 87 | 1937–1950 |
Tatra 87-603 Versuchsfahrzeug | 1950/1964 |
Tatra 90 Prototyp | 1935 |
Tatra 97 | 1937–1946 |
Tatra 107 | 1946–1947 |
Tatra 201 Prototyp | 1947 |
Tatra 600 Tatraplan | 1947–1952 |
Tatra 600 Diesel Prototyp | 1952 |
Tatra 603 | 1956–1963 |
Tatra 603 A Prototyp | 1955 |
Tatra 603 X Prototyp | 1967 |
Tatra 2-603 | 1963–1968 |
Tatra 3-603 | 1969 |
Tatra 604 Prototyp | 1954 |
Tatra 613 | 1973–1996 |
Tatra 623 | 1980–1998 |
Tatra 700 | 1996–1999 |
Tatra Prezident Prototyp | 1994 |
Tatra V 570 Prototyp | 1933 |
A második világháború után, az új szocialista vezetés megpróbálta a termelést a haszongépjárművek és erőgépek irányába vinni. Így az 1947-ben bevezetett, a Type 87-nél kisebb változat, a 2-literes négyhengeres, Type 600 „Tatraplan” gyártása a Skoda gyárban Mlada Boleslav-ban folytatódott, illetve a személyautó gyártás ide költözött. Ezt a tervet később elvetették, mivel a termelési kapacitásra a Skodának is szüksége volt. Ezért, 1956-tól szinte kézműves módon épültek a Type 603-asok, és a Vignale karossériás Type 613 (1975-től) példányai. Végső megoldásként 1996-ban, a Tatra személygépkocsi üzletága a Type 700-ast próbálta bevezetni a piacon, de a termelés két év után megszűnt. Ma a Tatra kizárólag teherautó gyártásban utazik.
Verseny-, és sport autók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 12 Targa Florio | 1925 |
Tatra 30 Sport | 1926 |
Tatra 601 Monte Carlo | 1949–1952 |
Tatra 602 Tatraplan Sport | 1949–1952 |
Tatra 2-603 B5 | 1966–1967 |
Tatra 2-603 B6 | 1968 |
Tatra 605 | 1956 |
Tatra 607 Monoposto | 1950 |
Tatra 607-2 Monoposto | 1951–1958 |
Tatra 625 | 1986 |
Tatra Delfin | 1963 |
Tatra JK 2500 | 1954 |
Tatra MTX V8 | 1990 |
Terepjárók
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra V 750 | 1935–1937 |
Tatra V 799 | 1938 |
Tatra V 809 | 1940–1942 |
Tatra 57 K | 1941–1948 |
Tatra 82 | 1935–1937 |
Tatra 92 | 1937–1941 |
Tatra 93 | 1939 |
Tatra 803 Prototyp | 1950 |
Tatra 804 Prototyp | 1951 |
Kisbuszok és furgonok
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 603 MB (Mikrobus) Prototyp | 1961 |
Tatra Beta (Kleintransporter) | 1996–1999 |
Teherautók
A klasszikus értelemben vett haszongépjármű gyártás, már 1915-ben kezdetét vette az NW TL2 típussal, majd ezen a hagyományon állva, több közhasznú teherszállító modell került a közutakra. A fordulat a Type 111 1942-es bemutatásával állt be, mert a ma is Tatra koncepcióként ismert kialakítást ekkor vezették be.
Azóta minden Tatra teherautót a léghűtéses V-motor, a jellegzetes front-differenciálmű, a központi csőkeret (Tatra koncepció) továbbá a kapcsolható összkerékmeghajtás jellemez. A lengő tengelyes felfüggesztésnek köszönhetően, jók az „off-road” képességek területén is, mint azt a nemzetközi versenysikerek is bizonyítják. A legendás háromtengelyes 111 típusú, V-12-dízel meghajtású modell alapján (1943-tól) kezdődött a fejlesztések sora. A további fejlesztés egy nehéz-vontató, a Type 141, amelyet 1958-1970 között a Tatra, Szlovákiában létrehozott fióktelepén, Bánovce nad Bebravou-ban gyártott.
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra TL 2 | 1915–1924 |
Tatra TL 4 | 1916–1924 |
Tatra 13 | 1924–1933 |
Tatra 22 | 1934–1935 |
Tatra 23 | 1926–1931 |
Tatra 24 | 1926–1931 |
Tatra 25 | 1933–1934 |
Tatra 27 | 1930–1947 |
Tatra 28 | 1931–1935 |
Tatra 43 | 1931–1938 |
Tatra 49 | 1929–1930 |
Tatra 72 | 1933–1937 |
Tatra 81 | 1939–1942 |
Tatra 84 Prototyp | 1935 |
Tatra 85 | 1936–1941 |
Tatra 111 | 1942–1962 |
Tatra 114 | 1947–1948 |
Tatra 115 | 1948–1949 |
Tatra 116,117,120 2-achsige Prototypen | 1948–1952 |
Tatra 118,119,122 3-achsige Prototypen | 1948–1952 |
Tatra 128 | 1951–1952 |
Tatra 130 Prototyp | 1951 |
Tatra 131 Prototyp | 1951 |
Tatra 137 Prototyp | 1956 |
Tatra 138 | 1959–1971 |
Tatra 141 | 1957–1970 |
Tatra 147 | 1957–1961 |
Tatra 148 | 1972–1982 |
Tatra 157 Prototyp | 1972–1974 |
Tatra 165 Prototyp | 1994–2000 |
Tatra 805 | 1953–1960 |
Tatra 813 | 1967–1982 |
Tatra 815 | 1983–>> |
Autó-, és troli buszok
Típus | Gyártás évei |
---|---|
Tatra 24 | 1926-1931 |
Tatra 27 | 1930-1947 |
Tatra 43 | 1931-1938 |
Tatra 72 | 1933–1937 |
Tatra 86 | 1936–1939 |
Tatra 114 | 1947-1948 |
Tatra 400 | 1948-1955 |
Tatra 401 Prototyp | 1958 |
Tatra 500 | 1954-1957 |
Katonai gépkocsik
Típus | Konstrukció | Gyártás évei |
---|---|---|
Tatra 111 | LKW | 1942–1962 |
Tatra 805 | leichter LKW | 1953–1960 |
Tatra 809 | Halbkettenfahrzeug | |
Tatra 813 | schwerer LKW | 1967–1982 |
Tatra 815 | schwerer LKW | 1983– |
Tatra OT-64 | Panzerwagen 8x8 in Zusammenarbeit mit Polen auf Basis Tatra 813 | |
Tatra OT 810 | Halbkettenfahrzeug – Nachbau des deutschen mittleren SPW Sd.Kfz. 251 | |
DANA | Selbstfahrhaubitze, Fahrgestell und Antrieb des Tatra 815 |
Hómobil
Típus | Gyártási év |
---|---|
Tatra V 855 | 1942 |
Kapcsolódó Tatra hivatkozások
- Tatra Official site
- TATRA GERMANY
- Tatra India
- Tatra and Tatraplan cars site
- Tatra Cars Services
- Tatra Portal - Biggest website about Tatra cars and Trucks
- International Streamlined Tatra Site
- Tatra Aircraft History
- Tatra Museum
- "Tatra’s Long Twilight Is Explored at a Tennessee Museum" at NY Times, July 20, 2011
- Homepage der deutsche Tatra-Vertretung (nur Lastwagen)
- Homepage von Tatra (tschechisch, englisch, russisch)
- Tatraportal, Bilder (slowakisch, tschechisch, englisch, deutsch)
- Kurze Geschichte der Tatra Fahrzeuge
- Bilder
- T.F.I. Tatra-Freunde International e.V., Mutter der Tatra-Clubs weltweit
- Viele Bilder vom T813, unter anderem Umbau und Geländeeinsatz
- ausführliche Geschichte der Marke etc.
- DAF Trucks N.V. beteiligt sich an Tatra,abgerufen am 4. März 2012